Türkçe dersi ortaokul kitaplarında yaşayan ve evrensel değer
aktarımının incelenmesinin amaçlandığı bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde
amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kullanılmıştır. Bu yöntemle 2017-2018 eğitim öğretim yılında kullanılan 5, 6, 7
ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan okuma metinleri ve şiirlerin tümü
incelenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen metinlerdeki değerlerin tespit
edilmesinde UNESCO Değer Listesi, Yaşayan Değerler Listesi ve Rokeach’ın Değer
Sınıflandırması kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yoluyla incelenmiştir.
Araştırma sonucunda ortaokul Türkçe ders kitaplarında en çok kullanılan değerlerin;
estetik, sevgi, nezaket, çalışkanlık; en az kullanılan değerlerin ise barış,
sadelik, alçakgönüllülük, hoşgörü olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca incelenen
Türkçe ders kitaplarında değer aktarımının niceliksel olarak yoğun bir şekilde
yapıldığı ancak sınıf düzeyleri açısından ders kitaplarındaki temalar ve
değerlerin tam olarak örtüşmediği, bazı değerlere hiç yer verilmediği ve
değerlerin gerek sınıf gerekse temalara dağılımında bir sistematik yapılanmanın
olmadığı tespit edilmiştir.
Yaşayan Değerler Listesi UNESCO Değer Listesi Rokeach’ın Değer Sınıflandırması ortaokul Türkçe ders kitapları değer
This study, which is aimed at analysing the living universal
l values transfer in secondary school Turkish textbooks, was formed by
qualitative research methodology and designed by document review. A purposeful
sampling method was used to determine the study group of the research. With
this method, reading texts and poems in the 5th, 6th, 7th and 8th grade Turkish
textbooks published in the academic year of 2017-2018 were analysed. For
determining the values in the texts, Value Review Form prepared by Cengiz and
Duran (2017) using UNESCO Value List, Living Values List and Rokeach's Value
Classification was used. The data were analysed through descriptive analysis.
As a result of the research, the most used values in secondary school Turkish
textbooks were determined as; aesthetics, love, kindness and diligence; and the
least used values were determined as; peace, simplicity, modesty and tolerance.
Additionally, it has been found that the value transfer was carried out
quantitatively and intensively in the analysed Turkish textbooks, but that the
themes and values in the textbooks were not completely consistent with the grade
levels of the textbooks, that some values were not addressed at all and there
was no systematic structure in the distribution of values across the grades or
the themes.
Living Values List UNESCO Value List Rokeach’s Value Classification junior high school Turkish textbooks value
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 37 |