Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Teaching with Concept Maps on Academic Success in Biology Teaching: A Meta-Analysis Study

Yıl 2023, Sayı: 58, 2781 - 2796, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1324169

Öz

In this study, it was aimed to examine the effect of teaching using concept maps in biology teaching in the context of Turkey on academic achievement using the meta-analysis method that includes the synthesis of quantitative research. The problem of the research was determined as "What is the general effect of the use of concept maps and teaching method in biology teaching on academic achievement". Among the studies, some criteria were determined for the studies to be included in the meta-analysis, and a total of 24 studies that met these criteria formed the sample of the research. Hedges' g coefficient was used in the analysis of the data. In the current study, the Comprehensive Meta-Analysis program known as CMA was used to calculate the effect size and variances. Due to the heterogeneous nature of the research, the research was examined with the random effects model. When the findings are examined, it has been determined that the 1,598 effect sizes calculated for the random effects model have a large effect on the academic success of the teaching method with concept maps in biology teaching according to the classification made by Cohen (1988). According to this finding, the teaching method with concept maps in biology teaching, academic success; It was concluded that compared to the traditional method treated in the control group, it increased at a large level.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., & Bal, Ş. (2013). İlköğretim fen bilgisi dersi 6. sınıf biyoloji konularında kavram haritalarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 86-96.
  • Aydoğdu, M. (2020). Ortaokul 7. sınıf rasyonel sayılar konusunun öğretiminde kavram haritası kullanımının öğrencinin akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3), 79-95.
  • Bailar III, J. C. (1997). The promise and problems of meta-analysis. New England Journal of Medicine, 337(8), 559-561. https://doi.org/10.1056/NEJM199708213370810
  • Barili, F., Parolari, A., Kappetein, P. A., & Freemantle, N. (2018). Statistical primer: heterogeneity, random-or fixed-effects model analyses?. Interactive Cardiovascular And Thoracic Surgery, 27(3), 317-321. https://doi.org/10.1093/icvts/ivy163
  • Batdı, V. (2014). Kavram haritası tekniği ile geleneksel öğrenme yönteminin kullanılmasının öğrencilerin başarıları, bilgilerinin kalıcılığı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 93-102.
  • Bektüzün, B. (2013). Ortaöğretim biyoloji öğretiminde canlıların sınıflandırılması ve biyolojik çeşitlilik ünitesinin kavram haritası ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bektüzün, B., &Yel,M. (2018). Canlıların sınıflandırılması ve biyolojik çeşitlilik konusunun kavram haritası ile öğretimin 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 91-113. https://doi.org/10.17152/gefad.439037
  • Biber, A. Ç., & Er,G. (2020). Matematik eğitimi alanında yazılan lisansüstü deneysel tezlerin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 24-34. https://doi.org/10.21666/muefd.646744
  • Biçer, N., & Çakmak, D. (2022). Matematik dersi çokgenler alt öğrenme alanında kavram haritaları kullanımının akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 1-12.
  • Borenstein, M. (2022). Comprehensive meta‐analysis software. Systematic Reviews İn Health Research: Meta‐Analysis İn Context, 535-548. https://doi.org/10.1002/9781119099369.ch27
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2010). A basic introduction to fixed‐effect and random‐effects models for meta‐analysis. Research Synthesis Methods, 1(2), 97-111. https://doi.org/10.1002/jrsm.12
  • Briscoe, C., & LaMaster, S. U. (1991). Meaningful learning in college biology through concept mapping. The American Biology Teacher, 53, 214-219. https://doi.org/10.2307/4449272
  • Can, B. T., Yaşadı, G., Sönmezer, D., & Kesercioğlu, T. (2006). Fen öğretiminde kavram haritaları ve senaryolar kavram yanılgılarını giderebilir mi? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 133-146.
  • Canas, A. J., & Novak, J. D. (2014). Concept mapping using CmapTools to enhance meaningful learning. Knowledge cartography: Software tools and mapping techniques, Springer, 23-45. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6470-8_2
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence, Erlbaum, USA.
  • Çakmak, M., Gürbüz, H., & Kaplan, H. (2012). Dolaşım sistemimiz konusunda uygulanan kavram haritalarının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 9-28. https://doi.org/10.14520/adyusbd.284
  • Çakmak, M., Temelli, A., & Seyhan, B. Ç. (2011). Iç salgı bezlerimiz konusunda uygulanan kavram haritalarının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 146-159.
  • Çardak, O. (2002). Lise birinci sınıf öğrencilerin canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve kavram haritaları ile giderilmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Çetinkaya, M., & Taş,E. (2011). Canlıların sınıflandırılması konusu için web destekli kavram haritaları ve anlam çözümleme tablolarının öğrenme üzerindeki etkisinin araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 180-195.
  • Çolak, R. (2010). Kavram haritalarının sosyal bilgiler eğitimi çerçevesinde tarihsel kavramların öğretiminde kullanılması: kavram haritası ile yapılan öğretimin tutum, başarı ve kalıcılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Davies, H. T., & Crombie, I. K. (1998). What is meta-analysis?. Hayward Medical Communications.
  • Demir, A., & Sezek, F. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 573-587.
  • Demiray, P. (2013). Proje tabanlı öğrenme modelinin etkililiği: bir meta analiz çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta analiz. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/pegem.001
  • Doğan, N., & Aksu,G. (2019). Matematik dersinde v-diyagramı ve kavram haritası kullanımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. The Journal of Academic Social Science, 4(35), 52-64. https://doi.org/10.16992/ASOS.6586
  • Erdogan, Y. (2016). An ınvestigation of the effectiveness of concept mapping on Turkish students' academic success. Journal of Education and Training Studies, 4(6), 1-9. https://doi.org/10.11114/jets.v4i6.1380
  • Gerekan, B., & Atasel, O. Y. (2021). Muhasebe eğitiminde kavram haritası ve uzaktan eğitim modelinin akademik başarı üzerine etkisi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 520-535. https://doi.org/10.17218/hititsbd.985612
  • Groenwold, R. H., Rovers, M. M., Lubsen, J., & van der Heijden, G. J. (2010). Subgroup effects despite homogeneous heterogeneity test results. BMC Medical Research Methodology, 10(1), 1-5. https://doi.org/10.1186/1471-2288-10-43
  • Guzzo, R. A., Jackson, S. E., & Katzell, R. A. (1987). Meta-analysis analysis. Research in organizational behavior, 9(1), 407-442.
  • Güçlüer, E. (2006). İlköğretim fen bilgisi eğitiminde kavram haritaları ile verilen bilişsel desteğin başarıya, hatırda tutmaya ve fen bilgisi dersine ilişkin tutuma etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güneş, M. H., Çelikler, D., & Güneş, T. (2005). Sinir sisteminin daha iyi anlaşılması için kavram haritası tekniğinin kullanılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Dergisi, 20, 70-76.
  • Güneş, T., Güneş, H., & Çelikler, D. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği programı biyoloji II ders konularının öğretilmesinde kavram haritası kullanımının öğrenci başarısı üzerine etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 39-49.
  • Günhan, B. C., Geçici, M. E., & Günkaya, B. (2019). Problem kurma temelli matematik öğretiminin öğrencilerin başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1042-1062. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.614345
  • Günhan, F. (2009). Kavram haritaları öğretim stratejisinin öğrenci başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi. Haidich, A.‐B. (2010). Meta‐analysis in medical research. Hippokratia, 14(Suppl 1), 29–37.
  • Hartmeyer, R., Stevenson, M. P., & Bentsen, P. (2018). A systematic review of concept mapping-based formative assessment processes in primary and secondary science education. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(6), 598-619. https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1377685
  • Hedges, L. V., & Tipton, E. (2010). Meta-analysis. Handbook of Behavioral Medicine: Methods and Applications, 909-921. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09488-5_58
  • Huedo-Medina, T. B., Sánchez-Meca, J., Marin-Martinez, F., & Botella, J. (2006). Assessing heterogeneity in meta-analysis: Q statistic or I² index?. Psychological methods, 11(2), 193. https://doi.org/10.1037/1082-989X.11.2.193
  • Israel, H., & Richter, R. R. (2011). A guide to understanding meta-analysis. Journal Of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 41(7), 496-504. https://doi.org/10.2519/jospt.2011.3333
  • Kane, M., & Trochim, W. M. (2007). Concept mapping for planning and evaluation (Vol. 50, pp. 10-4135). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781412983730
  • Kanpolat, T. (2009). Lise 2. sınıf öğrencilerinde küresel atmosferik değişimlerin kavram haritaları ile öğretilmesinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kanters, S. (2022). Fixed-and random-effects models. Meta-Research: Methods and Protocols, 2345: 41-65. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1566-9_3
  • Kaplan, A., Duran, M., & Baş, G. (2015). Matematik dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 814-831. https://doi.org/10.17860/efd.54955
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14),95-99.
