Is the model of the “Ahilik” movement being implemented in
technical-vocational training as it was stated and claimed? The technicalvocational
training in terms of its field covers not only secondary education but
also apprenticeship and craftsman training. Therefore it is clear that there is a
need for this kind of education benefiting from the “Ahilik” movement. There
is no doubt that the “Ahilik” movement has taken its essence from the spirit of
our national values. So some practices regarding vocational training would be
taken from this movement as samples for current education system to return
those days. Today this system has been left to the fairness of foreign models. In
order to actuate it, the main reason is: the doorway must be clear and it should
be harmonised with the national values. What sort of things can be done to achieve
this goal? This question is the starting point of this paper. By answering
to this question we will try to find out the things that we lost by neglecting the
“Ahilik” movement. It should be re-evaluated the regulations and studies with
the “Ahilik” movement concerning indispensable demand of secondary level
labour power.
It has to be investigated whether the “Ahilik” understanding can be implemented
today or not. As known it has been implemented for centuries. Anyone has
to be bear in mind the fact that sufficient financial sources have to be reserved to
implement increasing diversifications in vocational training, and the country’s
demand for this issue should not be forgotten. On the other hand a new system
has to be applied in vocational training to reduce the waste of sources. To put
into practices all the decisions made by the council of education and culture, a
new way should be followed by leaving the old one that is neglecting.
Technical Vocational Training Models of Technical Training The “Ahilik” movement as an education model.
Mesleki teknik eğitim, alan itibarıyla orta öğretim, çıraklık eğitimi ve usta öğreticilik başta olmak üzere geniş bir alanı kapsamaktadır. Özünü milli değerlerimizden alan ahilik teşkilatının en azından bazı uygulamalarından faydalanılarak yapılacak bir meslek eğitimine dönüşe olan ihtiyaç ortadadır. Mesleki teknik eğitim konusunda yapılan çalışmalarda iddia edildiği gibi bu eğitimde Ahilik modeli uygulanabilmekte midir? Yabancı modellerin örnek alındığı Türkiye meslek eğitim sisteminin işlerliğinin başlıca şartı, özyapısındaki değerlerin bu eğitimle birleşmesinin önünü açmaktır. Ülkenin vazgeçilmez ihtiyacı olan ara insan gücünün sadece öğretimini hedefleyen çalışmaların ve düzenlemelerin ahilik anlayışıyla yeniden ele alınması gerekmektedir. Yüzyıllarca meslek eğitiminde model olmuş ahilik anlayışın bugün için uygulanabilirliği araştırılmalıdır. Bu çalışma, Türkiye'de meslek eğitim sisteminde model arayışlarını değerlendirerek, bu kapsamda Ahilik teşkilatından birtakım prensiplerin nasıl uygulamaya geçirilebileceği konusunda öneriler sunmaktadır.
Ahilik Mesleki teknik eğitim Mesleki teknik eğitim modelleri.
Diğer ID | JA99NE63BV |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 19 |