The 21st century is an age in which freedoms are constantly and unlimitedly expanding. There has been an increasing freedom of choice in almost every area of life, from health to shopping, from education to politics. This study examines a freedom that we see traces of in practical life, although not officially, in Turkey, in the context of increasing freedom for everyone: The freedom to choose teachers. In this study, which examined parents’ preferences for teacher characteristics, three basic questions were addressed. First, how effective are the teacher’s professional characteristics in parents’ teacher preference? Secondly, how effective are the teacher’s personal characteristics in parents’ teacher preference? Third, what are the three teacher characteristics that parents attach most importance to when choosing a primary school teacher? Survey information about parents’ teacher preferences was used to address these questions. Survey results provided evidence about the heterogeneity of parents’ teacher preferences; it has been shown that as parents’ age, education status and income level increases, their preference for teachers increases. Additionally, findings show that the majority of parents are mothers; however, it has been shown that parents decide together on teacher selection.
21. yy, özgürlüklerin sürekli olarak ve sınırsız bir şekilde genişlediği bir çağdır. Sağlıktan alışverişe, eğitimden politikaya kadar hayatın hemen her alanında artan bir seçim özgürlüğü söz konusu olmuştur. Bu çalışma, herkes için artan özgürlük bağlamında Türkiye’de resmiyette olmasa da pratik yaşamda izlerine rastladığımız bir özgürlüğü incelemektedir: Öğretmeni seçme özgürlüğü. Velilerin öğretmen özelliklerine yönelik tercihlerinin incelendiği bu çalışmada, üç temel soru ele alınmıştır. Birincisi, öğretmenin mesleki özellikleri velilerin öğretmen tercihinde ne kadar etkilidir? İkincisi, öğretmenin kişisel özellikleri velilerin öğretmen tercihinde ne kadar etkilidir? Üçüncüsü, velilerin ilkokul öğretmeni tercihinde en fazla önem verdikleri üç öğretmen özelliği nedir? Bu soruları ele almak için velilerin öğretmen tercihleri hakkındaki anket bilgileri kullanılmıştır. Anket sonuçları, velilerin öğretmen tercihlerinin heterojenliği hakkında kanıtlar sunmuş; velilerin yaşı, eğitim durumu ve gelir düzeyi arttıkça öğretmeni tercih etme oranlarının yükseldiğini göstermiştir. Ayrıca araştırma bulguları, velilerin büyük çoğunluğunun annelerden oluştuğunu; ancak, öğretmen seçimine ebeveynlerin birlikte karar verdiklerini göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 60 |