Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Academics’ Perceptions of Values Education in Higher Education: A Phenomenological Inquiry in the Field of Religious Education Field

Yıl 2023, , 63 - 100, 25.06.2023
https://doi.org/10.34234/ded.1232671

Öz

The aim of this research is to uncover the experiences of the academics working in the Religious Education Field of the Faculties of Theology, focusing on the implementation of values and their perspectives related to these experiences. The research was carried out with a phenomenological design, which is one of the qualitative research Methods. The study group was determined using Maximum variation sampling. Accordingly, 12 academics from different universities participated in the research. Research data were collected through a semi-structured interview form, and content analysis was used to analyze the obtained data. The interview form was developed with rigorous scientific attention, responses provided by the academics were also meticulously scrutinized. The research findings are categorized thematically based on interrelated categories. This study is expected to make a valuable contribution to the field of values education in universities by uncovering the perception of academics regarding values in the field of religious education.

Kaynakça

  • Aksan, G., & Topçuoğlu, A. (2019). Üniversite gençliğinin değerleri: 20 yıl sonra ne değişti? OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18). https://doi.org/10.26466/opus.571209.
  • Algur, H. (2022). Nesiller arası farklılaşma ve din eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artan Erdem, İ. (2005). Üniversite gençliği değerleri: Korkular ve umutlar. İstanbul: Tesev Yayınları.
  • Aydın, A. (Yazar), & Dönmez, A. (Tez D.) (2006). Di̇l-Tari̇h ve Coğrafya fakültesi̇ öğrenci̇leri̇ni̇n değer hi̇yerarşi̇leri̇ ile ilahi̇yat fakültesi̇ öğrenci̇leri̇ni̇n değer hi̇yerarşi̇leri̇ni̇n karşılaştırılması. Tez (Yüksek Lisans), Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12575/29260.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), Art. 3.
  • Bulduklu, Y., & Dilmaç, B., & Şeker, M. (2018). Yükseköğretimde değerler. Kurumlarda Değerler içinde (s. 47-60). Konya, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Bulut, S., & Dilmaç, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin sahip olduğu değerler psikolojik iyi oluş ve mutluluk düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 23-23. https://doi.org/10.26466/opus.472450.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Coşkun, Y. D. D. Y., & Yıldırım, A. G. A. (2009). Üniversite öğrencilerinin değer düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), Art. 1.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Araştırma tasarımı—nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları / Research Design—Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (E. Karadağ, Çev.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Çelikel, B. (2021). Değerler eğitiminde "özne olma durumu” ve din eğitimindeki uzanımları. Toplum Bilimleri Dergisi, 31, 154-164. https://doi.org/10.29228/tbd.2007.54032.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7, 9-24.
  • Duman, M. Z. (2022). Kuşak çatışması: X ve z kuşağı üzerine sosyolojik bir çalışma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Emi̇roğlu, B. (2017). Değerler eği̇ti̇mi̇ni̇n gençleri̇n sağlıklı sosyalleşmeleri̇ne etki̇si̇. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(3), Art. 3.
  • Erdem, A. R. (2012). Bilim insanı yetiştirmede etik eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, Art. 1.
  • Erdi̇rençelebi̇, M., & Fi̇li̇zöz, B. (2019). Meslek etiği ve akademisyenlerin etik değerleri üzerine nicel bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), Art. 20. https://doi.org/10.26466/opus.599983.
  • Güneş, F. (2016). Değerler eğitimine yaklaşım ve modeller. A. Güvenç Saygın, & M. Saygın (Yay. haz.), Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye'de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (s.1-20). Ankara: Atatürk Araştırma merkezi.
  • Kırkkılıç, H. A., Sevi̇m, O., & Söylemez, Y. (2015). Akademi̇syenleri̇n bi̇li̇msel araştırma tutumlarının akademi̇k eti̇k değerler açısından incelenmesi̇. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), Art. 2.
  • Kızılgeçit, M., Acuner, H. Y., & Toklu, G. (2015). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer ilişkisi (Rize örneği). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 8 43-84.
  • Maya, İ. (2013). Akademi̇syenleri̇n meslek ahlakına aykırı olan davranışlara ili̇şki̇n algıları (ÇOMÜ eği̇ti̇m fakültesi̇ örneği̇). Turkish Studies, 8(6). https://arastirmax.com/en/publication/turkish-studies/8/6/akademisyenlerin-meslek-ahlakina-aykiri-olan-davranislara-iliskin-algilari-comu-egitim-fakultesi-ornegi/arid/f44b025d-6ba7-4473-b548-6cba8a8a1a02.
  • Mehmedoğlu, A. (2014). İlâhiyat fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer İlişkisi (M.Ü. ilâhiyat fakültesi örneği). Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30, Art. 30. https://doi.org/10.15370/muifd.33875.
  • Mücevher, M. H., & Erdem, R. (2018). X kuşağı akademi̇syenler ile y kuşağı öğrenci̇leri̇n bi̇rbi̇rleri̇ne karşı algıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), Art. 22. https://doi.org/10.21076/vizyoner.391745.
  • Özcan, Z., & Erol, H. K. (2017). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer ilişkisi (Karabük örneği). Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 913. https://doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1091.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (2nd edition). SAGE Publications, Inc.
  • Sevi̇m, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Journal of Turkish Studies, 9 (6), 943-943. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.6969.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tekel, E., & Korumaz, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin değer algılarının incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 4(2), Art. 2.
  • Theodorson, G. A. (1969). A modern dictionary of sociology. Ty Crowell Co.
  • Tutar, H., & Erdem, A. (2020). Örnekleriyle bilimsel araştırma yöntemleri ve -SPSS uygulamaları. Seçkin Yayıncılık.
  • VandenBos, G. R., & American Psychological Association (Ed.). (2007). APA dictionary of psychology (1st ed). American Psychological Association.
  • Yapıcı, A., & Zengin, Z. S. (2003). İlâhiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma: Çukurova üniversitesi ilâhiyat fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), Art. 4.

Yükseköğretimde Akademisyenlerin Değer Eğitimi Algıları: Din Eğitimi Anabilim Dalı Özelinde Fenomenolojik Bir Araştırma

Yıl 2023, , 63 - 100, 25.06.2023
https://doi.org/10.34234/ded.1232671

Öz

Bu araştırmanın amacı İlahiyat Fakültelerinin Din Eğitimi Anabilim Dalı’nda görev yapmakta olan akademisyenlerin, değerlerin uygulanışı konusundaki deneyimlerini ve bu deneyimlerle ilişkili olan görüşlerini ortaya koymaya çalışmaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenolojik desen ile yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırmaya farklı üniversitelerde görev yapan 12 akademisyen katılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Görüşme formu bilimsel bir titizlikle oluşturulmuş olup yanıt alınan formlar yine aynı hassasiyetle araştırmacılar tarafından incelenerek kategorize edilmiştir. Birbiri ile ilişkili olan kategoriler ise temalar altında toplanmıştır. Araştırmanın, günümüzde değerlerin din eğitimi alanındaki akademisyenler tarafından nasıl algılandığını ve değer eğitimine yönelik beklenti ve düşüncelerini tespit etmek suretiyle, üniversitelerde değer eğitimine ve öğretimine yönelik alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksan, G., & Topçuoğlu, A. (2019). Üniversite gençliğinin değerleri: 20 yıl sonra ne değişti? OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18). https://doi.org/10.26466/opus.571209.
  • Algur, H. (2022). Nesiller arası farklılaşma ve din eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artan Erdem, İ. (2005). Üniversite gençliği değerleri: Korkular ve umutlar. İstanbul: Tesev Yayınları.
  • Aydın, A. (Yazar), & Dönmez, A. (Tez D.) (2006). Di̇l-Tari̇h ve Coğrafya fakültesi̇ öğrenci̇leri̇ni̇n değer hi̇yerarşi̇leri̇ ile ilahi̇yat fakültesi̇ öğrenci̇leri̇ni̇n değer hi̇yerarşi̇leri̇ni̇n karşılaştırılması. Tez (Yüksek Lisans), Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12575/29260.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), Art. 3.
  • Bulduklu, Y., & Dilmaç, B., & Şeker, M. (2018). Yükseköğretimde değerler. Kurumlarda Değerler içinde (s. 47-60). Konya, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Bulut, S., & Dilmaç, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin sahip olduğu değerler psikolojik iyi oluş ve mutluluk düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 23-23. https://doi.org/10.26466/opus.472450.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Coşkun, Y. D. D. Y., & Yıldırım, A. G. A. (2009). Üniversite öğrencilerinin değer düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), Art. 1.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Araştırma tasarımı—nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları / Research Design—Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (E. Karadağ, Çev.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Çelikel, B. (2021). Değerler eğitiminde "özne olma durumu” ve din eğitimindeki uzanımları. Toplum Bilimleri Dergisi, 31, 154-164. https://doi.org/10.29228/tbd.2007.54032.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7, 9-24.
  • Duman, M. Z. (2022). Kuşak çatışması: X ve z kuşağı üzerine sosyolojik bir çalışma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Emi̇roğlu, B. (2017). Değerler eği̇ti̇mi̇ni̇n gençleri̇n sağlıklı sosyalleşmeleri̇ne etki̇si̇. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(3), Art. 3.
  • Erdem, A. R. (2012). Bilim insanı yetiştirmede etik eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, Art. 1.
