Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kimya Öğretmeni Adaylarının “Aziz Sancar’ın Başarısı” Adlı Okuma Parçasındaki Değerler ve Değerler Eğitimine Yönelik Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 37, 290 - 316, 25.06.2019
https://doi.org/10.34234/ded.521617

Öz

Bu
araştırma, öğretmen adaylarının 9. Sınıf Kimya Ders Kitabında yer alan
“­Aziz Sancar’ın Başarısı” adlı okuma parçasındaki değerler ve değerler eğitimine
yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, nitel araştırma
desenlerinden fenomenoloji deseni ve bu desene uygun ölçüt örnekleme
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, ülkemizdeki bir devlet
üniversitesinin eğitim fakültesinin kimya öğretmenliği programında seçmeli ders
olarak okutulan “
Ortaöğretim Kimya
Müfredatı
” dersine kayıtlı sekiz gönüllü adaydan oluşmaktadır.
Veriler, açık uçlu üç soru içeren görüş formundan, araştırmacılar
tarafından yapılan nitel gözlemlerden, kimya ö
ğretim programından ve ders kitabındaki okuma
parçasından
doküman inceleme tekniğiyle
toplanmış ve içerik analiziyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulardan,
değerler ve değerler
eğitiminin programlarının
odağına yerleştirilmesinde yakın zamanda gerçekleşen 15 Temmuz Kalkışma
Hareketinin etkisinin olduğu, değerlerin birkaç ders kapsamında
kazandırılmasının yeterli olmayacağı, ailede başlayan eğitiminin okullarda
devam etmesi, derslerin kazanımları verilirken değerlerin de kazandırılması ve kalıcılığının
sağlanması gerektiği belirlenmiştir. Adayların o
kuma
parçasından belirledikleri değerlerle
kimya
ö
ğretim
programında kazandırılması hedeflenen değerlerin benzerlik gösterdiği ve
parçada değerlerin eğitimine atıf yapan ifadelerin bulunduğu saptanmıştır.
Aziz
Sancar vb. önemli tanınmış şahsiyetlere öğretim programı ve ders kitaplarında
daha çok yer verilmesi, değerlerin eğitiminde kullanılan atasözleri vb. diğer
araçlardan yararlanılması, hizmet içi eğitimler düzenlenerek öğretmenlerin
bilinçlendirilmesi ve kredisiz zorunlu ders olarak lisans programlarında
okutulması için gerekli alt yapı çalışmalarının yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aladağ, S. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişsel düzeyde kazanmalarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 123-146.
  • Berkant, H. G. Efendioğlu, A. ve Sürmeli, Z. (2014). Değerler eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin i̇ncelenmesi, Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 427-440.
  • Balcı, F. A. ve Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değerler eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 193-213.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlilik, güvenirlilik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED), 9(1),23-28.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve türkiye’deki uygulamaya bir bakış. Turkish Studies, International Periodical for the Languages and History of Turkish or Turkic, 9(2), 429-436.
  • Creswell, J.W. (2016). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Çev. Selçuk Beşir Demir, Araştırma deseni nitel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Coşkun, Y. D. (2016-2017). Öğretim programları arka plan raporu. Eğitim Reformu Girişimi, 1-23.
  • Çelikkaya, T. Kürümlüoğlu, M. (2018). Yeni sosyal bilgiler programında 4. ve 5. sınıfta kazandırılması hedeflenen değerlerle i̇lişkin kazanımların i̇çeriğe yansıması. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(36), 7-38.
  • Demirel, M. (2009). A review of elementary education curricula in turkey: values and values education. World Applied Sciences Journal, 7, 670-678.
  • Dilmaç, B ve Şimşir, Z. (2016). Okullarda değerler eğitimi. https://www.researchgate.net. publication /312057443_okullarda_değerler_eğitimi, Erişim: 27 Ocak 2019.
  • Durmuş, A. (2017). Değerler eğitimi ve örtük müfredat. www.hurriyet.com.tr/egitim/ ogrencilere-10-maddede-degerler-egitimi-40693703, Erişim: 11 Ağustos 2018.
  • Faiz, M. & Yazıcı, K. (2018). Social studies teacher candidates ‘views on the use of historical heroes in values education. International of Eurasia Social Sciences, 9(33), 1897-1918.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman. M. Y. (2007). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Gentles, S. J., Charles, C., Ploeg, J. & McKibben, K. A. (2015). Sampling in qualitative research: Insights from an overview of methods literature. The Qualitative Report, 20(11), 1772-1789.
