BibTex RIS Kaynak Göster

Bireycilik ve Toplumculuk Tartışmaları Bağlamında Değerler Eğitimi Yaklaşımları

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 24, 31 - 52, 01.12.2012

Öz

Liberal eğitim sistemini benimseyen ülkelerde, değerler eğitimiyle ilgili tartışmaların merkezini, bu eğitimi şekillendirmede bireyin ve toplumun etkilerinin sınırları ve haklarının ne olacağı meselesi oluşturmaktadır. Geleneksel görüşe göre, çocukların toplumca arzu edilen ya da arzu edildiği düşünülen ahlaki değerlere göre kalıplanması, daima, onların özerk olarak kendi değerlerini oluşturmalarından daha önce gelir. Liberal görüşe göre ise bireylerin yaşayacakları değerleri özerk olarak seçmeleri, bireylerin toplumca arzu edilen ahlaki değerlere göre kalıplanmalarından daha önce gelmektedir. Liberal görüş ile geleneksel görüş arasındaki bu farklılıktan dolayı Amerika'da ortaya çıkan değerler eğitimi yaklaşımları, insanın gelişiminde bireyin ve toplumun rolünün ne olacağıyla ilgili bir modern çıkmaz içerisindedir. Bu makalenin amacı, bir modern çıkmaz olarak bireycilik ve toplumculuk tartışmaları bağlamında, Amerika'da değerler eğitiminde ön plana çıkan yaklaşımlardan Karakter Eğitimi, Değerleri Belirginleştirme ve Kohlberg'in Ahlak Eğitimi yaklaşımlarının arka planlarındaki varsayımlara işaret etmek ve bu varsayımların tartışmalarda durduğu konumu ortaya koymaktır. Bu sayede, Amerika'da üretilen bu yaklaşımların Türkiye'de kullanılmasının mümkün olup olmayacağıyla ilgili tartışmalara katkı sağlanmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Altun, F. (2005). Modernleşme kuramı: Eleştirel bir giriş. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121-144.
  • Aydın, M. Ş. (2010). Açık toplumda din eğitimi (Yeni paradigma ihtiyacı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Berger, P. & Kellner, H. (2000). Modernleşme ve bilinç. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Burke, N., Crum, S., Genzler, M., Shaub, D., & Sheets, J. (2001). Building charac¬ter education in our schools to enhance the learning environment. Master of Arts Action Research Project, Saint Xavier University and Skylight Profes¬sional Development. Algonquin.IL.USA
  • Büyükdüvenci, S. (2001). Eğitim felsefesine giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cassirer, E. (1951). The philosophy of the enlightenment. Princeton: Princeton Uni¬versity Press.
  • Lickona, T. (2004). Character matters: How to help our children develop good judgment, integrity, and other essential virtues. New York: Simon & Schus¬ter.
  • Chazan, B. I. (1985). Contemporary approaches to moral education: Analyzing al¬ternative theories. New York: Teachers College Press.
  • Çigdem, A. (1999). Aydınlanma düşüncesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaymakcan, R. ve diğerleri. (2007). Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM Yayınları.
  • DeRoche, E. F., & Williams, M. M. (2001). Educating hearts and minds a compre¬hensive character education framework. California: Cowin Press.
  • Gündoğan, A. O. (2002). Ahlaki hayatımızın kaynağında toplumculuk-bireycilik tartışması. Yalçın, Ş. (Ed.). Bilgi ve Değer: Muğla Üniversitesi Felsefe Bölümü Sempozyum Bildirileri içinde (ss. 254-64). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Harding, C. G. (1985). Moral dilemmas: Philosophical and psychological issues in the development of moral reasoning. Chicago, Ill.; New Brunswick (USA): Precedent Pub.
  • Helwig, C., Ryerson, R., & Prencipe, A. (2008). Children’s, adolescents, and adults judgments and reasoning about different methods of teaching values. Cogni¬tive Development, 23(1), 119-135.
  • Hökelekli, H. (2009). Çocuk, genç, aile psikolojisi ve din. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Hunter, J. D. (2000). The death of character: Moral education in an age without good or evil. New York: Basic Books.
  • Kenan, S. (2003). Education under the impact of mechanistic and positivistic worldviews: The case of Turkish socioeducational transformations (1923- 1940). Columbia University. Teachers College. Unpublished PhD Thesis. New York.
  • Kenan, S. (2007), Modern eğitimin oluşum sürecinde değerler eğitimi nasıl zayıfladı?. Kaymakcan, R. ve diğerleri (Ed). Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu içinde (ss. 275-287). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Kenan, S. (2009). The missing dimension of modern education: Values education. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(1), 279-295.
  • Kirschenbaum, H., Harmin, M., Leland Howe, & Simon, S. B. (1977). In defense of values clarification. The Phi Delta Kappan, 58(10), 743-746.
  • Kohlberg, L. (1981). The philosophy of moral development: Moral stages and the idea of justice. San Francisco: Harper & Row.
