Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitsel Oyunların Öğrencilerin Değer Kazanımlarına Etkisi: Bir Durum Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 40, 207 - 241, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.736639

Öz

Bu araştırmanın temel amacı ilkokul öğretim programlarında yer alan adalet, dostluk, dürüstlük, sabır, sorumluluk, dayanışma, eşitlik değerleri kapsamında tasarlanan ve ders kazanımları ile doğrudan ilişkilendirilen eğitsel oyunların öğrencilerin bilişsel yapılarına etkisi ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırma durum çalışması desenine göre tasarlanmıştır. 2019-2020 eğitim öğretim yılında bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 2-3-4. sınıflardaki öğrenciler ve sınıf öğretmenleri bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak kelime ilişkilendirme testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre ilkokul öğretim programlarında yer alan dürüstlük, dostluk, sorumluluk, sabır, eşitlik, dayanışma, adalet değerlerini kazandırmaya yönelik tasarlanan eğitsel oyunların öğrencilerin bilişsel yapılarını genel olarak olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen görüşlerinin analizinde tasarlanan eğitsel oyunların öğretim programlarındaki kazanımlarla ilişkili olduğu, öğrencilere değer kazanma sürecinde somut yaşantı imkânı sağladığı, öğrencilerin eğitsel oyunlara katılmada istekli oldukları ve eğlenerek oynadıkları, eğitsel oyunların oynanmasında herhangi bir zorluk yaşanmadığı sonuçlarına da ulaşılmıştır. Ancak öğretmenler bazı oyunlarda küçük düzenlemelerin yapılması gerektiğini de belirtilmişlerdir.

Kaynakça

  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M. & Özatlı, S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bayat, S., Kılıçaslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Biter, M. & Çalışkan, H. (2019). Sosyal bilgiler derslerinde eğitsel oyunlarla değerler eğitimi: Bir eylem araştırması. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 1(1), 1-28.
  • Bolat, H. (2018). Değerlerimle değerleniyorum eğitsel oyununun metaforik açıdan incelenmesi. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 1(1), 29-39.
  • Butler, J. (2013). Situating ethics in games education. Canadian Journal of Education. 36(4), 93-114.
  • Canbulat, T. (2017). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1573-1586.
  • Dündar, H. & Hareket, E. (2016). Değerler eğitimi araştırmalarında yönelimler: Değerler eğitimi dergisi örneği. Akademik Bakış Dergisi, 55, 207-231.
  • Eliasa, E.I. (2014). Increasing values of teamwork and responsibility of the students through games: Integrating education character in lectures. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 123, 196-203.
  • Erdal, K. (2019). Çocuk oyunlarında değerler eğitimi. Uluslararası insan ve sanat araştırmaları dergisi, 3(2), 53-59.
  • Genç, S.Z., Tutkun, T. & Çoruk, A. (2015). Değer ve eğitimi sorunsalı: Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre durum tespiti. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 374-397.
  • Gürer, B. & Aslan, N. (2017). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde eğitsel oyun yöntemi ile öğretimin öğrenci başarısına ve derse tutumuna etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 87-127.
  • Gündüz, M., Aktepe, V., Uzunoğlu, H. & Gündüz; D.D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlar yoluyla kazandırılan değerler. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 61-70.
  • Halstead, J.M. & Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Eucation, 30(2), 169-202.
  • Izgar, G. (2017). İnsan hakları, yurttaşlık ve demokrasi ders kitabının yapılandırmacı yaklaşım açısından analizi. İlköğretim Online, 16(2), 584-600.
  • Izgar, G. (2020). İlkokul değer öğretiminde eğitsel oyun kullanımı. İçinde M.Alkış Küçükaydın (Ed.), İlkokul eğitiminde eğitsel oyunlar ve güncel uygulamalar (ss:263-288). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karamustafaoğlu, O., Pazar, Ş.B. & Karamustafaoğlu, S. (2018). Eğitsel oyunlarla Dolaşım Sistemi konusunun öğretimi: Kan yolu oyunu örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2), 1-18.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 27-51.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N. & Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Journal of Kazim Karabekir Education Faculty 16, 324–342.
  • Kupchenko, I. & Parsons, J. (1987). Ways of Teaching Values: An Outline of Six Values Approaches. ERİC: Document Resume Ed 288 806
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). 2010/53 Sayılı İlk Ders Genelgesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Öğretim Programları İzleme ve Değerlendirme Sistemi İlköğretim Programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden edinilmiştir (Erişim Tarihi: 02.10.2019).
  • Özgan, H. & Tekin, A. (2011). Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinin sınıf yönetimine etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 421 – 434.
  • Tosuncuoğlu, İ. (2013). İngilizce kelimelerin oyunlarla öğretilmesi. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(4), 140-146.
  • UNESCO. (2005). Learning to do: Values for learning and working together in a globalized world (Eds., L.R. Quisumbing & J. Leo). Bonn, Germany: UNESCO-UNEVOC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED495380.pdf (Erişim Tarihi: 21.11.2018).
  • Uzun, M. & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338.
  • Yeşilyurt, E. (2019). Değerler eğitimine uygunluğu açısından öğretim yöntem ve tekniklerinin incelenmesi: Bir derleme çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 121-146,
  • Yeşilyurt E. & Kurt İ. (2012). Değerleri kazandırmasındaki etkililik açısından resmî ve örtük program ile okul dışı etmenlerin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(4), 3253-3272.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effect of Educational Games on Students' Acquisition of Value: A Case Study

