Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

From Individual to GlobalBeing a Psychological Counselor in the Context of Sustainable Development Goals

Yıl 2024, Sayı: 60, 1173 - 1196, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1404409

Öz

Even though they differ in terms of quantity over time on a global scale, issues such as ongoing poverty, migration, inequality, and climate crisis have been on the world agenda for many years and will continue to form the agenda if no action is taken. Although it is aimed to eliminate these negative variables with the Sustainable Development Goals, great responsibilities fall on all individuals, from individual to global, in achieving these goals. With the necessity of educational institutions to take an active role in acquiring these responsibilities, it has become necessary to make plans to include school administration, teachers and caregivers in the process. School psychological counselors, who are at a critical point among all these stakeholders in schools and have professional contact with all stakeholders, are of great importance in achieving the goals with an inclusive understanding. In this study, it is aimed to provide school counselors with knowledge and awareness of the Sustainable Development Goals, the 21st century skills and roles and responsibilities that need to be acquired to achieve these goals.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (AÇSHB), (2021). 2030 Engelsiz vizyon belgesi. https://www.aile.gov.tr/media/94718/2030_engelsiz_vizyon_belgesi.pdf
  • Atanır, H. & Karataş, K. (2019). Yoksulluğa hak temelli yaklaşım. İnsan ve İnsan, 6(21), 453-475. Avrupa Birliği Komisyonu. (2022). 2022 Türkiye raporu. https://www.ab.gov.tr/siteimages/birimler/kpb/2022_turkiye_report_tr_27.11.2022_22.05.pdf
  • Azman, N. (2015). İstismar vakalarıyla çalışan okul psikolojik danışmanlarının yalnız bırakılması. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni, 5, 3-4.
  • Baştarcan, Ç., & Oskay, Ü. (2022). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın sağlığına etkisi: sistematik ı̇nceleme. Sağlık ve Toplum, 32(3), 48-57.
  • Birleşmiş Milletler (BM), (2016). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. https://sdgs.un.org/2030agenda
  • Birleşmiş Milletler (BM), (2000). United nations millennium declaration,resolution adopted by the general assembly Birleşmiş Milletler Mülteci Örgütü (BMMÖ), (2023). Güncel faaliyetler Haziran 2023 https://www.unhcr.org/tr/
  • Boonstra, C. (2015). What makes a quality education? https://www.weforum.org/agenda/2015/09/what-makes-a-quality-education/
  • Bucci, E. (2012). Ecopsychology: a personal and critical exploration. Pacifica Graduate Institute, Arts in Counseling Psychology. Ann Arbor: ProQuest LLC.
  • Chaudhury, P., & Banerjee, D. (2020). Recovering with nature: A review of ecotherapy and ımplications for the covid-19 pandemic. Frontiers in Public Health, 8, 1-12.
  • Chae, M., Foley, P. F., & Chae, S. Y. (2006). Multicultural competence and training: An ethical responsibility. Counseling and Psychology Journal, 3, 71-80.
  • Choi, N. Y., & Miller, M. J. (2018). Social class, classism, stigma, and college students’ attitudes toward counseling. The Counseling Psychologist, 46(6), 761–785.
  • Çabuk, B. (2021). Çevre eğitimi. D. K. Pamuk (Ed.), Çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik içinde (s. 17-21). Anı Yayıncılık.
  • Çevrenin Genç Sözcüleri. (2016). Türkiye Çevre Eğitim Vakfı. http://www.turcev.org.tr/turcevCMS_V2/files/files/cgs%20bilgilendirme%20kitapcigi.pdf
  • Çokal, G. (2021). Çokkültürlü psikolojik danışma perspektifinden yoksulluk olgusunun incelenmesi: nitel analiz örneği. In E. Özdemir (Ed.), Current debates on social sciences 6 multidisciplinary studies (pp. 246- 257). Bilgin Kültür Sanat Yayınları
  • Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu. (1991). Ortak geleceğimiz. Türkiye Çevre Sorunları Vakfı. Dinçer, F., & Yüksel, M. (2018). Aile İçi şiddete şahit olan çocuklar: bir alanyazın derlemesi. Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 2(2), 130-141.
