Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Orman Okulunun Rolü Üzerine Öğretmen Deneyimleri

Yıl 2023, Sayı: 57, 2176 - 2202, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1345823

Öz

Orman okulu ormana yabancılaşmayı azaltmayı ve ormana yakınlığı artırmayı amaçlayan disiplinlerarası bir felsefedir. Bu disiplinlerden biri sosyal bilgilerdir. İlgili literatürde sosyal bilgiler öğretimi ile orman okulu arasındaki ilişkiyi ele alan az sayıda çalışma bulunmaktadır. İlgili çalışmalarda bu alanın önemli paydaşları olan öğretmenlerin deneyimlerini ele alan çalışma yoktur. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler öğretiminde orman okulunun rolü üzerine öğretmen deneyimlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve ilgili dokümanlar (etkinlik planı ve fotoğraflar) ile veri toplanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmacıların rolü ve etik durumdan bahsedilmiştir. Geçerlilik ve güvenirlilik sağlanmıştır. Öğretmen görüşlerine göre araştırmanın sonuçları şu şekildedir: Sosyal bilgiler öğretiminde orman okulu deneyimi anlamlıdır. Bu deneyim için en uygun öğrenme alanı insanlar, yerler ve çevreler öğrenme alanıdır. Bu deneyimden hem öğretmenler hem öğrenciler kazanım elde etmektedirler. Bu deneyim öncesinde gerekli hazırlıklar yapılır ve önlemler alınır ise problem yaşanma ihtimali azdır. Deneyimlerde daha riskli oyunlara ve görevlere yer verilmelidir. Doğa ve fen okulu kavramsallaştırmasında doğa kavramı uygundur ama fen kavramı değiştirilebilir.

Kaynakça

  • Aydın, Y., & Aykırı, K. (2023). Hayat bilgisi öğretiminde orman okulunun rolü üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşleri. E-International Journal of Educational Research, 14(4), 304-324. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1294534
  • Bayat, F. (2006). Türk mitolojisinde dağ kültü. Folklor Edebiyat, 12(46), 48-57.
  • Blackwell, S. (2015). The Archimedes forest schools model. Archimedes Earth Press
  • Dey, I. (2003). Qualitative data analysis: A user friendly guide for social scientists. Routledge.
  • Edeş, H. (2022). Orman okulu yaklaşımı eğitimi alan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Eroğlu, S. B. (2022). Orman okulu yaklaşımının felsefesi, temel ilkeleri ve güvenlik-sağlık prosedürleri. S. Yılmaz-Uysal & T. Coşkun-Tuncay (Ed), Erken çocukluk eğitiminde orman pedagojisi el kitabı içinde (ss. 1-24). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Forest School Foundation (2023). Forest school history & philosophy. https://www.theforestschoolfoundation.org/background-information-history
  • FSA (2023a). Forest School myth busting. https://forestschoolassociation.org/forest-school-myth-busting/
  • FSA (2023b). Full principles and criteria for good practice. https://forestschoolassociation.org/full-principles-and-criteria-for-good-practice/
  • Gülöksüz, E. (2010). Doğal kaynağa dayalı sermaye birikimi ve orman sayılan alanlarda mülkiyet hakları. Memleket Siyaset Yönetim, 5(12), 70-89.
  • Harris, F. (2017). The nature of learning at forest school: practitioners' perspectives. Education 3-13, 45(2), 272-291.
  • Hoyt-Parrish, V. (2018). The ımpact of a forest school model and an ınterdisciplinary curriculum in a third-grade classroom: An action research study. [Unpublished doctoral dissertation]. University of South Carolina.
  • Kanat, T. (2020). Orman okulu uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Knight, S. (2013). The impact of Forest School on education for sustainable development in the early years in England. In S. Knight (Ed.) International perspectives on Forest School: Natural spaces to play and learn, (ss. 1-11). Sage.
  • Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşım: Orman okullarında öğretmen, veli ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Köroğlu, V. (2009). Çevreci Atatürk. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 57-69.
  • Larimore, R. (2016). Defining nature-based preschools. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 32-36.
  • Leather, M. (2018). A critique of “Forest School” or something lost in translation. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21, 5-18.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • Little, H., & Eager, D. (2010). Risk, challenge and safety: Implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 497-513.
  • Marriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için rehber. S. Turan (çev. ed.). Nobel Yayıncılık.
  • Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. Sage publications.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar.
  • MEB (2021). Doğa ve fen eğitimi: Etkinlik kitabı. Arcs Matbaacılık
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Murray, R., O’Brien, E. (2005). Such enthusiasm -a joy to see: An evaluation of Forest School in England. Report to the Forestry Commission.
  • National Council for Social Studies (2023). National curriculum standards for social studies: introduction. https://www.socialstudies.org/standards/national-curriculum-standards-social-studies-introduction
  • O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the Forest School approach. Education 3–13, 37(1), 45-60.
  • Orman Genel Müdürlüğü (2020). 2020 Türkiye orman varlığı. OGM Ofset.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage.
  • PLT (2023). Forest literacy framework: A guide to teaching and learning about forests. https://www.plt.org/wp-content/uploads/pdf/PLT_Forest-Literacy-Framework.pdf
  • Robertson, J., Martin, P., Borradaile, L., & Alker, S. (2009). Forest kindergarten feasibility study. Creative STAR Learning Company and Forestry Commission Scotland, 1-38.
  • Seale, C. (1999). The quality of qualitative research. The Quality of Qualitative Research, 1-224.
  • Sobel, D. (2014). Learning to walk between the raindrops: The value of nature preschools and forest kindergartens. Children Youth and Environments, 24(2), 228-238.
  • Sönmez, Ö. F. & Durmuş, C. B. (2021). Orman okuryazarlığı. K. Karatekin & E. Gençtürk-Güven (Eds.) içinde Sosyal bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar II (ss. 245-270). Pegem Akademi.
  • Stake, R. E. (1981). Case study methodology: An epistemological advocacy. In W. W. Welsh (Ed.), Case study methodology in educational evaluation. Proceedings of the 1981 Minnesota Evaluation Conference (ss. 31–40). Minnesota Research and Evaluation Center.
  • Stake, R. E. (2008). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Strategies of qualitative inquiry (ss. 119–149). London: Sage Publications, Inc.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2017). Investigation of 5-year-old preschool children’s biophilia and children’s and their mothers’ outdoor setting preferences. [Unpublished doctoral dissertation], Middle East Technical University.
  • Yılmaz-Uysal, S. (2022). Orman okulu yaklaşımının felsefesi, temel ilkeleri ve güvenlik prosedürleri. S. Yılmaz-Uysal & T. Coşkun-Tuncay (Ed), Erken çocukluk eğitiminde orman pedagojisi el kitabı içinde (ss. 1-24). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Yılmaz-Uysal, S. & Sicim-Sevim, B. (2022). Bir oyun alanı olarak orman: Orman okulu uygulamalarında oyun, riskli oyun ve oyunseverliğin desteklenmesi. S. Yılmaz-Uysal & T. Coşkun-Tuncay (Ed), Erken çocukluk eğitiminde orman pedagojisi el kitabı içinde (ss. 1-24). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Zayimoğlu-Öztürk, F. (2014). Sosyal bilgiler dersinde arkeolojik kazı çalışması ve müze gezisi. Journal of Inquiry Based Activities, 4(1), 12-26.

Teachers' Experiences on the Role of Forest School in Social Studies Teaching

Yıl 2023, Sayı: 57, 2176 - 2202, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1345823

Öz

Forest school is an interdisciplinary philosophy that aims to reduce alienation and increase proximity to the forest. One of these disciplines is social studies. In the related literature, few studies deal with the relationship between social studies teaching and forest school. In related studies, no study deals with teachers' experiences, who are important stakeholders in this field. The aim of this study is to examine the experiences of teachers on the role of forest school in teaching social studies. In the context of this purpose, the case study method, one of the qualitative research methods, was used in the research. In the research, data were collected with a semi-structured interview form and related documents. The results of the research are as follows: Forest school experience is meaningful in teaching social studies. The most suitable learning space for this experience is people, places, and environments. Both teachers and students gain from this experience. If necessary preparations are made, and precautions are taken before this experience, the probability of problems is low. More risky games and missions should be included in the experiences. In the nature and science school conceptualization, the concept of nature is appropriate, but the concept of science can be changed.

Kaynakça

  • Aydın, Y., & Aykırı, K. (2023). Hayat bilgisi öğretiminde orman okulunun rolü üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşleri. E-International Journal of Educational Research, 14(4), 304-324. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1294534
  • Bayat, F. (2006). Türk mitolojisinde dağ kültü. Folklor Edebiyat, 12(46), 48-57.
  • Blackwell, S. (2015). The Archimedes forest schools model. Archimedes Earth Press
  • Dey, I. (2003). Qualitative data analysis: A user friendly guide for social scientists. Routledge.
  • Edeş, H. (2022). Orman okulu yaklaşımı eğitimi alan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Eroğlu, S. B. (2022). Orman okulu yaklaşımının felsefesi, temel ilkeleri ve güvenlik-sağlık prosedürleri. S. Yılmaz-Uysal & T. Coşkun-Tuncay (Ed), Erken çocukluk eğitiminde orman pedagojisi el kitabı içinde (ss. 1-24). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Forest School Foundation (2023). Forest school history & philosophy. https://www.theforestschoolfoundation.org/background-information-history
  • FSA (2023a). Forest School myth busting. https://forestschoolassociation.org/forest-school-myth-busting/
  • FSA (2023b). Full principles and criteria for good practice. https://forestschoolassociation.org/full-principles-and-criteria-for-good-practice/
  • Gülöksüz, E. (2010). Doğal kaynağa dayalı sermaye birikimi ve orman sayılan alanlarda mülkiyet hakları. Memleket Siyaset Yönetim, 5(12), 70-89.
  • Harris, F. (2017). The nature of learning at forest school: practitioners' perspectives. Education 3-13, 45(2), 272-291.
  • Hoyt-Parrish, V. (2018). The ımpact of a forest school model and an ınterdisciplinary curriculum in a third-grade classroom: An action research study. [Unpublished doctoral dissertation]. University of South Carolina.
  • Kanat, T. (2020). Orman okulu uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Knight, S. (2013). The impact of Forest School on education for sustainable development in the early years in England. In S. Knight (Ed.) International perspectives on Forest School: Natural spaces to play and learn, (ss. 1-11). Sage.
  • Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşım: Orman okullarında öğretmen, veli ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Köroğlu, V. (2009). Çevreci Atatürk. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 57-69.
  • Larimore, R. (2016). Defining nature-based preschools. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 32-36.
  • Leather, M. (2018). A critique of “Forest School” or something lost in translation. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21, 5-18.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • Little, H., & Eager, D. (2010). Risk, challenge and safety: Implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 497-513.
  • Marriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için rehber. S. Turan (çev. ed.). Nobel Yayıncılık.
  • Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. Sage publications.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar.
  • MEB (2021). Doğa ve fen eğitimi: Etkinlik kitabı. Arcs Matbaacılık
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Murray, R., O’Brien, E. (2005). Such enthusiasm -a joy to see: An evaluation of Forest School in England. Report to the Forestry Commission.
  • National Council for Social Studies (2023). National curriculum standards for social studies: introduction. https://www.socialstudies.org/standards/national-curriculum-standards-social-studies-introduction
  • O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the Forest School approach. Education 3–13, 37(1), 45-60.
  • Orman Genel Müdürlüğü (2020). 2020 Türkiye orman varlığı. OGM Ofset.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage.
  • PLT (2023). Forest literacy framework: A guide to teaching and learning about forests. https://www.plt.org/wp-content/uploads/pdf/PLT_Forest-Literacy-Framework.pdf
  • Robertson, J., Martin, P., Borradaile, L., & Alker, S. (2009). Forest kindergarten feasibility study. Creative STAR Learning Company and Forestry Commission Scotland, 1-38.
  • Seale, C. (1999). The quality of qualitative research. The Quality of Qualitative Research, 1-224.
  • Sobel, D. (2014). Learning to walk between the raindrops: The value of nature preschools and forest kindergartens. Children Youth and Environments, 24(2), 228-238.
  • Sönmez, Ö. F. & Durmuş, C. B. (2021). Orman okuryazarlığı. K. Karatekin & E. Gençtürk-Güven (Eds.) içinde Sosyal bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar II (ss. 245-270). Pegem Akademi.
  • Stake, R. E. (1981). Case study methodology: An epistemological advocacy. In W. W. Welsh (Ed.), Case study methodology in educational evaluation. Proceedings of the 1981 Minnesota Evaluation Conference (ss. 31–40). Minnesota Research and Evaluation Center.
  • Stake, R. E. (2008). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Strategies of qualitative inquiry (ss. 119–149). London: Sage Publications, Inc.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2017). Investigation of 5-year-old preschool children’s biophilia and children’s and their mothers’ outdoor setting preferences. [Unpublished doctoral dissertation], Middle East Technical University.
  • Yılmaz-Uysal, S. (2022). Orman okulu yaklaşımının felsefesi, temel ilkeleri ve güvenlik prosedürleri. S. Yılmaz-Uysal & T. Coşkun-Tuncay (Ed), Erken çocukluk eğitiminde orman pedagojisi el kitabı içinde (ss. 1-24). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Yılmaz-Uysal, S. & Sicim-Sevim, B. (2022). Bir oyun alanı olarak orman: Orman okulu uygulamalarında oyun, riskli oyun ve oyunseverliğin desteklenmesi. S. Yılmaz-Uysal & T. Coşkun-Tuncay (Ed), Erken çocukluk eğitiminde orman pedagojisi el kitabı içinde (ss. 1-24). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Zayimoğlu-Öztürk, F. (2014). Sosyal bilgiler dersinde arkeolojik kazı çalışması ve müze gezisi. Journal of Inquiry Based Activities, 4(1), 12-26.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kudret Aykırı 0000-0002-2413-0593

Yıldıray Aydın 0000-0001-8848-7463

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 57

Kaynak Göster

APA Aykırı, K., & Aydın, Y. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Orman Okulunun Rolü Üzerine Öğretmen Deneyimleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(57), 2176-2202. https://doi.org/10.53444/deubefd.1345823

Cited By