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 40, 207 - 241, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.736639

Öz

The main purpose of this research is to examine the effects of educational games, designed according to the values of justice, friendship, honesty, patience, helpfulness, solidarity and equality, on students' cognitive structures and teacher opinions. This research is a case study in which qualitative research method is used. Students and teachers in the 2nd, 3rd and 4th grades in a public primary school in the 2019-2020 academic year constitute the working group of this research. In the research, word association test and semi-structured interview form were used as data collection tools. The data were analyzed using descriptive analysis technique. In the research, it was concluded that educational games affect students' cognitive structures positively. According to the opinions of the teachers, educational games are related to the curriculum, they are effective in learning values, and students have fun playing with, the results suggest that there are no difficulties in playing the games. However, teachers also indicated that small arrangements should be made in some games.

Kaynakça

  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M. & Özatlı, S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bayat, S., Kılıçaslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Biter, M. & Çalışkan, H. (2019). Sosyal bilgiler derslerinde eğitsel oyunlarla değerler eğitimi: Bir eylem araştırması. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 1(1), 1-28.
  • Bolat, H. (2018). Değerlerimle değerleniyorum eğitsel oyununun metaforik açıdan incelenmesi. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 1(1), 29-39.
  • Butler, J. (2013). Situating ethics in games education. Canadian Journal of Education. 36(4), 93-114.
  • Canbulat, T. (2017). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1573-1586.
  • Dündar, H. & Hareket, E. (2016). Değerler eğitimi araştırmalarında yönelimler: Değerler eğitimi dergisi örneği. Akademik Bakış Dergisi, 55, 207-231.
  • Eliasa, E.I. (2014). Increasing values of teamwork and responsibility of the students through games: Integrating education character in lectures. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 123, 196-203.
  • Erdal, K. (2019). Çocuk oyunlarında değerler eğitimi. Uluslararası insan ve sanat araştırmaları dergisi, 3(2), 53-59.
  • Genç, S.Z., Tutkun, T. & Çoruk, A. (2015). Değer ve eğitimi sorunsalı: Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre durum tespiti. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 374-397.
  • Gürer, B. & Aslan, N. (2017). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde eğitsel oyun yöntemi ile öğretimin öğrenci başarısına ve derse tutumuna etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 87-127.
  • Gündüz, M., Aktepe, V., Uzunoğlu, H. & Gündüz; D.D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlar yoluyla kazandırılan değerler. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 61-70.
  • Halstead, J.M. & Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Eucation, 30(2), 169-202.
  • Izgar, G. (2017). İnsan hakları, yurttaşlık ve demokrasi ders kitabının yapılandırmacı yaklaşım açısından analizi. İlköğretim Online, 16(2), 584-600.
  • Izgar, G. (2020). İlkokul değer öğretiminde eğitsel oyun kullanımı. İçinde M.Alkış Küçükaydın (Ed.), İlkokul eğitiminde eğitsel oyunlar ve güncel uygulamalar (ss:263-288). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karamustafaoğlu, O., Pazar, Ş.B. & Karamustafaoğlu, S. (2018). Eğitsel oyunlarla Dolaşım Sistemi konusunun öğretimi: Kan yolu oyunu örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2), 1-18.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 27-51.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N. & Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Journal of Kazim Karabekir Education Faculty 16, 324–342.
  • Kupchenko, I. & Parsons, J. (1987). Ways of Teaching Values: An Outline of Six Values Approaches. ERİC: Document Resume Ed 288 806
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). 2010/53 Sayılı İlk Ders Genelgesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Öğretim Programları İzleme ve Değerlendirme Sistemi İlköğretim Programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden edinilmiştir (Erişim Tarihi: 02.10.2019).
  • Özgan, H. & Tekin, A. (2011). Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinin sınıf yönetimine etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 421 – 434.
  • Tosuncuoğlu, İ. (2013). İngilizce kelimelerin oyunlarla öğretilmesi. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(4), 140-146.
  • UNESCO. (2005). Learning to do: Values for learning and working together in a globalized world (Eds., L.R. Quisumbing & J. Leo). Bonn, Germany: UNESCO-UNEVOC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED495380.pdf (Erişim Tarihi: 21.11.2018).
  • Uzun, M. & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338.
  • Yeşilyurt, E. (2019). Değerler eğitimine uygunluğu açısından öğretim yöntem ve tekniklerinin incelenmesi: Bir derleme çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 121-146,
  • Yeşilyurt E. & Kurt İ. (2012). Değerleri kazandırmasındaki etkililik açısından resmî ve örtük program ile okul dışı etmenlerin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(4), 3253-3272.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Izgar 0000-0002-6835-9701

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Izgar, G. (2020). Eğitsel Oyunların Öğrencilerin Değer Kazanımlarına Etkisi: Bir Durum Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 207-241. https://doi.org/10.34234/ded.736639