Bu araştırmada Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR) alanında doktora yapmakta olan öğrencilerin doktora eğitimine ilişkin görüşleri incelenin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma fenomonoloji deseninde yapılmış nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu PDR programı doktora tez aşamasında bulunan 33 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin toplanmasında; kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler nitel veri analizi yollarından betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre PDR alanında doktora eğitimi alan katılımcıların, mesleki ve kişisel gelişim, alana katkı verme isteği, akademik ilerleme isteği ve alana duyulan ilgi ve geçmiş deneyimler nedeniyle doktora yapmak istedikleri görülmüştür. Doktora eğitiminin öğrencilerde, öz-farkındalık, diğerlerine yönelik farkındalık, özgüven ve profesyonel güvende artış sağladığı belirlenmiştir. Lisans ve yüksek lisans eğitimlerinin yetersiz kalması nedeniyle doktora yapmaya yöneldiğini ifade eden katılımcılar olmuş; ayrıca doktora eğitiminin mesleki yetkinliğin artması, kuramsal ve kişisel güçlenme aracılığıyla etkili bir psikolojik danışman olmaya katkı sağladığı belirtilmiştir. Katılımcılar daha etkili psikolojik danışman olma çabalarında doktora eğitimi dışında, özel sertifikalı/sertifikasız eğitimler ile deneyimleri ve kurdukları bağlantıların da etkili olduğunu ifade etmişlerdir. Katılımcılar PDR doktora eğitiminin geliştirilmesi için uygulama, staj ve süpervizyon olanaklarının artırılmasını; bölüm olma gibi yapısal değişiklikler yapılmasını ve programa farklı dersler eklenmesini önermişlerdir. Sonuçlar alanyazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Rehberlik ve psikolojik danışmanlık doktora eğitimi program değerlendirme öğrenci görüşleri
This study aimed to examine doctoral students’ views on doctoral education in the Guidance and Psychological Counseling (PCG) field. The research is a qualitative research conducted in phenomenology design. The research study group consists of 33 people in the Ph.D. thesis phase of the PCG program. A personal information form and a semi-structured interview form were used to collect the data in the study. The data obtained within the scope of this research were analyzed by descriptive analysis method, one of the ways of qualitative data analysis. According to the results of the research, it is seen that the participants who received doctoral education in the field of PCG wanted to do a doctorate due to professional and personal development, desire to contribute to the field, desire for academic progress, interest in the field, and past experiences. It has been determined that doctoral education increases self-awareness, awareness of others, self-confidence and professional confidence in students. There were participants who stated that they were inclined to pursue doctoral education because their undergraduate and graduate education was insufficient. It was also stated that doctoral education contributes to becoming an effective psychological counselor through increased professional competence, theoretical and personal empowerment. In addition to doctoral education, the participants also stated that private certified/uncertified training, their experiences and the connections they established are also effective in their efforts to become more effective counselors. Participants suggested increasing the opportunities for practice, internship and supervision, making structural changes such as becoming a department and adding different courses to the program to improve the doctorate education in PCG. The results were discussed in the light of the literature, and recommendations were presented.
Guidance and psychological counseling doctoral education program evaluation student opinions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 58 |