  • Güntut, M., Güneş, P. ve Çetin, S. (2018). 3. Ünite: Kimyasal türler arası etkileşiler. Tunalı Akar, S. (Ed.), Ortaöğretim Kimya 9. Sınıf Ders Kitabı (s. 96-104). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı
  • Halstead, M. & Taylor, M. J. (2005). Values education and values in edition. A Guide to the issues, London. Association of Teachers and Lecturers, 225. e-book.
  • Harsh, S. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Educational research. Çev. Selçuk Beşir Demir, Eğitim araştırmaları nitel, nicel ve karma yaklaşımları, (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap
  • Karaer, H. ve Avcı, E. (2018). Kimya öğretiminde atasözlerinin kullanılmasına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Language Teaching and Educational Research (LATER), 1(2), 139-162.
  • Khan, S. N. (2014). Qualitative research method-phenomenology. Asian Social Science, 10(21), 298-310.
  • Kızıçelik, S. ve Erjem, Y. (1994). Açıklamalı sosyoloji terimler sözlüğü. Ankara: Atilla Kitapevi
  • Koç, S. ve Çelik, A. (2017). Ortaokullarda örtük olarak verilen değerler konusunda lisansüstü öğrencilerinin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD, 37(2), 711-735.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28
  • MEB. (2017). Müfredatta yenilenme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine https:// ttkb.meb.tr/ meb_iys…/2017…/18160003_basin_acıklamasi-program.pdf Erişim: 10 Ağustos 2018.
  • MEB. (2018). Müfredatta yenilenme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine https:// ttkb.meb.tr/ meb_iys…/2017…/18160003_basin_acıklamasi-program.pdf erişim tarihi 10.08.2018
  • Mindivanlı, E., Küçük, B. & Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93-101.
  • Onat-Kocabıyık, O. (2016). Olgu bilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özcan, Y. S. (2017). Değerler eğitimi nasıl olmalı. www.trtcocuk.net.tr>ebeveyn erişim tarihi 11.08.2018.
  • Padilla-Diaz, M. (2015). Phenomenology in educational qualitative research: Philosophy as science or philosophical science. International Journal of Educa¬tional Excellence, 1(2), 101-110.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: integration theory and practice (4th ed). London and Thousand Oaks, CA: Sage
  • Rose, S. Spinks, N. & Canhoto, A.I. (2015). Management research the principles. (1th ed), Routledge, Taylor & Francis group, London (documents. Routledge-interactive. s3. amazonaws.com/…/Chap erişim tarihi 09.08.2018
  • Taylor, M. J. (2000). Values education: issues and challenges in policy and practice in education, Edited by Leiccester, M., Modgil, C. and Modgil, S. Vol. 2. London: Falmer.
  • Tedmem (2017). Öğretim programı taslaklarında değerler eğitim. https://tedmen. org > Mem Notları> Görüş Erişim tarihi: 10 Ağustos 2018.
  • Thornberg, R. & Oğuz, E. (2013). Teacher’s views on values education: a qualitative study in Sweden And Turkey. International of Educational Research, 59(1),49-56.
  • Thronberg, R. (2008a). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24, 1791-1798.
  • Thronberg, R. (2008b). Values education as the daily fostering of schools’ rules. Research in education, 80, 52-62.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2017). Türkiye’de değerler eğitimi uygulamalarının öğrencilere kazandırılması i̇stenen önemli özellikler üzerindeki etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 41-60.
  • Üce, M. Ve Şahin, M. (2001). Kimya öğretmen adaylarının ortaöğretim kimya eğitimi hakkındaki düşünceleri. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 165-174.
  • Ünal, F. (2011). Öğretmenlerin öğrencilerine kazandırılmak istedikleri değerlere yönelik bir i̇nceleme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(4), 3-24.
  • Yazıcı, S. ve Aslan, M. (2011). Değerler eğitiminde kahramanlardan yararlanma: sosyal bilgiler ders kitapları i̇le öğretmen adaylarının kahraman tercihlerinin karşılaştırılması üzerine bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2173-2188.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, P. & Yıldırım, S. (2015). Theoretical frameworks, methods, and procedures for conducting phenomenological studies in educational settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-10.
  • Zhang, Y. & Wildemuth, B. M. (2009) Qualitative analysis of content. In Wildemuth, B. M. (Ed.), Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport: Libraries Unlimited, pp. 308-319.
  • Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. London: Sage

Opinions of Chemistry Teacher Candidates about the Values and Values Education in the Reading Piece Named Aziz Sancar’s Success

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 37, 290 - 316, 25.06.2019
https://doi.org/10.34234/ded.521617

Öz

This study, aimes to determine
the opinions of chemistry teacher candidates about the values and values
education through the reading passage that titled as “Aziz
Sancar’s Success” in the 9th grade chemistry textbook. The
phenomenology research method was preferred, because the participants of this
research were looking at the reading passage (Aziz
Sancar’s Success) in terms of values and values education,
and what kind of perception they formed and the way these perceptions are structured
will be analysed. The participants of the research consist of eight chemistry
teacher candidates who are enrolled in ‘secondary chemistry education’ in a
state university in Turkey. The data of the research was collected by document
review from, the form contains open-ended three questions related to; the 9
th
grade chemistry textbook, the secondary school chemistry curriculum and
qualitative observation. In the analysis of the data, content analysis was
used. Some noteworthy factors according to teacher candidates necessitate placing
the data collected in the research at the centre of values education were; the
15 July coup attempt,
 the difficulty to
transfer values through few courses, having enduring values education that
starts at home and continues in schools, along with the skill taught in the
subject matter, values acquisition should be included and enhanced.
  Also, the values the candidates referred to
in the reading passage were similar to those in the chemistry curriculum. Prominent
figures such as Aziz Sancar should be given more place in
 textbooks. Benefiting from other tools such as
(Proverbs etc. ) in values education is important.
In-service
trainings should be organized to raise
 
awareness among teachers candidates and finally values education should
be taught in undergraduate programs as non-credit mandatory course. 

