The ambiguity of spiritual development is explored in the first part
of this essay. Rather than attempting definitions, a series of interpretations is
offered, distinguishing the spiritual from the merely biological on the one
hand, and from the more specific notions of religion and faith on the other.
Spiritual development is also distinguished from moral and social development,
and the ambiguity of these interpretations is further explored by introducing
the limiting notion of falsehood.
In the second part of the essay an illustration is offered, in which the ambiguity
and the multi-layered character of human spirituality is discussed.
The selected illustration is that of competition, which is analysed into a hierarchy
of social levels, from the face-to-face educational situation up to competition
in the world’s currency markets. It is concluded that the ambiguity
of human spirituality lies in its socially constructed character, and in the
links between the macro- and the microcosm. Spirituality, although always
transcending the biological, remains contingent, social and concrete.
Bu makalenin ilk bölümünde manevî gelişimin müphemiyeti ele alınmıştır. Tanımlamalar yapmaya çalışmak yerine, bir yandan manevîyi yalnızca biyolojikten, diğer yandan ise daha spesifik nosyonlar olan din ve inançtan ayıran bir dizi yorum sunulmuştur. Manevî gelişimin ayrıca ahlâkî ve sosyal gelişimden farklılığı gösterilmiş ve bu yorumların belirsizliği sahtelik sınırlayıcı nosyonu belirlenmek suretiyle daha da aydınlatılmıştır. Makalenin ikinci kısmında; içinde insan maneviyatının müphemiyeti ve çok katmanlı karakterinin tartışıldığı bir illüstrasyon sunulmaktadır. Seçilen illüstrasyon rekabet illüstrasyonudur ve yüz yüze eğitim durumundan dünya para piyasalarındaki rekabete kadar bir sosyal düzeyler hiyerarşisi içinde analiz edilmektedir. Sonunda insan maneviyatının belirsizliğinin sosyal olarak yapılandırılmış karakterinde, makro ve mikro kozmos arasındaki bağlantılarda yattığı sonucuna varılmaktadır. Maneviyat, daima biyolojiği aşmasına rağmen, bağımlı, sosyal ve somut olarak kalmaktadır.
Diğer ID | JA78CP32ZV |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 1 Sayı: 2 |