BibTex RIS Kaynak Göster

Quiet Books in the Context of Visual Reading in Early Childhood

Yıl 2024, Sayı: 60, 1332 - 1342, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1425765

Öz

There are many sub-branches of children's literature that make significant contributions to the versatile development of children. Children's literature works are grouped as written and oral, and silent books are among the written literary products. In general, children's literature products support all developmental areas of children, especially their language and cognitive development, and also develop their creativity and imagination. In addition, silent books are considered one of the most beautiful artistic forms of literature and offer children a wide range of subjects, themes and levels of difficulty. Pictures examined by children through visual reading also enable them to produce new stories. The aim of this review study is to reveal the definition and types of silent books, which have an important place in early childhood, and their importance and contribution to the development of children. The increasing prevalence and awareness of silent books, which strengthen children's visual memory, improve their vocabulary, and help children create their own stories freely, is increasing their preference among educators and parents day by day.

Kaynakça

  • Alver, K. (2004). Edebiyat sosyolojisi incelemeleri. Hece Yayınları.
  • Arizpe, E. (2013) Meaning-making from wordless (or nearly wordless) picturebooks: what educational research expects and what readers have to say. Cambridge Journal of Education 43(2), 163-176. https://doi. org/10.1080/0305764X.2013.767879
  • Arizpe, E. (2014). Wordless picturebooks: critical and educational perspectives on meaning-making. In B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), Picturebooks:Representation and narration (pp: 91–106). Routledge.
  • Atasagun, A. (2022). Görsel okuryazarlık bağlamında sessiz kitaplar ve dil edinimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Bayraktar, T. (2022). Okul öncesi dönemi öğrencileri ile öğretmen ve velilerin sessiz kitaplara yönelik görsel okuma becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Bosch, E. (2018). Wordless picturebooks In B. Kummerling-Meibauer (Ed.). The Routledge Companıon to Pıcturebooks. (pp: 191-201). Routledge.
  • Büyükköse, E.C. (2020). Okul öncesi 3-6 yaş çocuklara yönelik özgün bir sessiz pop-up kitap uygulaması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Chauvin, B. A. (2003). Visual or media literacy? Journal of Visual Literacy.23(2), 119-128. https://doi.org/10.1080/23796529.2003.11674596
  • Ciecierski, L., Nageldinger, J., Bintz, W. P., & Moore, S. D. (2017). New perspectives on picture books. Athens Journal of Education. 4(2),123-136. https://doi.org/10.30958/aje.4-2-2
  • Coskie, T. L., & Davis, K. J. (2008). Encouraging visual literacy. Science and Children.57-58.
  • Crawford, P. A., & Hade, D. D. (2000). Inside the picture, outside the frame: semiotics and the reading of wordless picture books. Journal of Research in Childhood Education. 15(1), 66-80. https://doi.org/10.1080/02568540009594776
  • Doğan, B. (2015). Okuma ve görsel okumanın bir metnin ana düşüncesini bulma ile metni analiz etme üzerine etkilerinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 67-84.
  • Elbir, İ. (2020). Grafik tasarımda illüstrasyon ve resim sanatı ilişkisi açısından sessiz resimli kitapların incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Erdal, G. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı yayınları çocuk kitaplarının resimlemelerine genel bakış, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Fang, Z. (1996). Illustrations, text, and the child reader: What are pictures in children's storybooks for? Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 37(2), 3.
  • Fleckenstein, K. S. (2002). Inviting imagery into our classrooms. In K. S. Fleckenstein, L. T. Calendrillo, D. A. Worley (Eds.).Language and image in the reading-writing classroom (pp. 21-44). Routledge.
  • Gorman, B. K., Fiestas, C. E., Pena, E. D., & Clark, M. R. (2011). Creative and stylistic devices employed by children during a storybook narrative task: a cross-cultural study. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 42(2), p167-18. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2010/10-0052)
  • Gönen, M. (2014). Alanın bileşenleri bağlamında çocuk edebiyatı öğretiminin amacı ve işlevi. Türk Dili DergisiÇocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (Ed. Mustafa Ruhi Şirin). 277-278.
  • Guichot-Muñoz, E., De Sarlo, G., & Ledesma-Gobea, E. (2020). Let me tell you: Experiences with silent books in a framework of early literacy. Pedagogika, 137(1), 176-192.https://doi.org/10.15823/p.2020.137.10
