The CTU (Cargo Transport Units) Code is one of the transport tools developed for safer transportation and delivery of cargo in international transportation. In container loads, the exporter and cargo concerned may suffer economic and time losses due to damage to vehicles, goods and facilities caused by various reasons during loading/unloading or transportation of cargo, as well as environmental damage. Therefore, due to the legal responsibilities of cargo stakeholders during the loading, packaging, decoupling and transportation of goods/items, disputes arise between the parties (such as Ships/Vehicles, Coastal Facilities/Factories, Cargo stakeholders and Funds) and may lead to compensation claims.
The International Maritime Organization (IMO) issued the CTU Code in 2014 to prevent the above-mentioned possible problems, to ensure the safe transportation, handling and final delivery of items and goods. The "Packing of Cargo Transport Units", called the CTU Code (Practice for Packing of Cargo Transport Units), is mandatory for the handling and transportation of dangerous goods throughout the entire intermodal transportation chain. The code provides guidance to those responsible for stowing, packing and securing cargo, but also to those who receive and unpack such units.
In this article, an assessment has been made about the importance of the CTU code in terms of safe transportation, handling and final delivery of goods and cargo in ships/vehicles and facilities in international transportation and information has been provided about its applications.
CTU Kod, Uluslararası taşımacılıkta yükün daha güvenli bir şekilde taşınması ve teslimi için geliştirilen taşıma araçlarından biridir. Konteyner yüklerinde, yükleme/boşaltma veya yükün taşınması sırasında çeşitli nedenlerle meydana gelen araç, mal ve tesis hasarları ile çevre zararlarından ihracatçı ve yük ilgilileri ekonomik ve zaman kaybına uğrayabilmektedir. Bu nedenle, malın/eşyanın yüklenmesi, ambalajlanması, paketlenmesi ve taşınması sırasında yük ilgililerinin hukuki sorumluluklarından dolayı, taraflar (Gemi/Araç, Kıyı Tesisleri/Fabrika, Yük ilgilileri ve Fonlar gibi) arasında uyuşmazlıklar çıkmakta ve tazminat taleplerine neden olabilmektedir.
Uluslararası Denizcilik Örgütü IMO, (Internationel Maritime Organization) yukarıda belirtilen muhtemel sorunların önlenmesi, eşya ve malların emniyetli bir şekilde taşınması, elleçlenmesi ve nihai tesliminin sağlanması için, 2014 yılında, CTU Kodu yayımlamıştır. ‘’Kargo Taşıma Birimlerinin Paketlenmesi’’ CTU Kod (Practice for Packing of Cargo Transport Units) olarak adlandırılan söz konusu kod, tüm intermodal taşımacılık zinciri boyunca, tehlikeli yüklerin elleçlenmesi ve taşınması operasyonlarında zorunludur. Kod, kargonun istifi, paketlenmesi ve emniyete alınmasından sorumlu olanlara değil, aynı zamanda bu tür birimleri alan ve paketten çıkaranlara da rehberlik yapmaktadır.
Bu makalede, Uluslararası taşımada eşya ve yükün gemi/araç ve tesislerde emniyetli bir şekilde taşınması, elleçlenmesi ve nihai teslimi açısından, CTU kod’un arz ettiği önem hakkında bir değerlendirme yapılmış ve uygulamaları hakkında bilgi verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Deniz Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |