Primary receivables such as taxes, duties, fees, tax penalties, fines and secondary receivables such as delay hike and interest of the State, special provincial administrations and municipalities and other receivables arise from realization of public services but the receivables arising out of contract, unfair act or unfair acquisition of the same administrations; and their follow-up costs are collected according to the Law no. 6183 on Collection Procedure of Public Receivables. Since there is compulsory execution in collection transactions, in case the debt is not paid, foreclosure and sales take place at the last point. Despite the foreclosure of the ship is legally realized, in the absence of the vessel in the territorial waters of the Republic of Turkey, foreclosure and sales are not possible de facto. It is debatable that the International Convention on Arrest of Ships 1999, which Turkey is a party, provides a solution. The study examines this problem and proposes a solution.
Foreclosure of Ships International Convention on Arrest of Ships Public Receivable
Devlete, il özel idarelerine ve belediyelere ait vergi, resim, harç, vergi cezası, para cezası gibi asli, gecikme zammı, faiz gibi fer'i amme alacakları ve aynı idarelerin sözleşmeden, haksız fiil ve haksız iktisaptan doğanlar dışında kalan ve kamu hizmetlerinin gerçekleştirilmesinden doğan diğer alacakları ile; bunların takip masrafları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre tahsil olunmaktadır. Tahsil işlemlerinde cebri icra söz konusu olduğundan borcun ödenmemesi durumunda en son noktada haciz ve satış gerçekleşir. Ancak haczin hukuken gerçekleşmesine karşın, geminin fiilen Türkiye Cumhuriyeti egemenliğinin geçerli olduğu karasularında bulunmaması durumunda, haczin ve satışın fiilen gerçekleşmesi mümkün olamamaktadır. Türkiye’nin de taraf olduğu 1999 tarihli “Gemilerin İhtiyati Haczine İlişkin Milletlerarası Sözleşme”nin sorunun çözümüne katkı sunup sunmadığı ise tartışmalıdır. Çalışma bu sorunu incelemekte ve bir çözüm önerisi getirmektedir.
Gemi Haczi Gemilerin İhtiyati Haczine İlişkin Milletlerarası Sözleşme Kamu Alacağı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uzay, Denizcilik ve Havacılık Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |