Limamou Laye (1844-1909) redefined the concept of the Mahdi with his proclamation. Though the concept of Mahdi
has a history of variations across the Islamic world, Limamou Laye added a previously unknown characteristic: Mahdi
as reincarnation of Muhammed. This article explores the history of the concept of the Mahdi focusing on the Sunni and
Shi’a traditions. On the 24 May 1883, Libasse Thiaw (later known as Limamou Laye) proclaimed himself the Mahdi. His
proclamation went on to say that he was the Prophet Muhammed returned to earth. Studying this event historically
begs the question, why was this particular detail added to an honored Islamic messianic tradition? The answer lies in the
history and geographical positioning of the Lebu, the ethnicity to which Libasse Thiaw belonged. I argue that three cultural
influences helped shaped the Lebu expression of the Mahdi. The first influence was the Lebu traditional religious belief
system. The second was Islam as expressed and practiced in the Senegambia. The third was the Christianity that the French
brought with them to the area.
Limamou Laye’nın (1844-1909) mehdilik iddiası ‘mehdi’ kavramının yeniden tanımlanmasına neden olmuştur. İslam
dünyasında mehdi kavramına yönelik farklı yaklaşımlar olmasına rağmen mehdinin Hz. Muhammed’in tekrar dünyaya gelmiş
hali oluşu (reincarnation) fikri ilk kez Limamou Laye tarafından gündeme getirmiştir. Sünni ve Şii gelenekleri temel alarak
mehdi kavramının tarihinden hareketle konuya yaklaşan bu makale Limamou Laye’nın mehdilik iddiasını araştırmaktadır.
Limamou Laye ismiyle tanınan Libasse Thiaw, 24 Mayıs 1883’te kendisinin mehdi ve Hz. Muhammed’in yeryüzüne yeniden
gelmiş hali olduğunu iddia etmiştir. Bu olayı tarihsel açıdan incelemek, İslami mehdi geleneğine bu yeni iddianın neden
eklendiği sorusunu gündeme getirmektedir. Bu sorunun cevabı, Libasse Thiaw’ın da mensup olduğu etnik grup olan Lebu’nun
tarihi ve coğrafi konumunda aranmalıdır. Bu noktada makale, Lebu’nun mehdi anlayışının şekillenmesinde üç kültürel etkinin
yardımcı olduğunu ileri sürmektedir. Bunlar; Lebu’nun geleneksel dini inanç sistemi, Senegal - Gambiya bölgesinde ifade
edildiği ve uygulandığı şekliyle İslam ve Fransızların bölgeye getirdiği Hristiyanlıktır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 1 |