Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kent İçi Raylı Sistemlere Yeni Hat Entegrasyonunda İşletme Modellerinin Analizi

Yıl 2021, Sayı: 13, 1 - 13, 31.01.2021
https://doi.org/10.47072/demiryolu.773440

Öz

Günümüzde kent içi ulaşımda raylı sistem teknoloji ve imkanlarının sadece iyi bir alternatif olma görevini yitirdiği, aksine artan nüfus ve şehirleşme oranıyla beraber bu sistemlerin kentin verimli ve hızlı yolcu taşımacılığında optimum çözüm olduğu gerek yerel yönetimler gerekse kent popülasyonu tarafından bilinmektedir. Yolcu taşımacılığında hız, verimlilik, konfor gibi ana hedeflerle beraber sistemin güvenilirliği ve olası her koşulda işletme sürekliliğinin aksamaması büyük bir önem arz etmektedir. Uzun, karmaşık ve birbirleriyle entegre metro sistemlerinin her koşulda enerji altında olması ve süreklilik sağlaması esasen gereklidir. Bu çalışmada, İstanbul kent içi raylı sistem ulaşımında gelecekte yapılması öngörülen ve birden fazla metro hattı ile bütünleşecek örnek bir raylı sistem hattı ele alınmıştır. Modelleme ETAP yazılımı ile oluşturulup, mevcut ve yapımı tamamlanmak üzere olan diğer hatların gerçek verileri ışığında, entegrasyon sağlayacak şekilde, farklı işletme senaryoları oluşturularak planlanan hattın yük akış ve kısa devre analizleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar karşılaştırmalı olarak verilirken önerilen senaryoların analizi, işletmenin sürekliliği, sistemin olası performansları incelenmiş ve teknik açıdan doğru, maliyeti azaltacak öneriler bulgular ile sunulmuştur.

Kaynakça

  • İstanbul İstatistik Ofisi, "İstanbul Ulaşım Bülteni" Haziran, 2020. [Online] Available: https://istatistik.istanbul/bulten.html?id=28 [Accessed June 21,2020].
  • Metro İstanbul A.Ş., "Faaliyet Raporu 2018". [Online] Available: https://www.metro.istanbul/icerik/faaliyet_raporlari [Accessed June 22,2020].
  • Metro İstanbul A.Ş., [Online] Available: https://www.metro.istanbul [Accessed June 22,2020].
  • M. T. Dündar, Z. Öztürk, ‘‘Metro sistemlerinin yapım ve işletme maliyetleri optimizasyonu için bir çalışma,’’ Teknik Dergi, no. 27, pp. 7659-7668, 2016.
  • F. Karakuş, ‘‘Raylı Sistemlerde Orta Gerilim Elektrifikasyon Sisteminin Modellenmesi Ve Besleme Senaryolarının Belirlenmesi,’’ Yüksek lisans tezi, YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2017.
  • N. M. Mahdi, ‘‘Power flow analysis of rafah governorate distribution network using etap software,’’ International Journal of Physical Sciences, vol. 1(2), pp. 019-026, Jun. 2016.
  • R. Kapahi , ‘‘Load flow analysis of 132 kV substation using etap software, ’’ International Journal of Scientific & Engineering Research, vol. 4, Issue 2, Feb. 2013.
  • M. Ghiasi, E. Ahmadinia and R. Ghiasi, ‘‘A case study of modeling, simulation and load flow assessment in the power distribution network of tehran metro using etap,’’ International Journal of Engineering and Future Technology, vol. 16, no 3, 2019.
  • V. A. Gomez, ‘‘Load flow analysis of 138/69 kV substation using electrical transient & analysis program (etap)’’ Bachelor Thesis, Dept. Elect. Eng., University of Arkansas, Fayetteville, 2019.
  • P. Lawton and F.J. Murphy, ‘‘Hong Kong mass transit railway power supply system,’’ IEE Proceedings C - Generation, Transmission and Distribution vol. 133, no 7, Nov. 1986.
  • K. Gamit and K. Chaudhari, ‘‘Multı pulse rectıfıer using different phase shifting transformers and its thd comparıson for power qualıty issues,’’ International Research Journal of Engineering and Technology, vol. 03, no 01, Jan. 2016.
  • K. Natkar and N. Kumar, ‘‘Load flow analysis of 220/132 kV substation using etap’’ International Research Journal of Engineering and Technology, vol. 02, no 03, Jun. 2015
  • F. Shahnia, S. Tizghadam and S. H. Hosseini, ‘‘Power distribution system analysis of urban electrified railways’’ [Online.] Available: http://www.emo.org.tr/ekler/16e5cf0acb7e553_ek.pdf [Accessed April 6, 2020]
  • Metro İstanbul A.Ş., "İstanbul Raylı Sistemler Gelecek Vizyonu Haritası". [Online] Available: https://www.metro.istanbul/YolcuHizmetleri/AgHaritalari [Accessed April 14,2020].
  • "Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği". Nov., 2000. [Online]. Available: http://www.emo.org.tr/mevzuat/mevzuat_detay.php?kod=53 [Accessed March 10, 2020].
  • Calculation of thermally permissible short-circuit currents, taking into account non-adiabatic heating effects, IEEE Standard 60949:1988/AMD1:2008.
  • "Nexans Orta Gerilim Yeraltı Güç Kabloları". [Online]. Available: https://www.nexans.com.tr/eservice/Turkeytr_TR/navigate_20384/YXC7V_TSE_N2XSY_IEC_18_30_kV_.html [Accessed August 1,2020].