  • Doğan, A. (2020). Göçmen çocuk ve ergenlerin uyum sürecini etkileyen risk ve koruyucu faktörler. A. Doğan, & D. Y. Kağnıcı (Ed.) , Göçmen çocuk ve ergenler kültürleşme, uyum ve eğitim içinde (s. 27-50). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Engelli Çocuk Hakları Ağı. (2019). Submission to the united natioans committee on the rights of persons with disabilities Yayınlanmamış rapor. https://www.ohchr.org/en/treaty-bodies/crpd
  • Er, F., Canatan, Ç., Barut, B., & Kara, Y. (2020). Sosyal hizmet uygulamalarında ekopsikolojiyi düşünmek. AURUM Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1),73-82.
  • Ewert, A. W., Mitten, D. S., & Overholt, J. R. (2014). Natural environments and human health. CAB International.
  • Foundation for Environmental Education. (2021). Young reporters for the environment handbook for students and educators. Foundation for Environmental Education.
  • Frankish, H., Boyce, N. & Horton, R. (2018). Mental helath for all: A global goal. The Lancet Commissions, 392, 1493-1494.
  • Gökmen, A., Solak, K. & Ekici, G. (2017). Sürdürülebilir kalkınma için eğitim: öğretmen adaylarının tutumları ile ilişkili olan faktörler. Kesit Akademi Dergisi, 12, 462-480.
  • Gökmen, G. (2020). Kapsayıcı eğitimde okul psikolojik danışmanın rolü: hak savunuculuğu. Journal of Inclusive Education in Research and Practice, 1(1), 55-73.
  • Güloğlu, T., & Güven Çepni, G. (2022). Dezavantajlı gruplar açısından yoksulluk profilleri. Journal of Economıcs and Political Sciences, 2(1), 80-101.
  • Günaydın, D. (2021). Yoksulluğun çocuklar üzerindeki etkileri: nesiller arası yoksulluk döngüsünü kırmak için yaklaşımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41, 155-183.
  • Hernandez, J. O. (2013). Development and psychometric validation of the perceived classism scales; measures of perceived social class discrimination. Unpublished doctoral dissertation. The University of Iowa.
  • Işık, E. & Ertuğrul, F. (2022). Mülteci ruh sağılığında güncel yaklaşımlar. Sağlık Bilimlerinde Değer, 12(1), 180-187.
  • Külahoğlu, Ş. & Küçüksüleymanoğlu, R. (2021). Okul PDR hizmetleri yönetmeliklerinin beş yıllık kalkınma planları ve meb şûra kararlarına uyumunun incelenmesi . Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 173-191.
  • Kılıç, C., Tonga, Z., & Kaya, F. (2022). Psikolojik danışmanların çokkültürlü psikolojik danışma yeterlikleri, sosyal adalet ve eşcinsellik tutumları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 66-76.
  • Kağnıcı, D. Y. (2013). Çok kültürlü psikolojik danışma eğitiminin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi (40), 222-231
  • Kağnıcı, D. Y. (2015). Çok kültürlülük ve Türkiye'deki duruma ilişkin değerlendirmeler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, (26), 44-46.
  • Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik danışman eğitiminde cinsel yönelim olgusunun irdelenmesi: Benim çocuğum filmi. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 83-95.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve psikolojik danışma. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kağnıcı, D. Y. (2020). Kariyer psikolojik danışmanlığında çokkültürlülük, sosyal adalet ve hak savunuculuğu. D.Y. Kağnıcı (Eds). Dezavantajlı gruplarla kariyer psikolojik danışmanlığı içinde (s. 33-54). Pegem yayıncılık
  • Kahraman, H. (2023). Psikolojik danışmanların akademik başarısızlığın nedenlerine ve müdahale yöntemlerine ilişkin görüşleri: Yoksulluk ve psikolojikleştirme perspektifinden bir değerlendirme. Eğitim Bilim Toplum, 21(81), 10-33.
