BibTex RIS Kaynak Göster

Academicians’ Perceptions on the Organizational Values (Abant İzzet Baysal University Faculty of Education: A Case Study)

Yıl 2006, Cilt: 4 Sayı: 12, 129 - 148, 01.12.2006

Öz

Various developments and transformations have taken
place in all areas in today’s modern world. For an organization to
be successful and to maintain its existence in any society depend
its success on searching for new opportunities. At this point, it could
be said that it is the task of the organization employees to search for
and find these new opportunities and to provide a new trend for the
organization. The motives that awaken the employees of organizations
are the vision, the mission and the values of the organizations.
Within this framework, the aim of this study is to examine the academicians’
perceptions related to their organizational values. The
quantitative data were collected through semi-structured interview
forms prepared and developed by the researcher. During the analysis
of the data qualitative research analysis techniques were used
by the researcher. Some of the findings of the study are as follows:
The values of participants and their organizations overlap with each
other, during the identification process of the organizational values,
the participants stated that at first, department representatives were
elected, department values were identified, these values were presented
during the meetings and accepting the common values were
accepted and the participants believed that their organizations had
little these values and they reported that they would like to work at
their organizations in the future.

Kaynakça

  • Aspin, D. N. (1999). The Nature of Values and Their Place and Promotion in Schemes of Values Education. Educational Philosophy and Theory, 31(2), 123-143.
  • Aydın Pehlivan, İ. (2001). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Aytaç, T. (2000). Okul vizyonu nedir? Nasıl Geliştirilir? C. Elma & K. Demir (Ed), Yönetimde çağdaş yaklaşımlar: Uygulamalar ve sorunlar içinde (ss. 1-13). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A.(2000). Örgütsel sosyalleşme kuram strateji ve taktikler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başaran, İ.E. (1992). Yönetimde insan ilişkileri: Yönetsel davranış. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bayram, L. (2006). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi. 59, 125-139.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri.
  • Çetin, M. Ö. (2004). Örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, K. (2004). Öğrenen örgütlerde vizyon geliştirme. K. Demir & C. Elma (Ed), Öğrenen örgütler içinde (ss. 93-117). Ankara: Sandal Yayınları.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Eren, E. (1989). Yönetim psikolojisi. İstanbul: Temel Matbaacılık.
  • Howe, K. R. (1986). A conceptual basis for ethics in teacher education. Journal of Teacher Education, 37(5), 5-12.
  • İshakoğlu, G. (1998). Örgüt-birey uyumunun sağlanmasında personel seçimi ve sosyalleşmenin önemi Yayınlanmamış doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Katz, D. & Kahn, R. L. (1977). Örgütlerin toplumsal psikolojisi. (çev: H. Can & Y. Bayar) Ankara: TODAİE.
  • Merriam B. S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
  • Newby, J. E. (1999). Job satisfaction of middle school principles in virginia. Yayınlanmamış doktora tezi, Virginia.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde dönüşüm: Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Pang, N. S. (1996) School values and teachers’ feelings: A LISREL Model. Journal of Educational Administration. 34, 64-83.
  • Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim. 30(135), 50-57.
  • Sağnak, M. (2005 a). The value congruence levels of principles and teachers at primary schools. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice. 5 (1), 221-228.
  • Sağnak, M. (2005 b). Örgüt ve yönetimde değerlerin önemi. Milli Eğitim. 166, 149-157.
  • Shein, E. (2007). from: http://en.wikipedia.org/wiki/Edgar_Schein#Publications, 30.04.2007
  • Schultz, D. P. (1982). Psychology and industry today. New York: Macmillan.
  • Sun, H. Ö. (2002). İş doyumu üzerine bir araştırma: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü. Yayınlanmamış uzmanlık tezi. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü. http://www.tcmb.gov.tr/kutuphane/TURKCE/tezler/hozlemsun.pdf
  • Yağcı, E. (1998). Demokrasi ve eğitim. Eğitim ve Bilim. 22(107), 15-22.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Öğretim Elemanlarının Örgütsel Değerlere İlişkin Görüşleri (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)

