Bu araştırmada, ebeveynlerin çocuk haklarına ilişkin tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İzmir İli, Karşıyaka İlçesi’nde sosyo-ekonomik düzeylere gore tabakalı örnekleme yoluyla seçilen yedi resmi, bir özel ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan yedinci sınıf öğrencileri ve ebeveynleri oluşturmuştur. Ebeveynlerin çocuk haklarına ilişkin Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Ölçek, ebeveynlerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarını ‘Bakım ve Korunma’ ile ‘Katılım’ olmak üzere iki temel boyutta değerlendirmektedir. Öğrencilerin hoşgörü eğilimleri Çalışkan ve Sağlam tarafından geliştirilen ‘Hoşgörü Eğilim Ölçeği’ ile ölçülmüştür. Bu ölçek, ‘Değer’, ‘Empati’ ve ‘Kabul’ olmak üzere üç boyuttan oluşmaktadır. Veriler, Spearson Korelasyon Analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, tüm sosyo-ekonomik düzeydeki okullar genelinde ebeveynlerin çocuk hakları tutumları ile çocukların hoşgörü eğilimleri arasında zayıf da olsa ilişkili bulunan boyutlar bulunurken; sosyo-ekonomik düzeylere gore ayrı ayrı yapılan analizlerde bu ilişki sadece orta sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında bulunmuştur.
çocuk hakları hoşgörü eğilimi değerler demokrasi barış eğitimi
In this study, it is aimed to find out the connection between the parents’ attitudes towards the rights of the children and the elementary school children’s tolerance tendencies. The sample of the study is the seventh grade students and their parents from one private and seven official schools. The schools were chosen with the stratified sampling according to the socio-economical levels in Karşıyaka, İzmir. ‘Parental Children Rights Attitude Scale’ which was developed by Yurtsever and Oktay (2009) was used to measure the attitudes of the parents on the children rights. The scale evaluates the attitudes of the parents on children rights within two basic dimensions. The tolerance tendencies of the students were measured through the ‘Tolerance Tendency Scale’ developed by Çalışkan and Sağlam (2012). This scale comprises of three scales; ‘Value’, ‘Emphaty’, and ‘Acceptance’. The data was analyzed via Spearson Correlation Analysis. As a result of the study, while even it is weak, a connection between the parents’ attitudes towards the rights of the children and the elementary school children’s tolerance tendencies in all socio-economic leveled schools was found, when the analysis was done according to the socio economical levels, this connection was only found in the middle socio-economic level elementary schools.
children’s rights tolerance tendencies values democracy peace education
Diğer ID | JA44UD43DD |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 36 |