Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zekâ (AI) Teknolojilerinin İslam Eşya Hukuku Bilgisi Üzerine Bir Değerlendirme: Chatgpt ve Google Gemini Karşılaştırması

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 29 - 54, 31.12.2024
https://doi.org/10.33415/daad.1582059

Öz

Bu çalışmanın amacı, Amerika merkezli yapay zekâ araştırma şirketi Open AI tarafından geliştirilen ChatGPT ve yine Amerika merkezli Google AI tarafından geliştirilen Gemini adlı yapay zekâ modellerinin İslam Eşya Hukuku bağlamında mülkiyet ve eşya ile ilgili ilahiyat fakültesi öğrencilerine sorulan sorulara verdikleri yanıtların güvenilirlik ve anlaşılabilirlik düzeylerini incelemektir. Bu değerlendirme, yapay zekâ teknolojilerinin İslam hukuku alanındaki kullanım potansiyellerini anlamak açısından önem taşımaktadır. Çalışmada her iki modele kolay, orta ve zor seviyelerde sorular yöneltilmiş; genel hukuki kavramlar, temel ilkeler ve kavramsal analizlerdeki bilgi sunma ve analiz etme yetenekleri değerlendirilmiştir. Modellerin verdikleri yanıtların doğruluğu iki uzman İslam hukukçusu tarafından değerlendirilmiş; yapay zekâ yazılımlarının İslam Eşya Hukuku konularında bilgi sağlama ve üretme yetenekleri karşılaştırılmıştır. Soruların seçiminde, Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde 2020-2024 yılları arasında İslam Eşya Hukuku derslerinin vize ve final sınavlarında sorulan sorular kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Ahmed, Imtiaz vd. “ChatGPT versus Bard: A Comparative Study”. Engineering Reports 6/11 (2024), e12890. https://doi.org/10.1002/eng2.12890
  • Akkaya, Nevin - Şengül, Ladin. “Sohbet Robotları (Chatbots) ve Yabancı Dil Eğitimi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 58 (27 Aralık 2023), 2988-2999. https://doi.org/10.53444/deubefd.1340781
  • Alkan, Ayşe. “Artificial Intelligence: Its Role and Potential in Education”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 13/1 (31 Mart 2024), 483-497. https://doi.org/10.15869/itobiad.1331201
  • Bachri, Syabbul vd. “The Criminalization of Polyamory Perspective Islamic Penal Law and Indonesian New Penal Code”. Al-Istinbath: Jurnal Hukum Islam 8/2 November (09 Kasım 2023), 406-440. https://doi.org/10.29240/jhi.v8i2.7221
  • Cabellos, Beatriz vd. “The Use of Digital Resources in Teaching during the Pandemic: What Type of Learning Have They Promoted?” Education Sciences 13/1 (Ocak 2023), 58. https://doi.org/10.3390/educsci13010058
  • Çalış, Halit. “Eşya Hukuku”. İslam Hukuku El Kitabı. ed. Talip Türcan. 862. Ankara: Grafiker Yayınları, 2013.
  • Haleem, Abid vd. “An Era of ChatGPT as a Significant Futuristic Support Tool: A Study on Features, Abilities, and Challenges”. BenchCouncil Transactions on Benchmarks, Standards and Evaluations 2/4 (Ekim 2022), 100089. https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100089
  • Hamilton, Ilana. “Artificial Intelligence In Education: Teachers’ Opinions On AI In The Classroom”. Forbes Advisor. 05 Aralık 2023. Erişim 30 Ekim 2024. https://www.forbes.com/advisor/education/it-and-tech/artificial-intelligence-in-school/
  • Heidt, Amanda. “Intellectual Property and Data Privacy: The Hidden Risks of AI”. Nature. https://doi.org/10.1038/d41586-024-02838-z
  • Imran, Muhammad - Almusharraf, Norah. “Google Gemini as a next generation AI educational tool: a review of emerging educational technology”. Smart Learning Environments 11/1 (23 Mayıs 2024), 22. https://doi.org/10.1186/s40561-024-00310-z
  • İncemen, Salih - Öztürk, Gülcan. “Farklı Eğitim Alanlarında Yapay Zekâ: Uygulama Örnekleri”. International Journal of Computers in Education 7/1 (30 Haziran 2024), 27-49.
  • Liu, Lin vd. “LLM Technologies and Information Search”. Journal of Economy and Technology 2 (Kasım 2024), 269-277. https://doi.org/10.1016/j.ject.2024.08.007
  • Mıjwıl, Maad M. vd. “Siber Güvenlikte Yapay Zekanın Rolü ve Önemi: Bir Derleme”. Veri Bilimi 5/2 (25 Aralık 2022), 97-105.
  • Oğuzman, M.Kemal - Seliçi, Özer. Eşya Hukuku. İstanbul: Filiz Kitabevi, 21. Basım, 2018.
  • Praveenkumar, P. vd. “Information Processing, Learning, and Its Artificial Intelligence”. Computational Intelligence. 97-116. John Wiley & Sons, Ltd, 2024. https://doi.org/10.1002/9781394214259.ch4
  • Rawas, Soha. “AI: The Future of Humanity”. Discover Artificial Intelligence 4/1 (26 Mart 2024), 25. https://doi.org/10.1007/s44163-024-00118-3
  • Remzi, Mehmet - Aydın, Sezer. Medeni Hukuk. İstanbul: İkinci Sayfa, 2010.
  • Salim Keezhatta, Muhammed. “Understanding EFL Linguistic Models through Relationship between Natural Language Processing and Artificial Intelligence Applications”. Arab World English Journal 10/4 (15 Aralık 2019), 251-262. https://doi.org/10.24093/awej/vol10no4.19
  • Sanz-Labrador, Ismael vd. “The Use of Digital Educational Resources in Times of COVID-19”. Social Media + Society 7/3 (01 Temmuz 2021), 20563051211049246. https://doi.org/10.1177/20563051211049246
  • Topal, Şevket. İslam Hukukunda Zilyedlik Mülkiyet İlişkileri ve Fiili Hakimiyet. İstanbul: Nizamiye Akademi, 2016.
  • “ChatGPT — Release Notes | OpenAI Help Center”. Erişim 09 Kasım 2024. https://help.openai.com/en/articles/6825453-chatgpt-release-notes
  • Gemini. “‎Gemini Uygulamaları sürüm güncellemeleri ve geliştirmeler”. Erişim 09 Kasım 2024. https://gemini.google.com/updates.

