Bu çalışma, ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin tanımlanan okul başarısını algılama düzeylerinin belirlenmesi için güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu açıdan bakıldığında okul başarı algısı; bireylerin çok yönlü gelişimlerinde okuldan edindikleri deneyim ve kazanımları hayatta karşılaştığı durumlarda uygulamaya koymadaki yeterliklerini fark etme düzeyleri olarak ifade edilebilir. Bunun için öncelikle alanyazın incelemesi yapılmıştır ve uzman görüşlerine dayalı olarak görüşme formu hazırlanarak bir grup öğrenci ile görüşülmüştür. Elde edilen verilerle ölçek için madde havuzu oluşturulmuş ve uzman görüşleri doğrultusunda ölçeğin taslak formu hazırlanmıştır. Daha sonra taslak ölçek formu 479 öğrenciye uygulanmış ve elde edilen verilerle açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda 14 maddeden oluşan iki boyutlu bir ölçek yapısı elde edilmiştir. Bu yapıyı doğrulamak için 377 öğrenciden veri toplanmış ve ölçeğin faktör yapısı, kabul edilebilir uyum değerlerine dayalı olarak doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır. Ölçeğin cinsiyet için ölçme değişmezliği test edilmiş ve farklı gruplarda aynı yapının ölçüldüğü görülmüştür. Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı ve bileşik güvenirlik değerleri, ölçek için yeterli güvenirlik değerlerine ulaşıldığını göstermektedir. Böylece ölçeğin “Akademik Algı” ve “İçsel ve Sosyal Algı” olmak üzere iki alt boyuttan oluşarak öğrencilerin okul başarısını algılama düzeylerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
okul başarısı ölçek geliştirme güvenirlik geçerlik başarı algısı akademik başarı
This study aims to develop a valid and reliable measurement tool to determine eighth grade secondary school students’ school success perception levels. For this purpose an interview form was prepared based on literature review and expert opinions and a group of students were interviewed. With the data obtained, an item pool for the scale was created, and a draft form was prepared in line with expert opinions. Then, the draft scale form was applied to 479 students, and exploratory factor analysis was conducted with the obtained data. As a result of the analysis, a two-dimensional scale structure consisting of 14 items was obtained. Data were collected from 377 students to verify this structure, and the factor structure of the scale was confirmed by confirmatory factor analysis based on acceptable fit values. The measurement invariance of the scale for gender was tested, and it was seen that the same structure was measured in different groups. Cronbach Alpha internal consistency coefficient and composite reliability values show that sufficient reliability values have been achieved for the scale. Thus, the scale consists of two sub-dimensions: "Academic Perception" and "Internal and Social Perception". It was concluded that it is a valid and reliable measurement tool that can be used
School success scale development reliability validity perception of success academic success
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 60 |