  • Kara,F., & Kefeli, N. (2018). Kavram haritaları kullanımının öğrencilerin başarı, mantıksal düşünme becerisi ve fen bilimlerine yönelik tutumlarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 594-619. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506475
  • Kaya, O. N. (2003). Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 70-79. Kilic, S. (2014). Etki büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-6. https://doi.org/10.5455/jmood.20140228012836
  • Kinchin, I. M. (2000). Concept mapping in biology. Journal of biological education, 34(2), 61-68. https://doi.org/10.1080/00219266.2000.9655687
  • Kinchin, I. M. (2001). If concept mapping is so helpful to learning biology, why aren't we all doing it? International Journal of Science Education, 23(12), 1257-1269. https://doi.org/10.1080/09500690010025058
  • Kurnaz, M. A., & Pektaş, M. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme-değerlendirmede kavram haritası kullanım durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1- 10
  • Kurt, S. Ç., Yıldırım, İ., & Cücük, E. (2017). Harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 776-802.
  • Lawson, M. J. (1994). Concept Mapping. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education, Oxford: Elsevier Science, 2, 1026-1031.
  • Lewis, S., & Clarke, M. (2001). Forest plots: trying to see the wood and the trees. Bmj, 322(7300), 1479-1480. https://doi.org/10.1136/bmj.322.7300.1479
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. New York: Sage.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal of research in science teaching, 27(10), 937-949. https://doi.org/10.1002/tea.3660271003
  • Odom, A. L., & Kelly, P. V. (2001). Integrating concept mapping and the learning cycle to teach diffusion and osmosis concepts to high school biology students. Science Education, 85(6), 615-635. https://doi.org/10.1002/sce.1029
  • Özatlı, N. S., & Bahar, M. (2010). Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Özatlı, N. S. (2006). Öğrencilerin biyoloji derslerinde zor olarak algıladıkları konuların tespiti ve boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konması. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Özay Köse, E. (2014). Hücre ve organellerin öğretiminde kavram haritalarının kullanılması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 116-121.
  • Özcan, Ş. (2008). Eğitim yöneticisinin cinsiyet ve hizmetiçi eğitim durumunun göreveetkisi: Bir meta analitik etki analizi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Öztop, F. (2022). İlkokul matematik öğretiminde dijital ve dijital olmayan oyun kullanımının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. International Primary Education Research Journal, 6(1), 65-80. https://doi.org/10.46778/goputeb.1083099
  • Öztürk, H. (2019). Ortaöğretim 12. sınıf biyoloji dersinde okutulan bitkilerde madde taşınması konusunun öğretilmesinde kavram haritalarının öğrenci başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Paul, J., & Barari, M. (2022). Meta‐analysis and traditional systematic literature reviews. What, why, when, where, and how? Psychology & Marketing, 39(6), 1099-1115. https://doi.org/10.1002/mar.21657
  • Petitti, D. B. (2000). Meta-analysis, decision analysis, and cost-effectiveness analysis (2nd ed.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195133646.001.0001
  • Rothstein, H. R., Sutton, A. J., & Borenstein, M. (2005). Publication bias in meta‐analysis. Publication bias in meta‐analysis: Prevention, assessment and adjustments, 1-7. https://doi.org/10.1002/0470870168.ch1
  • Sarıca, R., & Çetin, B. (2012). The effects of using concept maps on achievement and retention in teaching science lessons. Ilkogretim Online Dergisi, 11(2), 306-318.
  • Sarıer, H. K. (2020). Kavram haritaları ile öğretim yönteminin matematik başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Temel Eğitim Dergisi, 2(3), 27-38.
  • Sever, R., Budak, F. M., & Yalçınkaya, E. (2009). Coğrafya eğitiminde kavram haritalarının önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 19-32.
