An Analysis of High School Students’ Perceptions of Virtuous Individuals Across Various Variables
Yıl 2024,
Cilt: 22 Sayı: 48, 465 - 498
Şener Şentürk
,
Mustafa Selim Altınışık
,
Ayşegül Altun
,
Gülşah Koçyiğit Özbay
Öz
This study investigates the perceptions of virtuous individuals among secondary education students, focusing on how various variables influence these perceptions of virtuous individuals. In the study, the values of justice, compassion, chastity, courage, and wisdom were analyzed. The study group consists of 417 participants who are 9th, 10th, 11th, and 12th-grade students attending various high schools in the province of Samsun. The study adopts a descriptive design based on the relational survey model, which is one of the quantitative research methods. Data were collected using the "Perception of a Virtuous Person Scale," which measures participants' perceptions of virtuous individuals. The results of the analysis indicate that students generally perceive virtuous individuals at a moderate to high level.
Kaynakça
- Adıgüzel, A. (2012). Okula ilişkin tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 30-45.
- Afaq, S., & Siddiqui, R. N. (2021). The Interplay of Socio-economic Status, Parental Academic Pressure and Ego Virtue of Fidelity: Gender Differences among Students. International Journal of Education and Management Studies, 11(4), 232-236.
- Aktan, C. C. (2009). Ahlak ve ahlak felsefesine giriş. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 1(1), 38-59.
- Altun, R. (2015). Fen lisesi ve İmam Hatip lisesi öğrencilerinin değer yönelimleri (Samsun örneği). Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(2), 195-224.
- Baker, B., & Duncombe, W. (2004). Balancing district needs and student needs: The role of economies of scale adjustments and pupil need weights in school finance formulas. Journal of Education Finance, 29(3), 195-221.
- Battaly, H. (2015). Virtue. Cambridge: John Wiley & Sons.
- Baumeister, R. F., & Juola Exline, J. (1999). Virtue, personality, and social relations: Self‐control as the moral muscle. Journal of personality, 67(6), 1165-1194. Doi: https://doi.org/10.1111/1467-6494.00086
- Bayhan, P., & Işıtan, A. G. S. (2010). Ergenlik döneminde ilişkiler: Akran ve romantik ilişkilere genel bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(20), 33-44.
- Baynal, F., & Yıldırım, E. T. (2020). Cesaret erdemi bağlamında islam ahlak felsefesi ile psikoloji arasında mukayeseli bir değerlendirme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (35), 137-175. Doi: https://doi.org/10.35209/ksuifd.706065
- Bostan, Y. (2014). Çocukta değer bilinci ve karakter eğitimi. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 106-112.
- Bowman, L. (1982). Excess of Virtue. Theology Today, 39(3), 267-273. Doi : https://doi.org/10.1177/004057368203900304
- Briggs, C., & Lumsdon, D. (2022). Practical wisdom: How do personal virtue beliefs and contextual factors interact in adolescents’ moral decision-making?. Journal of Moral Education, 51(3), 293-311. Doi: https://doi.org/10.1080/17439760.2023.2169628
- Buchwalter, A. (1992). Hegel's Concept of Virtue. Political Theory, 20(4), 548-583.
- Canals, J., Vigil-Colet, A., Chico, E., & Martí-Henneberg, C. (2005). Personality changes during adolescence: The role of gender and pubertal development. Personality and Individual differences, 39(1), 179-188. Doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.12.012
- Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve türkiye'deki uygulamaya bir bakış. Electronic Turkish Studies, 9(2), 426-435.
- Clement, S., & Bollinger, R. (2016). Perspectives on character virtue development. Research in Human Development, 13(2), 174-181. Doi: https://doi.org/10.1080/15427609.2016.1172445
- Curzer, H. J. (1995). Aristotle's Account of the Virtue of Justice. Apeiron, 28(3), 207-238. Doi: https://doi.org/10.1515/APEIRON.1995.28.3.207
- Culham, T., & Lin, J. (2020). Daoist cultivation of qi and virtue for life, wisdom, and learning. Palgrave Macmillan
- Cham. Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-44947-6
- Çelik, R. (2017). Adalet, kapsayıcılık ve eğitimde hakkaniyetli fırsat eşitliği. Fe Dergi, 9(2), 16-29. Doi: https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000185
- Çetin, R. (2023). Yol Ayrımı mı, Yol Arkadaşlığı mı?: Kant Etiğinde Erdem Kavramı. Felsefe Arkivi, (59), 111-126.
- Çınar, A. (2007). Aristoteles’ in Nikomakhos’a Etik’inde pratik hikmet kavramı ve günümüz açısından önemi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(1), 171-191.
- Dağ, A. (2018). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin okula uyum süreçleri hakkında nitel bir araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(3), 1995-2012.
- Das, R. (2003). Virtue ethics and right action. Australasian Journal of Philosophy, 81(3), 324-339. Doi: https://doi.org/10.1080/713659702
- Dent, N. J. (1975). Virtues and actions. The Philosophical Quarterly, 25(101), 318-335. Doi: https://doi.org/10.2307/2218976
- Desjardins, R. (1985). Knowledge and Virtue: Paradox in Plato's" Meno". The Review of metaphysics, 261-281.
- Diş, S. B. (2020). Platon Felsefesinde Adalet, Düzen ve Yasa. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 1013-1042. Doi: https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.779845
- Dmitriyeva, N. M., & Chulkina, N. L. (2022). The transformed semantics of the verbalizers of the ethical concepts “Love”-“Mercy”-“Chastity”-“Virtue”. Russian Language Studies, 20(1), 52-67. Doi: https://doi.org/10.22363/2618-8163-2022-20-1-52-67
- Dudzınskı, D. M. (2004). Integrity: Principled coherence, virtue, or both?. Journal of value inquiry, 38(3), 299-313.
- Duffy, J., Gallagher, J., Holmes, S., Gage, J. T., Agnew, L., Schilb, J., & Barnett, S. (2018). Virtue ethics. Rhetoric Review, 37(4), 321-392.
- Duru, H., Söner, O., & Sinan, F. N. (2021). The predictors of career decision-making difficulties among high school students: Career decision self-efficacy and personal traits-Turkey case. Educational Sciences: Theory & Practice, 21(1), 33-42. Doi: https://doi.org/10.12738/jestp.2021.1.003
- Eisenberg, N., Martin, C. L., & Fabes, R. A. (1996). Gender development and gender effects. New York: MacMillan.
- Ekşi, H., Demirci, İ., Kaya, Ç., & Ekşi, F. (2017). Karakter Gelişim İndeksi’nin Türk ergenlerdeki psikometrik özellikleri.
- Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 476-500.
- Elmalı, O. (2006). Liberal bireyciliğin ahlaksal zayıflığına bir eleştiri: macıntyre'ın toplumsal erdem anlayışı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 391-410.
- Erden, S., & Yılmaz, S. (2016). İmam hatip lisesi öğrencilerinin akran ilişkilerinin insanî değerler ve öznel iyi oluş düzeyleri açısından incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 387-414.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York City: McGraw-Hill Companies
- Ferragut, M., Blanca, M. J., & Ortiz-Tallo, M. (2014). Psychological virtues during adolescence: A longitudinal study of gender differences. European Journal of Developmental Psychology, 11(5), 521-531. Doi: https://doi.org/10.1080/17405629.2013.876403
- Fowers, B. J., Carroll, J. S., Leonhardt, N. D., & Cokelet, B. (2021). The emerging science of virtue. Perspectives on Psychological Science, 16(1), 118-147.
- Futter, D. (2013). Socrates’ human wisdom. Dialogue: Canadian Philosophical Review/Revue canadienne de philosophie, 52(1), 61-79. Doi: https://doi.org/10.1017/S0012217313000334
- Futter, D. B. (2019). Socrates’ wisdom in definition. South African Journal of Philosophy= Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Wysbegeerte, 38(4), 383-391.
- Giampietro, P. (2006). Disciplining Virtue: Autonomy as Attunement and Relation. Philosophy of Education Archive, 188-196.
- Gronum, N. J. (2015). A return to virtue ethics: Virtue ethics, cognitive science and character education. Verbum et Ecclesia, 36(1), 1-6.
- Güneş, T., & Akdağ, F. T. (2015). Fen Lisesi öğrencilerinin enerji konusundaki algıları ve disiplinlerarası iliş-kilendirme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 499-507. Doi: https://doi.org/10.24289/ijsser.279072
- Gürses, İ., & Kılavuz, M. A. (2016). Kuşakların ahlâkî değerleri birlikte öğrenmesi: Kohlberg’in ahlâkî gelişim kuramı açısından bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25(1), 97-117.
Hawking, M., Kim, J., Jih, M., Hu, C., & Yoon, J. D. (2020). " Can virtue be taught?": a content analysis of medical students' opinions of the professional and ethical challenges to their professional identity formation. BMC Medical Education, 20(1), 380-380. Doi: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02313-z
- Haşimoğlu, A., & Aslandoğan, A. (2018). lise öğrencilerinin ergenlik dönemi sorunlari ve duygu düzenleme stratejileri arasindaki ilişkinin incelenmesi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 1(2), 71-83.
- Hyams, M. S. (2000). “Pay attention in class…[and] don't get pregnant”: A discourse of academic success among adolescent Latinas. Environment and Planning A, 32(4), 635-654. Doi: https://doi.org/10.1068/a3239
- Jeynes, W. H. (2019). A meta-analysis on the relationship between character education and student achievement and behavioral outcomes. Education and Urban Society, 51(1), 33-71. Doi: https://doi.org/10.1177/0013124517747681
- Johnson, R. N. (2003). Virtue and right. Ethics, 113(4), 810-834.
- Joseph, H. W. B. (1934). Aristotle's definition of moral virtue, and Plato's account of justice in the soul. Philosophy, 9(34), 168-181. Doi: https://doi.org/10.1017/S0031819100028485
- Kabadayı, R. (1991). Samsun İlinde Çeşitli Liselere Yönelen Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Durumları. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 5(1), 109-116.
- Kabadayı, T. (2013). Aristoteles' te erdem eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 77-84.
- Kabakcı, O. F. (2019). Prediction of risky behaviors in adolescents: Effect of character strengths and being virtuous. European Journal of Educational Research, 8(2), 501-513. Doi: https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.2.501
- Kahle, L. R., Kulka, R. A., & Klingel, D. M. (1980). Low adolescent self-esteem leads to multiple interpersonal problems: A test of social-adaptation theory. Journal of personality and social psychology, 39(3), 496-502. Doi: https://doi.org/10.1037/00223514.39.3.496
- Kalkan, B. (2014). Eğitim kuponu: eğitimde fırsat eşitliği için bir öneri. Liberal Düşünce Dergisi, (76), 63-99.
- Kaptan, F. (2014). Erdem merkezli bir adalet teorisi. Journal of Istanbul University Law Faculty, 72(1), 759-804.
- Karaboğa, M. T. (2019). Lise öğrencilerinin rol model tercihlerine ilişkin bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 363-391. Doi: https://doi.org/10.17860/mersinefd.537859
- Karakaya, M. (2019). Erdem ahlakındaki erdemler ile islam ahlakındaki güzel davranışlar arasındaki uyum. Ağrı İslami İlimler Dergisi, (5), 88-120.
