Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Çevrim İçi Eğitimlere İlişkin Hizmet İçi Eğitim Deneyimlerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, Sayı: 54, 721 - 735, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.984594

Öz

Salgın döneminde uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin çevrim içi eğitimlere ilişkin hizmet içi eğitim deneyimlerini ortaya çıkarmaya çalışan bu araştırma, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji ile desenlenmiştir. Araştırmaya, 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde, Malatya ilinin farklı sosyoekonomik bölgelerinde çalışan 11 öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri, telefon ve ZOOM programı aracılığıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış, verilerin analizinde tematik analiz tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin çevrim içi olarak yürütülen hizmet içi eğitim faaliyetlerini, genel itibariyle yararlılık ve zorunluluk temelinde gerekli faaliyetler olarak anlamlandırdıkları ve bu faaliyetlere ilişkin beklentilerinin, “verimli olma, ilgi ve ihtiyaçlara cevap verme, farklı deneyimler yaşatma ve kazanımlara odaklanma” şeklinde sıralandığı ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte çevrim içi olarak yürütülen hizmet içi eğitim faaliyetlerine katılan öğretmenlerin, mesleki gelişime katkıdan, yeniliklere uyum sağlamayı öğrenme ve hobi edinimine kadar bazı kazanımlara ulaştıkları ortaya çıkmıştır. Son olarak, öğretmenlerin çevrim içi ihtiyaç duydukları hizmet içi eğitim faaliyetlerinin “internetin güvenli kullanımı, sanatsal eğitimler, e-içerik oluşturma, sanal sınıf yönetimi, temel bilişim teknolojileri, teknolojinin eğitime entegrasyonu, akıl oyunları, sanal ortamda iletişim dili, kapalı ortamlarda hareketsizliğe dayanma stratejileri” şeklinde sıralandığı belirlenmiş ve bu doğrultuda araştırmaya ilişkin çeşitli öneriler dile getirilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, R. (2021). Salgın döneminde uygulanan uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23, 369-393.
  • Avcı, B. ve Güven, M. (2021). Öğretmenlerin çevrim içi eğitime ilişkin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,51, 345-367. DOI: 10,53444/deubefd.882866
  • Aydın, İ. (2005). Öğretimde denetim: Durum saptama değerlendirme ve geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. S. N. Şad, N. Özer ve A. Atli (Çevirenler). Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 873-898.
  • Budak, Y. ve Demirel, Ö. (2003). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim ihtiyacı. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı, 33, 62-81.
  • Buzpınar, V. ve Tosun, M. (2021). Üniversitelerde pandemi döneminde uzaktan eğitimin verimliliği üzerine bir araştırma (Sakarya Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Örneği). PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (2) , 116-125.
  • Chen, H., & Tseng, H. (2012). Factors that influence acceptance of web-based e-learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and Program Planning, 35(3), 398-406.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. M.Bütün ve Selçuk.B.D.(Çev.eds). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çakmak, A. ve Uzunpolat, Y. (2021). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerine göre salgın döneminde uzaktan eğitim. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 7 (1) , 855-892. DOI: 10,47424/tasavvur.916587.
  • Çelen, F. K. ve Seferoğlu, S.S. (2016). Hizmet-içi eğitim etkinlikleri kapsamında çevrim-içi ortamların kullanılması: Gözlemler, sorunlar ve çözüm önerileri üzerine değerlendirmeler. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-13.
  • D'Costa, A. (2020). Development and deployment of an online course for training ın service teachers in digital skills. Sambhāṣaṇ, 1(8), 16-29.
  • Durak, G., Çankaya, S. ve İzmirli, S. (2020). Examining the Turkish Universities’ distance education systems during the COVID-19 pandemic. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14 (1), 787-809.
  • Ekinci, Ö. ve Yıldırım, A. (2009). İl eğitim denetmenleri ve ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik beklentileri, Ege Eğitim Dergisi, 10 (1), 70-91.
  • Erdek, Semiha. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitim süreci sonrasında hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve uygulanması: Üsküdar Bülent Akarcalı Anadolu Lisesi Örneği (Yayımlanmamış PRO 500 Uzmanlık Projesi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ergin, İ., Akseki, B. ve Deniz, E. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 55-66.
