The aim of the research is to examine the experiences of early Imam Hatip School/High School students regarding their educational lives through oral history method. Within the scope of the research, the memories of pre-1975 Imam Hatip School/High School students regarding their educational lives were examined. In the research, considering that the interesting aspects of school life are generally not reflected in written documents, the oral history method and snowball sampling method from qualitative research approaches were preferred. Content analysis was used in the analysis of interview data, and descriptive analysis was used in the analysis of document data. Data were analyzed using the MAXQDA24 qualitative analysis program with a hierarchical code and subcode model. In the study, oral history interview data were supported by data obtained from document reviews. According to the research findings, 85% of the students who graduated from Tokat Imam Hatip School/High School before 1975 were children of poor and crowded families from rural areas. 76% of these students experienced various difficulties such as exams, accommodation, age difference, poverty and loneliness during the registration process. The fact that religious and scientific education were provided together, family requests and someone else's advice were effective in students' school preferences. In the period 1953-1975, the building, infrastructure, accommodation, learning environment, health and security conditions of Tokat Imam Hatip School were seriously inadequate. During this period, strong and permanent friendships were formed among the students based on similar lifestyles, sincerity and long-term togetherness. In general, it was determined that the students studying at this school had largely similar educational experiences.
Early Period Imam Hatip School Oral history Educational life Religious education
Bu araştırmanın amacı, erken dönem İmam Hatip Okulu/Lisesi öğrencilerinin eğitim yaşantılarına ilişkin deneyimlerini sözlü tarih yöntemiyle incelemektir. Araştırma kapsamında, 1975 öncesi İmam Hatip Okulu/Lisesi öğrencilerinin eğitim yaşantılarına yönelik anımsadıkları ele alınmıştır. Araştırmada, okul yaşamının ilginç yönlerinin genellikle yazılı belgelere yansımadığı dikkate alınarak nitel araştırma yaklaşımlarından sözlü tarih yöntemi ve kartopu örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Görüşme verilerinin analizinde içerik analizi, doküman verilerinin analizinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Veriler, MAXQDA24 nitel analiz programı kullanılarak hiyerarşik kod, alt kod modeli ile analiz edilmiştir. Çalışmada, sözlü tarih görüşme verileri, doküman incelemelerinden elde edilen veriler ile desteklenmiştir. Araştırma bulgularına göre 1975 öncesi Tokat İmam Hatip Okulu/Lisesinden mezun olan öğrencilerin %85'i kırsal kesimden gelen, yoksul ve kalabalık ailelerin çocuklarıdır. Bu öğrencilerin %76’sı kayıt sürecinde sınav, barınma, yaş farkı, yoksulluk ve yalnızlık gibi çeşitli zorluklar yaşamıştır. Öğrencilerin okul tercihlerinde dini ve bilimsel eğitimin birlikte verilmesi, aile isteği ve başkasının tavsiyesi etkili olmuştur. 1953-1975 döneminde Tokat İmam Hatip Okulunun bina, altyapı, barınma, öğrenme ortamı, sağlık ve güvenlik koşulları ciddi ölçüde yetersizdir. Bu dönemde öğrencileri arasında benzer yaşam tarzlarına, samimiyete ve uzun süreli birlikteliğe dayanan güçlü ve kalıcı arkadaşlık bağları oluşmuştur. Genel olarak bu okulda okuyan öğrencilerin büyük oranda benzer eğitim deneyimleri yaşadıkları tespit edilmiştir.
Erken Dönem İmam Hatip Okulu Sözlü tarih Eğitim yaşantısı Din eğitimi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 17 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 50 |