Values that we owe are special to us and give directions to our daily lives. We
construct them by interacting with the world we live in ((Akıncı, 2005; Özensel,2003).
In this sense, behaviorism, cognitive and constructivist approaches produce different
value in our educational applications. Behaviorist and cognitive theories based on objectivism,
they see the knowledge as independent from knower and accept the view that
this knowledge can be transferred to learner. An alternative view called constructivism
is based on subjectivism and it accepts the knowledge as an active construct of learner
(Jaworski, 1994). In the process of construction, culture and language are important factors
for learners. Relationships among values, culture and language can be seen in mathematics
as well. Durmuş and Bıçak (2006) developed a scale to reveal these relations
for pre-service teachers. Since there is a need for a smiliar study for in-service teachers,
the scale is redeveloped and transformed to a newer form. In addition, sex, branch and
graduated faculty and political tendency variables are also analyzed.
Method
Participants
Science and technology, mathematics and elementary scool teachers working in
Bolu are participated to this study (N=194).
Instrument
Scale developed by Durmuş ve Bıçak (2006) is updated and applied to in-service
science and technology, mathematics and elementary school teachers.
Process
Developed scale is applied to in-service teachers working in Bolu.
Findings
The analysis of the research questions were tabulated in tables. When the means
of the positive and constructive values of the participants were compared, there
was a significant difference in favor of the constructivist values (t193=22,08;
p0.05; Positive values: t192= 2,13;
p
Mathematics values Mathematics educational values scale Positivist and constructivist values.
Sosyal bilimlerin tersine, matematik birçok kişi tarafından değer içermeyen bir alan olarak görülmektedir. Öğretme ve öğrenme üzerine farklı teoriler matematiğin kendi değerlerine sahip olduğuna dair yeni ufuklar açmıştır. Genel olarak literatürde değerler üç kategoride sınıflandırılmaktadır: Genel eğitsel değerler, matematiksel değerler (rasyonalizm/objektivizm, kontrol/ilerleme, açıklık/gizlilik) ve matematik eğitimi değerleri (doğruluk/açıklık, tutarlık, yararcılık, etkili organizasyon, eğlence, esneklik, açık fikirlilik, kalıcılık, sistematik çalışma). Bu değerler gizli veya açık bir şekilde matematik derslerinde gözlenebilmektedir. Öğretmenler bilerek veya bilmeyerek bu değerleri öğrencilerine yansıtırlar.Bu çalışmanın amacı, bahsedilen değerleri iki ana kategoride (pozitivist-nesnel, oluşturmacı-öznel) sınıflandırarak bu kategorilerdeki değerleri belirleyici bir matematik değerler ölçeği kullanarak ilköğretim öğretmenlerinin sahip olduğu değerleri ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla araştırmacıların başka bir çalışmada öğretmen adaylarına uyguladıkları 34 maddelik 5'li Likert formatındaki ölçek, öğretmenler hakkında farklı bilgileri de içerek şekilde yeniden düzenlenmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden, matematik öğretmenlerinden ve fen ve teknoloji öğretmenlerinden olmak üzere toplam 194 katılımcıya bu yeni ölçek uygulanmıştır. Faktör analizleri sonucunda madde sayısı 34'ten 24 maddeye indirgenmiştir. Bazı demografik değişkenler açısından karşılaştırmalar yapıldığında cinsiyet değişkeni açısından erkek öğretmenlerin pozitivist değerler açısından bayan öğretmenlere göre anlamlı bir farklılık gösterdiği gözlenmiştir.
Matematik değerleri Matematik eğitim değerleri ölçeği Pozitivist ve oluşturmacı değerler
Diğer ID | JA88MJ35VP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 16 |