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hower, M., & Griffey H. (2003). Çocuğunuza iyi bir başlangıç kazandırın (Çev. A. Çimen, G. Utku). Timaş Yayınları.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • International Board on Books for Young People (IBBY)(2023). Silent books.https://www.ibby.org/awards-activities/activities/silent-books
  • Kerry-Moran, K. J., & Aerila, J. A. (2019). Story in children's lives: Contributions of the narrative mode to early childhood development, literacy, and learning. Springer.
  • Koç, K., Yıldız, S., & Coşkun, R. (2015). Çocuklar resimli çocuk kitaplarındaki resimleri nasıl yorumluyor? Behiç Ak’ın “Uyurgezer Fil” kitabı ile yapılan görsel okuma üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 10(4). 687-706. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7747
  • Koyuncuoğlu, A. (2021). Çocuk edebiyatının Dünya’daki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. Spor, Eğitim ve Çocuk. 1(1), 1-16. https://doi.org/10.5505/sec.2021.25743
  • Lubis, R. (2018). The progress of students reading comprehension through wordless picture books. Advances in Language and Literary Studies, 9(1). 48-52. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.9n.1p.48
  • Mirandola, G. (2022). Sılent books a space of ımagınatıon where the language of ıllustratıon and photo-lıterature meet. Img Journal, 4(7), 188–205. https://doi.org/10.6092/issn.2724-
  • Marble, S. (2012). How do wordless picture books help develop writing for all students? [Unpublished Master’s Thesis], St. John Fisher University.
  • Nodelman, P. (1988). Words about pictures: The narrative art of the children’s picturebooks. University of Georgia Press.
  • Níkleva, D. G., & Rodríguez-Muñoz, F. J.(2022). Effects of a visual literacy programme for the improvement of reading comprehension in primary and secondary school students. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-9. https://doi.org/10.21248/l1esll.2022.22.1.394
  • Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How picturebooks work. Routledge.
  • O'Neil, K. E. (2011).Reading pictures: developing visual literacy for greater comprehension. The Reading Teacher. 65(3). 214-223. https://doi.org/10.1002/TRTR.01026
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri: 1 okuma eğitimi. Öncü Kitabevi.
  • Öztürk, İ. Y., & Kavas, M. (2019). Görsel okuma ve görsel sunu becerileri bağlamında 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 23-39.
  • Pantaleo, S. (2007). "How could that be?": Reading banyai’s zoom and re-zoom. Language Arts, 84(3), 222-233.
  • Reynolds, K., & Evans, M. (2009). Narrative performance and parental scaffolding of shy and nonshy children. Applied Psycholinguistics, 30(2), 363–384.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • Serafini, F. (2010). Reading multimodal texts: Perceptual, structural and ideological perspectives. Children's Literature in Education, 41, 85–104.
  • Serafini, F. (2012). Expanding the four resources model: Reading visual and multi-modal texts. Pedagogies: An İnternational Journal, 7(2), 150-164.10.1080/1554480X.2012.656347
  • Serafini,F.(2014). Reading the visual:An intro-duction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). Tudem Yayınevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınevi.
  • Sivri, M. (2014). Çocuk edebiyatında görsel metin eleştirisi. Türk Dili, 579-584.
  • Smith, G.G. (2003). Stimulating critical thinking with wordless books. The Ohio Reading Teacher, 36(1-2), 75-80.
  • Şimşek, T. (2014). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı. Grafiker Yayınları.
  • Şirin, R. M. (2000). 99 Soruda çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Terrusi, M. (2017). Silent books. Wonder, silence and other metamorphosis in wordless picture books. Proceedings,1(9), 879-891. https://doi.org/10.3390/proceedings1090879
  • Uzuner, S., Aktaş, E., & Albayrak, L. (2010). Türkçe 6,7 ve 8. sınıf ders kitaplarının görseller (illüstrasyonlar) açısından değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 721-733.
  • Yang, C. H., Cheng, J. C., & Chou, M. J. (2016). Empowering children's creativity with the instruction of wordless picture books. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 4(7). 1-16.
  • Yuan, H., Segers, E., & Verhoeven, L. (2022). The role of phonological awareness, pinyin letter knowledge, and visual perception skills in kindergarteners’ Chinese character reading. Behavioral Sciences, 12(8), 254-268. . https://doi.org/10.3390/bs12080254
  • YükselGemalmayan, R. (2011). Çocuğun imgelemi ve görsel dilin önemi. Sever, S. (Ed.) 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, (s: 537-545). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Zhu, J. (2022). Using picture books to support cultural transitions among college international students: Pedagogical designs for ESL classrooms. TESOL Journal, 13(2), e638. https://doi.org/10.1002/tesj.638

