This paper deals with the practices of prayer in the traditional Alewism(Alawiyyun). The traditional Alewism(Alawiyyun) which can be labeled as “a sufi (dervish) order based on ancesrtry (lineage)” takes all its views/thoughts from mysticism/sufism (a dervish order). This situation is seen more clearly in their understanding and practicing of prayer. The Alawis who take “Cem/ Jam (Gathering)” which is a kind of reciting of God’s name (zıkr) as the center of their prayer life interpret all kinds of prayers such as daily prayers, fasting, pilgrimage to Mecca etc as known as the basic prayer of Islam in the frame of life of sufism (dervish order.)
----------------------, Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe, çev.: Turan Alp- tekin, Cumhuriyet Kitapları, İst., 1999.
OCAK, Ahmet Yaşar, Veysel Karanî ve Üveysîlik, Dergah Yay. İst.,
------------------------, “Alevî ”, DİA, c. II, İst., 1989, ss. 368-369.
------------------------, “Babaîler İsyanından Kızılbaşlığa: Anadolu’da İslâm Heterodoksisinin Doğuş ve Gelişim Tarihine Kısa Bir Bakış”, Belleten, c. LXIV, S. 239, Ank., 2000, ss. 129-159.
ÖZTELLİ, Cahit, Pir Sultan’ın Dostları, Özgür Yay., İst., 1984.
-------------------, Pir Sultan Abdal Bütün Şiirleri, Özgür Yay., İst., 1989.
ÖZTOPRAK, Halil, Kur’an’da Hikmet Tarih’te Hakikat, Can Yay., İst., 1990,
PAZARLI, Osman, Din Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İst., 1968.
PEKER, Hüseyin, Din Psikolojisi, Çamlıca Yay., İst., 2003.
SARIKAYA, Mehmet Saffet, XIII-XVI. Asırlardaki Anadolu’da Fütüvvetnamelere Göre Dinî İnanç Motifleri, Kültür Bakanlığı Yay., Ank., 2002.
---------------------------------, “Alevilik ve Bektaşiliğin Ahîlikle İlişkisi – Fütüvvetnamelere Göre-“, İslâmiyât, c. VI, S. 3, Ank., 2003, ss. 93-110.
ŞENER, Cemal, Benim Kabem İnsandır, Ad Yay., İst., 1996.
------------------, Alevilik Nedir Şaha Doğru Giden Kervan, Ant Yay., İst., 2000.
TORUN, Ali, Türk Edebiyatında Türkçe Fütüvvet-nâmeler, Kültür Ba- kanlığı Yay., Ank., 1998.
TÜRER, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, Seha Neşriyat, İst., 1995.
ÜÇER, Cenksu, Tokat Yöresi Alevileri, Tarihçesi, İnançları, Örf ve A- detleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, OMÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 2005.
ÜZÜM, İlyas, Kültürel Kaynaklarına Göre Alevîlik, Horasan Yay., İst.,
VARLIK, Ali Ağa, Allah Hedef Can Nokta Alevi-Bektaşilikte Tasavvuf, Can Yay., İst., 1997.
Bu çalışma, Geleneksel Alevîlikteki ibadet telakkîlerini ele almaktadır. “Soya dayalı tarikatlar” şeklinde tanımlanabilecek Geleneksel Alevîlik, bütün telakkîlerini tasavvuf/tarikat hayatı kalıplarında anlamlandırmıştır. Bu durum ibadet hayatı göz önüne alındığında daha net ortaya çıkmaktadır. Bir zikir ayini olan “cem”i ibadet hayatlarının merkezine alan Alevîler, temel İslâmî ibadetler olarak bilinen namaz, oruç, hac vb. ibadetleri de kendilerince yorumlayarak bütün ibadet telakkîlerini tarikat hayatı kalıplarında şekillendirmişlerdir.
----------------------, Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe, çev.: Turan Alp- tekin, Cumhuriyet Kitapları, İst., 1999.
OCAK, Ahmet Yaşar, Veysel Karanî ve Üveysîlik, Dergah Yay. İst.,
------------------------, “Alevî ”, DİA, c. II, İst., 1989, ss. 368-369.
------------------------, “Babaîler İsyanından Kızılbaşlığa: Anadolu’da İslâm Heterodoksisinin Doğuş ve Gelişim Tarihine Kısa Bir Bakış”, Belleten, c. LXIV, S. 239, Ank., 2000, ss. 129-159.
ÖZTELLİ, Cahit, Pir Sultan’ın Dostları, Özgür Yay., İst., 1984.
-------------------, Pir Sultan Abdal Bütün Şiirleri, Özgür Yay., İst., 1989.
ÖZTOPRAK, Halil, Kur’an’da Hikmet Tarih’te Hakikat, Can Yay., İst., 1990,
PAZARLI, Osman, Din Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İst., 1968.
PEKER, Hüseyin, Din Psikolojisi, Çamlıca Yay., İst., 2003.
SARIKAYA, Mehmet Saffet, XIII-XVI. Asırlardaki Anadolu’da Fütüvvetnamelere Göre Dinî İnanç Motifleri, Kültür Bakanlığı Yay., Ank., 2002.
---------------------------------, “Alevilik ve Bektaşiliğin Ahîlikle İlişkisi – Fütüvvetnamelere Göre-“, İslâmiyât, c. VI, S. 3, Ank., 2003, ss. 93-110.
ŞENER, Cemal, Benim Kabem İnsandır, Ad Yay., İst., 1996.
------------------, Alevilik Nedir Şaha Doğru Giden Kervan, Ant Yay., İst., 2000.
TORUN, Ali, Türk Edebiyatında Türkçe Fütüvvet-nâmeler, Kültür Ba- kanlığı Yay., Ank., 1998.
TÜRER, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, Seha Neşriyat, İst., 1995.
ÜÇER, Cenksu, Tokat Yöresi Alevileri, Tarihçesi, İnançları, Örf ve A- detleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, OMÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 2005.
ÜZÜM, İlyas, Kültürel Kaynaklarına Göre Alevîlik, Horasan Yay., İst.,
VARLIK, Ali Ağa, Allah Hedef Can Nokta Alevi-Bektaşilikte Tasavvuf, Can Yay., İst., 1997.
Üçer, Cenksu. “Geleneksel Alevîlikte İbadet Hayatı Ve Alevîlerin Temel İslâmî İbadetlere Yaklaşımları”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 5/3 (Haziran 2005), 161-189.