  • Soika, K., & Reiska, P. (2014). Using concept mapping for assessment in science education. Journal of Baltic Science Education, 13(5), 662. https://doi.org/10.33225/jbse/14.13.662
  • Steel, P. D., Beugelsdijk, S., & Aguinis, H. (2021). The anatomy of anaward‐winning meta‐analysis: Recommendations for authors,reviewers, and readers of meta‐analytic reviews. Journal of International Business Studies, 52(1), 23-44. https://doi.org/10.1057/s41267-020-00385-z
  • Şan, İ. (2008). Lise II. sınıf biyoloji dersinde okutulan bitkilerde taşıma sistemi konusunun kavram haritalarıyla öğretilmesinin başarıya etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Şenler, B., & Sülün, Y. (2012). Ilköğretim fen ve teknoloji dersinde dolaşım sistemi konusunun kavram haritalarıyla öğretiminin öğrenci başarısına etkisinin belirlenmesi (muğla merkez örneği). International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(2),72-77.
  • Şimşek, F., Bekereci, Ü., & Hamzaoğlu, E. (2020). The effect of mind map technique on students' academic achievement and science attitudes: meiosis and mitosis. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 14(2),921-940. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.682778
  • Tabuk, M. (2019). Matematiğe ilişkin tutum ile matematik başarısı arasındaki ilişki üzerine bir meta-analiz çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49, 167-186. https://doi.org/10.15285/maruaebd.358096
  • Temelli, A., & Kurt, M. (2011). The effect of using concept maps when teaching the transport system in plants on students’ academic achievement (The Case of Erzurum). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 5(2),42-57.
  • Temelli, A., Arlı, E. E., Biber, B., & Kurt,M. (2011b). İnsanlarda solunum sistemi konusunun kavram haritalarıyla öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Journal of the Institute of Science and Technology, 1(2), 61-66.
  • Turan Oluk, N., & Ekmekci, G. (2018). The effect of concept maps, as an individual learning tool, on the success of learning the concepts related to gravimetric analysis. Chemistry Education Research and Practice, 19(3), 819-833. https://doi.org/10.1039/C8RP00079D
  • Türkmen, L., Çardak, O., & Dikmenli, M. (2005). Lise 1 biyoloji dersi alan öğrencilerin canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılmasıyla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi ve kavram haritası yardımıyla değiştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 155-168.
  • Ulubey, Ö., &Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Ulusoy, G. (2018). Partenogenez ve partenokarpi kavramlarının biyoloji öğretmen adaylarına öğretiminde kavram haritasının öğrenmeye etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Uyar, M. Y. D., & Doğanay, A. (2018). Öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 186-209. https://doi.org/10.17860/mersinefd.334542
  • Veroniki, A. A., Jackson, D., Bender, R., Kuss, O., Langan, D., Higgins, J. P., ... & Salanti, G. (2019). Methods to calculate uncertainty in the estimated overall effect size from a random‐effects meta‐analysis. Research synthesis methods, 10(1), 23-43. https://doi.org/10.1002/jrsm.1319
  • Won, M., Krabbe, H., Ley, S. L., Treagust, D. F., & Fischer, H. E. (2017). Science teachers’ use of a concept map marking guide as a formative assessment tool for the concept of energy. Educational Assessment, 22(2), 95-110. https://doi.org/10.1080/10627197.2017.1309277
  • Yılmaz, K., & Çolak, R. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram haritaları kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılık düzeylerine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Yılmaz, M. (2019). Merkezi sinir sistemi konusunun yapılandırmacı yaklaşım yöntemleriyle öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yitmez, B. G., Kabakçı, D. A., Ecemiş, Ü. Ö., Aramış, Z. F., & Günhan, B. C. (2023). türkiye’de yapılan argümantasyon temelli matematik öğretiminin öğrencilerin başarılarına etkisinin meta-analiz ile incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 335-356. https://doi.org/10.37217/tebd.1189952
  • Yokuş, G., & Ayçiçek, B. (2019). Kavram karikatürlerinin fen eğitimi dersi akademik başarısı üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir meta-analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 223-246. https://doi.org/10.9779/pauefd.592287

Biyoloji Öğretiminde Kavram Haritaları İle Öğretimin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması

Yıl 2023, Sayı: 58, 2781 - 2796, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1324169

Öz