An Evaluation of Islamic Property Law Knowledge in Artificial Intelligence (AI) Technologies: A Comparison of ChatGPT and Google Gemini

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 29 - 54, 31.12.2024
https://doi.org/10.33415/daad.1582059

Öz

The purpose of this study is to examine the reliability and comprehensibility of responses provided by two AI models—ChatGPT, developed by the U.S.-based artificial intelligence research company OpenAI, and Gemini, developed by Google AI, also based in the U.S.—to questions concerning property and ownership within the context of Islamic Property Law, directed at theology faculty students. This evaluation is significant for understanding the potential applications of AI technologies within the field of Islamic law. In the study, both models were presented with questions of varying difficulty levels—easy, moderate, and advanced—to assess their capacities for presenting and analyzing information on general legal concepts, foundational principles, and conceptual analyses. The accuracy of the models' responses was evaluated by two expert Islamic jurists, comparing the AI software's ability to provide and generate information on Islamic Property Law. The questions selected for this study were drawn from midterm and final examinations in Islamic Property Law courses administered between 2020 and 2024 at the Faculty of Theology, Kocaeli University.

Kaynakça

  • Ahmed, Imtiaz vd. “ChatGPT versus Bard: A Comparative Study”. Engineering Reports 6/11 (2024), e12890. https://doi.org/10.1002/eng2.12890
  • Akkaya, Nevin - Şengül, Ladin. “Sohbet Robotları (Chatbots) ve Yabancı Dil Eğitimi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 58 (27 Aralık 2023), 2988-2999. https://doi.org/10.53444/deubefd.1340781
  • Alkan, Ayşe. “Artificial Intelligence: Its Role and Potential in Education”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 13/1 (31 Mart 2024), 483-497. https://doi.org/10.15869/itobiad.1331201
  • Bachri, Syabbul vd. “The Criminalization of Polyamory Perspective Islamic Penal Law and Indonesian New Penal Code”. Al-Istinbath: Jurnal Hukum Islam 8/2 November (09 Kasım 2023), 406-440. https://doi.org/10.29240/jhi.v8i2.7221
  • Cabellos, Beatriz vd. “The Use of Digital Resources in Teaching during the Pandemic: What Type of Learning Have They Promoted?” Education Sciences 13/1 (Ocak 2023), 58. https://doi.org/10.3390/educsci13010058
  • Çalış, Halit. “Eşya Hukuku”. İslam Hukuku El Kitabı. ed. Talip Türcan. 862. Ankara: Grafiker Yayınları, 2013.
  • Haleem, Abid vd. “An Era of ChatGPT as a Significant Futuristic Support Tool: A Study on Features, Abilities, and Challenges”. BenchCouncil Transactions on Benchmarks, Standards and Evaluations 2/4 (Ekim 2022), 100089. https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100089
