Under Turkish Law, a new vessel registration scheme namely “Home Port Log” (“Bağlama Kütüğü”) had been introduced in 2009, in addition to the current ship registries National Ship Registry and Turkish International Ship Registry, as well as to the Special Registry for the Ships under Construction, where the ships of which construction is uncompleted are eligible to be registered. However, the matter of whether the Home Port Log registry scheme is a ship registry by its legal qualification has been discussed in Turkish legal doctrine. In addition to the purpose of the introduction of the Home Port Log, divergent views have emerged in the doctrine regarding the provisions of the legislation consisting of the rules dealing with this registry system. In particular, there are deep divergences in terms of whether the Home Port Log provides legal functions of a registry, as well as the transfer of the ownership of the vessels registered in here and the establishment of a right of pledge on them. On the other hand, the opinions presented by the courts also differ. In the decisions of the Turkish Court of Jurisdictional Disputes and the Council of State, Home Port Log is considered as a ship registry. Nevertheless, according to the contrary decisions of the Turkish Supreme Court rendered in the recent past, the provisions of the Turkish Civil Code No. 4721 regarding the rights in rem of the movable properties shall be applied, in accordance with the reference directed by the Turkish Commercial Code No. 6102 Art. 997. In this study, the legal opinions alleged under doctrine and judicial decisions are to be explained and evaluated.
Home Port Log National Ship Registry Turkish International Ship Registry Home Port Log Regulation
Türk Hukuku’nda gemilerin kaydedildiği Milli Gemi Sicili ve Türk Uluslararası Gemi Sicili ile inşası tamamlanmamış gemilerin kaydedildiği Yapı Hâlindeki Gemilere Özgü Sicil’in yanına ilk kez 2009 yılında “Bağlama Kütüğü” adını taşıyan kayıt düzeni de eklenmiştir. Ancak söz konusu kayıt düzeninin niteliği itibarıyla bir gemi sicili olup olmadığı öğretide birçok açıdan tartışmaya açılmıştır. Bağlama Kütüğü’nün kuruluş amacının yanı sıra bu kayıt düzeni hakkındaki kuralların yer aldığı mevzuat hükümleri hakkında öğretide farklı görüşler ortaya çıkmıştır. Özellikle de Bağlama Kütüğü’nün sicil işlevlerini taşıyıp taşımadığı ve de buraya kayıtlı araçlar üzerindeki mülkiyetin devri ve bunlar üzerinde rehin hakkının tesisi noktasında esaslı görüş ayrılıkları söz konusudur. Öte yandan yargı organlarının kararlarında ortaya koydukları görüşler de farklılık arz etmektedir. Uyuşmazlık Mahkemesi ile Danıştay kararlarında Bağlama Kütüğü bir gemi sicili olarak ele alınmaktadır. Yargıtay ise, yakın geçmişte verdiği aksi yöndeki kararlarda buraya kayıtlı araçlar üzerindeki ayni haklar hakkında 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu m. 997’nin yollamasıyla 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’ndaki taşınır hükümlerinin uygulanacağına hükmetmiştir. Çalışmada, öğretide ve yargı kararlarında ileri sürülen görüşler açıklanmakta ve değerlendirilmektedir.
Bağlama Kütüğü Milli Gemi Sicili Türk Uluslararası Gemi Sicili Gemi Bağlama Kütüğü Uygulama Yönetmeliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uzay, Denizcilik ve Havacılık Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |