Bilindiği üzere,
ölçme ve değerlendirme bilişsel, duyuşsal ve psikomotor kazanımlar olmak üzere
üç alanda ele alınmaktadır. Bu alanlardaki bilişsel ve psikomotor kazanımlar,
belli sınavlar veya etkinliklerle kolaylıkla ölçülebilirken, duyuşsal
kazanımların ölçülmesi bu kadar kolay olmayabilir. Çünkü duyuşsal davranışların,
kişiden kişiye farklılık gösterebileceği gibi kişinin o anki içinde bulunduğu
koşullara göre de değişebileceği; bu yüzden de tek bir doğru veya yanlışın olmadığı
savunulmaktadır. Ayrıca kişinin, içinde
bulunduğu duruma göre gerçek düşüncelerini yansıtmayabileceği de bilinmektedir.
Bu ve benzeri durumlar, duyuşsal eğitiminin sonuçlarını ölçmenin zor ve
zahmetli bir iş olduğunu göstermektedir. Ancak son zamanlarda alandaki gelişmeler, insanların
duygularını ifade etme yollarının belirlenebileceğini ve duygu, değer, davranış arasındaki ilişkinin tespit
edilebileceğini ortaya koymaktadır. Literatür
incelendiğinde, duyuşsal eğitim ve ölçme süreçlerinin temelde birbirini takip eden benzer işlemlerden
oluştuğu ve özellikle Sosyal Bilgiler Dersinde konunun önemli bir kısmını
değerler eğitiminin oluşturduğu görülmüştür.
Bu yüzden çalışmada;
Sosyal Bilgiler Dersinde verilen değerler eğitimi ve diğer duyuşsal süreçlerin sonuçlarının
değerlendirilmesine yönelik sorunların tartışılması ve bu sorunların çözümüne
katkı sağlamak için örnek ölçme-değerlendirme etkinliklerinin hazırlanması amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda öncelikle ilgili alandaki ölçme-değerlendirme sorunları
tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonra duyuşsal eğitim süreçleri, değerler
eğitimi süreçleri, duyuşsal ölçme-değerlendirme süreçleri, kişiyi tanıma
teknikleri, vb. süreçlerden de yararlanılarak konuya yönelik ölçme-değerlendirme
etkinlik örnekleri hazırlanmaya çalışılmıştır.
Sosyal bilgiler eğitimi Değerler eğitimi Ölçme ve değerlendirme Duyuşsal değerlendirme Değerlerin ölçülmesi
As
it is known measurement and evaluation can be handled in three areas:
cognitive, affective and psychomotor gains. While cognitive and psychomotor gains can be measured by certain tests
or activities, to measuring affective gains may not be easy. For example, if a person realizes that he / she
is in an evaluation process, it is likely that he / she can reflect his / her what
is desired rather than his / her real feelings or values. In this context, it is clear that measuring the
results of the affective education is a difficult and demanding task. Recently, however, developments in the social
sciences reveal that ways of expressing people's emotions can be determined and
the relationship between emotion, value and behavior can be determined. On the other hand, it was seen that affective
education processes consisted of similar successive processes, and values
education was a significant part of the subject in Social Studies course. Therefore, the aim of this study is to discuss
the problems related to the values education and the results of other affective
processes and to develop sample measurement and evaluation activities to
contribute to the solution of these problems in social studies. For this purpose,
measurement and evaluation problems in the related field have been determined.
After evaluation problems determination, affective education processes, values
education processes, affective measurement-evaluation processes, person
recognition techniques are used to develop examples of measurement and
evaluation activities.
Social studies education Values education Measurement and evaluation Affective evaluation Measurement of values
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 38 |