  • Kara, Y. (2022). Ekolojik kriz ve anksiyete: Yeni bir kavram olarak eko- anksiyete. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 891-908.
  • Karaırmak, Ö. (2008). Çok kültürlülük, kültürel duyarlılık ve psikolojik danışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 115-126.
  • Karaman, H. B., & Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40(2), 393-412.
  • Kesbiç, K. (2021). Eğitimde eşitsizliğin azaltılması projesi Türkiye ulusal raporu. Eğitim Reformu Girişimi.
  • Koçyiğit, M., & Meşe, G. (2020). Ruh sağlığı çalışanı adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri ve çelişik duygulu cinsiyetçiliğe ilişkin tutumları. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 1-18.
  • Larson, L. R., Green, G. T., & Castleberry, S. B. (2011). Construction and validation of an ınstrument to measure environmental orientations in a diverse group of children . Environment and Behavior, 43(1) 72–89.
  • Lott, B. (2002). Cognitive and behavioral distancing from the poor. American Psychologist, 57(2), 100-110.
  • Louv, R. (2010). Doğadaki son çocuk çocuklarımızdaki doğa yoksunluğu ve doğanın sağaltıcı gücü. (Çev. C. Temürcü). TÜBİTAK.
  • Lund, C., Brooke, C., Baingana, F., & Baron, E. C. (2018). Social determinants of mental disorders and the sustainable development goals: A systematic review of reviews. The Lancet Psychiatry, 4(5), 357-369.
  • McBride, B. B., Brewer, B. A., Berkowitz, A. R., & Borrie, W. T. (2013). Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: what do we mean and how did we get here? Ecosphere, 4(5),1-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2006). İlköğretim ve ortaöğretim kurumları sınıf rehberlik programı. MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018, Ekim 23). 2023 eğitim vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Eğitim%20Vizyonu.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020, Ağustos 31). Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230349_RPDH_Etik_Yonergesi_.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020). E-rehberlik sistemi kullanma kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/08151007_2020_e-REHBERLYK_KILAVUZ.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, Haziran 24). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf
  • North American Association for Environmental Education (NAAEE), (2010). Early childhood environmental education programs: Guidelines for excellence. Washington
  • Okullarda Orman. (2023). Okullarda orman içerik. http://www.okullardaorman.org.tr/icerikDetay.aspx?icerik_id=168
  • Öğretmen Bilişim Ağı. (2022). İklim değişikliği ve çevre eğitimi semineri. https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/iklim-degisikligi-ve-cevre-egitimi-semineri-504
  • Özenoğlu, A., & Ünal, G. (2015). Açlık ve yoksulluğun çocuklarda saldırganlık davranışları ile ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 162-179.
  • Öztuna, Ş., & Kıssal, A. (2023). Halk sağlığı bakışıyla göçün ruh sağlığına etkileri. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 228-245.
  • Pamuk, D. K. (2021). Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi. D. K. Pamuk (Ed.), Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik içinde (s. 51-70). Anı Yayıncılık.
  • Renner, M. (2015). The seeds of modern threats. In W. Institute, State of the world 2015 confronting hidden threats to sustainability (pp. 3-23). Island Press.
  • Robinson, D. (2023). 15 biggest environmental problems of 2023. Earth.Org: https://earth.org/the-biggest-environmental-problems-of-our-lifetime/
  • Sürdürülebilir Kalkınma İçin Küresel Amaçlar. (2023). Küresel amaçlar https://www.kureselamaclar.org/amaclar/amaclar-icin-ortakliklar
  • Samanlı, R. (2023). Çocuk yoksulluğunun genel görünümü ve türkiye'de çocuk yoksulluğunun son hali. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 94-139.
  • Şahin, F. Y., & Yılmaz, E. (2023). Derin yoksulluk ve psikolojik etkileri: yetişkin görüşleri üzerine karma yöntem çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 136, 1-25.
  • Şeker, U., & Keklik, İ. (2023). Sosyal sınıf ve sınıfçılık: Psikolojik danışmadaki yansımaları. Humanistic Perspective, 5(2),760-782.
