Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Eğitiminde İçerik Oluşturma ve Kişiselleştirilmiş Öğrenme Aracı Olarak ChatGPT

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 615 - 646, 31.12.2024
https://doi.org/10.33415/daad.1582922

Öz

Yapay zekâ (YZ), eğitim dâhil hayatımızın birçok alanında kapsamlı etkileri olan önemli bir teknolojik yeniliktir. Din eğitimi ise bireylerin manevi gelişimini destekleyen ve toplumsal değerlerin aktarılmasında kritik rol oynayan bir disiplindir. Bu çalışma, özellikle ChatGPT’nin, ortaokul 5. sınıf seviyesinde din eğitimine uygulanabilirliğini incelemektedir. Çalışmada YZ teknolojilerinin tarihsel gelişimi özetlenerek, üretken dil modellerinin insanlık için önemli bir dönüm noktası olduğu ve eğitsel süreçleri yeniden yapılandırma potansiyeli taşıdığı savunulmaktadır. ChatGPT’nin ders içerikleri oluşturma, kişiselleştirilmiş öğrenme süreçleri geliştirme ve öğrenme deneyimlerini zenginleştirme gibi alanlardaki katkıları detaylandırılmıştır. Ayrıca bu teknolojilerin, öğretim süreçlerini daha verimli, dinamik ve erişilebilir hâle getirebileceği vurgulanmıştır. Araştırmada nitel bir yöntemle ChatGPT’nin içerik üretme, sorulara cevap verme ve etkileşim kurma yetenekleri uygulamalı olarak test edilmiştir. Sonuçlar, YZ teknolojilerinin öğrenci ilgisini artırma, kavramları sadeleştirme ve öğretmenlerin yükünü hafifletme gibi olumlu etkilerini ortaya koymuştur. Ancak etik ve pedagojik riskler de belirlenmiştir. Bu bağlamda, din eğitiminde YZ’nin etkili ve bilinçli kullanımına yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akbaba, Sırrı. “Eğitimde Motivasyon”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 13 (04 Aralık 2010), 343-361.
  • Albrecht, Steffen. “ChatGPT und andere Computermodelle zur Sprachverarbeitung – Grundlagen, Anwendungspotenziale und mögliche Auswirkungen”. 2023. https://doi. org/10.5445/IR/1000158070
  • Arslan, Kürşat. “Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi 11/1 (2020), 71-88. https://dergipark.org.tr/en/pub/baebd/issue/55426/690058
  • Bozgeyikli, Hasan. “‘Mesleki Eğitimde Paradigma Değişimi: Türkiye’nin Mesleki Eğitimle İmtihanı’ Üzerine”. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama 11/22 (31 Aralık 2020), 349-362.
  • Bozkurt, Aras. “ChatGPT, Üretken Yapay Zeka Ve Algoritmik Paradigma Değişikliği”. Alanyazın 4/1 (2023), 63-72. https://dergipark.org.tr/en/pub/alanyazin/issue/77771/128 3282
  • Can, Rıdvan vd. “Öğretmenlerin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri”. Cihan-şümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3/5 (2023), 1-12.
