Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmenlerinin Kodaly Yaklaşımına İlişkin Bilgileri ve Uygulama Durumları

Yıl 2022, Sayı: 53, 540 - 557, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1083145

Öz

Bu çalışmada, müzik öğretmenlerinin Kodaly yaklaşımına ilişkin bilgileri ve bu yaklaşımı derslerinde uygulama durumlarını ortaya koymak amaçlanmış ve amaca yönelik olarak yaklaşımı bilme, derslerde kullanma durumlarının demografik özellikleri ile ilişkileri araştırılmıştır. Tarama çalışması ile yürütülen araştırma verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Müzik Eğitimcileri Derneği (MÜZED)’e üye olan toplam 356 müzik öğretmeninden toplanmıştır. Öğretmenlerin demografik özelliklerine ilişkin frekanslar ve yüzdeler tablo halinde sunulmuştur. Öğretmenlerin Kodaly yaklaşımına ilişkin bilgi ve Kodaly yaklaşımını kullanma durumlarının demografik özelliklere göre karşılaştırılmasında ki-kare testi kullanılmıştır. 22 boyutundan büyük olan tablolarda Ki-kare testine ilişkin varsayımların sağlanmaması durumunda Fisher-Freeman-Halton Exact Test uygulanmıştır. Anlamlı ilişkilerin tespit edildiği tablolarda oranların karşılaştırılması için Bonferroni düzeltmeli Z testi kullanılmıştır. Analizler IBM SPSS 24.0 paket programıyla gerçekleştirilmiştir, istatistiksel anlamlılık için üst sınır 0.05 olarak alınmıştır. Öğretmenlerin eğitim düzeyi ile Kodaly yaklaşımına ilişkin bilgi durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Oranlar arasındaki farklılık test edildiğinde doktora mezunu öğretmenlerin Kodaly yaklaşımını bilme oranları lisans mezunu öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Benzer şekilde, öğretmenlerin mezun oldukları okul türüyle Kodaly yaklaşımına ilişkin bilgi durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Oranlar arasındaki farklılık test edildiğinde eğitim fakültesi mezunu öğretmenlerin Kodaly yaklaşımını bilme oranları konservatuvar mezunu öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, E. (2018). Orta öğretim müzik öğretmenlerinin özel müzik öğretim yöntemlerini kullanmalarına ilişkin bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniviversitesi Eğitim Bilimleri Enstirüsü. Trabzon. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=sup8x7q-SSCtliBM2JlD0Q&no=iemFjeqE9gZSnCRnF1NOfQ
  • Casarow, P. (2015). Exploring Kodály: Philosophies, Materials, & Pedagogy. Erişim adresi: https://issuu.com/lilianecooley/docs/exploring_kodaly__1___1_/2
  • Choksy, L. (2000). The Kodaly method I comprehensive music education (Third Edition). Unites States of America: Prentice-Hall.
  • Çoban, S. (2016). Can We Apply Kodaly Philosophy in Turkey as School Music Education Programme? Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 2(4), 24-39. Erişim adresi: http://eijeas.com/index.php/EIJEAS/article/viewFile/78/97
  • Çoban, S., & Özdemir, V. (2020). Müzik eğitimcilerinin mesleki doyum düzeylerinin, Clayton Alderfed’in vig (erg) teorisine göre değerlendirmesi “II. Uluslararası İstanbul Kodaly eğitim günleri” örneği. 15(4), 217-232. Fine Arts ISSN: 1308-7290 (NWSAFA) http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2020.15.4.D0262
  • Çelik, B. (2001). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitimi ve öğretimi konusundaki donanımları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=73xU7rN6kU5TQmcAIAu_1g&no=EQvjTA8rd8kaNdeE6dzkEQ
  • Çiçek, S. (2000). İlköğretimde müzik. Bursa: Ezgi Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Gök, M., & Tufan, E. (2015). Müzik öğretmenlerinin 2006 ilköğretim müzik dersi öğretim programına ilişkin görüşleri (Ankara örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1385-1402. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/210049
  • Göğüş, G. (2009). Müzik öğretimi ve yöntemleri. Bursa: Star Ajans
  • Kale, M. N. (2018). İlköğretim temel müzik eğitim programındaki (5-6-7 ve 8. sınıflar) (Orff-Kodaly-Dalcroze) müzik öğretim yöntemlerinin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Denizli. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=eUo691ZhuvPAXQCfrPKwVg&no=5RDixMw1xWa6KU1vZGdnsQ
  • Kodály, Z. (1974). The selected writings of Zoltán Kodály, (ed. Ferenc Bónis). London: Boosey&Hawkes.
  • Mete, M. (2019). Kodaly yönteminin sınıf öğretmeni adaylarınınmüziksel bilgi ve becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Müzik Dersi Öğretim Programı. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim müzik dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınları
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1994). İlköğretim kurumları müzik dersi programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Müzik Eğitimcileri Derneği, MÜZED, (2015). Müzik Eğitimcileri Derneği tüzüğü. Erişim adresi: http://www.muzed.org.tr/?p=15
  • Nacakcı, Z. (2010). Müzik öğretmenlerinin yeni ilköğretim müzik dersi öğretim programına ilişkin görüşleri ve programı uygulama yöntemlerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 353-364. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36199/407107
  • Özeke, S. & Çeliktaş, H. (2021). “Zoltan Kodaly: Felsefesi-Yöntemi-Uygulamaları”. Kalyoncu, N. (Ed.). Müzik Eğitiminde Çok Bileşenli Pedagojik Yaklaşımlar ve Öğretme-Öğrenme Yaklaşımları Tasarılar-Yöntemler-Modeller. Ankara: Nobel Yayınları, s.173-209.
  • Özgül, İ. (2009). Türkiye’de ilköğretim okulları müzik dersi öğretim programının çözümlenmesi. ICANAS 38 International Congress of Asian and North African Studies- Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu (Ankara: 10–15 Eylül 2007). Bilkent Üniversitesi Kongre Merkezi. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayını, 609–625.
  • Öztürk, A. (2006). Türkiye’de Orff- Schulwerk yaklaşImının dünü bugünü. Yaratıcı Drama Dergisi (1)2, 79-88. Erişim adresi: https://www.yader.org/index.php/yader/article/view/yader.2006.019/yader.2006.019
  • Say, A. (2002). Müziğin kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Say, A. (2005). Müzik öğretimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Şimşek, P. R. & Bilen, S. (2017). Kodály felsefesi ve Kodály yöntemi hakkında kısa bilgi verilerek, özellikle Kodály yaklaşımına göre hazırlanmış örnek bir ders planı. Journal of Human Sience, 14(4), 4308-4319. Erişim adresi: https://www.jhumansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5050/2416
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Yayınevi.
  • Umuzdaş, Y. D. D. S. & Levent, A. (2012). Müzik öğretmenlerinin ilköğretim müzik dersi işleyişine yönelik görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 56-73. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13706/165948
  • Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. (34. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meral Mete 0000-0002-3786-078X

Sibel Çoban 0000-0003-2987-8063

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Mete, M., & Çoban, S. (2022). Müzik Öğretmenlerinin Kodaly Yaklaşımına İlişkin Bilgileri ve Uygulama Durumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 540-557. https://doi.org/10.53444/deubefd.1083145