- Keskin, B. (2020). İstatistiksel güç bir araştırmanın sonuçlarına etki eder mi? Örneklem büyüklüğüne nasıl karar verilmeli?. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 157-174.
- Kindlon, D., & Thompson, M. (2000). Raising Cain: Protecting the emotional life of boys. New York: Ballantine Books.
- Korsgaard, C. M. (1986). Aristotle on function and virtue. History of Philosophy Quarterly, 3(3), 259-279.
- Kotsonis, A., & Dunne, G. (2024). Why empathy is an intellectual virtue. Philosophical Psychology, 37(4), 741-758.
- Kovács, A. B. (2006). Sartre, the philosophy of nothingness, and the modern melodrama. The Journal of aesthetics and art criticism, 64(1), 135-145. Doi: https://www.jstor.org/stable/3700498
- Kuther, T. L., & hıggıns‐D'alessandro, A. N. N. (2000). Bridging the gap between moral reasoning and adolescent engagement in risky behavior. Journal of Adolescence, 23(4), 409-422. Doi: https://doi.org/10.1006/jado.2000.0328
- Lopes, P. N., Mestre, J. M., Guil, R., Kremenitzer, J. P., & Salovey, P. (2012). The role of knowledge and skills for managing emotions in adaptation to school: Social behavior and misconduct in the classroom. American Educational Research Journal, 49(4), 710-742. Doi: https://doi.org/10.3102/0002831212443077
- Makas, A., & Düşünceli, B. (2021). Ergenlerde gelecek beklentileri ve okula uyum ilişkisi. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 221-234. Doi: https://doi.org/10.33308/26674874.2021351264
- Markey, C. N., Markey, P. M., & Tinsley, B. J. (2003). Personality, puberty, and preadolescent girls’ risky behaviors: Examining the predictive value of the five-factor model of personality. Journal of Research in Personality, 37(5), 405-419. Doi: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00014-X
- McAdams, D. P., & Olson, B. D. (2010). Personality development: Continuity and change over the life course. Annual review of psychology, 61(1), 517-542. Doi: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.093008.100507
- McLoughlin, S., & Kristjánsson, K. (2024). Virtues as protective factors for adolescent mental health. Journal of Research on Adolescence, 1–14. https://doi.org/10.1111/jora.13004
- Mehari, K. R., Jeffrey, A., Chastang, C. M., Blanton, M., & Currier, J. M. (2023). Impact of a participatory action approach to virtue promotion among early adolescents. The Journal of Positive Psychology, 19(5), 758–771. https://doi.org/10.1080/17439760.2023.2169628
- Mert, İ. S. (2021). Cesareti anlamak. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(1), 51-61. Doi: https://doi.org/10.29131/uiibd.935775
- Meydan, H. (2014). Okulda değerler eğitiminin yeri ve değerler eğitimi yaklaşımları üzerine bir değerlendirme. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 93-108.
- Meydan, H. (2019). Neglected Aspect of Religious Education: Search for Meaning. Bilimname, 2019(37), 1247-1269. Doi: https://doi.org/10.28949/bilimname.519316
- Meydan, H. (2021). Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (55), 445-471. Doi: https://doi.org/10.29288/ilted.890349
- Mosquera, P. M. R. (2013). In the name of honor: On virtue, reputation and violence. Group Processes & Intergroup Relations, 16(3), 271-278.
- Mpaata, A. K. (2017). Youth personality development and the ultimate character: The neglected role of educators. International Journal of Youth Economy, 1(1), 105-118. Doi: http://dx.doi.org/10.18576/010106
- Negiz, E., Demircioğlu, E. E., & Tekindal, M. (2019). Değerler eğitimi aracılığıyla sosyal uyum: suriyeli ve türkiyeli lise öğrencileri özelinde bir uygulama. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 72-89.
- Nucci, L., & Turiel, E. (2009). Capturing the complexity of moral development and education. Mind, brain, and education, 3(3), 151-159. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2009.01065.x
- O'Driscoll, L. H. (1983). The quality of mercy. The Southern Journal of Philosophy, 21(2), 229.
- O'Neill, E. (2016). Guardians of Chastity and Morality: A Century of Silence in Social Work. Journal of Sociology & Social Welfare, 43(2), 67.
- Oliveira, Í. M., de Castro, I., Silva, A. D., & Taveira, M. D. C. (2023). Social-Emotional Skills, Career Adaptability, and Agentic School Engagement of First-Year High School Students. IJERPH, 20(8), 1-11. Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph20085597
- Öcal, M. (2015). Dünden Bugüne İmam Hatip Liseleri (1913-2013). Değerler Eğitim Merkezi, 100, 65-104.
- Önal, M. (2006). Sokrates'e göre erdem ve erdem egitimi. Felsefe Dünyası, (44), 133-145.
- Özbaş, M. (2013). Genel lise ve fen lisesi öğrencilerinin ortaöğretimde fırsat ve imkân eşitliğine yönelik algılarının incelenmesi?. International Journal of Eurasia Social Sciences, 2013(10), 1-18.
- Özen, Y., & Cavanmirza, F. (2011). İnsanın rahmani yanı bir erdem olarak adalet ve hoşgörü (insanın tanrısal yanına sosyal psikolojik bir yaklaşım). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 457-472.
- Özgen, M. K. (2018). Hoca Ahmed Yesevî’de hikmet-erdem ve ahlak ilişkisi. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (9), 60-87.
- Özgüle, E. T. U., & Sümer, N. (2017). Ergenlikte duygu düzenleme ve psikolojik uyum: Duygu Düzenleme Ölçeğinin Türkçe uyarlaması. Turk Psikoloji Yazıları, 20(40), 1-18.
- Park, N. (2004). Character strengths and positive youth development. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 40-54. Doi: https://doi.org/10.1177/0002716203260079
- Porter, J. (2005). Chastity as a virtue. Scottish journal of theology, 58(3), 285-301. Doi: https://doi.org/10.1017/S0036930605001444
- Ratchford, J. L., Pawl, T., Jeffrey, A., & Schnitker, S. A. (2023). What is virtue? Using philosophy to refine psychological definition and operationalization. Philosophical Psychology, 1-26. Doi: https://doi.org/10.1080/09515089.2023.2203157
- Remschmidt, H. (1994). Psychosocial milestones in normal puberty and adolescence. Hormone Research, 41(2), 19-29. Doi: https://doi.org/10.1159/000183955
- Saraçoğlu, E. (2022). Aristoteles’te insanın doğası ve erdem etiği tartışması. Felsefe Dünyası, 1(75), 400-418.
- Sarıkaya, B. D. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinde sosyal değerler ve dindarlık ilişkisi. Journal of Analytic Divinity, 6(2), 35-52. Doi: https://doi.org/10.46595/jad.1190175
- Saruhan, M. (2015). Erdemlerin Erdemi: Adalet. Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (1), 1-12.
- Satan, A. (2011). Ergenlerde akran baskısı benlik saygısı ve alkol kullanımı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 183-194.
- Schmidt, A. T. (2017). Being Good by Doing Good: Goodness and the Evaluation of Persons. Utilitas, 29(1), 3-26. https://doi.org/10.1017/S0953820816000157
- Schwartz, D., Gorman, A. H., Nakamoto, J., & McKay, T. (2006). Popularity, Social Acceptance, and Aggression in Adolescent Peer Groups: Links With Academic Performance and School Attendance. Developmental Psychology, 42(6), 1116-1127. Doi: https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.6.1116
- Sharma, N., & Vaid, S. (2005). Role of parents in the social development of adolescents: a comparison of low and middle socio-economic status. Journal of Human Ecology, 18(2), 109-115.
- Seider, S., Novick, S., & Gomez, J. (2013). The effects of privileging moral or performance character development in urban adolescents. The Journal of Early Adolescence, 33(6), 786-820. Doi: https://doi.org/10.1177/0272431612468318
- Smith, C. (2010). What is a person?: Rethinking humanity, social life, and the moral good from the person up. Chicago: University of Chicago Press.
- Smith, T. (1999). Justice as a personal virtue. Social theory and practice, 25(3), 361-384.
Suna, H. E., Gür, B. S., Gelbal, S., & Özer, M. (2020). Fen lisesi öğrencilerinin sosyoekonomik arkaplanı ve yükseköğretime geçişteki tercihleri. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 356-370. Doi: https://doi.org/10.2399/yod.20.734921
- Svensson, F. (2010). Virtue ethics and the search for an account of right action. Ethical theory and moral practice, 13(3), 255-271. Doi: https://doi.org/10.1007/s10677-009-9201-7
- Şengün, M. (2006). Lise son sınıf öğrencilerinin ahlaki düşünce ve yargıları-Samsun ili örneği. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 297-316.
- Terzis, G. N. (1994). Human flourishings: a psychological critique of virtue ethics. American Philosophical Quarterly, 31(4), 333-342.
- Thoma, S. J., Walker, D. I., Chen, Y. H., Frichand, A., Moulin-Stożek, D., & Kristjánsson, K. (2019). Adolescents’ application of the virtues across five cultural contexts. Developmental Psychology, 55(10), 2181. Doi: https://doi.org/10.1037/dev0000770
- Toner, E., Haslam, N., Robinson, J., & Williams, P. (2012). Character strengths and wellbeing in adolescence: Structure and correlates of the Values in Action Inventory of Strengths for Children. Personality and individual differences, 52(5), 637-642. Doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.12.014
- Topal, Y. (2019). Değerler eğitimi ve on kök değer. Mavi Atlas, 7(1), 245-254. Doi: https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.543521
- Vleioras, G., & Robinson, O. (2023). Attributes and person types admired by Greek emerging adults: Relative prevalence, differences by gender and socio-economic status. Emerging Adulthood, 11(2), 394-402. Doi: https://doi.org/10.1177/21676968221110539
- Wang, H. Y. (2020). Chastity as a Virtue. Religions, 11(5), 259. Doi: https://doi.org/10.3390/rel11050259
- Vural, M. E. (2023). Anlamın İzinde Ruh Sağlığı, Din ve Anlam Üzerine. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
- Wong, M. D., Quartz, K. H., Saunders, M., Meza, B. P. L., Childress, S., Seeman, T. E., & Dudovitz, R. N. (2022). Turning
Vicious Cycles Into Virtuous Ones: the Potential for Schools to Improve the Life Course. Pediatrics, 149(5), 1-10. Doi: https://doi.org/10.1542/peds.2021-053509m
- Yiğitce, A. N., & Şentürk, Ş. (2024). Erdemli İnsan Algısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 43(1), 181-200. Doi: https://doi.org/10.7822/omuefd.1334877
- Yakymchuk, B. A., Hurtovenko, N. V., Makarenko, S. M., Albul, S. V., & Dobrovolska, N. A. (2019). The Development of Creative Thinking as a Tool of Social Adaptation of Teenagers with Behaviour Deviation. Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment, 7(4), 274-281.