  • T.C. Resmi Gazete. (2005, Temmuz 3). Çocuk koruma kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5395.pdf
  • Türkiye Çevre Eğitimi Vakfı. (2018). Eko-Okullar Programı El Kitabı.Türkiye Çevre Eğitimi Vakfı.
  • Türkiye Erozyonla Mücadale, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı (TEMA). (2023, Haziran). Çalışmalar . https://www.tema.org.tr/calismalarimiz/egitim
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2023, Mayıs 8). Yoksulluk ve yaşam koşulları istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yoksulluk-ve-Yasam-Kosullari-Istatistikleri-2022-49746
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2020, Mart 31). Yaş grubu, eğitime devam ve çalışma durumuna göre çocuklar. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=Yaş%20Grubu, %20Eğitime%20Devam%20ve%20Çalışma%20Durumuna%20Göre%20Çocuklar&dil=1
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2022, Nisan 1). Cinsiyete göre bireylerin eğitime devam etmek istemesine rağmen (üniversite dahil) eğitimi yarıda bırakanların oranı ve bırakma nedenleri. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=bireylerin%20eğitime%20devam%20etmek
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2023, Temmuz 24). Uluslararası göç istatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2022-49457
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2023, Mayıs 8). Yoksulluk ve yaşam koşulları istatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Poverty-and-Living-Conditions-Statistics-2022-49746#:~:text=2022%20yılı%20sonuçlarına%20göre%20fertlerin,20%2C5%20olarak%20tahmin%20edildi.
  • T.C. Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2023, Haziran). Sürdürülebilir kalkınma. http://www.surdurulebilirkalkinma.gov.tr/temel-tanimlar
  • Taşdemir, G. (2014). Yoksulluğun ruh sağlığı üzerine etkileri. International Journal of Human Sciences, 11(2), 74-88.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151), 90-102.
  • Taylı, A. (2008). Okulu bırakmanın önlenmesi ve önlemeye yönelik uygulamalar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8(1), 91-104.
  • Tekgöz, G. (2014). Geçmişten ders almak: sürdürülebilir kalkınma için eğitim. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 31, 73-97.
  • Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., & Leuwerke, W. (2011). Psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri modeline dayalı olarak geliştirilen kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programını değerlendirmeleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 51-60.
  • Ulusoy Gökçek, V., & Tepeli-Temiz, Z. (2023). Düşük ve orta gelirli türk kadınlarında depresyon ve anksiyete: baş etme ve kişisel ve çevresel kaynakların rolü. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 9(1), 67-92.
  • United Nations Development Programme (UNDP Türkiye), (2023, Temmuz 11). 2023 Küresel Çok Boyutlu Yoksulluk Endeksi. https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/2023-kuresel-cok-boyutlu-yoksulluk-endeksi-cbye
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO Türkiye Milli Komisyonu), (2023). Eğitim. https://www.unesco.org.tr/Pages/48/10/Eğitim
  • United Nations Children Fund (UNICEF Türkiye), (2003, Haziran). Haydi kızlar okula, kız çocuklarının okullulaşmasına destek kampanyası. https://www.unicef.org/turkiye/raporlar/haydi-kizlar-okula-kiz-çocuklarin-okullulaşmasina-destek-kampanyasi
  • Up, T. (2013). Disabılıty, poverty & made possible lıvelıhoods guıdance from trıckle up. United States Agency for International Development.
  • Yeşilyaprak, B. (2015). İlk ve ortaöğretimde gelişimsel rehberlik. Pegem Akademi.

