Bu çalışmada, Osmanlı medreselerinde okutulan ders kitablarıyla ilgili manzûm Türkçe-Osmanlıca bir metnin tenkitli metni hazırlanmış ve metnin içerdiği kitaplar tanıtılmıştır. Akabinde Osmanlı medreselerinde okutulan kitaplar hakkında bilgi veren diğer tarihî kaynaklar da dikkate alınarak sözkonusu manzum metin bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu değerlendirmede okutulan derslerin sırasının mantığı üzerinde durularak Osmanlı bilginlerinin özellikle Arap dili öğretiminden maksadlarının ne olduğu izah edilmeye çalışılmıştır. Bu değerlendirmede ulaşılan nihâi sonuç, Osmanlı bilginlerinin Arapça konusundaki hassasiyetinin, Osmanlı Türk Devleti?nin siyâsetine paralel şekilde, bizatihi Arapça öğrenme anlayışından daha çok, Kur?an?ı ve Varlık?ı daha iyi anlamak kaygısından kaynaklandığıdır.
Osmanlı Medreseleri Ders Kitapları Arap Dili Öğretimi Medrese Eğitimi
In this study, we are presenting critique of a text written in Turkish-Ottoman
language related to textbooks used in Ottoman madrasahs, and the books
included the text. Taking presented into consideration other historical sources that
give information about textbooks in Ottoman madrasahs, we are evaluating this
text. In this evalution, we are giving attention to the logic of the teaching system
and trying to explain what the main purpose was in teaching Arabic language at
these institutions. The final conclusion that we came to is that parallel to the political
view of the Ottoman government, the Ottoman scholars’ sensitivity in learning
Arabic language arises from a concern of fully understanding “Koran” and
“Being” rather than studying the language itself.
Ottoman Madrasahs Text-Books Used in Madrasah Teaching of Arabic Language Education in Madrasahs.
Diğer ID | JA99VU29JA |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 1 Sayı: 1 |