- Yoleri, S. (2001). Lise son sınıf öğrencilerinin sosyo ekonomik düzeylerinin psikolojik ihtiyaçları ile ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Zhang, H., & Zhao, H. (2022). How Is Virtuous Personality Trait Related to Online Deviant Behavior among Adolescent College Students in the Internet Environment? A Moderated Moderated-Mediation Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 9528-9528. Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph19159528
Lise Öğrencilerinin Erdemli İnsan Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 22 Sayı: 48, 465 - 498
Şener Şentürk
,
Mustafa Selim Altınışık
,
Ayşegül Altun
,
Gülşah Koçyiğit Özbay
Öz
Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında eğitim gören öğrencilerin erdemli insan algılarını farklı değişkenler açısından inceleyerek bu değişkenlerin erdemli insan algıları üzerindeki etkisini belirlemeyi amaçlanmaktadır. Araştırmada adalet, merhamet, iffet, cesaret ve hikmet erdemleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu; Samsun ilinde çeşitli liselerde öğrenim gören 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencileri olan 417 katılımcıdan oluşturmaktadır. Betimsel araştırma modeline göre tasarlanan bu çalışmanın verileri, "Erdemli İnsan Algısı Ölçeği" kullanılarak elde edilmiş olup, katılımcıların erdemli insan algıları hakkında veriler toplanmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonuçları, katılımcıların erdemli insan algılarının orta veya yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir.
Etik Beyan
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu (Protokol No: 2024-883)
Kaynakça
- Adıgüzel, A. (2012). Okula ilişkin tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 30-45.
- Afaq, S., & Siddiqui, R. N. (2021). The Interplay of Socio-economic Status, Parental Academic Pressure and Ego Virtue of Fidelity: Gender Differences among Students. International Journal of Education and Management Studies, 11(4), 232-236.
- Aktan, C. C. (2009). Ahlak ve ahlak felsefesine giriş. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 1(1), 38-59.
- Altun, R. (2015). Fen lisesi ve İmam Hatip lisesi öğrencilerinin değer yönelimleri (Samsun örneği). Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(2), 195-224.
- Baker, B., & Duncombe, W. (2004). Balancing district needs and student needs: The role of economies of scale adjustments and pupil need weights in school finance formulas. Journal of Education Finance, 29(3), 195-221.
- Battaly, H. (2015). Virtue. Cambridge: John Wiley & Sons.
- Baumeister, R. F., & Juola Exline, J. (1999). Virtue, personality, and social relations: Self‐control as the moral muscle. Journal of personality, 67(6), 1165-1194. Doi: https://doi.org/10.1111/1467-6494.00086
- Bayhan, P., & Işıtan, A. G. S. (2010). Ergenlik döneminde ilişkiler: Akran ve romantik ilişkilere genel bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(20), 33-44.
- Baynal, F., & Yıldırım, E. T. (2020). Cesaret erdemi bağlamında islam ahlak felsefesi ile psikoloji arasında mukayeseli bir değerlendirme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (35), 137-175. Doi: https://doi.org/10.35209/ksuifd.706065
- Bostan, Y. (2014). Çocukta değer bilinci ve karakter eğitimi. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 106-112.
- Bowman, L. (1982). Excess of Virtue. Theology Today, 39(3), 267-273. Doi : https://doi.org/10.1177/004057368203900304
- Briggs, C., & Lumsdon, D. (2022). Practical wisdom: How do personal virtue beliefs and contextual factors interact in adolescents’ moral decision-making?. Journal of Moral Education, 51(3), 293-311. Doi: https://doi.org/10.1080/17439760.2023.2169628
- Buchwalter, A. (1992). Hegel's Concept of Virtue. Political Theory, 20(4), 548-583.
- Canals, J., Vigil-Colet, A., Chico, E., & Martí-Henneberg, C. (2005). Personality changes during adolescence: The role of gender and pubertal development. Personality and Individual differences, 39(1), 179-188. Doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.12.012
- Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve türkiye'deki uygulamaya bir bakış. Electronic Turkish Studies, 9(2), 426-435.
- Clement, S., & Bollinger, R. (2016). Perspectives on character virtue development. Research in Human Development, 13(2), 174-181. Doi: https://doi.org/10.1080/15427609.2016.1172445
- Curzer, H. J. (1995). Aristotle's Account of the Virtue of Justice. Apeiron, 28(3), 207-238. Doi: https://doi.org/10.1515/APEIRON.1995.28.3.207
- Culham, T., & Lin, J. (2020). Daoist cultivation of qi and virtue for life, wisdom, and learning. Palgrave Macmillan
- Cham. Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-44947-6
- Çelik, R. (2017). Adalet, kapsayıcılık ve eğitimde hakkaniyetli fırsat eşitliği. Fe Dergi, 9(2), 16-29. Doi: https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000185
- Çetin, R. (2023). Yol Ayrımı mı, Yol Arkadaşlığı mı?: Kant Etiğinde Erdem Kavramı. Felsefe Arkivi, (59), 111-126.
- Çınar, A. (2007). Aristoteles’ in Nikomakhos’a Etik’inde pratik hikmet kavramı ve günümüz açısından önemi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(1), 171-191.
- Dağ, A. (2018). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin okula uyum süreçleri hakkında nitel bir araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(3), 1995-2012.
- Das, R. (2003). Virtue ethics and right action. Australasian Journal of Philosophy, 81(3), 324-339. Doi: https://doi.org/10.1080/713659702
- Dent, N. J. (1975). Virtues and actions. The Philosophical Quarterly, 25(101), 318-335. Doi: https://doi.org/10.2307/2218976
- Desjardins, R. (1985). Knowledge and Virtue: Paradox in Plato's" Meno". The Review of metaphysics, 261-281.
- Diş, S. B. (2020). Platon Felsefesinde Adalet, Düzen ve Yasa. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 1013-1042. Doi: https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.779845
- Dmitriyeva, N. M., & Chulkina, N. L. (2022). The transformed semantics of the verbalizers of the ethical concepts “Love”-“Mercy”-“Chastity”-“Virtue”. Russian Language Studies, 20(1), 52-67. Doi: https://doi.org/10.22363/2618-8163-2022-20-1-52-67
- Dudzınskı, D. M. (2004). Integrity: Principled coherence, virtue, or both?. Journal of value inquiry, 38(3), 299-313.
- Duffy, J., Gallagher, J., Holmes, S., Gage, J. T., Agnew, L., Schilb, J., & Barnett, S. (2018). Virtue ethics. Rhetoric Review, 37(4), 321-392.
- Duru, H., Söner, O., & Sinan, F. N. (2021). The predictors of career decision-making difficulties among high school students: Career decision self-efficacy and personal traits-Turkey case. Educational Sciences: Theory & Practice, 21(1), 33-42. Doi: https://doi.org/10.12738/jestp.2021.1.003
- Eisenberg, N., Martin, C. L., & Fabes, R. A. (1996). Gender development and gender effects. New York: MacMillan.
- Ekşi, H., Demirci, İ., Kaya, Ç., & Ekşi, F. (2017). Karakter Gelişim İndeksi’nin Türk ergenlerdeki psikometrik özellikleri.
- Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 476-500.
- Elmalı, O. (2006). Liberal bireyciliğin ahlaksal zayıflığına bir eleştiri: macıntyre'ın toplumsal erdem anlayışı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 391-410.
- Erden, S., & Yılmaz, S. (2016). İmam hatip lisesi öğrencilerinin akran ilişkilerinin insanî değerler ve öznel iyi oluş düzeyleri açısından incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 387-414.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York City: McGraw-Hill Companies
- Ferragut, M., Blanca, M. J., & Ortiz-Tallo, M. (2014). Psychological virtues during adolescence: A longitudinal study of gender differences. European Journal of Developmental Psychology, 11(5), 521-531. Doi: https://doi.org/10.1080/17405629.2013.876403
- Fowers, B. J., Carroll, J. S., Leonhardt, N. D., & Cokelet, B. (2021). The emerging science of virtue. Perspectives on Psychological Science, 16(1), 118-147.
- Futter, D. (2013). Socrates’ human wisdom. Dialogue: Canadian Philosophical Review/Revue canadienne de philosophie, 52(1), 61-79. Doi: https://doi.org/10.1017/S0012217313000334
- Futter, D. B. (2019). Socrates’ wisdom in definition. South African Journal of Philosophy= Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Wysbegeerte, 38(4), 383-391.
- Giampietro, P. (2006). Disciplining Virtue: Autonomy as Attunement and Relation. Philosophy of Education Archive, 188-196.
- Gronum, N. J. (2015). A return to virtue ethics: Virtue ethics, cognitive science and character education. Verbum et Ecclesia, 36(1), 1-6.
- Güneş, T., & Akdağ, F. T. (2015). Fen Lisesi öğrencilerinin enerji konusundaki algıları ve disiplinlerarası iliş-kilendirme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 499-507. Doi: https://doi.org/10.24289/ijsser.279072
- Gürses, İ., & Kılavuz, M. A. (2016). Kuşakların ahlâkî değerleri birlikte öğrenmesi: Kohlberg’in ahlâkî gelişim kuramı açısından bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25(1), 97-117.
Hawking, M., Kim, J., Jih, M., Hu, C., & Yoon, J. D. (2020). " Can virtue be taught?": a content analysis of medical students' opinions of the professional and ethical challenges to their professional identity formation. BMC Medical Education, 20(1), 380-380. Doi: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02313-z
- Haşimoğlu, A., & Aslandoğan, A. (2018). lise öğrencilerinin ergenlik dönemi sorunlari ve duygu düzenleme stratejileri arasindaki ilişkinin incelenmesi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 1(2), 71-83.
- Hyams, M. S. (2000). “Pay attention in class…[and] don't get pregnant”: A discourse of academic success among adolescent Latinas. Environment and Planning A, 32(4), 635-654. Doi: https://doi.org/10.1068/a3239
- Jeynes, W. H. (2019). A meta-analysis on the relationship between character education and student achievement and behavioral outcomes. Education and Urban Society, 51(1), 33-71. Doi: https://doi.org/10.1177/0013124517747681
- Johnson, R. N. (2003). Virtue and right. Ethics, 113(4), 810-834.
- Joseph, H. W. B. (1934). Aristotle's definition of moral virtue, and Plato's account of justice in the soul. Philosophy, 9(34), 168-181. Doi: https://doi.org/10.1017/S0031819100028485
- Kabadayı, R. (1991). Samsun İlinde Çeşitli Liselere Yönelen Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Durumları. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 5(1), 109-116.
- Kabadayı, T. (2013). Aristoteles' te erdem eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 77-84.
- Kabakcı, O. F. (2019). Prediction of risky behaviors in adolescents: Effect of character strengths and being virtuous. European Journal of Educational Research, 8(2), 501-513. Doi: https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.2.501
- Kahle, L. R., Kulka, R. A., & Klingel, D. M. (1980). Low adolescent self-esteem leads to multiple interpersonal problems: A test of social-adaptation theory. Journal of personality and social psychology, 39(3), 496-502. Doi: https://doi.org/10.1037/00223514.39.3.496
- Kalkan, B. (2014). Eğitim kuponu: eğitimde fırsat eşitliği için bir öneri. Liberal Düşünce Dergisi, (76), 63-99.
- Kaptan, F. (2014). Erdem merkezli bir adalet teorisi. Journal of Istanbul University Law Faculty, 72(1), 759-804.
- Karaboğa, M. T. (2019). Lise öğrencilerinin rol model tercihlerine ilişkin bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 363-391. Doi: https://doi.org/10.17860/mersinefd.537859
- Karakaya, M. (2019). Erdem ahlakındaki erdemler ile islam ahlakındaki güzel davranışlar arasındaki uyum. Ağrı İslami İlimler Dergisi, (5), 88-120.
