In this essay, it is aimed to investigate socio-cultural dimention of the proofs of prophecy with in the axample of “Camel Miracle” mentioned in Qur’an. In order to provide a general framework, firstly we will explore the concept of miracle, its types and its features. Secondly we will focus on the relationship between the camel miracle of the Prophet Salih as a proof of his prophecy and social structure and cultural values of the society in which this miracle took place.
Peygamberler, ortaya koyacakları delillerle Allah elçisi olduklarını ispat ve böylece muhataplarını ikna etmek durumundadırlar. Peygamberlerin ortaya koyduğu bu delillere sahip oldukları bazı özellikler sebebiyle kelamcılar mûcize demişlerdir. Bu mûcizeler, her ne kadar insan güç ve kudretinin fevkinde iseler de, gönderildikleri toplumun alışkanlıklarıyla bir şekilde bağlantılı olmaları da gereklidir. Çünkü toplumun ilgi ve alakasını çekebilmeleri için mûcizelerin toplumun bilgi sahibi olduğu konularda gerçekleşmeleri peygamberlerin kabul edilmesi bakımından ilâhî hikmete daha uygundur. Nitekim Kur’an’da zikredilen Hz. Mûsâ’nın asâ ve parıltılı el mûcizeleri ile Mısır toplumunun sihir alışkanlığı, yine Kur’an mûcizesiyle Mekke toplumda şiir ve edebiyatın zirveye ulaşması arasında sıkı bir ilişki olduğu bilinmektedir. Bu makale, -Kur’an’da zikredilen “deve” mûcizesi örneğinden hareketlepeygamberlik delillerinin sosyo-kültürel boyutunu açıklamayı hedeflemektedir. Meselenin daha iyi anlaşılabilmesi için “mûcize” terimiyle neyin kastedildiği izah edilmeye çalışılmış; bu bağlamda Sünnî kelamcıların bu terime yükledikleri anlam izah edilmiş ve mûcizenin konu ve gaye açısından bir tasnifi yapılmıştır. Özellikle hidayet mûcizesine dikkat çekilerek, Hz. Salih’in hidayet mûcizesi olan “Deve Mûcizesinin” gönderildiği toplumun sosyal yapısı ve kültürel değerleriyle ilişkisi üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 4 Sayı: 3 |