Bireyselden Küresele Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Bağlamında Psikolojik Danışman Olmak

Yıl 2024, Sayı: 60, 1173 - 1196, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1404409

Öz

Küresel boyutta zaman içinde nicelik yönünden farklılıklar gösterse de halen devam eden yoksulluk, göç, eşitsizlik, iklim krizi gibi konular uzun yıllardır dünya gündeminde yerini almış ve önlem alınmazsa gündemi oluşturmaya devam edecektir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile bu olumsuz değişkenlerin ortadan kaldırılması amaçlanmakla birlikte, bu amaçlara ulaşmada bireyselden küresele tüm bireylere büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu sorumlulukların kazandırılması konusunda eğitim kurumlarının aktif rol alması gerekliliği ile okul idaresi, öğretmenler, bakım verenler de sürece dahil olacak şekilde planlamaların yapılması gerekliliği doğmuştur. Okullarda tüm bu paydaşların arasında kritik noktada bulunan ve tüm paydaşlar ile profesyonel teması bulunan okul psikolojik danışmanlarının kapsayıcı bir anlayışla hedeflere ulaşılmada önemi büyüktür. Bu çalışmada okul psikolojik danışmanlarına Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, bu hedeflere ulaşmada edinilmesi gereken 21. yüzyıl beceriler ile rol ve sorumluluklarına ilişkin bilgi ve farkındalık kazandırmak amaçlanmıştır.

Etik Beyan

Derleme bir yayındır. Etik Kurul izni gerekmemektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (AÇSHB), (2021). 2030 Engelsiz vizyon belgesi. https://www.aile.gov.tr/media/94718/2030_engelsiz_vizyon_belgesi.pdf
  • Atanır, H. & Karataş, K. (2019). Yoksulluğa hak temelli yaklaşım. İnsan ve İnsan, 6(21), 453-475. Avrupa Birliği Komisyonu. (2022). 2022 Türkiye raporu. https://www.ab.gov.tr/siteimages/birimler/kpb/2022_turkiye_report_tr_27.11.2022_22.05.pdf
  • Azman, N. (2015). İstismar vakalarıyla çalışan okul psikolojik danışmanlarının yalnız bırakılması. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni, 5, 3-4.
  • Baştarcan, Ç., & Oskay, Ü. (2022). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın sağlığına etkisi: sistematik ı̇nceleme. Sağlık ve Toplum, 32(3), 48-57.
  • Birleşmiş Milletler (BM), (2016). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. https://sdgs.un.org/2030agenda
  • Birleşmiş Milletler (BM), (2000). United nations millennium declaration,resolution adopted by the general assembly Birleşmiş Milletler Mülteci Örgütü (BMMÖ), (2023). Güncel faaliyetler Haziran 2023 https://www.unhcr.org/tr/
  • Boonstra, C. (2015). What makes a quality education? https://www.weforum.org/agenda/2015/09/what-makes-a-quality-education/
  • Bucci, E. (2012). Ecopsychology: a personal and critical exploration. Pacifica Graduate Institute, Arts in Counseling Psychology. Ann Arbor: ProQuest LLC.
  • Chaudhury, P., & Banerjee, D. (2020). Recovering with nature: A review of ecotherapy and ımplications for the covid-19 pandemic. Frontiers in Public Health, 8, 1-12.
  • Chae, M., Foley, P. F., & Chae, S. Y. (2006). Multicultural competence and training: An ethical responsibility. Counseling and Psychology Journal, 3, 71-80.
  • Choi, N. Y., & Miller, M. J. (2018). Social class, classism, stigma, and college students’ attitudes toward counseling. The Counseling Psychologist, 46(6), 761–785.
  • Çabuk, B. (2021). Çevre eğitimi. D. K. Pamuk (Ed.), Çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik içinde (s. 17-21). Anı Yayıncılık.
  • Çevrenin Genç Sözcüleri. (2016). Türkiye Çevre Eğitim Vakfı. http://www.turcev.org.tr/turcevCMS_V2/files/files/cgs%20bilgilendirme%20kitapcigi.pdf
  • Çokal, G. (2021). Çokkültürlü psikolojik danışma perspektifinden yoksulluk olgusunun incelenmesi: nitel analiz örneği. In E. Özdemir (Ed.), Current debates on social sciences 6 multidisciplinary studies (pp. 246- 257). Bilgin Kültür Sanat Yayınları
  • Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu. (1991). Ortak geleceğimiz. Türkiye Çevre Sorunları Vakfı. Dinçer, F., & Yüksel, M. (2018). Aile İçi şiddete şahit olan çocuklar: bir alanyazın derlemesi. Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 2(2), 130-141.
