BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 20, 123 - 142, 01.12.2010

Öz

>Bu araştırmada, sınıf öğretmenlernin değer yönelimlerinin tespiti amaçlanmıştır. Tarama modeli araştırmaya Zonguldak Ereğli ilçesinde 2008-2009 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 295 sınıf öğretmeni katılmıştır. Değer yönelimleri Schwartz'ın geliştirdiği, Demirutku (2004) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Portre Değerler Anketi ile ölçülmüştür. Sonuçlara göre; sınıf öğretmenleri en çok Evrensellik değerine önem vermektedir. Bunu sırasıyla güvenlik, öz-yönelim, yardımseverlik, uyma, geleneksellik, yaşamdan haz alma, başarı, uyarılım değerleri takip etmekte ve en az güç değerine öenm verilmektedir. Tüm alt değişkenlerde evrensellik ve güvenlik en önem verilen değerken güç en az önem verilen değer olmuştur. Cinsiyete göre yaşamdan haz alma, başarı değerleri dışında aralarında anlamlı farklılık yoktur (p

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
  • Amoroso, V. (1995). For kids' sake, let's teach values. Vocational Education Journal, 70(6), 62.
  • Arweck, E., & Eleanor, N. (2003). Values Education: The development and Classroom use of an educational programme. British Educational Research Journal, 30(2), 245-260.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(3), 121-144.
  • Bacanlı, H. (2002). Değer tercihleri: Psikolojik kavram analizleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Baş, T. (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirutku, K. (2004). Turkish adaptation of the Portrait Values Questionnaire. Unpublished Manuscript. Ankara: Middle East Technical University.
  • Demirutku, K. (2007). Çocuk yetiştirme tarzları, değerlerin içselleştirilmesi ve benlik kavramı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 65-92.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M.E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Lise öğrencilerinin toplumsal değerleri benimseme düzeyleri ve bu değerlerin kazandırılmasında karşılaşılan güçlükler. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyum, 26-28 Kasım, İstanbul.
  • Karakitapoğlu, Z., & İmamoğlu, O. (2002). Value domains of Turkish adults and university students. Journal of Social Psychology, 142(3), 333-351.
  • Kuşdil, E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı [value orientations of Turkish Teachers and Schwartz's Theory of Values]. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2004). Kişilik ve din. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Mehmedoğlu, Y., & Mehmedoğlu, A.U. (2006). Küreselleşme, ahlak ve değerler. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 219.
  • Ruyter, D. (2002). The right to meaningful education: The role of values and beliefs. Journal of Beliefs and Values, 23 (l), 32-42.
  • Ryan, K. , & Bohlin, K. (1999). Building character in schools, Jossey-Bass Inc, California.
  • Schwartz, S. (1998). Are there universal aspects in the structure and contents of human Values? Journal of Social Issues, 50 (4), 19-45.
  • Şen, Ş. (1997). Demokratik değerlerin benimsenmesinde eğitimin rolü. Yeni Türkiye, 17, 599.
  • Şener, A. , & Hazer, O. (2007). Değerlerin kadınların tüketim davranışı üzerindeki etkilerine ilişkin bir araştırma http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler-cerceve.html (Erişim Tarihi: 20.05.2009).
  • Tezcan, M. (1974). Türklerle ilgili stereotipler (kalıp yargılar) ve Türk değerleri üzerine bir deneme. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Thogersen, O. (2002). Human values and the emergence of a sustainable consumption pattern: A panel study. Journal of Economic Psychology, 23 (5), 605-630.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Walker, K. (1993). Values, ethics and ethical decision-making. Adult Learning, 5(2), 12-14.
  • Yapıcı, A., & Zengin, S. (2003). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 173-206.
  • Yıldırım, K. (2009). Values education experiences of Turkish Class teachers: A Phenomonological approach. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 165-184.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA88ED69VU
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Memiş Bu kişi benim

Esma Güney Gedik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Memiş, A., & Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 123-142.