Kaynakça

  • Aladağ, S. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişsel düzeyde kazanmalarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 123-146.
  • Berkant, H. G. Efendioğlu, A. ve Sürmeli, Z. (2014). Değerler eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin i̇ncelenmesi, Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 427-440.
  • Balcı, F. A. ve Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değerler eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 193-213.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlilik, güvenirlilik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED), 9(1),23-28.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve türkiye’deki uygulamaya bir bakış. Turkish Studies, International Periodical for the Languages and History of Turkish or Turkic, 9(2), 429-436.
  • Creswell, J.W. (2016). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Çev. Selçuk Beşir Demir, Araştırma deseni nitel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Coşkun, Y. D. (2016-2017). Öğretim programları arka plan raporu. Eğitim Reformu Girişimi, 1-23.
  • Çelikkaya, T. Kürümlüoğlu, M. (2018). Yeni sosyal bilgiler programında 4. ve 5. sınıfta kazandırılması hedeflenen değerlerle i̇lişkin kazanımların i̇çeriğe yansıması. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(36), 7-38.
  • Demirel, M. (2009). A review of elementary education curricula in turkey: values and values education. World Applied Sciences Journal, 7, 670-678.
  • Dilmaç, B ve Şimşir, Z. (2016). Okullarda değerler eğitimi. https://www.researchgate.net. publication /312057443_okullarda_değerler_eğitimi, Erişim: 27 Ocak 2019.
  • Durmuş, A. (2017). Değerler eğitimi ve örtük müfredat. www.hurriyet.com.tr/egitim/ ogrencilere-10-maddede-degerler-egitimi-40693703, Erişim: 11 Ağustos 2018.
  • Faiz, M. & Yazıcı, K. (2018). Social studies teacher candidates ‘views on the use of historical heroes in values education. International of Eurasia Social Sciences, 9(33), 1897-1918.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman. M. Y. (2007). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Gentles, S. J., Charles, C., Ploeg, J. & McKibben, K. A. (2015). Sampling in qualitative research: Insights from an overview of methods literature. The Qualitative Report, 20(11), 1772-1789.
  • Güntut, M., Güneş, P. ve Çetin, S. (2018). 3. Ünite: Kimyasal türler arası etkileşiler. Tunalı Akar, S. (Ed.), Ortaöğretim Kimya 9. Sınıf Ders Kitabı (s. 96-104). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı
  • Halstead, M. & Taylor, M. J. (2005). Values education and values in edition. A Guide to the issues, London. Association of Teachers and Lecturers, 225. e-book.
  • Harsh, S. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Educational research. Çev. Selçuk Beşir Demir, Eğitim araştırmaları nitel, nicel ve karma yaklaşımları, (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap
  • Karaer, H. ve Avcı, E. (2018). Kimya öğretiminde atasözlerinin kullanılmasına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Language Teaching and Educational Research (LATER), 1(2), 139-162.
  • Khan, S. N. (2014). Qualitative research method-phenomenology. Asian Social Science, 10(21), 298-310.
  • Kızıçelik, S. ve Erjem, Y. (1994). Açıklamalı sosyoloji terimler sözlüğü. Ankara: Atilla Kitapevi
  • Koç, S. ve Çelik, A. (2017). Ortaokullarda örtük olarak verilen değerler konusunda lisansüstü öğrencilerinin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD, 37(2), 711-735.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28
  • MEB. (2017). Müfredatta yenilenme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine https:// ttkb.meb.tr/ meb_iys…/2017…/18160003_basin_acıklamasi-program.pdf Erişim: 10 Ağustos 2018.
  • MEB. (2018). Müfredatta yenilenme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine https:// ttkb.meb.tr/ meb_iys…/2017…/18160003_basin_acıklamasi-program.pdf erişim tarihi 10.08.2018
  • Mindivanlı, E., Küçük, B. & Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93-101.
  • Onat-Kocabıyık, O. (2016). Olgu bilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özcan, Y. S. (2017). Değerler eğitimi nasıl olmalı. www.trtcocuk.net.tr>ebeveyn erişim tarihi 11.08.2018.
  • Padilla-Diaz, M. (2015). Phenomenology in educational qualitative research: Philosophy as science or philosophical science. International Journal of Educa¬tional Excellence, 1(2), 101-110.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: integration theory and practice (4th ed). London and Thousand Oaks, CA: Sage
  • Rose, S. Spinks, N. & Canhoto, A.I. (2015). Management research the principles. (1th ed), Routledge, Taylor & Francis group, London (documents. Routledge-interactive. s3. amazonaws.com/…/Chap erişim tarihi 09.08.2018
  • Taylor, M. J. (2000). Values education: issues and challenges in policy and practice in education, Edited by Leiccester, M., Modgil, C. and Modgil, S. Vol. 2. London: Falmer.
  • Tedmem (2017). Öğretim programı taslaklarında değerler eğitim. https://tedmen. org > Mem Notları> Görüş Erişim tarihi: 10 Ağustos 2018.
  • Thornberg, R. & Oğuz, E. (2013). Teacher’s views on values education: a qualitative study in Sweden And Turkey. International of Educational Research, 59(1),49-56.
  • Thronberg, R. (2008a). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24, 1791-1798.
  • Thronberg, R. (2008b). Values education as the daily fostering of schools’ rules. Research in education, 80, 52-62.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2017). Türkiye’de değerler eğitimi uygulamalarının öğrencilere kazandırılması i̇stenen önemli özellikler üzerindeki etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 41-60.
  • Üce, M. Ve Şahin, M. (2001). Kimya öğretmen adaylarının ortaöğretim kimya eğitimi hakkındaki düşünceleri. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 165-174.
  • Ünal, F. (2011). Öğretmenlerin öğrencilerine kazandırılmak istedikleri değerlere yönelik bir i̇nceleme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(4), 3-24.
  • Yazıcı, S. ve Aslan, M. (2011). Değerler eğitiminde kahramanlardan yararlanma: sosyal bilgiler ders kitapları i̇le öğretmen adaylarının kahraman tercihlerinin karşılaştırılması üzerine bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2173-2188.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, P. & Yıldırım, S. (2015). Theoretical frameworks, methods, and procedures for conducting phenomenological studies in educational settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-10.
  • Zhang, Y. & Wildemuth, B. M. (2009) Qualitative analysis of content. In Wildemuth, B. M. (Ed.), Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport: Libraries Unlimited, pp. 308-319.
  • Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. London: Sage
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Karaer 0000-0001-7745-9387

Fergan Karaer

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Karaer, H., & Karaer, F. (2019). Kimya Öğretmeni Adaylarının “Aziz Sancar’ın Başarısı” Adlı Okuma Parçasındaki Değerler ve Değerler Eğitimine Yönelik Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 17(37), 290-316. https://doi.org/10.34234/ded.521617