  • Doğan, A. (2020). Göçmen çocuk ve ergenlerin uyum sürecini etkileyen risk ve koruyucu faktörler. A. Doğan, & D. Y. Kağnıcı (Ed.) , Göçmen çocuk ve ergenler kültürleşme, uyum ve eğitim içinde (s. 27-50). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Engelli Çocuk Hakları Ağı. (2019). Submission to the united natioans committee on the rights of persons with disabilities Yayınlanmamış rapor. https://www.ohchr.org/en/treaty-bodies/crpd
  • Er, F., Canatan, Ç., Barut, B., & Kara, Y. (2020). Sosyal hizmet uygulamalarında ekopsikolojiyi düşünmek. AURUM Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1),73-82.
  • Ewert, A. W., Mitten, D. S., & Overholt, J. R. (2014). Natural environments and human health. CAB International.
  • Foundation for Environmental Education. (2021). Young reporters for the environment handbook for students and educators. Foundation for Environmental Education.
  • Frankish, H., Boyce, N. & Horton, R. (2018). Mental helath for all: A global goal. The Lancet Commissions, 392, 1493-1494.
  • Gökmen, A., Solak, K. & Ekici, G. (2017). Sürdürülebilir kalkınma için eğitim: öğretmen adaylarının tutumları ile ilişkili olan faktörler. Kesit Akademi Dergisi, 12, 462-480.
  • Gökmen, G. (2020). Kapsayıcı eğitimde okul psikolojik danışmanın rolü: hak savunuculuğu. Journal of Inclusive Education in Research and Practice, 1(1), 55-73.
  • Güloğlu, T., & Güven Çepni, G. (2022). Dezavantajlı gruplar açısından yoksulluk profilleri. Journal of Economıcs and Political Sciences, 2(1), 80-101.
  • Günaydın, D. (2021). Yoksulluğun çocuklar üzerindeki etkileri: nesiller arası yoksulluk döngüsünü kırmak için yaklaşımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41, 155-183.
  • Hernandez, J. O. (2013). Development and psychometric validation of the perceived classism scales; measures of perceived social class discrimination. Unpublished doctoral dissertation. The University of Iowa.
  • Işık, E. & Ertuğrul, F. (2022). Mülteci ruh sağılığında güncel yaklaşımlar. Sağlık Bilimlerinde Değer, 12(1), 180-187.
  • Külahoğlu, Ş. & Küçüksüleymanoğlu, R. (2021). Okul PDR hizmetleri yönetmeliklerinin beş yıllık kalkınma planları ve meb şûra kararlarına uyumunun incelenmesi . Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 173-191.
  • Kılıç, C., Tonga, Z., & Kaya, F. (2022). Psikolojik danışmanların çokkültürlü psikolojik danışma yeterlikleri, sosyal adalet ve eşcinsellik tutumları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 66-76.
  • Kağnıcı, D. Y. (2013). Çok kültürlü psikolojik danışma eğitiminin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi (40), 222-231
  • Kağnıcı, D. Y. (2015). Çok kültürlülük ve Türkiye'deki duruma ilişkin değerlendirmeler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, (26), 44-46.
  • Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik danışman eğitiminde cinsel yönelim olgusunun irdelenmesi: Benim çocuğum filmi. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 83-95.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve psikolojik danışma. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kağnıcı, D. Y. (2020). Kariyer psikolojik danışmanlığında çokkültürlülük, sosyal adalet ve hak savunuculuğu. D.Y. Kağnıcı (Eds). Dezavantajlı gruplarla kariyer psikolojik danışmanlığı içinde (s. 33-54). Pegem yayıncılık
  • Kahraman, H. (2023). Psikolojik danışmanların akademik başarısızlığın nedenlerine ve müdahale yöntemlerine ilişkin görüşleri: Yoksulluk ve psikolojikleştirme perspektifinden bir değerlendirme. Eğitim Bilim Toplum, 21(81), 10-33.