Les livres muets dans le contexte de la lecture visuelle chez les jeunes enfants

Yıl 2024, Sayı: 60, 1332 - 1342, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1425765

Öz

La littérature enfantine, qui apporte une contribution importante au développement multiforme des enfants, comporte de nombreux domaines. Les œuvres de littérature enfantine se divisent en deux catégories : les œuvres écrites et les œuvres orales, et les livres muets font partie des produits de littérature écrite. En général, les produits de la littérature enfantine soutiennent tous les domaines du développement des enfants, en particulier leur développement linguistique et cognitif, et encouragent leur créativité et leur imagination. En outre, les livres muets sont considérés comme l'une des plus belles formes artistiques de littérature et offrent aux enfants une grande variété de thèmes, de contenus et de niveaux de difficulté. Les images que les enfants analysent par le biais de la lecture visuelle leur permettent également d'inventer de nouvelles histoires. L'objectif de cette étude est de présenter la définition, les types, l'importance et la contribution des livres muets, qui occupent une place importante dans la petite enfance, au développement des enfants. Les livres muets, qui renforcent la mémoire visuelle des enfants, améliorent leur vocabulaire et les aident à créer librement leurs propres histoires, sont de plus en plus répandus et connus des éducateurs et des parents.

Kaynakça

  • Alver, K. (2004). Edebiyat sosyolojisi incelemeleri. Hece Yayınları.
  • Arizpe, E. (2013) Meaning-making from wordless (or nearly wordless) picturebooks: what educational research expects and what readers have to say. Cambridge Journal of Education 43(2), 163-176. https://doi. org/10.1080/0305764X.2013.767879
  • Arizpe, E. (2014). Wordless picturebooks: critical and educational perspectives on meaning-making. In B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), Picturebooks:Representation and narration (pp: 91–106). Routledge.
  • Atasagun, A. (2022). Görsel okuryazarlık bağlamında sessiz kitaplar ve dil edinimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Bayraktar, T. (2022). Okul öncesi dönemi öğrencileri ile öğretmen ve velilerin sessiz kitaplara yönelik görsel okuma becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Bosch, E. (2018). Wordless picturebooks In B. Kummerling-Meibauer (Ed.). The Routledge Companıon to Pıcturebooks. (pp: 191-201). Routledge.
  • Büyükköse, E.C. (2020). Okul öncesi 3-6 yaş çocuklara yönelik özgün bir sessiz pop-up kitap uygulaması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Chauvin, B. A. (2003). Visual or media literacy? Journal of Visual Literacy.23(2), 119-128. https://doi.org/10.1080/23796529.2003.11674596
  • Ciecierski, L., Nageldinger, J., Bintz, W. P., & Moore, S. D. (2017). New perspectives on picture books. Athens Journal of Education. 4(2),123-136. https://doi.org/10.30958/aje.4-2-2
  • Coskie, T. L., & Davis, K. J. (2008). Encouraging visual literacy. Science and Children.57-58.
  • Crawford, P. A., & Hade, D. D. (2000). Inside the picture, outside the frame: semiotics and the reading of wordless picture books. Journal of Research in Childhood Education. 15(1), 66-80. https://doi.org/10.1080/02568540009594776
  • Doğan, B. (2015). Okuma ve görsel okumanın bir metnin ana düşüncesini bulma ile metni analiz etme üzerine etkilerinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 67-84.
  • Elbir, İ. (2020). Grafik tasarımda illüstrasyon ve resim sanatı ilişkisi açısından sessiz resimli kitapların incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Erdal, G. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı yayınları çocuk kitaplarının resimlemelerine genel bakış, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Fang, Z. (1996). Illustrations, text, and the child reader: What are pictures in children's storybooks for? Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 37(2), 3.
  • Fleckenstein, K. S. (2002). Inviting imagery into our classrooms. In K. S. Fleckenstein, L. T. Calendrillo, D. A. Worley (Eds.).Language and image in the reading-writing classroom (pp. 21-44). Routledge.
  • Gorman, B. K., Fiestas, C. E., Pena, E. D., & Clark, M. R. (2011). Creative and stylistic devices employed by children during a storybook narrative task: a cross-cultural study. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 42(2), p167-18. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2010/10-0052)
  • Gönen, M. (2014). Alanın bileşenleri bağlamında çocuk edebiyatı öğretiminin amacı ve işlevi. Türk Dili DergisiÇocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (Ed. Mustafa Ruhi Şirin). 277-278.
  • Guichot-Muñoz, E., De Sarlo, G., & Ledesma-Gobea, E. (2020). Let me tell you: Experiences with silent books in a framework of early literacy. Pedagogika, 137(1), 176-192.https://doi.org/10.15823/p.2020.137.10