  • Carbonell, Jaime R. “AI in CAI: An artificial-intelligence approach to computer-assisted instruction”. IEEE transactions on man-machine systems 11/4 (1970), 190-202.
  • Cebeci, Suat. “Din Öğretimi Yöntemleri”. Etkili Din Öğretimi. 305-334. TİDEF Yayınları, 2010.
  • Charniak, Eugene - McDermott, Drew. Introduction to Artificial Intelligence. Reading, Mass.: Addison-Wesley, 6. pr., 1991.
  • Coşkun, Fatma - Gülleroğlu, Hamide Deniz. “Yapay Zekânın Tarih İçindeki Gelişimi Ve Eğitimde Kullanılması”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) 54/3 (2021), 947-966.
  • Curacı, Umay Tuba. “Eğitimde Teknolojinin Kullanımı”. Kamu Yönetimi ve Teknoloji Dergisi 3/2 (31 Aralık 2021), 166-174.
  • Demirdağ, Seyithan. “Öğrenci Çeşitliliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) 52/1 (01 Nisan 2019), 1-28. https:// doi.org/10.30964/auebfd.410769
  • Doğrucan, Mehmet Fatih. “Temel Bilimler Eğitimi, Müfredat ve İnsan Kaynakları Sorunumuz”. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi 5/2 (05 Kasım 2020), 160-166.
  • Ekici, Selda - Yılmaz, Bülent. “FATİH Projesi Üzerine Bir Değerlendirme”. Türk Kütüphaneciliği 27/2 (01 Nisan 2013), 317-339.
  • Engin, Ali Osman, Rasim Tösten - M. Dursun Kaya. “Bilgisayar Destekli Eğitim.” Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 1.5, 69-80.
  • Generaldirektion Bildung, Jugend, Sport und Kultur (Europäische Kommission). Ethische Leitlinien für Lehrkräfte über die Nutzung von KI und Daten für Lehr- und Lernzwecke. Amt für Veröffentlichungen der Europäischen Union, 2022.
  • Göküş, Şeref. “Din Öğretiminde Gezi-Gözlem Yöntemi ve Bir Uygulama Örneği”, TYB Akademi: Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, X/28 (2020), 120-130.
  • Görgülü, Deniz - Küçükali, Rıdvan. “Öğretmenlerin Teknolojik Liderlik Özyeterliliklerinin İncelenmesi”. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama 1/1 (16 Ağustos 2018), 1-12.
  • GPT-3 powers the next generation of apps”. Erişim 11 Eylül 2024. https://openai.com/ index/gpt-3-apps/
  • GPT-4. Erişim 11 Eylül 2024. https://openai.com/index/gpt-4-research/
  • Haugeland, John. Artificial intelligence: The very idea. MIT press, 1989.
  • https://chatgpt.com/c/672f6655-d13c-8001-9116-4eac275522fd (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Introducing ChatGPT. Erişim 11 Eylül 2024. https://openai.com/index/chatgpt/
  • Introducing ChatGPT Edu. Erişim 08 Eylül 2024. https://openai.com/index/introducing-chatgpt-edu/
  • Introducing OpenAI. Erişim 08 Eylül 2024. https://openai.com/index/introducing-openai/
  • Kabak, Tarık - Kırbaş, İsmail. “Chatgpt With Risks And Opportunities”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 14/2 (31 Aralık 2023), 365-376. https://doi.org/10.29048/makufebed.1271477
  • Karsenti, Thierry. “Artificial intelligencein education:The urgent need to prepareteachers for tomorrow’sschools”. Formation et profession 27/1 (2019), 105. https://doi.org/ 10.18162 /fp.2019.a166
  • Kurzweil, Raymond. “The Age of Intelligent Machines”. MIT Press, 1990.
  • Minsky, Marvin. “The age of intelligent machines: thoughts about artificial intelligence”. KurzweilAl. net.
  • OpenAI About Erişim 03 Eylül 2024. https://openai.com/about/
  • OpenAI About (Erişim 08 Eylül 2024). https://openai.com/about/
  • Özdemir, Servet - Cemaloğlu, Necati. “Eğitimde Değişimi Uygulama Modelleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 17/17 (01 Ağustos 1999), 91-103.
  • Parlak, Sıdıka Nur. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ile Öğretim Teknolojileri Bağlamında Metaverse’e Genel Bakış”. Talim 7/1 (2023), 54-74.
  • Proeger, Till vd. ChatGPT in der beruflichen Bildung des Handwerks: Anwendungsfelder, Prompts, Chancen und Risiken. Research Report. ifh Forschungsbericht, 2024. ifh Forschungsbericht.
  • Roumeliotis, Konstantinos I. - Tselikas, Nikolaos D. “Chatgpt and Open-Ai Models: A Preliminary Review”. Future Internet 15/6 (2023), 192, 1-24.
  • Russell, Stuart J. - Norvig, Peter. Artificial Intelligence: A Modern Approach. Pearson, 2016. https://thuvienso.hoasen.edu.vn/handle/123456789/8967
  • Saka, Erkan. “Türkiye’de internet”. Turkiye İnternet Tarihi. Istanbul: Alternatif Bilişim Derneği, 4-71.
  • Schindler, Kirsten. “ChatGPT oder Überlegungen zu den Veränderungen des Schreibens in der Schule”. MiDU - Medien im Deutschunterricht 5/2 (2023), 1-21. https://doi.org/10. 18716/OJS/MIDU/2023.2.5
  • Şenyaman, Gül. “Arapça Yabancı Dil Öğretiminde Yapay Zekânın Geleceği: ChatGPT Örneği”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 33 (2023), 1057-1070.
  • Şişman, Mehmet. Eğitime Giriş. Pegem Akademi Yayıncılık, 2023.
  • Tekin, Özlem. “ChatGPT im Unterricht Deutsch als Fremdsprache”. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 5/2, 135-163. https://doi.org/10.55143/alkad.1390420.
  • Tosun, Cemal. “Din Öğretiminde Gezi Gözlem Yöntemi”, Din Öğretimi Dergisi, 40 (1993), 23-32.
  • Turing, Alan. “Computing Machinery and Intelligence”. Mind 59/October (1950), 433-460. https://doi.org/10.1093/mind/lix.236.433
  • Vogelgesang, Jens, vd.. “Nutzung von ChatGPT in Lehre und Forschung–eine Einschätzung der AIDAHO-Projektgruppe”. Retrieved March 12, 1-11.
  • Vogler, Hans-Joachim. “Vom Lernprodukt zum Lernprozess mit ChatGPT – eine didaktische Analyse”. SEMINAR. https://elibrary.utb.de/doi/10.3278/SEM2402W011

