BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of Religious Values and Education in the Search for the Meaning of Life

Yıl 2005, Cilt: 3 Sayı: 9, 7 - 24, 01.01.2005

Öz

The search for the meaning of life is trying to find satisfying
answers to queries about man himself, the world he lives
in and the universe he is surrounded with. Life will have a meaning,
only if positive answers to these questions are found. Those
who are not able to find satisfying answers to these questions
might fall into the feelings of emptiness. Religion plays a significant
role in the search for meaning, especially by answering questions
related to metaphysical issues and providing value judgments.
Knowledge that comes through divine revelation is of reliable
and convincing quality due to its sacredness. In addition to
helping individuals develop fully, all educational activities target
fulfilling man's needs as well. It should be accepted that learning
activities should cover issues related to the search for the meaning
of life because it is one of the important needs of mankind. If
the role of religion is considered in interpreting the meaning of
life, religious education can make significant contributions.
Therefore, religious education can also help the general objectives
of education.

Kaynakça

  • Akıncı, A. (2002). Hayata anlam vermeye din öğretiminin katkısı. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bahadır, A. (1999). Hayatın anlam kazanmasında psiko-sosyal faktörler ve din. Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Baier, K. (1971). The meaning of life. In W. T. Blackstone (Ed.), Meaning and existence: Introductory readings in philosophy (pp. 795-811). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Bayraklı, B. (1997). İslam’da eğitim. İstanbul: M.Ü.İ.F.V. Yayınları.
  • Berger, P. (1995). Dini kurumlar (çev. A. Çiftçi). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9, 432.
  • Bilgin, B. (1980). Türkiye’de din eğitimi ve liselerde din dersleri. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Bilgin, B. (1995). Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Yeni Çizgi Yayınları
  • Büyük Larousse (1986). Sözlük ve ansiklopedi. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Demir, Ö. & Acar, M. (1997). Sosyal bilimler sözlüğü. İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Doğan, R. & Tosun, C.(2002). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Frankl, V. E. (1994). Duyulmayan anlam çığlığı (çev. S. Budak). Ankara: Öteki Yayınları.
  • Frankl, V. E. (1997). İnsanın anlam arayışı (çev. S. Budak). Ankara: Öteki Yayınları.
  • Hökelekli, H. (1993). Din psikolojisi. Ankara: T.D.V. Yayınları.
  • Kılıç, R. (1999). Din öğretimini temellendirme problemi. Türkiye’de din eğitimi ve öğretimi ilmi toplantısı 1998 içinde ( s. 55-61). Ankara: Türk Yurdu Yayınları.
  • Küng, H. & Kuschel, K. J. (1995). Evrensel bir ahlâka doğru (takdim ve sonuç: B. Bilgin; çev. N. Y. Aşıkoğlu, C. Tosun & R. Doğan). Ankara: Gün Yayınları.
  • Lee, J. M. (1973). The flow of religious education. Birmingham: AL. Religious Education Press.
  • Maslow, A. H. (1996). Dinler değerler doruk deneyimler (çev. H. K. Sönmez). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • May, R. (1967). The art of counseling. New York: Abingdon Press.
  • May, R. (1998). Kendini arayan insan (çev. A. Karpat). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Mckenzie, L. (1986). The purposes and scope of adult religious education. In N. T. Foltz (Ed.), Handbook of adult religious education (pp. 7-23). Birmingham: AL. Religious Education Press.
  • Mothersill, M. (1991). Death. In O. Hanfling (Ed.), Life and meaning: A reader (pp. 83-92). Oxford: Basil Blackwell.
  • Onat, H. (1997). Niçin din eğitimi? Uluslararası din eğitimi sempozyumu içinde (s.15-23). Ankara: A.Ü.İ.F ve TÖMER Dil Öğretim Merkezi.
  • Öner, N. (1999). Felsefe yolunda düşünceler. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Pazarlı, O. (1968). Din psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Rogers, A. K. (1971). Philosofhy as the quest for the meaning of life. In W. T. Blackstone (Ed.), Meaning and existence: Introductory readings in philosophy (pp. 7-11). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Schaub, E. L. (1970). The psychology of religion. In O. Strunk (Ed.), The psychology of religion: Historical and interpretative readings. New York: Abingdon Press.
  • Schlink, M. (1991). On the meaning of life. In O. Hanfling (Ed.), Life and meaning: A reader (pp.60-73). Oxford: Basil Blackwell Ad.
  • Schulz, R. (1978). The psychology of death. California: Addison-Wesley Publication.
  • Stern, A. (1971). The search for meaning. Memphis: Memphis State University Press.
  • Selçuk, M. (1997). Din öğretiminin kuramsal temelleri. Uluslararası din eğitimi sempozyumu içinde (s.28-35). Ankara: A.Ü.İ.F ve TÖMER Dil Merkezi. Tebliğler Dergisi (Ekim, 2000). 63, 2517.
  • Tolstoy, L. N. (1997). İtiraflarım (çev. K. Aytaç). İstanbul: Furkan Yayınları.
  • Tümer, G. (1996). Dinin toplum hayatındaki yeri ve önemi. Tartışılan değerler açısından Türkiye sempozyumu-1995 içinde (s.137-145). Ankara: Diyanet Yayınları.
  • Vergote, A. (1999). Din inanç ve inançsızlık (çev. V. Uysal). İstanbul: M.Ü.İ.F.V. Yayınları.
  • Ward, K. (2002). Anlam meselesi ve din. J. Runzo ve N. M. Martin (Eds.), Dünya dinlerinde hayatın anlamı içinde (s.33-62). İstanbul: Say Yayınları.
  • Wieman, H. N. & Wieman, R. W. (1971). Normative psychology of religion. Westport: Greenwood.
  • Williams, D. D. (1960). Current theological developments and religious education. In M.
  • J. Taylor (Ed.), Religious education (pp. 44-53). New York: Abingdon Press.
  • Wohlgennant, R. (1991). Has the questions about the meaning of life any meaning? In O.
  • Hanfling (Ed.), Life and meaning: A reader (pp. 34-38). Oxford: Basil Blackwell.
  • Yalom, I. (1999). Varoluşçu psikoterapi (çev. Z. İ. Babayiğit). İstanbul: Kabalcı Yayınları.