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hower, M., & Griffey H. (2003). Çocuğunuza iyi bir başlangıç kazandırın (Çev. A. Çimen, G. Utku). Timaş Yayınları.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • International Board on Books for Young People (IBBY)(2023). Silent books.https://www.ibby.org/awards-activities/activities/silent-books
  • Kerry-Moran, K. J., & Aerila, J. A. (2019). Story in children's lives: Contributions of the narrative mode to early childhood development, literacy, and learning. Springer.
  • Koç, K., Yıldız, S., & Coşkun, R. (2015). Çocuklar resimli çocuk kitaplarındaki resimleri nasıl yorumluyor? Behiç Ak’ın “Uyurgezer Fil” kitabı ile yapılan görsel okuma üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 10(4). 687-706. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7747
  • Koyuncuoğlu, A. (2021). Çocuk edebiyatının Dünya’daki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. Spor, Eğitim ve Çocuk. 1(1), 1-16. https://doi.org/10.5505/sec.2021.25743
  • Lubis, R. (2018). The progress of students reading comprehension through wordless picture books. Advances in Language and Literary Studies, 9(1). 48-52. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.9n.1p.48
  • Mirandola, G. (2022). Sılent books a space of ımagınatıon where the language of ıllustratıon and photo-lıterature meet. Img Journal, 4(7), 188–205. https://doi.org/10.6092/issn.2724-
  • Marble, S. (2012). How do wordless picture books help develop writing for all students? [Unpublished Master’s Thesis], St. John Fisher University.
  • Nodelman, P. (1988). Words about pictures: The narrative art of the children’s picturebooks. University of Georgia Press.
  • Níkleva, D. G., & Rodríguez-Muñoz, F. J.(2022). Effects of a visual literacy programme for the improvement of reading comprehension in primary and secondary school students. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-9. https://doi.org/10.21248/l1esll.2022.22.1.394
  • Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How picturebooks work. Routledge.
  • O'Neil, K. E. (2011).Reading pictures: developing visual literacy for greater comprehension. The Reading Teacher. 65(3). 214-223. https://doi.org/10.1002/TRTR.01026
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri: 1 okuma eğitimi. Öncü Kitabevi.
  • Öztürk, İ. Y., & Kavas, M. (2019). Görsel okuma ve görsel sunu becerileri bağlamında 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 23-39.
  • Pantaleo, S. (2007). "How could that be?": Reading banyai’s zoom and re-zoom. Language Arts, 84(3), 222-233.
  • Reynolds, K., & Evans, M. (2009). Narrative performance and parental scaffolding of shy and nonshy children. Applied Psycholinguistics, 30(2), 363–384.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • Serafini, F. (2010). Reading multimodal texts: Perceptual, structural and ideological perspectives. Children's Literature in Education, 41, 85–104.
  • Serafini, F. (2012). Expanding the four resources model: Reading visual and multi-modal texts. Pedagogies: An İnternational Journal, 7(2), 150-164.10.1080/1554480X.2012.656347
  • Serafini,F.(2014). Reading the visual:An intro-duction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). Tudem Yayınevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınevi.
  • Sivri, M. (2014). Çocuk edebiyatında görsel metin eleştirisi. Türk Dili, 579-584.
  • Smith, G.G. (2003). Stimulating critical thinking with wordless books. The Ohio Reading Teacher, 36(1-2), 75-80.
  • Şimşek, T. (2014). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı. Grafiker Yayınları.
  • Şirin, R. M. (2000). 99 Soruda çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Terrusi, M. (2017). Silent books. Wonder, silence and other metamorphosis in wordless picture books. Proceedings,1(9), 879-891. https://doi.org/10.3390/proceedings1090879
  • Uzuner, S., Aktaş, E., & Albayrak, L. (2010). Türkçe 6,7 ve 8. sınıf ders kitaplarının görseller (illüstrasyonlar) açısından değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 721-733.
  • Yang, C. H., Cheng, J. C., & Chou, M. J. (2016). Empowering children's creativity with the instruction of wordless picture books. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 4(7). 1-16.
  • Yuan, H., Segers, E., & Verhoeven, L. (2022). The role of phonological awareness, pinyin letter knowledge, and visual perception skills in kindergarteners’ Chinese character reading. Behavioral Sciences, 12(8), 254-268. . https://doi.org/10.3390/bs12080254
  • YükselGemalmayan, R. (2011). Çocuğun imgelemi ve görsel dilin önemi. Sever, S. (Ed.) 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, (s: 537-545). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Zhu, J. (2022). Using picture books to support cultural transitions among college international students: Pedagogical designs for ESL classrooms. TESOL Journal, 13(2), e638. https://doi.org/10.1002/tesj.638