ChatGPT as a Tool for Content Creation and Personalized Learning in Religious Education

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 615 - 646, 31.12.2024
https://doi.org/10.33415/daad.1582922

Öz

Artificial intelligence (AI) represents a significant technological advancement with far-reaching impacts across various aspects of our lives, including education. Religious education, on the other hand, is a discipline that supports individuals' spiritual development and plays a key role in the transmission of societal values. This study examines the applicability of artificial intelligence technologies, particularly ChatGPT, in the context of religious education for students aged 4 to 6. The study outlines the historical development of AI technologies and argues that the use of language—one of humanity's most sophisticated technologies—by generative AI represents a major turning point, necessitating the restructuring and redefinition of educational processes. AI and language models offer educators new opportunities in creating lesson content, developing personalized learning processes, and enriching students' learning experiences. The study elaborates on the contributions of ChatGPT in content creation and student-centered learning processes. Additionally, it focuses on how integrating these technologies into religious education can make teaching processes more efficient, dynamic, and accessible, and discusses their impact on enhancing student achievement and deepening the understanding of religious concepts. The study presents both theoretical and practical approaches to effectively utilizing AI technologies in religious education.

Kaynakça

  • Akbaba, Sırrı. “Eğitimde Motivasyon”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 13 (04 Aralık 2010), 343-361.
  • Albrecht, Steffen. “ChatGPT und andere Computermodelle zur Sprachverarbeitung – Grundlagen, Anwendungspotenziale und mögliche Auswirkungen”. 2023. https://doi. org/10.5445/IR/1000158070
  • Arslan, Kürşat. “Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi 11/1 (2020), 71-88. https://dergipark.org.tr/en/pub/baebd/issue/55426/690058
  • Bozgeyikli, Hasan. “‘Mesleki Eğitimde Paradigma Değişimi: Türkiye’nin Mesleki Eğitimle İmtihanı’ Üzerine”. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama 11/22 (31 Aralık 2020), 349-362.
  • Bozkurt, Aras. “ChatGPT, Üretken Yapay Zeka Ve Algoritmik Paradigma Değişikliği”. Alanyazın 4/1 (2023), 63-72. https://dergipark.org.tr/en/pub/alanyazin/issue/77771/128 3282
  • Can, Rıdvan vd. “Öğretmenlerin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri”. Cihan-şümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3/5 (2023), 1-12.
  • Carbonell, Jaime R. “AI in CAI: An artificial-intelligence approach to computer-assisted instruction”. IEEE transactions on man-machine systems 11/4 (1970), 190-202.
  • Cebeci, Suat. “Din Öğretimi Yöntemleri”. Etkili Din Öğretimi. 305-334. TİDEF Yayınları, 2010.
  • Charniak, Eugene - McDermott, Drew. Introduction to Artificial Intelligence. Reading, Mass.: Addison-Wesley, 6. pr., 1991.
  • Coşkun, Fatma - Gülleroğlu, Hamide Deniz. “Yapay Zekânın Tarih İçindeki Gelişimi Ve Eğitimde Kullanılması”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) 54/3 (2021), 947-966.
  • Curacı, Umay Tuba. “Eğitimde Teknolojinin Kullanımı”. Kamu Yönetimi ve Teknoloji Dergisi 3/2 (31 Aralık 2021), 166-174.
  • Demirdağ, Seyithan. “Öğrenci Çeşitliliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) 52/1 (01 Nisan 2019), 1-28. https:// doi.org/10.30964/auebfd.410769
  • Doğrucan, Mehmet Fatih. “Temel Bilimler Eğitimi, Müfredat ve İnsan Kaynakları Sorunumuz”. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi 5/2 (05 Kasım 2020), 160-166.
  • Ekici, Selda - Yılmaz, Bülent. “FATİH Projesi Üzerine Bir Değerlendirme”. Türk Kütüphaneciliği 27/2 (01 Nisan 2013), 317-339.
  • Engin, Ali Osman, Rasim Tösten - M. Dursun Kaya. “Bilgisayar Destekli Eğitim.” Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 1.5, 69-80.
  • Generaldirektion Bildung, Jugend, Sport und Kultur (Europäische Kommission). Ethische Leitlinien für Lehrkräfte über die Nutzung von KI und Daten für Lehr- und Lernzwecke. Amt für Veröffentlichungen der Europäischen Union, 2022.