  • Kara, Y. (2022). Ekolojik kriz ve anksiyete: Yeni bir kavram olarak eko- anksiyete. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 891-908.
  • Karaırmak, Ö. (2008). Çok kültürlülük, kültürel duyarlılık ve psikolojik danışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 115-126.
  • Karaman, H. B., & Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40(2), 393-412.
  • Kesbiç, K. (2021). Eğitimde eşitsizliğin azaltılması projesi Türkiye ulusal raporu. Eğitim Reformu Girişimi.
  • Koçyiğit, M., & Meşe, G. (2020). Ruh sağlığı çalışanı adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri ve çelişik duygulu cinsiyetçiliğe ilişkin tutumları. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 1-18.
  • Larson, L. R., Green, G. T., & Castleberry, S. B. (2011). Construction and validation of an ınstrument to measure environmental orientations in a diverse group of children . Environment and Behavior, 43(1) 72–89.
  • Lott, B. (2002). Cognitive and behavioral distancing from the poor. American Psychologist, 57(2), 100-110.
  • Louv, R. (2010). Doğadaki son çocuk çocuklarımızdaki doğa yoksunluğu ve doğanın sağaltıcı gücü. (Çev. C. Temürcü). TÜBİTAK.
  • Lund, C., Brooke, C., Baingana, F., & Baron, E. C. (2018). Social determinants of mental disorders and the sustainable development goals: A systematic review of reviews. The Lancet Psychiatry, 4(5), 357-369.
  • McBride, B. B., Brewer, B. A., Berkowitz, A. R., & Borrie, W. T. (2013). Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: what do we mean and how did we get here? Ecosphere, 4(5),1-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2006). İlköğretim ve ortaöğretim kurumları sınıf rehberlik programı. MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018, Ekim 23). 2023 eğitim vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Eğitim%20Vizyonu.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020, Ağustos 31). Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230349_RPDH_Etik_Yonergesi_.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020). E-rehberlik sistemi kullanma kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/08151007_2020_e-REHBERLYK_KILAVUZ.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, Haziran 24). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf
  • North American Association for Environmental Education (NAAEE), (2010). Early childhood environmental education programs: Guidelines for excellence. Washington
  • Okullarda Orman. (2023). Okullarda orman içerik. http://www.okullardaorman.org.tr/icerikDetay.aspx?icerik_id=168
  • Öğretmen Bilişim Ağı. (2022). İklim değişikliği ve çevre eğitimi semineri. https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/iklim-degisikligi-ve-cevre-egitimi-semineri-504
  • Özenoğlu, A., & Ünal, G. (2015). Açlık ve yoksulluğun çocuklarda saldırganlık davranışları ile ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 162-179.
  • Öztuna, Ş., & Kıssal, A. (2023). Halk sağlığı bakışıyla göçün ruh sağlığına etkileri. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 228-245.
  • Pamuk, D. K. (2021). Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi. D. K. Pamuk (Ed.), Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik içinde (s. 51-70). Anı Yayıncılık.
  • Renner, M. (2015). The seeds of modern threats. In W. Institute, State of the world 2015 confronting hidden threats to sustainability (pp. 3-23). Island Press.
  • Robinson, D. (2023). 15 biggest environmental problems of 2023. Earth.Org: https://earth.org/the-biggest-environmental-problems-of-our-lifetime/
  • Sürdürülebilir Kalkınma İçin Küresel Amaçlar. (2023). Küresel amaçlar https://www.kureselamaclar.org/amaclar/amaclar-icin-ortakliklar
  • Samanlı, R. (2023). Çocuk yoksulluğunun genel görünümü ve türkiye'de çocuk yoksulluğunun son hali. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 94-139.
  • Şahin, F. Y., & Yılmaz, E. (2023). Derin yoksulluk ve psikolojik etkileri: yetişkin görüşleri üzerine karma yöntem çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 136, 1-25.
  • Şeker, U., & Keklik, İ. (2023). Sosyal sınıf ve sınıfçılık: Psikolojik danışmadaki yansımaları. Humanistic Perspective, 5(2),760-782.
