1925-1933 yılları arasında yayımlanan İlâhiyat Fakültesi Mecmuası’ndaki makaleler konu başlıklarına göre sınıflandırılarak incelenmiştir. Çalışmanın amacı, erken Cumhuriyet döneminde ilahiyat alanındaki düşünsel yönelimleri tespit etmek ve bu yönelimlerin dergideki konu dağılımını ortaya koymaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizine dayalı olarak yürütülen incelemede, mecmuanın yayımlanan 25 sayısında yer alan toplam 131 makale veri kaynağını oluşturmuştur. İçeriklerine göre sekiz ana başlık altında sınıflandırılan makaleler, betimsel analiz modeliyle değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre mecmuada özellikle Kelâm, İslâm Felsefesi ve Mezhepler Tarihi alanlarına yoğunluk verildiği; buna karşın Tefsir, Hadis ve Fıkıh gibi Temel İslâm ilimlerine daha az yer ayrıldığı görülmüştür. Telif ve çeviri metinlerin birlikte yayımlanması, dönemin Batı düşüncesiyle entelektüel temas kurma çabasını ortaya koymaktadır. Ayrıca Biyografi, Sanat, Dinler Tarihi ve Sosyoloji gibi alanlarda disiplinler arası bir çeşitlilik dikkat çekmektedir. Elde edilen bulgular ışığında, İlâhiyat Fakültesi Mecmuası’nın döneminin dinî düşünce yapısını çok yönlü bir bakış açısıyla yansıtan öncü bir yayın organı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Din Eğitimi Darülfünun İlâhiyat İlâhiyat Fakültesi Mecmuası İlâhiyat Yayını Dergi İncelemesi
The articles published in Ilahiyat Faculty Journal between 1925 and 1933 have been classified according to subject headings and analysed accordingly. The aim of this study is to identify intellectual orientations in the field of theology during the early Republican period and to reveal the distribution of these orientations within the journal’s content. Based on document analysis, one of the qualitative research methods, the study uses 131 articles published across 25 issues of the journal as its data source. The articles were categorised under eight main headings according to their content and evaluated through a descriptive analysis model. The findings indicate a particular emphasis on the fields of Kalam (Islamic Theology), Islamic Philosophy, and the History of Islamic Sects, whereas core Islamic sciences such as Tafsir (Qur’anic Exegesis), Hadith, and Fiqh (Islamic Jurisprudence) received comparatively less attention. The inclusion of both original and translated works reflects an intellectual engagement with the Western thought of the period. Additionally, interdisciplinary diversity is evident in the presence of articles related to Biography, Art, History of Religions, and Sociology. Considering these findings, it can be concluded that the Ilahiyat Faculty Journal served as a pioneering publication reflecting the religious thought structure of its time from a multifaceted perspective.
Religious Education Darulfunun Theology Journal of the Faculty of Theology Theological Publication Journal Review
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: ‘Darulfunun İlahiyat’ |