  • Hamilton, Ilana. “Artificial Intelligence In Education: Teachers’ Opinions On AI In The Classroom”. Forbes Advisor. 05 Aralık 2023. Erişim 30 Ekim 2024. https://www.forbes.com/advisor/education/it-and-tech/artificial-intelligence-in-school/
  • Heidt, Amanda. “Intellectual Property and Data Privacy: The Hidden Risks of AI”. Nature. https://doi.org/10.1038/d41586-024-02838-z
  • Imran, Muhammad - Almusharraf, Norah. “Google Gemini as a next generation AI educational tool: a review of emerging educational technology”. Smart Learning Environments 11/1 (23 Mayıs 2024), 22. https://doi.org/10.1186/s40561-024-00310-z
  • İncemen, Salih - Öztürk, Gülcan. “Farklı Eğitim Alanlarında Yapay Zekâ: Uygulama Örnekleri”. International Journal of Computers in Education 7/1 (30 Haziran 2024), 27-49.
  • Liu, Lin vd. “LLM Technologies and Information Search”. Journal of Economy and Technology 2 (Kasım 2024), 269-277. https://doi.org/10.1016/j.ject.2024.08.007
  • Mıjwıl, Maad M. vd. “Siber Güvenlikte Yapay Zekanın Rolü ve Önemi: Bir Derleme”. Veri Bilimi 5/2 (25 Aralık 2022), 97-105.
  • Oğuzman, M.Kemal - Seliçi, Özer. Eşya Hukuku. İstanbul: Filiz Kitabevi, 21. Basım, 2018.
  • Praveenkumar, P. vd. “Information Processing, Learning, and Its Artificial Intelligence”. Computational Intelligence. 97-116. John Wiley & Sons, Ltd, 2024. https://doi.org/10.1002/9781394214259.ch4
  • Rawas, Soha. “AI: The Future of Humanity”. Discover Artificial Intelligence 4/1 (26 Mart 2024), 25. https://doi.org/10.1007/s44163-024-00118-3
  • Remzi, Mehmet - Aydın, Sezer. Medeni Hukuk. İstanbul: İkinci Sayfa, 2010.
  • Salim Keezhatta, Muhammed. “Understanding EFL Linguistic Models through Relationship between Natural Language Processing and Artificial Intelligence Applications”. Arab World English Journal 10/4 (15 Aralık 2019), 251-262. https://doi.org/10.24093/awej/vol10no4.19
  • Sanz-Labrador, Ismael vd. “The Use of Digital Educational Resources in Times of COVID-19”. Social Media + Society 7/3 (01 Temmuz 2021), 20563051211049246. https://doi.org/10.1177/20563051211049246
  • Topal, Şevket. İslam Hukukunda Zilyedlik Mülkiyet İlişkileri ve Fiili Hakimiyet. İstanbul: Nizamiye Akademi, 2016.
  • “ChatGPT — Release Notes | OpenAI Help Center”. Erişim 09 Kasım 2024. https://help.openai.com/en/articles/6825453-chatgpt-release-notes
  • Gemini. “‎Gemini Uygulamaları sürüm güncellemeleri ve geliştirmeler”. Erişim 09 Kasım 2024. https://gemini.google.com/updates.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer), İslam Hukuku
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin Okur 0000-0003-4285-7478

Ahmet Ekşi 0000-0003-3218-7837

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2024
Kabul Tarihi 19 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Okur, Hüseyin - Ekşi, Ahmet. “Yapay Zekâ (AI) Teknolojilerinin İslam Eşya Hukuku Bilgisi Üzerine Bir Değerlendirme: Chatgpt Ve Google Gemini Karşılaştırması”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 24/3 (Aralık 2024), 29-54. https://doi.org/10.33415/daad.1582059.