  • Ersoy, A.F.(2017). Eğitimde nitel araştırma desenleri (2.Baskı). A.Saban ve A.Ersoy (eds). Fenomenoloji, 81-138, Ankara: Anı Yayınları
  • Gülşen, C. ve Yörük, G. (2021). Okul öncesi eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin hizmetiçi eğitimleri. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1056-1070.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim (4.Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Karasu, N., Aykut, Ç. ve Yılmaz, B. (2014). Zihin engelliler öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(1),41-53.
  • Kavuk, E. ve Demirtaş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55–73.
  • Keegan, D. (1986). Interaction and communication. The foundations of distance education. Croom Helm.
  • Koç, C. (2015). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde eylem araştırmasına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39 (1), 143-167.
  • Koç, E. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. (Ed. M.Y.Özden ve L.Durdu). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik (s.149-165). Ankara: Anı Yayınları.
  • Kokoc, M, Ozlu, A., Cımer, A., Karal, H. (2011). Teachers' views on the potential use of online in-service education and training activities. Turkish Online Journal of Distance Education, 12 (4), 68-87.
  • Kuo, L.H., Yang, H.J., Lin, L. & Lin, H.C. (2011). Identifying a general structure of teachers’ on-line ın-service learning, in 10th WSEAS International Conference on Education and Educational Technology (EDU'11), Penang, Malaysia, pp. 87-92.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2021). Türkçe öğretimine yönelik hizmet içi eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme (2001-2017 Arası) . Milli Eğitim Dergisi, 50 (229) , 295-318.
  • MEB. (2021a). Kurslar. Erişim adresi http://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/ 01_Kurslar.zip
  • MEB. (2021b). Seminerler. Erişim adresi http://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/ 02_ Seminer ler.zip
  • Özavcı, E. ve Çelikten, M. (2017). Uzaktan hizmet içi eğitim uygulamalarında öğretmen görüşlerine göre karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Journal of Educational Studies, 4 (2), 39-76.
  • Özen, R. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim programlarının etkilerine ilişkin görüşleri (Düzce ili örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 141-160.
  • Öztürk, G. ve Öztürk, Ö. (2019). Müzik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyaçları (Tokat ili örneği). Kastamonu Education Journal, 27(5), 1921-1934. doi:10,24106/kefdergi.3001
  • Öztürk, Ö. (2021). Eğitim ve Bilim. (ed. A.Kızılkaya Namlı). Türkiye’de 2001-2020 yılları arasında müzik öğretmenlerine yönelik düzenlenen hizmetiçi eğitim programlarına genel bakış (s. 131-146). İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • Patton, M.Q, (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri.(2.Baskı). M.Bütün ve Selçuk.B.D.(Çev.eds). Ankara:Pegem Yayınları.
  • Pawan, F., Paulus, T.M., Yalcin, S. & Chang, C.F. (2003). Online learning: Patterns of engagement and interaction among in-service teachers. Language Learning and Technology 7 (3): 119–140.
  • Pehlivan, İ. (2019). Hizmet içi eğitim- verimlilik ilişkisi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES),25(1),151-162. DOI: 10,1501/ Egifak _0 000 0 00627
  • Sarısoy, B. ve Alcı, B. (2021). Hizmet içi eğitimde yaratıcı drama temelli aktif öğrenme uygulaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-29. DOI: 10,9779/ pauefd.732952.
  • Tüzün, F. ve Yörük Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (3) , 822-845. DOI: 10,25287/ohuiibf.780189.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. ve Kocasaraç, H. (2010). Hizmet içi öğretmen eğitiminde yeni bir yaklaşım: Yenilikçi öğretmenler programı ve değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 51-64.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okay Demir 0000-0001-8033-3355

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Demir, O. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Çevrim İçi Eğitimlere İlişkin Hizmet İçi Eğitim Deneyimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(54), 721-735. https://doi.org/10.53444/deubefd.984594