  • Göküş, Şeref. “Din Öğretiminde Gezi-Gözlem Yöntemi ve Bir Uygulama Örneği”, TYB Akademi: Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, X/28 (2020), 120-130.
  • Görgülü, Deniz - Küçükali, Rıdvan. “Öğretmenlerin Teknolojik Liderlik Özyeterliliklerinin İncelenmesi”. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama 1/1 (16 Ağustos 2018), 1-12.
  • GPT-3 powers the next generation of apps”. Erişim 11 Eylül 2024. https://openai.com/ index/gpt-3-apps/
  • GPT-4. Erişim 11 Eylül 2024. https://openai.com/index/gpt-4-research/
  • Haugeland, John. Artificial intelligence: The very idea. MIT press, 1989.
  • https://chatgpt.com/c/672f6655-d13c-8001-9116-4eac275522fd (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Introducing ChatGPT. Erişim 11 Eylül 2024. https://openai.com/index/chatgpt/
  • Introducing ChatGPT Edu. Erişim 08 Eylül 2024. https://openai.com/index/introducing-chatgpt-edu/
  • Introducing OpenAI. Erişim 08 Eylül 2024. https://openai.com/index/introducing-openai/
  • Kabak, Tarık - Kırbaş, İsmail. “Chatgpt With Risks And Opportunities”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 14/2 (31 Aralık 2023), 365-376. https://doi.org/10.29048/makufebed.1271477
  • Karsenti, Thierry. “Artificial intelligencein education:The urgent need to prepareteachers for tomorrow’sschools”. Formation et profession 27/1 (2019), 105. https://doi.org/ 10.18162 /fp.2019.a166
  • Kurzweil, Raymond. “The Age of Intelligent Machines”. MIT Press, 1990.
  • Minsky, Marvin. “The age of intelligent machines: thoughts about artificial intelligence”. KurzweilAl. net.
  • OpenAI About Erişim 03 Eylül 2024. https://openai.com/about/
  • OpenAI About (Erişim 08 Eylül 2024). https://openai.com/about/
  • Özdemir, Servet - Cemaloğlu, Necati. “Eğitimde Değişimi Uygulama Modelleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 17/17 (01 Ağustos 1999), 91-103.
  • Parlak, Sıdıka Nur. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ile Öğretim Teknolojileri Bağlamında Metaverse’e Genel Bakış”. Talim 7/1 (2023), 54-74.
  • Proeger, Till vd. ChatGPT in der beruflichen Bildung des Handwerks: Anwendungsfelder, Prompts, Chancen und Risiken. Research Report. ifh Forschungsbericht, 2024. ifh Forschungsbericht.
  • Roumeliotis, Konstantinos I. - Tselikas, Nikolaos D. “Chatgpt and Open-Ai Models: A Preliminary Review”. Future Internet 15/6 (2023), 192, 1-24.
  • Russell, Stuart J. - Norvig, Peter. Artificial Intelligence: A Modern Approach. Pearson, 2016. https://thuvienso.hoasen.edu.vn/handle/123456789/8967
  • Saka, Erkan. “Türkiye’de internet”. Turkiye İnternet Tarihi. Istanbul: Alternatif Bilişim Derneği, 4-71.
  • Schindler, Kirsten. “ChatGPT oder Überlegungen zu den Veränderungen des Schreibens in der Schule”. MiDU - Medien im Deutschunterricht 5/2 (2023), 1-21. https://doi.org/10. 18716/OJS/MIDU/2023.2.5
  • Şenyaman, Gül. “Arapça Yabancı Dil Öğretiminde Yapay Zekânın Geleceği: ChatGPT Örneği”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 33 (2023), 1057-1070.
  • Şişman, Mehmet. Eğitime Giriş. Pegem Akademi Yayıncılık, 2023.
  • Tekin, Özlem. “ChatGPT im Unterricht Deutsch als Fremdsprache”. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 5/2, 135-163. https://doi.org/10.55143/alkad.1390420.
  • Tosun, Cemal. “Din Öğretiminde Gezi Gözlem Yöntemi”, Din Öğretimi Dergisi, 40 (1993), 23-32.
  • Turing, Alan. “Computing Machinery and Intelligence”. Mind 59/October (1950), 433-460. https://doi.org/10.1093/mind/lix.236.433
  • Vogelgesang, Jens, vd.. “Nutzung von ChatGPT in Lehre und Forschung–eine Einschätzung der AIDAHO-Projektgruppe”. Retrieved March 12, 1-11.
  • Vogler, Hans-Joachim. “Vom Lernprodukt zum Lernprozess mit ChatGPT – eine didaktische Analyse”. SEMINAR. https://elibrary.utb.de/doi/10.3278/SEM2402W011
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yakup Kaya 0000-0002-1838-6007

Elif Eliyatkin 0009-0001-8692-4153

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2024
Kabul Tarihi 20 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Kaya, Yakup - Eliyatkin, Elif. “Din Eğitiminde İçerik Oluşturma Ve Kişiselleştirilmiş Öğrenme Aracı Olarak ChatGPT”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 24/3 (Aralık 2024), 615-646. https://doi.org/10.33415/daad.1582922.