This study, it is aimed to scan the relevant literature and examine the interiors of 3 Starbucks cafes in the Yenişehir district of Mersin province within the scope of architectural designs in order to determine the psychological effect of spaces on users. In this context, it has been determined that no examination has been carried out in cities other than metropolises such as İzmir, Ankara and Istanbul; For this reason, Mersin province, which preserves both the urban dynamics and its traditional structure, and allows the use of today's space to be observed, has been determined as the research universe. In the selection of Mersin province; The fact that 3 shopping malls (AVMs) in the Yenişehir district of Mersin are among the first shopping malls opened in Mersin and these shopping malls were selected as the best shopping malls in Europe as of 2009. The fact that it received the Retail Council (International Real Estate Council (MAPIC EG) and International Council of Shopping Centers (ICSC) awards and was of great importance for the province of Mersin) was influential.
The research was carried out in the interiors of Starbucks cafes, the number of which is increasing day by day in Mersin. A survey study was conducted to determine the reasons why users prefer these cafes. The data obtained from
the questionnaire were analyzed using the SPSS 22.0 package
program. Descriptive relational survey model, one of the general survey models, was used in the study. Although it was learned that the most intense consumer group of Starbucks cafes were university students and young people during the relevant literature review, this information could not be confirmed in the field study conducted in Mersin. This study was produced from the thesis titled "Xxx Xxxxxx xx Xxxxxx xx Xxxxx: Xx Xxxxxxxxxxxxx xx Xxxxxxxxxxxxx Xxxxxx xx xxx Xxxxxxx xx Xxxxxxxxx Xxxx xx Xxxxxx".
As a result, it has been determined that the interior design and brand image, along with the psychological factors,
are effective in the users' choice of Starbucks cafe.
Interior space Interior design Spatial image Architectural image
Bu çalışma, mekânların kullanıcılarda yarattığı psikolojik etkiyi belirlemek amacıyla ilgili literatürün taranması ve Mersin ilinin, Yenişehir ilçesinde bulunan 3 adet Starbucks kafenin mimari tasarımları kapsamında iç mekânlarının incelenmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda İzmir, Ankara ve İstanbul gibi metropollerin dışında kentlerde inceleme yapılmadığı belirlenmiş; bu nedenle hem kent dinamiklerini hem de geleneksel yapısını koruyan hem de bugünün mekân kullanımının gözlenmesine de imkân veren Mersin ili araştırma evreni olarak belirlenmiştir. Mersin ilinin seçilmesinde; Mersin’in Yenişehir ilçesinde bulunan 3 Alışveriş merkezi (AVM)’nin Mersin’de açılmış olan ilk AVM’ler arasında yer alması ve 2009 senesi itibariyle bu AVM’lerin Avrupa’daki en iyi AVM seçilmesi bununla birlikte Mersin Forum AVM’nin Uluslararası Gayrimenkul Perakende Konseyi(İnternational Real Estate Council (MAPIC EG) ve Uluslararası Alışveriş Merkezleri Konseyi(İnternational Council of Shopping Centers (ICSC) ödüllerini alması ve Mersin ili için büyük önem taşıması etkili olmuştur.Araştırma Mersin ilinde sayıları günden güne artmakta olan Starbucks kafelerinin iç mekânlarında gerçekleştirilmiştir. Kullanıcıların bu kafeleri tercih etme nedenlerini belirleyebilmek için anket çalışması yapılmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada genel tarama modellerinden betimsel nitelikte ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. İlgili literatür taraması esnasında Starbucks kafelerin en yoğun tüketici grubunun üniversite öğrencileri ve gençler olduğu bilgisine ulaşılmış olmasına rağmen, Mersin ilinde gerçekleştirilen alan çalışmasında bu bilgidoğrulanamamıştır. Bu çalışma “Xxxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx Xxxxxxxxx Xxxxxxxxx Xxxx: Xxxxxx Xxx Xxxxxxxxx Xxxx Xxxxxx Xxxxxxxxx Xxxxxx Xxxxxxxxx Xxxxxxxxxxx “isimli tezden üretilmiştir
Sonuç olarak kullanıcıların Starbucks kafeyi seçmesinde psikolojik unsurlarla birlikte iç mekân tasarımının ve marka imajının etkili olduğu belirlenmiştir.
Mekân mimari tasarım Starbucks imaj THE EFFECT OF PLACES ON USERS: THE EXAMPLE OF STARBUCKS CAFE İN MERSİN Interior space Interior design Spatial image Architectural image
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |