Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TANKERLERDE BULUNAN GÖRSEL VE İŞİTSEL ALARMLARIN ZABİTLERE OLAN FAYDALARI

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 24, 28.06.2022
https://doi.org/10.54410/denlojad.1058401

Öz

Tanker gemileri ile taşınan yükler birbirlerinden farklı teknik özelliklerinin olmasının yanı sıra birçoğu, insan yaşamı ve deniz kirliliği için tehlikeler içermektedir. Bu yüzden bu tür yükler gemilerde bulunan çeşitli güvenlik duvarları ile korunmaktadır. Gemilerde bulunan alarmlar zabitler için önemli bir durumsal farkındalık kaynağı oluşturmaktadır. Özellikle tankerlerde kargo operasyonlarına ait otomasyon sistemlerinde güvenlik amaçlı bulunan alarmlar görevli zabiti operasyon esnasında oluşabilecek herhangi bir aksiliği karşı uyarmaktadır. Zabitlerin gemilerde bulunan çeşitli alarmlara karşı olan duyarlılığı birçok kriter ile desteklenmektedir. Alarm konumu, çalma sıklığı, desibeli, rengi anlaşılırlığı gibi kriterler doğru şekillerde entegre olarak alarmların etkinliğini arttırmakla birlikte otomasyon sistemlere olan güveni de arttırmaktadır. Bu çalışmada, Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP) yöntemi ile gemilerde bulunan alarmların en belirgin özelliklerinin referans alınması ile oluşturulmuş olan beş kriter ve üç farklı alternatif arasında seçim yapılmıştır. Yapılan çalışma ile hangi tip alarmın en faydalı alarm tipi olduğunu saptayarak elde edilen cevabın otomasyon sistemlerin gelişim aşamalarına katkı sağlaması beklenmektedir.

Teşekkür

Yapılan bu çalışmaya gösterdiği özveri ve tutumdan dolayı Batuhan KARAYEL’e teşekkür ederim

Kaynakça

  • Acıpınar, E. (2018). Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi Tabanlı Kurumsal Karne Metodolojisi ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Adamopoulos, N. (2021, Nisan). Risk Management of Tank Overflow on Tankers Carrying Multiple Grades of Crude Oil. In SNAME 7th International Symposium on Ship Operations, Management and Economics. Altun, M. H. A. (2013). Ham Petrol Tankerlerinde Ham Petrolle Tank Yıkamasının (COW) Emniyetli Optimizasyonu, Doktora Tezi İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altun, M. H. A., Çiçek, i. ve Bilici, A. (2013). Tankerlerde Yükleme-Tahliye Operasyon Sisteminin Otomasyonu. Journal of ETA Maritime Science. Journal of ETA Maritime Science Vol, 1(2), 47-58.
  • Arıcı, S. S., Akyüz, E., ve Arslan, O. (2020). Application of fuzzy bow-tie risk analysis to maritime transportation: The case of ship collision during the STS operation. Ocean Engineering, 217, 107960.
  • Arslan, Ö. (2009). Kimyasal Tanker İşletmeciliği İçin Stratejik Yönetim, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Audry, E., ve Garcia, J. (2019). Towards congruent cross-modal audio-visual alarms for supervision tasks. In International Workshop on Haptic and Audio Interaction Design-HAID2019. Lille, France.
  • Aydın, M., Arıcı, S. S., Akyüz, E., ve Arslan, O. (2021). A probabilistic risk assessment for asphyxiation during gas inerting process in chemical tanker ship. Process Safety and Environmental Protection, 155, 532-542.
  • Banda, O. A. V., Kannos, S., Goerlandt, F., van Gelder, P. H., Bergström, M. ve Kujala, P. (2019). A Systemic Hazard Analysis and Management Process for the Concept Design Phase of an Autonomous Vessel. Reliability Engineering & System Safety, 191, 106584.
  • Celik, M. (2010). Enhancement of Occupational Health and Safety Requirements in Chemical Tanker Operations: The Case of Cargo Explosion. Safety Science, 48 195-203.
  • Chan, F. T. S. ve Kumar, N. (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP based approach. Omega, 35 (4), 417-431.
  • Dayanandan, U. ve Kalimuthu, V. (2018). Software architectural quality assessment model for security analysis using fuzzy analytical hierarchy process (FAHP) method. 3D Research, 9(3), 1-14.
  • Denizhan, B., Yalçıner, A. Y. ve Berber, Ş. (2017). Analitik Hiyerarşi Proses ve Bulanık Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemleri Kullanılarak Yeşil Tedarikçi Seçimi Uygulaması. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 63-78.
  • Du, L., Banda, O. A. V., Goerlandt, F., Huang, Y. ve Kujala, P. (2020). A COLREG-compliant ship collision alert system for stand-on vessels. Ocean Engineering, 218, 107866.
  • Edworthy, J., Reed, D., Wessel, C. ve Lawrence, L. (2021). Ergonomic auditory alarm signals for the oil and chemical processing industry. IISE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors), 1-18.
  • Edworthy, J., Reid, S., Peel, K., Lock, S., Williams, J., Newbury, C., ... ve Farrington, M. (2018). The impact of workload on the ability to localize audible alarms. Applied ergonomics, 72, 88-93.
  • Güler, A. (2014). Gemi Bakım Onarım Sektöründe Risk Envanteri Oluşturulması Tanker Gemileri, Uzmanlık Tezi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, İş Sağlığı ve Güvenliği, Ankara.
  • Internatıonal Marıtıme Organızatıon (IMO), 2010. Code on Alerts and Indıcators, 2009.
  • Kamis, A. S., Fuad, A. F. A., Ashaari, A., Noor, C. W. M. ve Ali, S. A. (2021). Development of wop mathematical model for optimum track-keeping. A ship simulation study using VLCC, focusing on hard over rudder turning circle with three stages of validation analysis. Polish Maritime Research, 28(3), 156-174
  • Kargın, M. (2010). Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci ve İdeal Çözüme Yakınlığa Göre Sıralama Yapma Yöntemleri ile Tekstil Sektöründe Finansal Performans Ölçümü. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 195-216.
  • Kim, B. S., Woo, Y. T., Yu, Y. H. ve Hwang, H. G. (2021). Fundamental Research for Video-Integrated Collision Prediction and Fall Detection System to Support Navigation Safety of Vessels. Journal of Ocean Engineering and Technology, 35(1), 91-97.
  • Lajic, Z., Senteris, A., Filippopoulos, I. ve Pearson, M. (2019, November). Transformation of Vessel Performance System into Fault-tolerant Syste-Example of Fault Detection on Speed Log. In 2019 4th International Conference on System Reliability and Safety (ICSRS) (pp. 331-338).
  • Li, F., Chen, C. H., Lee, C. H. ve Khoo, L. P. (2020). A user requirement-driven approach incorporating TRIZ and QFD for designing a smart vessel alarm system to reduce alarm fatigue. The Journal of Navigation, 73(1), 212-232.
  • Motz, F. ve Baldauf, M. (2007). Investigations into ship borne Alarm management. ICEIS June. Funchal, Madeira.
  • Özcan, S. (2020). Denizcilik sektöründe entegre platform kontrol ve izleme sistemlerinin teknoloji kabul modeli ile incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İskenderun Teknik Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Özdemir, Ü., Altinpinar, İ. ve Demirel, F. B. (2018). A MCDM Approach with Fuzzy AHP Method for Occupational Accidents on Board. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 12(1).
  • Özkan, E. D. ve Atik, O. (2016). Gemi Köprü Üstü Otomasyon Sistemlerinin Kaptan ve Kılavuz Kaptanların Durumsal Farkındalık Seviyesiyle İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Papanikolaou, A. (2016). Tanker design and safety: historical developments and future trends. Environmental technology in the oil industry, 285-320.
  • Pazouki, K., Forbes, N., Norman, R. A. ve Woodward, M. D. (2018). Investigation on the İmpact of Human-Automation İnteraction in Maritime Operations. Ocean engineering, 153, 297-304.
  • Pense, C. (2018). Deniz kazalarında insan faktörü ve bir çözüm olarak e-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 72-86.
  • Rødseth, Ø. J., Knight, M., Storari, R., Foss, H. ve Tinderhold, A. R. (2006, March). Alarm Management on Merchant Ships. In Proceedings of World Maritime Technology Conference. London, Unıted Kıngdom.
  • Sharma, A., Kim, T. E., Praetorius, G., ve Nazir, S. (2020, July). Exploring Critical Success Factors for Safety Management of Tanker Vessels. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 613-619). Springer, Cham.
  • Simon, L., Guérin, C., Rauffet, P. ve Lassalle, J. (2021, September). Using cognitive work analysis to develop predictive maintenance tool for vessels. In 31st European Safety and Reliability Conference. Angers, France.
  • Sun, J. B., Guo, C. ve Zhang, X. (2006). Design and Implementation of Monitoring and Alarm System for Marine Engine Room. Journal of System Simulation, 2.
  • Tam, K., Hopcraft, R., Crichton, T. ve Jones, K. (2021). The potential mental health effects of remote control in an autonomous maritime world. Journal of International Maritime Safety, Environmental Affairs, and Shipping, 5(2), 51-66.
  • Toloue, K. F. ve Jahan, M. V. (2018). Anomalous Behavior Detection of Marine Vessels Based on Hidden Markov Model. In 2018 6th Iranian Joint Congress on Fuzzy and Intelligent Systems (CFIS) (pp. 10-12). IEEE.
  • Tunçel, A. L. (2020). Dökme yük ve genel kargo gemi kazalarının analizi. Yüksek Lisans Tezi, İskenderun Teknik Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Turna, İ. ve Öztürk, O. B. (2020). A Causative Analysis on ECDIS-Related grounding accidents. Ships and Offshore Structures, 15(8), 792-803.
  • Wróbel, K., Gil, M. ve Chae, C. J. (2021). On the influence of human factors on safety of remotely-controlled merchant vessels. Applied Sciences, 11(3), 1145.
  • Wróbel, K., Montewka, J. ve Kujala, P. (2017). Towards the assessment of potential impact of unmanned vessels on maritime transportation safety. Reliability Engineering & System Safety, 165, 155-169.
  • Wu, B., Yip, T. L., Yan, X. ve Soares, C. G. (2022). Review of techniques and challenges of human and organizational factors analysis in maritime transportation. Reliability Engineering & System Safety, 219, 108249.
  • Wu, J., Thorne-Large, J. ve Zhang, P. (2021). Safety first: The risk of over-reliance on technology in navigation. Journal of Transportation Safety & Security, 1-28.
  • Yacan, İ. (2016). Eğitim kalitesinin belirlenmesinde etkili olan faktörlerin bulanık AHP ve Bulanık Topsıs yöntemi ile değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Zhou, T., Wu, C., Zhang, J. ve Zhang, D. (2017). Incorporating CREAM and MCS into fault tree analysis of LNG carrier spill accidents. Safety science, 96, 183-191.

THE BENEFITS OF AUDIBLE AND VISUAL ALARMS ON TANKERS FOR OFFICERS

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 24, 28.06.2022
https://doi.org/10.54410/denlojad.1058401

Öz

The cargoes carried by tanker ships have different technical characteristics from each other on the other hand many of them contain hazards to human life and marine pollution. That is why these cargoes are protected by various safety walls located on the ships. Alarms on ships are an important source of situational awareness for officers. Especially in the automation systems of cargo operations on tankers, alarms for security purposes warn the officers against any mishap that may occur during the operation. The sensitivity of officers to various alarms onboard ships are supported by many criteria. Such as the location, sound frequency, decibel, color clarity of the alarms are integrated in the right ways to increase the effectiveness of them as well as the increase confidence in automation systems. In this study, a choice has been made between five criteria and three different alternatives that were created by referencing the most obvious characteristics of the alarms onboard using the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) method. With this study, it is expected that the answer obtained by determining which type of alarm is the most useful alarm type that will contribute to the development stages of automation systems.

Kaynakça

  • Acıpınar, E. (2018). Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi Tabanlı Kurumsal Karne Metodolojisi ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Adamopoulos, N. (2021, Nisan). Risk Management of Tank Overflow on Tankers Carrying Multiple Grades of Crude Oil. In SNAME 7th International Symposium on Ship Operations, Management and Economics. Altun, M. H. A. (2013). Ham Petrol Tankerlerinde Ham Petrolle Tank Yıkamasının (COW) Emniyetli Optimizasyonu, Doktora Tezi İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altun, M. H. A., Çiçek, i. ve Bilici, A. (2013). Tankerlerde Yükleme-Tahliye Operasyon Sisteminin Otomasyonu. Journal of ETA Maritime Science. Journal of ETA Maritime Science Vol, 1(2), 47-58.
  • Arıcı, S. S., Akyüz, E., ve Arslan, O. (2020). Application of fuzzy bow-tie risk analysis to maritime transportation: The case of ship collision during the STS operation. Ocean Engineering, 217, 107960.
  • Arslan, Ö. (2009). Kimyasal Tanker İşletmeciliği İçin Stratejik Yönetim, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Audry, E., ve Garcia, J. (2019). Towards congruent cross-modal audio-visual alarms for supervision tasks. In International Workshop on Haptic and Audio Interaction Design-HAID2019. Lille, France.
  • Aydın, M., Arıcı, S. S., Akyüz, E., ve Arslan, O. (2021). A probabilistic risk assessment for asphyxiation during gas inerting process in chemical tanker ship. Process Safety and Environmental Protection, 155, 532-542.
  • Banda, O. A. V., Kannos, S., Goerlandt, F., van Gelder, P. H., Bergström, M. ve Kujala, P. (2019). A Systemic Hazard Analysis and Management Process for the Concept Design Phase of an Autonomous Vessel. Reliability Engineering & System Safety, 191, 106584.
  • Celik, M. (2010). Enhancement of Occupational Health and Safety Requirements in Chemical Tanker Operations: The Case of Cargo Explosion. Safety Science, 48 195-203.
  • Chan, F. T. S. ve Kumar, N. (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP based approach. Omega, 35 (4), 417-431.
  • Dayanandan, U. ve Kalimuthu, V. (2018). Software architectural quality assessment model for security analysis using fuzzy analytical hierarchy process (FAHP) method. 3D Research, 9(3), 1-14.
  • Denizhan, B., Yalçıner, A. Y. ve Berber, Ş. (2017). Analitik Hiyerarşi Proses ve Bulanık Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemleri Kullanılarak Yeşil Tedarikçi Seçimi Uygulaması. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 63-78.
  • Du, L., Banda, O. A. V., Goerlandt, F., Huang, Y. ve Kujala, P. (2020). A COLREG-compliant ship collision alert system for stand-on vessels. Ocean Engineering, 218, 107866.
  • Edworthy, J., Reed, D., Wessel, C. ve Lawrence, L. (2021). Ergonomic auditory alarm signals for the oil and chemical processing industry. IISE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors), 1-18.
  • Edworthy, J., Reid, S., Peel, K., Lock, S., Williams, J., Newbury, C., ... ve Farrington, M. (2018). The impact of workload on the ability to localize audible alarms. Applied ergonomics, 72, 88-93.
  • Güler, A. (2014). Gemi Bakım Onarım Sektöründe Risk Envanteri Oluşturulması Tanker Gemileri, Uzmanlık Tezi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, İş Sağlığı ve Güvenliği, Ankara.
  • Internatıonal Marıtıme Organızatıon (IMO), 2010. Code on Alerts and Indıcators, 2009.
  • Kamis, A. S., Fuad, A. F. A., Ashaari, A., Noor, C. W. M. ve Ali, S. A. (2021). Development of wop mathematical model for optimum track-keeping. A ship simulation study using VLCC, focusing on hard over rudder turning circle with three stages of validation analysis. Polish Maritime Research, 28(3), 156-174
  • Kargın, M. (2010). Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci ve İdeal Çözüme Yakınlığa Göre Sıralama Yapma Yöntemleri ile Tekstil Sektöründe Finansal Performans Ölçümü. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 195-216.
  • Kim, B. S., Woo, Y. T., Yu, Y. H. ve Hwang, H. G. (2021). Fundamental Research for Video-Integrated Collision Prediction and Fall Detection System to Support Navigation Safety of Vessels. Journal of Ocean Engineering and Technology, 35(1), 91-97.
  • Lajic, Z., Senteris, A., Filippopoulos, I. ve Pearson, M. (2019, November). Transformation of Vessel Performance System into Fault-tolerant Syste-Example of Fault Detection on Speed Log. In 2019 4th International Conference on System Reliability and Safety (ICSRS) (pp. 331-338).
  • Li, F., Chen, C. H., Lee, C. H. ve Khoo, L. P. (2020). A user requirement-driven approach incorporating TRIZ and QFD for designing a smart vessel alarm system to reduce alarm fatigue. The Journal of Navigation, 73(1), 212-232.
  • Motz, F. ve Baldauf, M. (2007). Investigations into ship borne Alarm management. ICEIS June. Funchal, Madeira.
  • Özcan, S. (2020). Denizcilik sektöründe entegre platform kontrol ve izleme sistemlerinin teknoloji kabul modeli ile incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İskenderun Teknik Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Özdemir, Ü., Altinpinar, İ. ve Demirel, F. B. (2018). A MCDM Approach with Fuzzy AHP Method for Occupational Accidents on Board. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 12(1).
  • Özkan, E. D. ve Atik, O. (2016). Gemi Köprü Üstü Otomasyon Sistemlerinin Kaptan ve Kılavuz Kaptanların Durumsal Farkındalık Seviyesiyle İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Papanikolaou, A. (2016). Tanker design and safety: historical developments and future trends. Environmental technology in the oil industry, 285-320.
  • Pazouki, K., Forbes, N., Norman, R. A. ve Woodward, M. D. (2018). Investigation on the İmpact of Human-Automation İnteraction in Maritime Operations. Ocean engineering, 153, 297-304.
  • Pense, C. (2018). Deniz kazalarında insan faktörü ve bir çözüm olarak e-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 72-86.
  • Rødseth, Ø. J., Knight, M., Storari, R., Foss, H. ve Tinderhold, A. R. (2006, March). Alarm Management on Merchant Ships. In Proceedings of World Maritime Technology Conference. London, Unıted Kıngdom.
  • Sharma, A., Kim, T. E., Praetorius, G., ve Nazir, S. (2020, July). Exploring Critical Success Factors for Safety Management of Tanker Vessels. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 613-619). Springer, Cham.
  • Simon, L., Guérin, C., Rauffet, P. ve Lassalle, J. (2021, September). Using cognitive work analysis to develop predictive maintenance tool for vessels. In 31st European Safety and Reliability Conference. Angers, France.
  • Sun, J. B., Guo, C. ve Zhang, X. (2006). Design and Implementation of Monitoring and Alarm System for Marine Engine Room. Journal of System Simulation, 2.
  • Tam, K., Hopcraft, R., Crichton, T. ve Jones, K. (2021). The potential mental health effects of remote control in an autonomous maritime world. Journal of International Maritime Safety, Environmental Affairs, and Shipping, 5(2), 51-66.
  • Toloue, K. F. ve Jahan, M. V. (2018). Anomalous Behavior Detection of Marine Vessels Based on Hidden Markov Model. In 2018 6th Iranian Joint Congress on Fuzzy and Intelligent Systems (CFIS) (pp. 10-12). IEEE.
  • Tunçel, A. L. (2020). Dökme yük ve genel kargo gemi kazalarının analizi. Yüksek Lisans Tezi, İskenderun Teknik Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Turna, İ. ve Öztürk, O. B. (2020). A Causative Analysis on ECDIS-Related grounding accidents. Ships and Offshore Structures, 15(8), 792-803.
  • Wróbel, K., Gil, M. ve Chae, C. J. (2021). On the influence of human factors on safety of remotely-controlled merchant vessels. Applied Sciences, 11(3), 1145.
  • Wróbel, K., Montewka, J. ve Kujala, P. (2017). Towards the assessment of potential impact of unmanned vessels on maritime transportation safety. Reliability Engineering & System Safety, 165, 155-169.
  • Wu, B., Yip, T. L., Yan, X. ve Soares, C. G. (2022). Review of techniques and challenges of human and organizational factors analysis in maritime transportation. Reliability Engineering & System Safety, 219, 108249.
  • Wu, J., Thorne-Large, J. ve Zhang, P. (2021). Safety first: The risk of over-reliance on technology in navigation. Journal of Transportation Safety & Security, 1-28.
  • Yacan, İ. (2016). Eğitim kalitesinin belirlenmesinde etkili olan faktörlerin bulanık AHP ve Bulanık Topsıs yöntemi ile değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Zhou, T., Wu, C., Zhang, J. ve Zhang, D. (2017). Incorporating CREAM and MCS into fault tree analysis of LNG carrier spill accidents. Safety science, 96, 183-191.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Devran Yazır 0000-0002-6825-8142

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2022
Kabul Tarihi 26 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yazır, D. (2022). TANKERLERDE BULUNAN GÖRSEL VE İŞİTSEL ALARMLARIN ZABİTLERE OLAN FAYDALARI. Mersin Üniversitesi Denizcilik Ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-24. https://doi.org/10.54410/denlojad.1058401

                                                          Mersin University Journal of Maritime and Logistics Research