Among the books of sama that deal with the rules of music in Islamic culture, the work written by al-Udfuwī, a Shāfī’i who lived during the Mamluk Period, stands out in terms of its content and principles. In his book called al-Imtā‘ bi-aḥkāmias-samā‘, al-Udfuwī deals with issues such as the recitation of the Quran with melody, hudā, inşād, singing, women and men singing, the evidence of those who give haram or mübah rulings on this subject, and the evidence of the Sufis, with the evidence of kitap, sunnah, ijma and analogy. Known to be a musician himself, al-Udfuwī devoted the second section of his book entirely to musical instruments, giving extensive space to both the definitions and jurisprudential status of the def, şebbābe, ud, davul, zil, sunūc, kadīb and other percussion instruments of his time. This work, which deals with a rich range of rational and traditional evidence, is among the comprehensive works in its field. Al-Udfuwī conveys in his work that he gives favorable approval for music with all his evidence in a multifaceted manner. This study used historical musicology, document analysis, and biography techniques. It is important that this work, which has not yet been studied in Turkey, is introduced and examined for the first time.
Turkish Religious Music Al-Udfuwī Samā‘ Music al-Imtā‘ bi-Aḥkām as-Samā‘
İslâm kültüründe mûsikînin hükümlerini ele alan semâ‘ kitapları arasında Memlûkler döneminde yaşamış Şâfiî mezhebinden Cafer b. Saleb b. Hassâm Üdfüvî’nin (ö. 748/1347) yazdığı eser içeriği ve prensipleri itibarıyla öne çıkmaktadır. el-İmtâ‘ bi-ahkâmi’s-semâ‘ adlı kitabında Üdfüvî, Kurân-ı Kerîm’in nağmeyle okunması, hüdâ, inşâd, şarkı söylenmesi, kadın ve erkeğin şarkı icrâ etmesi, bu konu hakkında haram veya mübah hüküm verenlerin delilleri, sûfîlerin delilleri gibi meseleleri kitap, sünnet, icmâ ve kıyâsla belirlenen hükümlerle ele almaktadır. Kendisinin de mûsikîşinas olduğu bilinen Üdfüvî, kitabının ikinci bölümünü tamamen mûsikî âletlerine ayırarak kendi döneminde bulunan def, şebbâbe ud, davul, zil, sunûc, kadîb ve diğer vurmalı çalgıların hem tanımlarına hem de fıkhî olarak durumlarına genişçe yer vermektedir. Aklî ve naklî delilleri zengin bir yelpazede ele alan bu eser, alanında muhteviyatlı çalışmalar arasındadır. Üdfüvî eserinde mûsikînin caiz olduğunu tüm delilleriyle ve çok yönlü bir şekilde aktarmaktadır. Bu çalışmada tarihsel müzikoloji, doküman analizi ve biyografi tekniği kullanılmıştır. Hakkında henüz Türkiye’de hiçbir araştırma yapılmamış olan bu eserin ilk kez tanıtılarak incelenmesi önem arz etmektedir.
Türk Din Mûsikîsi Üdfüvî Semâ‘ Mûsikî el-İmtâ‘ bi-Ahkâmi’s-Semâ‘
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Musiki, İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 1 |