Stille Bücher im Kontext des visuellen Lesens im Kleinkindalter

Yıl 2024, Sayı: 60, 1332 - 1342, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1425765

Öz

Es gibt viele Teilbereiche der Kinderliteratur, die wesentlich zur vielseitigen Entwicklung von Kindern beitragen. Die Werke der Kinderliteratur werden in schriftliche und mündliche unterteilt, und zu den schriftlichen Literaturprodukten gehören die stillen Bücher. Im Allgemeinen unterstützen Kinderliteraturprodukte alle Entwicklungsbereiche von Kindern, insbesondere die sprachliche und kognitive Entwicklung, und fördern auch ihre Kreativität und Fantasie. Darüber hinaus gelten Stillebücher als eine der schönsten künstlerischen Formen der Literatur und bieten Kindern ein breites Spektrum an Themen, Inhalten und Schwierigkeitsgraden. Die Bilder, die von den Kindern durch visuelles Lesen analysiert werden, ermöglichen es ihnen auch, neue Geschichten zu erfinden. Ziel dieser Übersichtsstudie ist es, die Definition und die Arten von stillen Büchern, die einen wichtigen Platz in der frühen Kindheit einnehmen, sowie ihre Bedeutung und ihren Beitrag zur Entwicklung von Kindern aufzuzeigen. Die zunehmende Verbreitung und das Bewusstsein für stille Bücher, die das visuelle Gedächtnis der Kinder stärken, ihren Wortschatz entwickeln und dazu beitragen, dass die Kinder ihre eigenen Geschichten frei erfinden können, führen dazu, dass sie bei Erziehern und Eltern von Tag zu Tag beliebter werden.

