Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 87 - 96, 12.09.2017

Öz

Bu
araştırmanın amacı, ortaöğretim felsefe dersi ahlak felsefesi ve sanat
felsefesi ünitelerinin etik ve estetik değerlerin aktarımını öğretmen
görüşleri, öğretim programı ve ders kitabı açısından incelemektir. Bu kapsamda
araştırmada karma yöntem işe koşulmuştur. Araştırmanın nitel boyutunda doküman
incelemesi yapılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın nitel verilerini elde etmek
için Ortaöğretim Felsefe Dersi Öğretim Programı ve Ortaöğretim Felsefe Ders
Kitabı kullanılmıştır. Nicel veriler ise Kütahya’da görev yapan 43 felsefe
grubu öğretmeninden elde edilmiştir. Nicel veriler araştırmacı tarafından
geliştirilen 17 maddelik beşli likert tipi bir form kullanılarak toplanmıştır.
Elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde,  aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü
varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin etik ve
estetik kazanımların “çok” düzeyinde aktarıldığı görüşünde oldukları
bulunmuştur. Program ve ünite içerikleri de kazanımlarla örtüşmekte ancak
öğretmen görüşleri ve ders kitabı içeriği Ahlakın
ne olduğunu açıklar, Ahlaki yargıları diğer yargılardan ayırt eder, Uygulamalı
etik alanlarına ilişkin problemleri fark eder, Sanata felsefe ile bakmanın
anlamını kavrar, Ortak estetik yargıların olup olmadığını sorgular

kazanımlarında farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • Arslan, A. (1996). Felsefeye Giriş. Ankara Vadi Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik Kavram Analizleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilhan, S. (1986). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: A.Ü Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Creswell, J.W. & Piano-Clark, V. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çelikpazu , E. E. ve Aktaş E. (2011). MEB 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Değer İletimi Açısından İncelenmesi. Turkish Studies. Vol. 6/2. 413-424.
  • Doğan, İ. (2011). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Elizur & Sagie, (1996). The structure of personal values: a conical representation of multiple life areas. Journal of Organızatıonal Behavıor, Vol. 17, 573-586
  • Forest, L.B. (1973). Using Values to Identify Program Needs. Journal of Extension. Fall 1973, Vol 11, 24-34.
  • Web: www.joe.org/joe/1973fall/1973-3-a3.pdf adresinden 25 Ekim 2008’ de alınmıştır.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Kale, N. (2009). Felsefiyat. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn&Bacon Company.
  • Keskin, Y. (2008) Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkililiğinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıç Şahin, H. (2010). İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Dersini Yürüten 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Kazandırılmasına İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • McGettrick, B.J. (1995) ‘Values and Educating the Whole Person’ in Perspectives 2 Scottish Consultative Council on the Curriculum occasional papers, Dundee: SCCC.
  • MEB Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, (2009). Felsefe Dersi Öğretim Programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2010). Ortaöğretim Felsefe. Ankara: Devlet Kitapları.
  • Oğuzkan, A. F. (1997). Çocuk edebiyatı. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Prınce-Gıbson, E. & Schwartz, S.H. (1998). Value Priorities And Gender. Social Psychology Quarterly. Vol. 61, No.1, 49-67.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Vol. 1/5. 765-779.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: combining qualitative and quantitative approaches. London: Sage Publications.
  • Toku, N. (2002). “Değerlerin Dilemması: Subjektiflik ve Objektiflik”. Bilgi ve Değer. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Yaman H., Taflan S. ve Çolak S. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 7, No. 18, 107-120.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 87 - 96, 12.09.2017

Öz

Kaynakça

  • Arslan, A. (1996). Felsefeye Giriş. Ankara Vadi Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik Kavram Analizleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilhan, S. (1986). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: A.Ü Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Creswell, J.W. & Piano-Clark, V. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çelikpazu , E. E. ve Aktaş E. (2011). MEB 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Değer İletimi Açısından İncelenmesi. Turkish Studies. Vol. 6/2. 413-424.
  • Doğan, İ. (2011). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Elizur & Sagie, (1996). The structure of personal values: a conical representation of multiple life areas. Journal of Organızatıonal Behavıor, Vol. 17, 573-586
  • Forest, L.B. (1973). Using Values to Identify Program Needs. Journal of Extension. Fall 1973, Vol 11, 24-34.
  • Web: www.joe.org/joe/1973fall/1973-3-a3.pdf adresinden 25 Ekim 2008’ de alınmıştır.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Kale, N. (2009). Felsefiyat. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn&Bacon Company.
  • Keskin, Y. (2008) Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkililiğinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıç Şahin, H. (2010). İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Dersini Yürüten 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Kazandırılmasına İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • McGettrick, B.J. (1995) ‘Values and Educating the Whole Person’ in Perspectives 2 Scottish Consultative Council on the Curriculum occasional papers, Dundee: SCCC.
  • MEB Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, (2009). Felsefe Dersi Öğretim Programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2010). Ortaöğretim Felsefe. Ankara: Devlet Kitapları.
  • Oğuzkan, A. F. (1997). Çocuk edebiyatı. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Prınce-Gıbson, E. & Schwartz, S.H. (1998). Value Priorities And Gender. Social Psychology Quarterly. Vol. 61, No.1, 49-67.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Vol. 1/5. 765-779.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: combining qualitative and quantitative approaches. London: Sage Publications.
  • Toku, N. (2002). “Değerlerin Dilemması: Subjektiflik ve Objektiflik”. Bilgi ve Değer. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Yaman H., Taflan S. ve Çolak S. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 7, No. 18, 107-120.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm içindekiler
Yazarlar

Baykal Biçer

Yayımlanma Tarihi 12 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Biçer, B. (2017). Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 87-96.
AMA Biçer B. Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. debder. Eylül 2017;1(1):87-96.
Chicago Biçer, Baykal. “Etik Ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri Ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 1, sy. 1 (Eylül 2017): 87-96.
EndNote Biçer B (01 Eylül 2017) Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 1 1 87–96.
IEEE B. Biçer, “Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi”, debder, c. 1, sy. 1, ss. 87–96, 2017.
ISNAD Biçer, Baykal. “Etik Ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri Ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 1/1 (Eylül 2017), 87-96.
JAMA Biçer B. Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. debder. 2017;1:87–96.
MLA Biçer, Baykal. “Etik Ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri Ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 87-96.
Vancouver Biçer B. Etik ve Estetik Değer Kazanımlarının Felsefe Dersi Öğretim Materyalleri ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. debder. 2017;1(1):87-96.