Yıl 2006, Cilt: 4 Sayı: 12, 129 - 148, 01.12.2006

Öz

Günümüz modern dünyasında bütün alanlarda çeşitli gelişmeler ve değişmeler meydana gelmektedir. Bu çerçevede, toplumdaki örgütlerin toplum içerisinde başarılı olmaları ve varlıklarını devam ettirmeleri için örgütler kendilerine yeni yollar, fırsatlar aramaktadırlar. Örgüt çalışanları da çalıştıkları örgütleri daha iyiye götürmek için yeni fırsatlar aramakta ve bunların örgüte yeni eğilim kazandıracağını düşünmektedirler. Bu bağlamda örgüt çalışanlarını harekete geçiren unsurlar çalıştıkları örgütün vizyonu, misyonu ve değerleridir. Bu çalışmanın amacı öğretim elemanlarının, kurumlarının örgütsel değerlerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan ve geliştirilen görüşme formu ile toplanmıştır. Sonuçların analizinde nitel araştırma analiz tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarından bazıları şunlardır: Katılımcılarla kurumun değerleri örtüşmektedir. Kurumda değer belirlenirken önce bölüm temsilcilerinin seçilmesi, bölüm değerlerinin belirlenmesi, bu değerlerin toplantılarda sunulması ve ortak değerlerin kabul edilmesi şeklinde bir yol izlenmiştir. Katılımcılar kurumlarının belirlenen değerlere çok az sahip olduğunu düşünmektedirler. Katılımcıların çoğunluğu çalıştıkları kurumda uzun vadeli çalışmak istediklerini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Aspin, D. N. (1999). The Nature of Values and Their Place and Promotion in Schemes of Values Education. Educational Philosophy and Theory, 31(2), 123-143.
  • Aydın Pehlivan, İ. (2001). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Aytaç, T. (2000). Okul vizyonu nedir? Nasıl Geliştirilir? C. Elma & K. Demir (Ed), Yönetimde çağdaş yaklaşımlar: Uygulamalar ve sorunlar içinde (ss. 1-13). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A.(2000). Örgütsel sosyalleşme kuram strateji ve taktikler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başaran, İ.E. (1992). Yönetimde insan ilişkileri: Yönetsel davranış. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bayram, L. (2006). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi. 59, 125-139.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri.
  • Çetin, M. Ö. (2004). Örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, K. (2004). Öğrenen örgütlerde vizyon geliştirme. K. Demir & C. Elma (Ed), Öğrenen örgütler içinde (ss. 93-117). Ankara: Sandal Yayınları.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Eren, E. (1989). Yönetim psikolojisi. İstanbul: Temel Matbaacılık.
  • Howe, K. R. (1986). A conceptual basis for ethics in teacher education. Journal of Teacher Education, 37(5), 5-12.
  • İshakoğlu, G. (1998). Örgüt-birey uyumunun sağlanmasında personel seçimi ve sosyalleşmenin önemi Yayınlanmamış doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Katz, D. & Kahn, R. L. (1977). Örgütlerin toplumsal psikolojisi. (çev: H. Can & Y. Bayar) Ankara: TODAİE.
  • Merriam B. S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
  • Newby, J. E. (1999). Job satisfaction of middle school principles in virginia. Yayınlanmamış doktora tezi, Virginia.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde dönüşüm: Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Pang, N. S. (1996) School values and teachers’ feelings: A LISREL Model. Journal of Educational Administration. 34, 64-83.
  • Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim. 30(135), 50-57.
  • Sağnak, M. (2005 a). The value congruence levels of principles and teachers at primary schools. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice. 5 (1), 221-228.
  • Sağnak, M. (2005 b). Örgüt ve yönetimde değerlerin önemi. Milli Eğitim. 166, 149-157.
  • Shein, E. (2007). from: http://en.wikipedia.org/wiki/Edgar_Schein#Publications, 30.04.2007
  • Schultz, D. P. (1982). Psychology and industry today. New York: Macmillan.
  • Sun, H. Ö. (2002). İş doyumu üzerine bir araştırma: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü. Yayınlanmamış uzmanlık tezi. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü. http://www.tcmb.gov.tr/kutuphane/TURKCE/tezler/hozlemsun.pdf
  • Yağcı, E. (1998). Demokrasi ve eğitim. Eğitim ve Bilim. 22(107), 15-22.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA73JA28MN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Sezgin Nartgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 4 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Sezgin Nartgün, Ş. (2006). Öğretim Elemanlarının Örgütsel Değerlere İlişkin Görüşleri (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 4(12), 129-148.