This study examines the concepts of validity and reliability in the context of educational sciences using the document analysis method. It is qualitative research designed in the conceptual survey model. First, the existence was explored to understand the real problem, considering the methodological context of the study, in the Journal of Buca Faculty of Education sample. 161 articles published between 2020 and 2022 were subjected to descriptive analysis. Second, the theoretical examination of the focus of the study was carried out in detail in light of the findings obtained. The study found that many educational science articles using document analysis did not explain validity and reliability. Thus, the study proposed validity and reliability strategies for research using the document analysis method within the approaches of positivist, interpretive, and critical paradigms. These proposed strategies should be used as a guide to review and evaluate the elements of an educational science study in its context and purpose, rather than as prescriptive rules.The validity and reliability strategies proposed in this study should be used not as prescriptive rules, but rather to guide the review and evaluation of the elements of an educational science study, considering its context and purpose.
Document analysis validity reliability positivist paradigm interpretivist paradigm critical paradigm.
Bu çalışma, doküman inceleme yönteminde geçerlik ve güvenirlik kavramlarını eğitim bilimleri bağlamında incelemektedir. Kavramsal tarama modelinde desenlenmiş nitel bir araştırmadır. Kavramsal tarama, iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada çalışmanın metodolojik bağlamı göz önünde bulundurularak gerçek problemin anlaşılması için mevcudiyetin keşfi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi örnekleminde yapılmıştır. 2020-2022 yılları arasında yayımlanmış 161 makale betimsel analize tabi tutulmuştur. İkinci aşamada ise çalışmanın odağındaki kuramsal inceleme, birinci aşamada elde edilen bulguların ışığında ayrıntılı bir şekilde yapılmıştır. Bulgular incelendiğinde çalışmanın örneklemindeki doküman incelemesi kullanılan eğitim bilimleri makalelerinin %70’inde çalışmanın geçerliğine, %46’sında ise güvenirliğine yönelik herhangi bir açıklamanın yapılmadığı görülmüştür. Geçerlik ve güvenirlik konularının üzerinde tartışılması gerektiğini ortaya koyan bu bulgular doğrultusunda pozitivist, yorumlayıcı ve eleştirel paradigmaların doküman incelemesine yaklaşımları çerçevesinde geçerlik ve güvenirlik stratejileri önerilmiştir. Pozitivist paradigmada yerleşik olan geçerlik ve güvenirlik kriterlerinin yanında yorumlayıcı ve eleştirel paradigma eksenindeki doküman incelemesi yöntemi kullanılan araştırmalar için geçerlik ve güvenirlik stratejilerine ilk kez bu araştırmada yer verilmiştir. Bu çalışmada ortaya konulan geçerlik ve güvenirlik stratejileri kural koyucu olarak alınmak yerine, bağlamı ve amacı göz önüne alındığında, bir eğitim bilimleri çalışmasının öğelerinin gözden geçirilmesine ve değerlendirilmesine rehberlik etmek için kullanılması önerilmektedir.
Doküman incelemesi geçerlik güvenirlik pozitivist paradigma yorumlayıcı paradigma eleştirel paradigma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 56 |