The purpose of performance evaluation is to generate measurable data on an organization's performance, with the goal of assisting managerial decision-making and enhancing overall performance. In this study, the key performance indicators (KPIs) for railway transportation companies are identified based on expert opinions and previous frameworks. The operational performance of various railway freight transport companies was evaluated using multi-criteria decision-making methods (MCDM). Among the MCDM approaches, the Evaluation Based on Distance from Average Solution (EDAS) method was applied as the main method. In addition to the EDAS method, alternative MCDM methods such as TOPSIS, PROMETHEE II, and COPRAS were used to highlight potential deviations when compared to the results obtained with the EDAS method. Based on the research findings, three out of the seven KPIs, namely safety, have the highest weight at 38%, followed by punctuality at 19%, and journey time at 12%. Subsequently, companies were ranked according to their performance based on all KPIs. Furthermore, a sensitivity analysis was conducted to demonstrate how changes in the relative weights of KPIs can affect the results.
Key performance indicators Multi-criteria decision making Performance evaluation Railway freight transport
Performans değerlendirmenin amacı, bir organizasyonun performansıyla ilgili ölçülebilir veriler üretmek, yönetimsel karar alma sürecine destek olmak ve genel performansı artırmaktır. Bu çalışmada, demiryolu taşımacılığı şirketleri için anahtar performans göstergeleri (APG'ler), uzman görüşleri ve önceki çerçevelere dayalı olarak belirlenmektedir. Çeşitli demiryolu yük taşıma şirketlerinin işletme performansı, çoklu kriterli karar verme yöntemleri (ÇKKV) kullanılarak değerlendirilmektedir. ÇKKV yaklaşımlarından biri olan Ortalama Çözüm Uzaklığına Dayalı Değerlendirme (EDAS) yöntemi, ana yöntem olarak uygulanmıştır. EDAS yöntemiyle elde edilen sonuçlarla karşılaştırıldığında potansiyel sapmaları göstermek için TOPSIS, PROMETHEE II ve COPRAS gibi alternatif ÇKKV yöntemleri de kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, yedi APG'den üçü, yani emniyet %38 ile en yüksek ağırlığa sahipken, bunu %19 ile dakiklik ve %12 ile seyir süresi takip etmektedir. Daha sonra şirketler tüm KPI'lar baz alınarak performanslarına göre sıralanmıştır. Ayrıca, APG'lerin göreceli ağırlıklarındaki değişikliklerin sonuçları nasıl etkileyebileceğini göstermek için duyarlılık analizi yapılmıştır.
Anahtar Performans Göstergeleri (APGler) Çok kriterli karar verme Performans değerlendirme Demiryolu yük taşımacılığı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çok Ölçütlü Karar Verme |
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 20 |