In today's world, there is fierce competition in every field. With new technologies, products, and services we can offer, we need individuals who can innovate. Innovation is often the outcome of teamwork, where individuals combine different ideas to create something new and better. Societies need to encourage individuals to be innovative since innovation can lead to higher standards of living, a better quality of life, and stronger economies. The objective of this study is to develop a valid, reliable and efficient tool to measure secondary school students' individual innovation competence level. The data of the study were gathered from 968 secondary school students studying in the Menteşe district of Muğla province. The Exploratory Factor Analysis (EFA) results indicate that a scale consisting of three factors was obtained. The results of the factor analysis show that the three-factor structure of the scale explained 47.12% of total variance and conformed to the theoretical framework, it is named as follows: Social Skills, Behavioral Skills, and Affective Skills. Cronbach's alpha reliability coefficients are .728, 702, and .721 for the sub-dimensions and .820 for the overall scale. Consequently, The results of both exploratory and confirmatory factor analyses revealed that this instrument was developed as valid and reliable.
Individual innovation competence scale development secondary school
Giderek daha rekabetçi hale gelen Dünya’da yeni teknolojiler, ürünler ve hizmetler sunabilecek, yenilik yapma yeteneğine sahip bireylere ihtiyaç gün geçtikçe artmaktadır. Yenilikler, genellikle bireylerin yeni ve daha iyi bir şey yaratmak için farklı fikirleri birleştirdiği bir ekip çalışması sonucunda ortaya çıkmaktadır. Yenilikler sayesinde toplumlar, yüksek yaşam standartlarına, daha iyi yaşam kalitesine ve daha güçlü ekonomilere sahip olabilirler. Bu sebeple toplumların yenilikçi bireyleri teşvik etmeleri ve desteklemeleri oldukça önemlidir. Bu araştırma, ortaokul seviyesinde öğrenim gören öğrencilerin bireysel yenilikçilik yeterlilik seviyelerini ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın verileri, Muğla ili Menteşe ilçesinde öğrenim gören 968 ortaokul öğrencisinden toplanmıştır. Elde edilen verilerle yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçlarına göre, üç faktörden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Üç faktörlü yapının, toplam varyansın %47.12’sini açıkladığı görülmüştür. Elde edilen faktörler, kuramsal çerçeveye uygun olarak Sosyal Beceriler, Davranışsal Beceriler ve Duyuşsal Beceriler şeklinde isimlendirilmiştir. Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları alt boyutlar için .728, 702 ve .721 olup ölçek geneli için ise .820 olarak hesaplanmıştır. Buna göre, elde edilen Bireysel Yenilikçilik Yeterlilik Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 56 |