Hayata Anlam Vermede Dinî Değerlerin ve Din Öğretiminin Rolü

Yıl 2005, Cilt: 3 Sayı: 9, 7 - 24, 01.01.2005

Öz

Hayata anlam verme, insanın kendisi, yaşadığı dünya ve etrafındaki âlem hakkında arayışlarına tatminkâr cevaplar bulmasını ifade etmektedir. Bu arayışlara olumlu cevaplar bulan insan için hayatın bir değeri olmaktadır. Hayatta olumlu bir anlam bulamayanlar, anlamsızlık duyguları içerisinde olumsuz tavırlar sergileyebilmektedir. İnsanın özellikle metafizik konulardaki arayışlarına cevap verme ve hayatını şekillendirecek değer yargıları ortaya koyma yönüyle din, anlam arayışlarını tatmin etmede önemli bir rol üstlenmektedir. Vahiy yoluyla gelen bilgi, kaynağının kutsal olması sebebiyle güvenilir ve tatmin edici bir niteliğe sahiptir. Öğretim faaliyetleri bireyi bütün yönleriyle geliştirmenin yanında, ihtiyaçlarını karşılamayı da hedeşer. Hayata anlam verme insanın önemli bir ihtiyacı olduğuna göre, öğretim faaliyetlerinde bu düşünceye yer vermenin gerekliliği kabul edilmelidir. Dinin hayata anlam verme bakımından rolü düşünülürse, din öğretimi bu konuda önemli bir katkıda bulunabilir. Böylelikle din öğretimi, genel öğretimin hedeşerini gerçekleştirmesine de yardımcı olacaktır.

Kaynakça

  • Akıncı, A. (2002). Hayata anlam vermeye din öğretiminin katkısı. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bahadır, A. (1999). Hayatın anlam kazanmasında psiko-sosyal faktörler ve din. Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Baier, K. (1971). The meaning of life. In W. T. Blackstone (Ed.), Meaning and existence: Introductory readings in philosophy (pp. 795-811). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Bayraklı, B. (1997). İslam’da eğitim. İstanbul: M.Ü.İ.F.V. Yayınları.
  • Berger, P. (1995). Dini kurumlar (çev. A. Çiftçi). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9, 432.
  • Bilgin, B. (1980). Türkiye’de din eğitimi ve liselerde din dersleri. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Bilgin, B. (1995). Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Yeni Çizgi Yayınları
  • Büyük Larousse (1986). Sözlük ve ansiklopedi. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Demir, Ö. & Acar, M. (1997). Sosyal bilimler sözlüğü. İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Doğan, R. & Tosun, C.(2002). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Frankl, V. E. (1994). Duyulmayan anlam çığlığı (çev. S. Budak). Ankara: Öteki Yayınları.
  • Frankl, V. E. (1997). İnsanın anlam arayışı (çev. S. Budak). Ankara: Öteki Yayınları.
  • Hökelekli, H. (1993). Din psikolojisi. Ankara: T.D.V. Yayınları.
  • Kılıç, R. (1999). Din öğretimini temellendirme problemi. Türkiye’de din eğitimi ve öğretimi ilmi toplantısı 1998 içinde ( s. 55-61). Ankara: Türk Yurdu Yayınları.
  • Küng, H. & Kuschel, K. J. (1995). Evrensel bir ahlâka doğru (takdim ve sonuç: B. Bilgin; çev. N. Y. Aşıkoğlu, C. Tosun & R. Doğan). Ankara: Gün Yayınları.
  • Lee, J. M. (1973). The flow of religious education. Birmingham: AL. Religious Education Press.
  • Maslow, A. H. (1996). Dinler değerler doruk deneyimler (çev. H. K. Sönmez). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • May, R. (1967). The art of counseling. New York: Abingdon Press.
  • May, R. (1998). Kendini arayan insan (çev. A. Karpat). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Mckenzie, L. (1986). The purposes and scope of adult religious education. In N. T. Foltz (Ed.), Handbook of adult religious education (pp. 7-23). Birmingham: AL. Religious Education Press.
  • Mothersill, M. (1991). Death. In O. Hanfling (Ed.), Life and meaning: A reader (pp. 83-92). Oxford: Basil Blackwell.
  • Onat, H. (1997). Niçin din eğitimi? Uluslararası din eğitimi sempozyumu içinde (s.15-23). Ankara: A.Ü.İ.F ve TÖMER Dil Öğretim Merkezi.
  • Öner, N. (1999). Felsefe yolunda düşünceler. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Pazarlı, O. (1968). Din psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Rogers, A. K. (1971). Philosofhy as the quest for the meaning of life. In W. T. Blackstone (Ed.), Meaning and existence: Introductory readings in philosophy (pp. 7-11). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Schaub, E. L. (1970). The psychology of religion. In O. Strunk (Ed.), The psychology of religion: Historical and interpretative readings. New York: Abingdon Press.
  • Schlink, M. (1991). On the meaning of life. In O. Hanfling (Ed.), Life and meaning: A reader (pp.60-73). Oxford: Basil Blackwell Ad.
  • Schulz, R. (1978). The psychology of death. California: Addison-Wesley Publication.
  • Stern, A. (1971). The search for meaning. Memphis: Memphis State University Press.
  • Selçuk, M. (1997). Din öğretiminin kuramsal temelleri. Uluslararası din eğitimi sempozyumu içinde (s.28-35). Ankara: A.Ü.İ.F ve TÖMER Dil Merkezi. Tebliğler Dergisi (Ekim, 2000). 63, 2517.
  • Tolstoy, L. N. (1997). İtiraflarım (çev. K. Aytaç). İstanbul: Furkan Yayınları.
  • Tümer, G. (1996). Dinin toplum hayatındaki yeri ve önemi. Tartışılan değerler açısından Türkiye sempozyumu-1995 içinde (s.137-145). Ankara: Diyanet Yayınları.
  • Vergote, A. (1999). Din inanç ve inançsızlık (çev. V. Uysal). İstanbul: M.Ü.İ.F.V. Yayınları.
  • Ward, K. (2002). Anlam meselesi ve din. J. Runzo ve N. M. Martin (Eds.), Dünya dinlerinde hayatın anlamı içinde (s.33-62). İstanbul: Say Yayınları.
  • Wieman, H. N. & Wieman, R. W. (1971). Normative psychology of religion. Westport: Greenwood.
  • Williams, D. D. (1960). Current theological developments and religious education. In M.
  • J. Taylor (Ed.), Religious education (pp. 44-53). New York: Abingdon Press.
  • Wohlgennant, R. (1991). Has the questions about the meaning of life any meaning? In O.
  • Hanfling (Ed.), Life and meaning: A reader (pp. 34-38). Oxford: Basil Blackwell.
  • Yalom, I. (1999). Varoluşçu psikoterapi (çev. Z. İ. Babayiğit). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA75DH69HE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Akıncı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 3 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Akıncı, A. (2005). Hayata Anlam Vermede Dinî Değerlerin ve Din Öğretiminin Rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(9), 7-24.