Bu araştırmada, Türkiye bağlamında biyoloji öğretiminde kavram haritaları kullanılarak gerçekleşen öğretimin, akademik başarı üzerine olan etkisini nicel araştırmaların sentezini içeren meta-analiz yöntemi ile incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın problemi “Biyoloji öğretiminde kavram haritaları ile öğretim yönteminin kullanımının akademik başarı üzerindeki genel etkisi nedir” şeklinde belirlenmiştir. Araştırmalar içerisinden meta analize dahil edilecek çalışmalara yönelik bazı ölçütler belirlenmiş ve bu ölçütlere uyan toplam 24 çalışma araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Verilerin analiz aşamasında Hedges' g katsayısı kullanılmıştır. Mevcut araştırmada etki büyüklüğü ve varyansların hesaplanması için CMA olarak bilinen Comprehensive Meta Analysis programından faydalanılmıştır. Çalışmanın heterojen özellik taşıması sebebiyle araştırmada rastgele etkiler modeline göre yorum yapılmıştır. Ulaşılan bulgular incelendiğinde rastgele etkiler modeli için hesaplanan 1,598 etki büyüklüğünün Cohen’in (1988) yapmış olduğu sınıflamaya göre biyoloji öğretiminde kavram haritaları ile öğretim yönteminin akademik başarı üzerinde geniş düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bu bulguya göre biyoloji öğretiminde kavram haritaları ile öğretim yönteminin, akademik başarıyı; kontrol grubunda işlenen geleneksel yönteme oranla, geniş düzeyde arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., & Bal, Ş. (2013). İlköğretim fen bilgisi dersi 6. sınıf biyoloji konularında kavram haritalarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 86-96.
  • Aydoğdu, M. (2020). Ortaokul 7. sınıf rasyonel sayılar konusunun öğretiminde kavram haritası kullanımının öğrencinin akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3), 79-95.
  • Bailar III, J. C. (1997). The promise and problems of meta-analysis. New England Journal of Medicine, 337(8), 559-561. https://doi.org/10.1056/NEJM199708213370810
  • Barili, F., Parolari, A., Kappetein, P. A., & Freemantle, N. (2018). Statistical primer: heterogeneity, random-or fixed-effects model analyses?. Interactive Cardiovascular And Thoracic Surgery, 27(3), 317-321. https://doi.org/10.1093/icvts/ivy163
  • Batdı, V. (2014). Kavram haritası tekniği ile geleneksel öğrenme yönteminin kullanılmasının öğrencilerin başarıları, bilgilerinin kalıcılığı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 93-102.
  • Bektüzün, B. (2013). Ortaöğretim biyoloji öğretiminde canlıların sınıflandırılması ve biyolojik çeşitlilik ünitesinin kavram haritası ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bektüzün, B., &Yel,M. (2018). Canlıların sınıflandırılması ve biyolojik çeşitlilik konusunun kavram haritası ile öğretimin 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 91-113. https://doi.org/10.17152/gefad.439037
  • Biber, A. Ç., & Er,G. (2020). Matematik eğitimi alanında yazılan lisansüstü deneysel tezlerin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 24-34. https://doi.org/10.21666/muefd.646744
  • Biçer, N., & Çakmak, D. (2022). Matematik dersi çokgenler alt öğrenme alanında kavram haritaları kullanımının akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 1-12.
  • Borenstein, M. (2022). Comprehensive meta‐analysis software. Systematic Reviews İn Health Research: Meta‐Analysis İn Context, 535-548. https://doi.org/10.1002/9781119099369.ch27
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2010). A basic introduction to fixed‐effect and random‐effects models for meta‐analysis. Research Synthesis Methods, 1(2), 97-111. https://doi.org/10.1002/jrsm.12
  • Briscoe, C., & LaMaster, S. U. (1991). Meaningful learning in college biology through concept mapping. The American Biology Teacher, 53, 214-219. https://doi.org/10.2307/4449272
  • Can, B. T., Yaşadı, G., Sönmezer, D., & Kesercioğlu, T. (2006). Fen öğretiminde kavram haritaları ve senaryolar kavram yanılgılarını giderebilir mi? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 133-146.
  • Canas, A. J., & Novak, J. D. (2014). Concept mapping using CmapTools to enhance meaningful learning. Knowledge cartography: Software tools and mapping techniques, Springer, 23-45. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6470-8_2
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence, Erlbaum, USA.
  • Çakmak, M., Gürbüz, H., & Kaplan, H. (2012). Dolaşım sistemimiz konusunda uygulanan kavram haritalarının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 9-28. https://doi.org/10.14520/adyusbd.284
  • Çakmak, M., Temelli, A., & Seyhan, B. Ç. (2011). Iç salgı bezlerimiz konusunda uygulanan kavram haritalarının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 146-159.