  • Erdi̇rençelebi̇, M., & Fi̇li̇zöz, B. (2019). Meslek etiği ve akademisyenlerin etik değerleri üzerine nicel bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), Art. 20. https://doi.org/10.26466/opus.599983.
  • Güneş, F. (2016). Değerler eğitimine yaklaşım ve modeller. A. Güvenç Saygın, & M. Saygın (Yay. haz.), Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye'de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (s.1-20). Ankara: Atatürk Araştırma merkezi.
  • Kırkkılıç, H. A., Sevi̇m, O., & Söylemez, Y. (2015). Akademi̇syenleri̇n bi̇li̇msel araştırma tutumlarının akademi̇k eti̇k değerler açısından incelenmesi̇. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), Art. 2.
  • Kızılgeçit, M., Acuner, H. Y., & Toklu, G. (2015). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer ilişkisi (Rize örneği). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 8 43-84.
  • Maya, İ. (2013). Akademi̇syenleri̇n meslek ahlakına aykırı olan davranışlara ili̇şki̇n algıları (ÇOMÜ eği̇ti̇m fakültesi̇ örneği̇). Turkish Studies, 8(6). https://arastirmax.com/en/publication/turkish-studies/8/6/akademisyenlerin-meslek-ahlakina-aykiri-olan-davranislara-iliskin-algilari-comu-egitim-fakultesi-ornegi/arid/f44b025d-6ba7-4473-b548-6cba8a8a1a02.
  • Mehmedoğlu, A. (2014). İlâhiyat fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer İlişkisi (M.Ü. ilâhiyat fakültesi örneği). Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30, Art. 30. https://doi.org/10.15370/muifd.33875.
  • Mücevher, M. H., & Erdem, R. (2018). X kuşağı akademi̇syenler ile y kuşağı öğrenci̇leri̇n bi̇rbi̇rleri̇ne karşı algıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), Art. 22. https://doi.org/10.21076/vizyoner.391745.
  • Özcan, Z., & Erol, H. K. (2017). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık-değer ilişkisi (Karabük örneği). Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 913. https://doi.org/10.7596/taksad.v6i4.1091.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (2nd edition). SAGE Publications, Inc.
  • Sevi̇m, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Journal of Turkish Studies, 9 (6), 943-943. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.6969.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tekel, E., & Korumaz, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin değer algılarının incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 4(2), Art. 2.
  • Theodorson, G. A. (1969). A modern dictionary of sociology. Ty Crowell Co.
  • Tutar, H., & Erdem, A. (2020). Örnekleriyle bilimsel araştırma yöntemleri ve -SPSS uygulamaları. Seçkin Yayıncılık.
  • VandenBos, G. R., & American Psychological Association (Ed.). (2007). APA dictionary of psychology (1st ed). American Psychological Association.
  • Yapıcı, A., & Zengin, Z. S. (2003). İlâhiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma: Çukurova üniversitesi ilâhiyat fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), Art. 4.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Kurt 0000-0003-1653-6312

Mehmet Koyuncu 0000-0002-8919-8089

Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kurt, T., & Koyuncu, M. (2023). Yükseköğretimde Akademisyenlerin Değer Eğitimi Algıları: Din Eğitimi Anabilim Dalı Özelinde Fenomenolojik Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 21(45), 63-100. https://doi.org/10.34234/ded.1232671