  • T.C. Resmi Gazete. (2005, Temmuz 3). Çocuk koruma kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5395.pdf
  • Türkiye Çevre Eğitimi Vakfı. (2018). Eko-Okullar Programı El Kitabı.Türkiye Çevre Eğitimi Vakfı.
  • Türkiye Erozyonla Mücadale, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı (TEMA). (2023, Haziran). Çalışmalar . https://www.tema.org.tr/calismalarimiz/egitim
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2023, Mayıs 8). Yoksulluk ve yaşam koşulları istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yoksulluk-ve-Yasam-Kosullari-Istatistikleri-2022-49746
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2020, Mart 31). Yaş grubu, eğitime devam ve çalışma durumuna göre çocuklar. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=Yaş%20Grubu, %20Eğitime%20Devam%20ve%20Çalışma%20Durumuna%20Göre%20Çocuklar&dil=1
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2022, Nisan 1). Cinsiyete göre bireylerin eğitime devam etmek istemesine rağmen (üniversite dahil) eğitimi yarıda bırakanların oranı ve bırakma nedenleri. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=bireylerin%20eğitime%20devam%20etmek
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2023, Temmuz 24). Uluslararası göç istatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2022-49457
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2023, Mayıs 8). Yoksulluk ve yaşam koşulları istatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Poverty-and-Living-Conditions-Statistics-2022-49746#:~:text=2022%20yılı%20sonuçlarına%20göre%20fertlerin,20%2C5%20olarak%20tahmin%20edildi.
  • T.C. Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2023, Haziran). Sürdürülebilir kalkınma. http://www.surdurulebilirkalkinma.gov.tr/temel-tanimlar
  • Taşdemir, G. (2014). Yoksulluğun ruh sağlığı üzerine etkileri. International Journal of Human Sciences, 11(2), 74-88.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151), 90-102.
  • Taylı, A. (2008). Okulu bırakmanın önlenmesi ve önlemeye yönelik uygulamalar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8(1), 91-104.
  • Tekgöz, G. (2014). Geçmişten ders almak: sürdürülebilir kalkınma için eğitim. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 31, 73-97.
  • Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., & Leuwerke, W. (2011). Psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri modeline dayalı olarak geliştirilen kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programını değerlendirmeleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 51-60.
  • Ulusoy Gökçek, V., & Tepeli-Temiz, Z. (2023). Düşük ve orta gelirli türk kadınlarında depresyon ve anksiyete: baş etme ve kişisel ve çevresel kaynakların rolü. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 9(1), 67-92.
  • United Nations Development Programme (UNDP Türkiye), (2023, Temmuz 11). 2023 Küresel Çok Boyutlu Yoksulluk Endeksi. https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/2023-kuresel-cok-boyutlu-yoksulluk-endeksi-cbye
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO Türkiye Milli Komisyonu), (2023). Eğitim. https://www.unesco.org.tr/Pages/48/10/Eğitim
  • United Nations Children Fund (UNICEF Türkiye), (2003, Haziran). Haydi kızlar okula, kız çocuklarının okullulaşmasına destek kampanyası. https://www.unicef.org/turkiye/raporlar/haydi-kizlar-okula-kiz-çocuklarin-okullulaşmasina-destek-kampanyasi
  • Up, T. (2013). Disabılıty, poverty & made possible lıvelıhoods guıdance from trıckle up. United States Agency for International Development.
  • Yeşilyaprak, B. (2015). İlk ve ortaöğretimde gelişimsel rehberlik. Pegem Akademi.
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Psikolojik Danışmanlığı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Örerel 0009-0002-8449-2999

Dilek Yelda Kağnıcı 0000-0002-5201-4784

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2023
Kabul Tarihi 3 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Örerel, D., & Kağnıcı, D. Y. (2024). Bireyselden Küresele Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Bağlamında Psikolojik Danışman Olmak. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 1173-1196. https://doi.org/10.53444/deubefd.1404409

Cited By