Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Eğitimi Pratiğinde Yaratıcılık

Yıl 2023, Sayı: 57, 1984 - 1995, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1301355

Öz

Görsel sanatlar eğitimi, ilerlemeci ve yapılandırmacı eğitim felsefeleri ile önemi daha fazla artan ve üzerinde durulması gereken disiplin alanlarından birisidir. Görsel sanatlar eğitimi, süreçte sadece teorik bilgilere dayanmadığı, daha çok yaratıcı sürecin aktif olduğu bir disiplin alanı olduğu için öğreticilerin üzerine eğilmesi gerekir. Birey görsel sanatlar eğitimi ile diğer disiplinlerin yaratmış olduğu zihinsel, bedensel yorgunluktan uzaklaşarak kendisini duygusal ve ruhsal rahatlığını sağlayacak alanlar oluşturur. Bu alanlar bireyin özgür hareket edebileceği ve düşünebileceği ortamlar olmalıdır. Çünkü birey yaşam alanını kendisi yapılandırdığı sürece anlamlı sonuçlara ulaşabilir. Süreçte öğrenmeler öznel gerçekleşmeli öğretici nesnel bilgileri direkt olarak aktarmamalıdır. Görsel sanatlar eğitimi kuramsal alt yapısı olsa dahi sürecin öznel gerçekleşmesi yaratıcılığın gelişmesini ve bireyin nesnel bilgileri sorgulamasını sağlar. Bu aşama da yaratıcılık devreye girerek süreci anlamlı hale getirir. Bundan dolayıdır ki bireyin bütünsel gelişiminin devam etmesi ve sekteye uğramaması için görsel sanatlar eğitiminin öğretiminde yaratıcılığın önemi yadsınamaz. Bu anlamda görsel sanatlar eğitimi kapsamında gerçekleşen süreçte; işlenen ders, gerçekleşen etkinlikler öğrencinin yaratıcılığını geliştirir. Bu amaçla araştırma da görsel sanatlar eğitimde yaratıcılığın etkisinin sorgulanarak öğrenci açısından önemine değinilmiştir.

Kaynakça

  • Referans1: Ağluç, L. (2013). Sanat Yaratıcılık Bağlamında İnsan ve Yaratma Güdüsü. Mediterranean Journal of Humanities, 3(1), 1-14.
  • Referans2: Alter, F. (2010). Using the Visual Arts to Harness Creativity. The University of Melbourne Refereed e-journal, 1(5).
  • Referans3: Aykut, A. (2006). Günümüzde Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 33-42.
  • Referans4: Çellek, T. (2003). Sanat ve Bilim Eğitiminde Yaratıcılık. Pivolka, 2(8), 4-11.
  • Referans5: Ektem, I. S. (2016). Eğitimde Yaratıcılık. İçinde, E. Yılmaz, M. Çalışkan & S. A. Sulak (Ed.), Eğitim Bilimlerinden Yansımalar, 85-94. Konya: Çizgi Kitabevi
  • Referans6: Fleming, M. (2010). Arts in Education and Creativity: A literature review.
  • Referans7: Geçen, F., & Parsıl, Ü. (2020). Yaratıcılık ve Özel Eğitimli Çocukların Sanat Eğitimi Yoluyla Yaratıcılıklarının Geliştirilmesi. Pearson Journal, 5(7), 372-380.
  • Referans8: Gündüz, Y., & Kumcağız, H. (2018). Güzel Sanatlar Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öz- Yeterlik İnançları İle Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1514-1553.
  • Referans9: Hui, A. N., He, M. W., & Ye, S. S. (2015). Arts Education and Creativity Enhancement İn Young Children İn Hong Kong. Educational Psychology, 35(3), 315-327. doi:10.1080/01443410.2013.875518
  • Referans10: Karaca, G. (2011). Görsel Sanatlar Eğitiminde Kopya Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 299-321.
  • Referans11: Karakuş, M. (2001). Eğitim ve Yaratıcılık. Eğitim ve Bilim, 26 (119).
  • Referans12: Onur, D., & Zorlu, T. (2017). Yaratıcılık Kavramı İle İlişkili Kuramsal Yaklaşımlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1535-1552.
  • Referans13: Öztürk, A. (2019). Bilişsel Esnekliğin Görsel Sanatlar Eğitimi Yoluyla Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Yaratıcı Değerlere Dönüşümü. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 4(9), 13-22
  • Referans14: Pavlou, V. (2013). Investigating Interrelations in Visual Arts Education: Aesthetic Enquiry, Possibility Thinking and Creativity. International Journal of Education Through Art, 9(1), 71-88. doi:10.1386/eta.9.1.71_1
  • Referans15: Tütüncü, S. (2006). İlköğretim Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitimi Dersi Çerçevesinde Çocuk Resminde Yaratıcılık Kavramının Algılanışına İlişkin Bir Durum Çalışması. (Doctoral Dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Referans16: Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74(75), 49-52.
  • Referans17: Ulger, K. (2018). The Effect of Problem-Based Learning on The Creative Thinking and Critical Thinking Disposition of Students in Visual Arts Education. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 12(1). doi:10.1016/j.tsc.2015.10.007
  • Referans18: Tomljenovic, Z. (2015). An Interactive Approach to Learning and Teaching in Visual Arts Education. CEPS Journal, 5(3), 73-93. doi: 10.25656/01:11406
  • Referans19: Van de Kamp, M. T., Admiraal, W., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2015). Enhancing Divergent Thinking İn Visual Arts Education: Effects Of Explicit İnstruction Of Meta‐Cognition. British Journal of Educational Psychology, 85(1), 47-58. doi:10.1111/bjep.12061
  • Referans20: Zimmerman, E. (2009). Reconceptualizing The Role of Creativity in Art Education Theory and Practice. Studies in Art Education, 50(4), 382-399. doi:10.1080/00393541.2009.11518783