  • Kösemihal, N. S. (1955). Sosyoloji tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Köylü, M. (2006). Küresel ahlak eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Küçük, M. (1993). Ahlak ve modernlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Küçükalp, K., & Cevizci, A. (2009). Batı düşüncesi: Felsefi temeller. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi Yayınları.
  • Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York, N.Y.: Bantam.
  • Lickona, T. (1993). The return of character education. Educational Leadership, 51(3), 6-11.
  • Lickona, T., Davidson, M., Templeton Foundation., & Character Education Part¬nership. (2005). Smart & good high schools: Integrating excellence and eth¬ics for success in school, work, and beyond. Washington, D.C.: Center for the 4th and 5th Rs/Character Education Partnership.
  • Lipson, L., & Çam Yesiltas, J. (2000). Uygarlığın ahlâki bunalımları: Manevi bir erime mi, yoksa ilerleme mi? İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Lockwood, A. L. (2009). The case for character education: A developmental ap¬proach. New York: Teachers College Press.
  • MacIntyre, Alasdair C. (1999). Dependent rational animals: Why human beings need the virtues. Chicago: Open Court.
  • MacIntyre, Alasdair Chalmers. (2007). After virtue: A study in moral theory. Lon¬don: Duckworth.
  • Mesa, Jose. (2008). Moral education in the age of individualism: Community, the individual, and the challenge of moral education. Saarbrücken: VDM Ver¬lag Dr. Müller.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • Milson, A. J. (1999). The perceptions of social studies teacher educators regarding character education. University of Georgia. Unpublished PhD Thesis.
  • Molnar, A. and National Society for the Study of Education. (1997). The construc¬tion of children’s character: Ninety-sixth yearbook of the national society for the study of education. Chicago: University of Chicago Press.
  • Munsey, B. (1980). Moral development, moral education, and kohlberg: Basic is¬sues in philosophy, psychology, religion, and education. Birmingham, Ala¬bama: Religious Education Press.
  • National Education Association of the United States. (1976). Values, concepts, and techniques. Washington: National Education Association.
  • Nisbet, R. A. (1943). The French revolution and the rise of sociology in France. American Journal of Sociology, 49(2).
  • Nucci, L. P., & Narváez, D. (2008). Handbook of moral and character education. New York: Routledge.
  • Raths, L. E., Harmin, M. & Simon, S. B. (1978). Values and teaching: Working with values in the classroom. Columbus, Ohio: C.E. Merrill Pub. Co.
  • Rogers, C. R. (1964). Toward a modern approach to values: The valuing process in the mature person. Indianapolis: Bobbs-Merrill.
  • Ryan, K. & Bohlin, K. E. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Scott, J., & Marshall, G. (2005). A dictionary of sociology. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Simon, S. B., & Kirschenbaum, H. (1973). Readings in values clarification. Min¬neapolis: Winston Press.
  • Soykan, Ö. N. (2007). Genel geçer bir ahlak olanaklı mıdır? Kaymakcan, R. ve diğerleri (Ed). Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu içinde (ss. 45- 55). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Taylor, C. (1999). Two theories of modernity. Public Culture, 11(1), 153-174.
  • Taylor, C. (1989). Sources of the self: The making of the modern identity. Cam¬bridge, Mass.: Harvard University Press.
  • Taylor, C. (1992). The ethics of authenticity. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  • Theodorson, G. A. (1979). A Modern dictionary of sociology. New York: Barnes & Noble.
  • Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values. Educational Review, 52(1), 37-46.
  • Wilson, J. Q. (1993). The moral sense. New York: Free Press.
  • Yalçın, Ş. (2002). Bilgi ve değer: Muğla üniversitesi felsefe bölümü sempozyum bildirileri. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Yayla, A. (1998). Liberalizm. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Yayla, A. (2011). Siyasi Düşünce Sözlüğü. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Ziebertz, H. G. (2007). Çokkültürlü bir toplumda değerler eğitimi modelleri. Kay¬makcan, R. ve diğerleri (Ed). Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu içinde (ss. 445-467). İstanbul: Dem Yayınları.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA72BM78BD
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M. Esat Altıntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Altıntaş, M. E. (2012). Bireycilik ve Toplumculuk Tartışmaları Bağlamında Değerler Eğitimi Yaklaşımları. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(24), 31-52.