Analysis of Operation Models in New Line Integration for Urban Rail Systems

Yıl 2021, Sayı: 13, 1 - 13, 31.01.2021
https://doi.org/10.47072/demiryolu.773440

Öz

Today, it is known both by local governments and the city population that rail systems technology and facilities in urban transportation have lost their duty to be only a good alternative, but with the increasing population and urbanization rate, these systems are the optimum solution for efficient and fast passenger transportation of the city. Along with the main goals such as speed, efficiency and comfort in passenger transportation, the reliability of the system and the continuity of the operation under all possible conditions are of great importance. It is essential that long, complex and integrated metro systems be energized and sustained in all conditions. In this study, an exemplary rail system line that will be integrated with more than one metro line in the future in Istanbul is analysed. Modelling was created with ETAP software, and under the light of the actual data of other lines that are about to be completed, load flow and short circuit analysis of the planned line has been carried out by creating different operating scenarios to provide integration. While the obtained results are given comparatively, analysis of the proposed scenarios, continuity of the operation, possible performances of the system are examined therefore adequate suggestions that will reduce the cost are presented with the findings.

Kaynakça

  • İstanbul İstatistik Ofisi, "İstanbul Ulaşım Bülteni" Haziran, 2020. [Online] Available: https://istatistik.istanbul/bulten.html?id=28 [Accessed June 21,2020].
  • Metro İstanbul A.Ş., "Faaliyet Raporu 2018". [Online] Available: https://www.metro.istanbul/icerik/faaliyet_raporlari [Accessed June 22,2020].
  • Metro İstanbul A.Ş., [Online] Available: https://www.metro.istanbul [Accessed June 22,2020].
  • M. T. Dündar, Z. Öztürk, ‘‘Metro sistemlerinin yapım ve işletme maliyetleri optimizasyonu için bir çalışma,’’ Teknik Dergi, no. 27, pp. 7659-7668, 2016.
  • F. Karakuş, ‘‘Raylı Sistemlerde Orta Gerilim Elektrifikasyon Sisteminin Modellenmesi Ve Besleme Senaryolarının Belirlenmesi,’’ Yüksek lisans tezi, YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2017.
  • N. M. Mahdi, ‘‘Power flow analysis of rafah governorate distribution network using etap software,’’ International Journal of Physical Sciences, vol. 1(2), pp. 019-026, Jun. 2016.
  • R. Kapahi , ‘‘Load flow analysis of 132 kV substation using etap software, ’’ International Journal of Scientific & Engineering Research, vol. 4, Issue 2, Feb. 2013.
  • M. Ghiasi, E. Ahmadinia and R. Ghiasi, ‘‘A case study of modeling, simulation and load flow assessment in the power distribution network of tehran metro using etap,’’ International Journal of Engineering and Future Technology, vol. 16, no 3, 2019.
  • V. A. Gomez, ‘‘Load flow analysis of 138/69 kV substation using electrical transient & analysis program (etap)’’ Bachelor Thesis, Dept. Elect. Eng., University of Arkansas, Fayetteville, 2019.
  • P. Lawton and F.J. Murphy, ‘‘Hong Kong mass transit railway power supply system,’’ IEE Proceedings C - Generation, Transmission and Distribution vol. 133, no 7, Nov. 1986.
  • K. Gamit and K. Chaudhari, ‘‘Multı pulse rectıfıer using different phase shifting transformers and its thd comparıson for power qualıty issues,’’ International Research Journal of Engineering and Technology, vol. 03, no 01, Jan. 2016.
  • K. Natkar and N. Kumar, ‘‘Load flow analysis of 220/132 kV substation using etap’’ International Research Journal of Engineering and Technology, vol. 02, no 03, Jun. 2015
  • F. Shahnia, S. Tizghadam and S. H. Hosseini, ‘‘Power distribution system analysis of urban electrified railways’’ [Online.] Available: http://www.emo.org.tr/ekler/16e5cf0acb7e553_ek.pdf [Accessed April 6, 2020]
  • Metro İstanbul A.Ş., "İstanbul Raylı Sistemler Gelecek Vizyonu Haritası". [Online] Available: https://www.metro.istanbul/YolcuHizmetleri/AgHaritalari [Accessed April 14,2020].
  • "Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği". Nov., 2000. [Online]. Available: http://www.emo.org.tr/mevzuat/mevzuat_detay.php?kod=53 [Accessed March 10, 2020].
  • Calculation of thermally permissible short-circuit currents, taking into account non-adiabatic heating effects, IEEE Standard 60949:1988/AMD1:2008.
  • "Nexans Orta Gerilim Yeraltı Güç Kabloları". [Online]. Available: https://www.nexans.com.tr/eservice/Turkeytr_TR/navigate_20384/YXC7V_TSE_N2XSY_IEC_18_30_kV_.html [Accessed August 1,2020].
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Elektrik Mühendisliği
Bölüm Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler)
Yazarlar

Mehmet Can 0000-0001-5963-4532

Nuran Yörükeren 0000-0002-5092-4952

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 13

Kaynak Göster

IEEE M. Can ve N. Yörükeren, “Kent İçi Raylı Sistemlere Yeni Hat Entegrasyonunda İşletme Modellerinin Analizi”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 13, ss. 1–13, Ocak 2021, doi: 10.47072/demiryolu.773440.