- Keskin, B. (2020). İstatistiksel güç bir araştırmanın sonuçlarına etki eder mi? Örneklem büyüklüğüne nasıl karar verilmeli?. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 157-174.
- Kindlon, D., & Thompson, M. (2000). Raising Cain: Protecting the emotional life of boys. New York: Ballantine Books.
- Korsgaard, C. M. (1986). Aristotle on function and virtue. History of Philosophy Quarterly, 3(3), 259-279.
- Kotsonis, A., & Dunne, G. (2024). Why empathy is an intellectual virtue. Philosophical Psychology, 37(4), 741-758.
- Kovács, A. B. (2006). Sartre, the philosophy of nothingness, and the modern melodrama. The Journal of aesthetics and art criticism, 64(1), 135-145. Doi: https://www.jstor.org/stable/3700498
- Kuther, T. L., & hıggıns‐D'alessandro, A. N. N. (2000). Bridging the gap between moral reasoning and adolescent engagement in risky behavior. Journal of Adolescence, 23(4), 409-422. Doi: https://doi.org/10.1006/jado.2000.0328
- Lopes, P. N., Mestre, J. M., Guil, R., Kremenitzer, J. P., & Salovey, P. (2012). The role of knowledge and skills for managing emotions in adaptation to school: Social behavior and misconduct in the classroom. American Educational Research Journal, 49(4), 710-742. Doi: https://doi.org/10.3102/0002831212443077
- Makas, A., & Düşünceli, B. (2021). Ergenlerde gelecek beklentileri ve okula uyum ilişkisi. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 221-234. Doi: https://doi.org/10.33308/26674874.2021351264
- Markey, C. N., Markey, P. M., & Tinsley, B. J. (2003). Personality, puberty, and preadolescent girls’ risky behaviors: Examining the predictive value of the five-factor model of personality. Journal of Research in Personality, 37(5), 405-419. Doi: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00014-X
- McAdams, D. P., & Olson, B. D. (2010). Personality development: Continuity and change over the life course. Annual review of psychology, 61(1), 517-542. Doi: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.093008.100507
- McLoughlin, S., & Kristjánsson, K. (2024). Virtues as protective factors for adolescent mental health. Journal of Research on Adolescence, 1–14. https://doi.org/10.1111/jora.13004
- Mehari, K. R., Jeffrey, A., Chastang, C. M., Blanton, M., & Currier, J. M. (2023). Impact of a participatory action approach to virtue promotion among early adolescents. The Journal of Positive Psychology, 19(5), 758–771. https://doi.org/10.1080/17439760.2023.2169628
- Mert, İ. S. (2021). Cesareti anlamak. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(1), 51-61. Doi: https://doi.org/10.29131/uiibd.935775
- Meydan, H. (2014). Okulda değerler eğitiminin yeri ve değerler eğitimi yaklaşımları üzerine bir değerlendirme. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 93-108.
- Meydan, H. (2019). Neglected Aspect of Religious Education: Search for Meaning. Bilimname, 2019(37), 1247-1269. Doi: https://doi.org/10.28949/bilimname.519316
- Meydan, H. (2021). Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Ahlaki Gelişim Kuramlarına Dayalı Bir İnceleme. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (55), 445-471. Doi: https://doi.org/10.29288/ilted.890349
- Mosquera, P. M. R. (2013). In the name of honor: On virtue, reputation and violence. Group Processes & Intergroup Relations, 16(3), 271-278.
- Mpaata, A. K. (2017). Youth personality development and the ultimate character: The neglected role of educators. International Journal of Youth Economy, 1(1), 105-118. Doi: http://dx.doi.org/10.18576/010106
- Negiz, E., Demircioğlu, E. E., & Tekindal, M. (2019). Değerler eğitimi aracılığıyla sosyal uyum: suriyeli ve türkiyeli lise öğrencileri özelinde bir uygulama. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 72-89.
- Nucci, L., & Turiel, E. (2009). Capturing the complexity of moral development and education. Mind, brain, and education, 3(3), 151-159. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2009.01065.x
- O'Driscoll, L. H. (1983). The quality of mercy. The Southern Journal of Philosophy, 21(2), 229.
- O'Neill, E. (2016). Guardians of Chastity and Morality: A Century of Silence in Social Work. Journal of Sociology & Social Welfare, 43(2), 67.
- Oliveira, Í. M., de Castro, I., Silva, A. D., & Taveira, M. D. C. (2023). Social-Emotional Skills, Career Adaptability, and Agentic School Engagement of First-Year High School Students. IJERPH, 20(8), 1-11. Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph20085597
- Öcal, M. (2015). Dünden Bugüne İmam Hatip Liseleri (1913-2013). Değerler Eğitim Merkezi, 100, 65-104.
- Önal, M. (2006). Sokrates'e göre erdem ve erdem egitimi. Felsefe Dünyası, (44), 133-145.
- Özbaş, M. (2013). Genel lise ve fen lisesi öğrencilerinin ortaöğretimde fırsat ve imkân eşitliğine yönelik algılarının incelenmesi?. International Journal of Eurasia Social Sciences, 2013(10), 1-18.
- Özen, Y., & Cavanmirza, F. (2011). İnsanın rahmani yanı bir erdem olarak adalet ve hoşgörü (insanın tanrısal yanına sosyal psikolojik bir yaklaşım). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 457-472.
- Özgen, M. K. (2018). Hoca Ahmed Yesevî’de hikmet-erdem ve ahlak ilişkisi. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (9), 60-87.
- Özgüle, E. T. U., & Sümer, N. (2017). Ergenlikte duygu düzenleme ve psikolojik uyum: Duygu Düzenleme Ölçeğinin Türkçe uyarlaması. Turk Psikoloji Yazıları, 20(40), 1-18.
- Park, N. (2004). Character strengths and positive youth development. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 40-54. Doi: https://doi.org/10.1177/0002716203260079
- Porter, J. (2005). Chastity as a virtue. Scottish journal of theology, 58(3), 285-301. Doi: https://doi.org/10.1017/S0036930605001444
- Ratchford, J. L., Pawl, T., Jeffrey, A., & Schnitker, S. A. (2023). What is virtue? Using philosophy to refine psychological definition and operationalization. Philosophical Psychology, 1-26. Doi: https://doi.org/10.1080/09515089.2023.2203157
- Remschmidt, H. (1994). Psychosocial milestones in normal puberty and adolescence. Hormone Research, 41(2), 19-29. Doi: https://doi.org/10.1159/000183955
- Saraçoğlu, E. (2022). Aristoteles’te insanın doğası ve erdem etiği tartışması. Felsefe Dünyası, 1(75), 400-418.
- Sarıkaya, B. D. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinde sosyal değerler ve dindarlık ilişkisi. Journal of Analytic Divinity, 6(2), 35-52. Doi: https://doi.org/10.46595/jad.1190175
- Saruhan, M. (2015). Erdemlerin Erdemi: Adalet. Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (1), 1-12.
- Satan, A. (2011). Ergenlerde akran baskısı benlik saygısı ve alkol kullanımı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 183-194.
- Schmidt, A. T. (2017). Being Good by Doing Good: Goodness and the Evaluation of Persons. Utilitas, 29(1), 3-26. https://doi.org/10.1017/S0953820816000157
- Schwartz, D., Gorman, A. H., Nakamoto, J., & McKay, T. (2006). Popularity, Social Acceptance, and Aggression in Adolescent Peer Groups: Links With Academic Performance and School Attendance. Developmental Psychology, 42(6), 1116-1127. Doi: https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.6.1116
- Sharma, N., & Vaid, S. (2005). Role of parents in the social development of adolescents: a comparison of low and middle socio-economic status. Journal of Human Ecology, 18(2), 109-115.
- Seider, S., Novick, S., & Gomez, J. (2013). The effects of privileging moral or performance character development in urban adolescents. The Journal of Early Adolescence, 33(6), 786-820. Doi: https://doi.org/10.1177/0272431612468318
- Smith, C. (2010). What is a person?: Rethinking humanity, social life, and the moral good from the person up. Chicago: University of Chicago Press.
- Smith, T. (1999). Justice as a personal virtue. Social theory and practice, 25(3), 361-384.
Suna, H. E., Gür, B. S., Gelbal, S., & Özer, M. (2020). Fen lisesi öğrencilerinin sosyoekonomik arkaplanı ve yükseköğretime geçişteki tercihleri. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 356-370. Doi: https://doi.org/10.2399/yod.20.734921
- Svensson, F. (2010). Virtue ethics and the search for an account of right action. Ethical theory and moral practice, 13(3), 255-271. Doi: https://doi.org/10.1007/s10677-009-9201-7
- Şengün, M. (2006). Lise son sınıf öğrencilerinin ahlaki düşünce ve yargıları-Samsun ili örneği. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 297-316.
- Terzis, G. N. (1994). Human flourishings: a psychological critique of virtue ethics. American Philosophical Quarterly, 31(4), 333-342.
- Thoma, S. J., Walker, D. I., Chen, Y. H., Frichand, A., Moulin-Stożek, D., & Kristjánsson, K. (2019). Adolescents’ application of the virtues across five cultural contexts. Developmental Psychology, 55(10), 2181. Doi: https://doi.org/10.1037/dev0000770
- Toner, E., Haslam, N., Robinson, J., & Williams, P. (2012). Character strengths and wellbeing in adolescence: Structure and correlates of the Values in Action Inventory of Strengths for Children. Personality and individual differences, 52(5), 637-642. Doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.12.014
- Topal, Y. (2019). Değerler eğitimi ve on kök değer. Mavi Atlas, 7(1), 245-254. Doi: https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.543521
- Vleioras, G., & Robinson, O. (2023). Attributes and person types admired by Greek emerging adults: Relative prevalence, differences by gender and socio-economic status. Emerging Adulthood, 11(2), 394-402. Doi: https://doi.org/10.1177/21676968221110539
- Wang, H. Y. (2020). Chastity as a Virtue. Religions, 11(5), 259. Doi: https://doi.org/10.3390/rel11050259
- Vural, M. E. (2023). Anlamın İzinde Ruh Sağlığı, Din ve Anlam Üzerine. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
- Wong, M. D., Quartz, K. H., Saunders, M., Meza, B. P. L., Childress, S., Seeman, T. E., & Dudovitz, R. N. (2022). Turning
Vicious Cycles Into Virtuous Ones: the Potential for Schools to Improve the Life Course. Pediatrics, 149(5), 1-10. Doi: https://doi.org/10.1542/peds.2021-053509m
- Yiğitce, A. N., & Şentürk, Ş. (2024). Erdemli İnsan Algısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 43(1), 181-200. Doi: https://doi.org/10.7822/omuefd.1334877
- Yakymchuk, B. A., Hurtovenko, N. V., Makarenko, S. M., Albul, S. V., & Dobrovolska, N. A. (2019). The Development of Creative Thinking as a Tool of Social Adaptation of Teenagers with Behaviour Deviation. Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment, 7(4), 274-281.
- Yoleri, S. (2001). Lise son sınıf öğrencilerinin sosyo ekonomik düzeylerinin psikolojik ihtiyaçları ile ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Zhang, H., & Zhao, H. (2022). How Is Virtuous Personality Trait Related to Online Deviant Behavior among Adolescent College Students in the Internet Environment? A Moderated Moderated-Mediation Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 9528-9528. Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph19159528