Creativity in the Practice of Visual Arts Education

Yıl 2023, Sayı: 57, 1984 - 1995, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1301355

Öz

Visual arts education is one of the disciplinary areas that is increasing in importance with progressive and constructivist educational philosophies and should be focused on. Since visual arts education is not only based on theoretical information in the process, but is more of a disciplinary field in which the creative process is active, it should be focused on tutorials. With visual arts education, an individual creates spaces that will provide him/her emotional and spiritual comfort by moving away from the mental and physical fatigue created by other disciplines. These areas should be environments where the individual can move and think freely. Because as long as the individual configures the living space himself, he can achieve meaningful results. Learning in the process should take place subjectively, the instructor should not convey objective information directly. Even if visual arts education has a theoretical background, the subjective realization of the process allows creativity to develop and the individual to question objective information. At this stage, creativity comes into play and makes the process meaningful. Therefore, the importance of creativity in the teaching of visual arts education cannot be denied in order for the holistic development of the individual to continue and not to be disrupted. In this sense, in the process that takes place within the scope of visual arts education; the course that is being taught, the activities that are taking place develop the creativity of the student. For this purpose, the research also questioned the impact of creativity in visual arts education and its importance for students was mentioned.

Kaynakça

  • Referans1: Ağluç, L. (2013). Sanat Yaratıcılık Bağlamında İnsan ve Yaratma Güdüsü. Mediterranean Journal of Humanities, 3(1), 1-14.
  • Referans2: Alter, F. (2010). Using the Visual Arts to Harness Creativity. The University of Melbourne Refereed e-journal, 1(5).
  • Referans3: Aykut, A. (2006). Günümüzde Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 33-42.
  • Referans4: Çellek, T. (2003). Sanat ve Bilim Eğitiminde Yaratıcılık. Pivolka, 2(8), 4-11.
  • Referans5: Ektem, I. S. (2016). Eğitimde Yaratıcılık. İçinde, E. Yılmaz, M. Çalışkan & S. A. Sulak (Ed.), Eğitim Bilimlerinden Yansımalar, 85-94. Konya: Çizgi Kitabevi
  • Referans6: Fleming, M. (2010). Arts in Education and Creativity: A literature review.
  • Referans7: Geçen, F., & Parsıl, Ü. (2020). Yaratıcılık ve Özel Eğitimli Çocukların Sanat Eğitimi Yoluyla Yaratıcılıklarının Geliştirilmesi. Pearson Journal, 5(7), 372-380.
  • Referans8: Gündüz, Y., & Kumcağız, H. (2018). Güzel Sanatlar Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öz- Yeterlik İnançları İle Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1514-1553.
  • Referans9: Hui, A. N., He, M. W., & Ye, S. S. (2015). Arts Education and Creativity Enhancement İn Young Children İn Hong Kong. Educational Psychology, 35(3), 315-327. doi:10.1080/01443410.2013.875518
  • Referans10: Karaca, G. (2011). Görsel Sanatlar Eğitiminde Kopya Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 299-321.
  • Referans11: Karakuş, M. (2001). Eğitim ve Yaratıcılık. Eğitim ve Bilim, 26 (119).
  • Referans12: Onur, D., & Zorlu, T. (2017). Yaratıcılık Kavramı İle İlişkili Kuramsal Yaklaşımlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1535-1552.
  • Referans13: Öztürk, A. (2019). Bilişsel Esnekliğin Görsel Sanatlar Eğitimi Yoluyla Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Yaratıcı Değerlere Dönüşümü. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 4(9), 13-22
  • Referans14: Pavlou, V. (2013). Investigating Interrelations in Visual Arts Education: Aesthetic Enquiry, Possibility Thinking and Creativity. International Journal of Education Through Art, 9(1), 71-88. doi:10.1386/eta.9.1.71_1
  • Referans15: Tütüncü, S. (2006). İlköğretim Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitimi Dersi Çerçevesinde Çocuk Resminde Yaratıcılık Kavramının Algılanışına İlişkin Bir Durum Çalışması. (Doctoral Dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Referans16: Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74(75), 49-52.
  • Referans17: Ulger, K. (2018). The Effect of Problem-Based Learning on The Creative Thinking and Critical Thinking Disposition of Students in Visual Arts Education. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 12(1). doi:10.1016/j.tsc.2015.10.007
  • Referans18: Tomljenovic, Z. (2015). An Interactive Approach to Learning and Teaching in Visual Arts Education. CEPS Journal, 5(3), 73-93. doi: 10.25656/01:11406
  • Referans19: Van de Kamp, M. T., Admiraal, W., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2015). Enhancing Divergent Thinking İn Visual Arts Education: Effects Of Explicit İnstruction Of Meta‐Cognition. British Journal of Educational Psychology, 85(1), 47-58. doi:10.1111/bjep.12061
  • Referans20: Zimmerman, E. (2009). Reconceptualizing The Role of Creativity in Art Education Theory and Practice. Studies in Art Education, 50(4), 382-399. doi:10.1080/00393541.2009.11518783
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Göktuğ Kılıç 0000-0002-2831-789X

Adnan Yalım 0000-0002-9503-796X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 57

Kaynak Göster

APA Kılıç, A. G., & Yalım, A. (2023). Görsel Sanatlar Eğitimi Pratiğinde Yaratıcılık. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(57), 1984-1995. https://doi.org/10.53444/deubefd.1301355