  • Çardak, O. (2002). Lise birinci sınıf öğrencilerin canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve kavram haritaları ile giderilmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Çetinkaya, M., & Taş,E. (2011). Canlıların sınıflandırılması konusu için web destekli kavram haritaları ve anlam çözümleme tablolarının öğrenme üzerindeki etkisinin araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 180-195.
  • Çolak, R. (2010). Kavram haritalarının sosyal bilgiler eğitimi çerçevesinde tarihsel kavramların öğretiminde kullanılması: kavram haritası ile yapılan öğretimin tutum, başarı ve kalıcılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Davies, H. T., & Crombie, I. K. (1998). What is meta-analysis?. Hayward Medical Communications.
  • Demir, A., & Sezek, F. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 573-587.
  • Demiray, P. (2013). Proje tabanlı öğrenme modelinin etkililiği: bir meta analiz çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta analiz. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/pegem.001
  • Doğan, N., & Aksu,G. (2019). Matematik dersinde v-diyagramı ve kavram haritası kullanımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. The Journal of Academic Social Science, 4(35), 52-64. https://doi.org/10.16992/ASOS.6586
  • Erdogan, Y. (2016). An ınvestigation of the effectiveness of concept mapping on Turkish students' academic success. Journal of Education and Training Studies, 4(6), 1-9. https://doi.org/10.11114/jets.v4i6.1380
  • Gerekan, B., & Atasel, O. Y. (2021). Muhasebe eğitiminde kavram haritası ve uzaktan eğitim modelinin akademik başarı üzerine etkisi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 520-535. https://doi.org/10.17218/hititsbd.985612
  • Groenwold, R. H., Rovers, M. M., Lubsen, J., & van der Heijden, G. J. (2010). Subgroup effects despite homogeneous heterogeneity test results. BMC Medical Research Methodology, 10(1), 1-5. https://doi.org/10.1186/1471-2288-10-43
  • Guzzo, R. A., Jackson, S. E., & Katzell, R. A. (1987). Meta-analysis analysis. Research in organizational behavior, 9(1), 407-442.
  • Güçlüer, E. (2006). İlköğretim fen bilgisi eğitiminde kavram haritaları ile verilen bilişsel desteğin başarıya, hatırda tutmaya ve fen bilgisi dersine ilişkin tutuma etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güneş, M. H., Çelikler, D., & Güneş, T. (2005). Sinir sisteminin daha iyi anlaşılması için kavram haritası tekniğinin kullanılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Dergisi, 20, 70-76.
  • Güneş, T., Güneş, H., & Çelikler, D. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği programı biyoloji II ders konularının öğretilmesinde kavram haritası kullanımının öğrenci başarısı üzerine etkileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 39-49.
  • Günhan, B. C., Geçici, M. E., & Günkaya, B. (2019). Problem kurma temelli matematik öğretiminin öğrencilerin başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1042-1062. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.614345
  • Günhan, F. (2009). Kavram haritaları öğretim stratejisinin öğrenci başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi. Haidich, A.‐B. (2010). Meta‐analysis in medical research. Hippokratia, 14(Suppl 1), 29–37.
  • Hartmeyer, R., Stevenson, M. P., & Bentsen, P. (2018). A systematic review of concept mapping-based formative assessment processes in primary and secondary science education. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(6), 598-619. https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1377685
  • Hedges, L. V., & Tipton, E. (2010). Meta-analysis. Handbook of Behavioral Medicine: Methods and Applications, 909-921. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09488-5_58
  • Huedo-Medina, T. B., Sánchez-Meca, J., Marin-Martinez, F., & Botella, J. (2006). Assessing heterogeneity in meta-analysis: Q statistic or I² index?. Psychological methods, 11(2), 193. https://doi.org/10.1037/1082-989X.11.2.193
  • Israel, H., & Richter, R. R. (2011). A guide to understanding meta-analysis. Journal Of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 41(7), 496-504. https://doi.org/10.2519/jospt.2011.3333
  • Kane, M., & Trochim, W. M. (2007). Concept mapping for planning and evaluation (Vol. 50, pp. 10-4135). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781412983730
  • Kanpolat, T. (2009). Lise 2. sınıf öğrencilerinde küresel atmosferik değişimlerin kavram haritaları ile öğretilmesinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kanters, S. (2022). Fixed-and random-effects models. Meta-Research: Methods and Protocols, 2345: 41-65. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1566-9_3
  • Kaplan, A., Duran, M., & Baş, G. (2015). Matematik dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 814-831. https://doi.org/10.17860/efd.54955
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14),95-99.
  • Kara,F., & Kefeli, N. (2018). Kavram haritaları kullanımının öğrencilerin başarı, mantıksal düşünme becerisi ve fen bilimlerine yönelik tutumlarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 594-619. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506475
  • Kaya, O. N. (2003). Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 70-79. Kilic, S. (2014). Etki büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-6. https://doi.org/10.5455/jmood.20140228012836
  • Kinchin, I. M. (2000). Concept mapping in biology. Journal of biological education, 34(2), 61-68. https://doi.org/10.1080/00219266.2000.9655687
  • Kinchin, I. M. (2001). If concept mapping is so helpful to learning biology, why aren't we all doing it? International Journal of Science Education, 23(12), 1257-1269. https://doi.org/10.1080/09500690010025058
  • Kurnaz, M. A., & Pektaş, M. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme-değerlendirmede kavram haritası kullanım durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1- 10
  • Kurt, S. Ç., Yıldırım, İ., & Cücük, E. (2017). Harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 776-802.
  • Lawson, M. J. (1994). Concept Mapping. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education, Oxford: Elsevier Science, 2, 1026-1031.
  • Lewis, S., & Clarke, M. (2001). Forest plots: trying to see the wood and the trees. Bmj, 322(7300), 1479-1480. https://doi.org/10.1136/bmj.322.7300.1479
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. New York: Sage.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal of research in science teaching, 27(10), 937-949. https://doi.org/10.1002/tea.3660271003
  • Odom, A. L., & Kelly, P. V. (2001). Integrating concept mapping and the learning cycle to teach diffusion and osmosis concepts to high school biology students. Science Education, 85(6), 615-635. https://doi.org/10.1002/sce.1029
  • Özatlı, N. S., & Bahar, M. (2010). Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Özatlı, N. S. (2006). Öğrencilerin biyoloji derslerinde zor olarak algıladıkları konuların tespiti ve boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konması. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Özay Köse, E. (2014). Hücre ve organellerin öğretiminde kavram haritalarının kullanılması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 116-121.
  • Özcan, Ş. (2008). Eğitim yöneticisinin cinsiyet ve hizmetiçi eğitim durumunun göreveetkisi: Bir meta analitik etki analizi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Öztop, F. (2022). İlkokul matematik öğretiminde dijital ve dijital olmayan oyun kullanımının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. International Primary Education Research Journal, 6(1), 65-80. https://doi.org/10.46778/goputeb.1083099
  • Öztürk, H. (2019). Ortaöğretim 12. sınıf biyoloji dersinde okutulan bitkilerde madde taşınması konusunun öğretilmesinde kavram haritalarının öğrenci başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Paul, J., & Barari, M. (2022). Meta‐analysis and traditional systematic literature reviews. What, why, when, where, and how? Psychology & Marketing, 39(6), 1099-1115. https://doi.org/10.1002/mar.21657
  • Petitti, D. B. (2000). Meta-analysis, decision analysis, and cost-effectiveness analysis (2nd ed.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195133646.001.0001
  • Rothstein, H. R., Sutton, A. J., & Borenstein, M. (2005). Publication bias in meta‐analysis. Publication bias in meta‐analysis: Prevention, assessment and adjustments, 1-7. https://doi.org/10.1002/0470870168.ch1
  • Sarıca, R., & Çetin, B. (2012). The effects of using concept maps on achievement and retention in teaching science lessons. Ilkogretim Online Dergisi, 11(2), 306-318.
  • Sarıer, H. K. (2020). Kavram haritaları ile öğretim yönteminin matematik başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Temel Eğitim Dergisi, 2(3), 27-38.
  • Sever, R., Budak, F. M., & Yalçınkaya, E. (2009). Coğrafya eğitiminde kavram haritalarının önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 19-32.
  • Soika, K., & Reiska, P. (2014). Using concept mapping for assessment in science education. Journal of Baltic Science Education, 13(5), 662. https://doi.org/10.33225/jbse/14.13.662
  • Steel, P. D., Beugelsdijk, S., & Aguinis, H. (2021). The anatomy of anaward‐winning meta‐analysis: Recommendations for authors,reviewers, and readers of meta‐analytic reviews. Journal of International Business Studies, 52(1), 23-44. https://doi.org/10.1057/s41267-020-00385-z
  • Şan, İ. (2008). Lise II. sınıf biyoloji dersinde okutulan bitkilerde taşıma sistemi konusunun kavram haritalarıyla öğretilmesinin başarıya etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Şenler, B., & Sülün, Y. (2012). Ilköğretim fen ve teknoloji dersinde dolaşım sistemi konusunun kavram haritalarıyla öğretiminin öğrenci başarısına etkisinin belirlenmesi (muğla merkez örneği). International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(2),72-77.
  • Şimşek, F., Bekereci, Ü., & Hamzaoğlu, E. (2020). The effect of mind map technique on students' academic achievement and science attitudes: meiosis and mitosis. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 14(2),921-940. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.682778
  • Tabuk, M. (2019). Matematiğe ilişkin tutum ile matematik başarısı arasındaki ilişki üzerine bir meta-analiz çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49, 167-186. https://doi.org/10.15285/maruaebd.358096
  • Temelli, A., & Kurt, M. (2011). The effect of using concept maps when teaching the transport system in plants on students’ academic achievement (The Case of Erzurum). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 5(2),42-57.
  • Temelli, A., Arlı, E. E., Biber, B., & Kurt,M. (2011b). İnsanlarda solunum sistemi konusunun kavram haritalarıyla öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Journal of the Institute of Science and Technology, 1(2), 61-66.
  • Turan Oluk, N., & Ekmekci, G. (2018). The effect of concept maps, as an individual learning tool, on the success of learning the concepts related to gravimetric analysis. Chemistry Education Research and Practice, 19(3), 819-833. https://doi.org/10.1039/C8RP00079D
  • Türkmen, L., Çardak, O., & Dikmenli, M. (2005). Lise 1 biyoloji dersi alan öğrencilerin canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılmasıyla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi ve kavram haritası yardımıyla değiştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 155-168.
  • Ulubey, Ö., &Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Ulusoy, G. (2018). Partenogenez ve partenokarpi kavramlarının biyoloji öğretmen adaylarına öğretiminde kavram haritasının öğrenmeye etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Uyar, M. Y. D., & Doğanay, A. (2018). Öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 186-209. https://doi.org/10.17860/mersinefd.334542
  • Veroniki, A. A., Jackson, D., Bender, R., Kuss, O., Langan, D., Higgins, J. P., ... & Salanti, G. (2019). Methods to calculate uncertainty in the estimated overall effect size from a random‐effects meta‐analysis. Research synthesis methods, 10(1), 23-43. https://doi.org/10.1002/jrsm.1319
  • Won, M., Krabbe, H., Ley, S. L., Treagust, D. F., & Fischer, H. E. (2017). Science teachers’ use of a concept map marking guide as a formative assessment tool for the concept of energy. Educational Assessment, 22(2), 95-110. https://doi.org/10.1080/10627197.2017.1309277
  • Yılmaz, K., & Çolak, R. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram haritaları kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılık düzeylerine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Yılmaz, M. (2019). Merkezi sinir sistemi konusunun yapılandırmacı yaklaşım yöntemleriyle öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yitmez, B. G., Kabakçı, D. A., Ecemiş, Ü. Ö., Aramış, Z. F., & Günhan, B. C. (2023). türkiye’de yapılan argümantasyon temelli matematik öğretiminin öğrencilerin başarılarına etkisinin meta-analiz ile incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 335-356. https://doi.org/10.37217/tebd.1189952
  • Yokuş, G., & Ayçiçek, B. (2019). Kavram karikatürlerinin fen eğitimi dersi akademik başarısı üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir meta-analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 223-246. https://doi.org/10.9779/pauefd.592287
Toplam 85 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Biyoloji Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Konu Kadirhanoğulları 0000-0001-7359-7061

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Konu Kadirhanoğulları, M. (2023). The Effect of Teaching with Concept Maps on Academic Success in Biology Teaching: A Meta-Analysis Study. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2781-2796. https://doi.org/10.53444/deubefd.1324169