Bu
çalışma erken çocukluk dönemi çocuklarının çeşitli değer kavramlarını nasıl
algıladıklarını ve tanımladıklarını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada
nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitime devam eden 5 yaşındaki 20
çocuk oluşturmuştur. Çocuklar belirlenirken, amaçlı örnekleme yöntemlerinden
tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Örneklemin tamamının aynı
sosyo-ekonomik düzeyde ve daha önce formal değerler eğitimi almamış olmasına dikkat
edilmiştir. Çocuklara araştırmacılar tarafından seçilen 7 değer kavramını
içeren açık uçlu sorulardan (sorumluluk,
paylaşma, yardımseverlik, arkadaşlık, saygı, dürüstlük ve nezaket) oluşan veri
toplama aracı yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle uygulanmıştır. Elde
edilen veriler içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Katılımcıların
değer kavramlarıyla ilgili sorulara verdiği cevaplardan elde edilen veriler
kodlanmış ve temalar oluşturularak tablolaştırılmıştır. Bulguların tanımlanıp
yorumlanmasıyla elde edilen sonuçlarda çocukların sorumluluk, paylaşma, yardımseverlik ve saygı değerleri ile ilgili
algılama ve tanımlamalarının birbirine benzer olduğu görülmüştür. Sorumluluk
değerini tanımlarken çocukların genellikle evde kendilerine telkin edilen
görevler üzerinden tanımlamalar yapmaya çalıştığı; paylaşma ve yardımseverlik
değerlerine yönelik tanımlamalarda daha önce yaşamış oldukları paylaşma ve
yardımlaşma deneyimlerinden etkilendikleri; saygı değerine ilişkin
tanımlamalarında ise çevresindeki yetişkinlerin davranış ve öğretilerinden
etkilendikleri görülmektedir. Arkadaşlık değerini ise paylaşma ve
yardımseverlik değerleri üzerinden açıklamaya çalıştıkları saptanmıştır. Dürüstlük
ve nezaket kavramlarının ise çoğunlukla algılanamayan ve tanımlanamayan
kavramlar olduğu tespit edilmiştir.
Erken çocukluk eğitimi Okul öncesi eğitim Değerler eğitimi Algılama Tanımlama
This study was conducted to investigate how early
childhood children perceive and define various concepts of value.
Phenomenology, which is one of the qualitative research patterns, was used in
the study. The study group of the study consisted of 20 5-year-old children who
continue preschool education. While determining the children, a typical case
sampling, which is one of the purposeful sampling methods, was used. It was
noted that the entire sample was not educated in the same socio-economic level
and planned value education before. A data collection tool that consist of
open-ended questions with 7 value concepts (responsibility, sharing,
benevolence, friendship, respect, honesty and courtesy), selected by researchers,
was applied to the children with a semi-structured interview technique. The
data obtained were evaluated by content analysis method. The data obtained from
the answers given by the participants to the questions about value concepts
were coded and themes were created and arranged in tables. In the results
obtained by defining and interpreting the findings, it was seen that the
perceptions and definitions of children of responsibility, sharing, benevolence
and respect values are similar. In defining the value of responsibility,
children often try to make definitions over the tasks that are assigned to them
at home; in the definitions of sharing and benevolence values, they were
influenced by the experiences of sharing and solidarity they had previously experienced;
In their definitions of respect value, it is seen that they are affected by the
behaviors and teachings of adults around them. As a result of the research, the
answers given by the children to the questions about the value concepts were
grouped. It has been observed that the perceptions and definitions of children
about responsibility, sharing, benevolence and respect values are similar. It
was seen that they tried to explain the value of friendship through sharing and
benevolence values. It has been found that the concepts of honesty and kindness
are the least perceived and undefined ones.
Early childhood education Preschool education Values education Perception Definition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 39 |