Kaynakça

  • Alver, K. (2004). Edebiyat sosyolojisi incelemeleri. Hece Yayınları.
  • Arizpe, E. (2013) Meaning-making from wordless (or nearly wordless) picturebooks: what educational research expects and what readers have to say. Cambridge Journal of Education 43(2), 163-176. https://doi. org/10.1080/0305764X.2013.767879
  • Arizpe, E. (2014). Wordless picturebooks: critical and educational perspectives on meaning-making. In B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), Picturebooks:Representation and narration (pp: 91–106). Routledge.
  • Atasagun, A. (2022). Görsel okuryazarlık bağlamında sessiz kitaplar ve dil edinimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Bayraktar, T. (2022). Okul öncesi dönemi öğrencileri ile öğretmen ve velilerin sessiz kitaplara yönelik görsel okuma becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Bosch, E. (2018). Wordless picturebooks In B. Kummerling-Meibauer (Ed.). The Routledge Companıon to Pıcturebooks. (pp: 191-201). Routledge.
  • Büyükköse, E.C. (2020). Okul öncesi 3-6 yaş çocuklara yönelik özgün bir sessiz pop-up kitap uygulaması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Chauvin, B. A. (2003). Visual or media literacy? Journal of Visual Literacy.23(2), 119-128. https://doi.org/10.1080/23796529.2003.11674596
  • Ciecierski, L., Nageldinger, J., Bintz, W. P., & Moore, S. D. (2017). New perspectives on picture books. Athens Journal of Education. 4(2),123-136. https://doi.org/10.30958/aje.4-2-2
  • Coskie, T. L., & Davis, K. J. (2008). Encouraging visual literacy. Science and Children.57-58.
  • Crawford, P. A., & Hade, D. D. (2000). Inside the picture, outside the frame: semiotics and the reading of wordless picture books. Journal of Research in Childhood Education. 15(1), 66-80. https://doi.org/10.1080/02568540009594776
  • Doğan, B. (2015). Okuma ve görsel okumanın bir metnin ana düşüncesini bulma ile metni analiz etme üzerine etkilerinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 67-84.
  • Elbir, İ. (2020). Grafik tasarımda illüstrasyon ve resim sanatı ilişkisi açısından sessiz resimli kitapların incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Erdal, G. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı yayınları çocuk kitaplarının resimlemelerine genel bakış, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Fang, Z. (1996). Illustrations, text, and the child reader: What are pictures in children's storybooks for? Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 37(2), 3.
  • Fleckenstein, K. S. (2002). Inviting imagery into our classrooms. In K. S. Fleckenstein, L. T. Calendrillo, D. A. Worley (Eds.).Language and image in the reading-writing classroom (pp. 21-44). Routledge.
  • Gorman, B. K., Fiestas, C. E., Pena, E. D., & Clark, M. R. (2011). Creative and stylistic devices employed by children during a storybook narrative task: a cross-cultural study. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 42(2), p167-18. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2010/10-0052)
  • Gönen, M. (2014). Alanın bileşenleri bağlamında çocuk edebiyatı öğretiminin amacı ve işlevi. Türk Dili DergisiÇocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (Ed. Mustafa Ruhi Şirin). 277-278.
  • Guichot-Muñoz, E., De Sarlo, G., & Ledesma-Gobea, E. (2020). Let me tell you: Experiences with silent books in a framework of early literacy. Pedagogika, 137(1), 176-192.https://doi.org/10.15823/p.2020.137.10
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hower, M., & Griffey H. (2003). Çocuğunuza iyi bir başlangıç kazandırın (Çev. A. Çimen, G. Utku). Timaş Yayınları.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • International Board on Books for Young People (IBBY)(2023). Silent books.https://www.ibby.org/awards-activities/activities/silent-books
  • Kerry-Moran, K. J., & Aerila, J. A. (2019). Story in children's lives: Contributions of the narrative mode to early childhood development, literacy, and learning. Springer.
  • Koç, K., Yıldız, S., & Coşkun, R. (2015). Çocuklar resimli çocuk kitaplarındaki resimleri nasıl yorumluyor? Behiç Ak’ın “Uyurgezer Fil” kitabı ile yapılan görsel okuma üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 10(4). 687-706. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7747
  • Koyuncuoğlu, A. (2021). Çocuk edebiyatının Dünya’daki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. Spor, Eğitim ve Çocuk. 1(1), 1-16. https://doi.org/10.5505/sec.2021.25743
  • Lubis, R. (2018). The progress of students reading comprehension through wordless picture books. Advances in Language and Literary Studies, 9(1). 48-52. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.9n.1p.48
  • Mirandola, G. (2022). Sılent books a space of ımagınatıon where the language of ıllustratıon and photo-lıterature meet. Img Journal, 4(7), 188–205. https://doi.org/10.6092/issn.2724-
  • Marble, S. (2012). How do wordless picture books help develop writing for all students? [Unpublished Master’s Thesis], St. John Fisher University.
  • Nodelman, P. (1988). Words about pictures: The narrative art of the children’s picturebooks. University of Georgia Press.
  • Níkleva, D. G., & Rodríguez-Muñoz, F. J.(2022). Effects of a visual literacy programme for the improvement of reading comprehension in primary and secondary school students. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-9. https://doi.org/10.21248/l1esll.2022.22.1.394
  • Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How picturebooks work. Routledge.
  • O'Neil, K. E. (2011).Reading pictures: developing visual literacy for greater comprehension. The Reading Teacher. 65(3). 214-223. https://doi.org/10.1002/TRTR.01026
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri: 1 okuma eğitimi. Öncü Kitabevi.
  • Öztürk, İ. Y., & Kavas, M. (2019). Görsel okuma ve görsel sunu becerileri bağlamında 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 23-39.
  • Pantaleo, S. (2007). "How could that be?": Reading banyai’s zoom and re-zoom. Language Arts, 84(3), 222-233.
  • Reynolds, K., & Evans, M. (2009). Narrative performance and parental scaffolding of shy and nonshy children. Applied Psycholinguistics, 30(2), 363–384.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • Serafini, F. (2010). Reading multimodal texts: Perceptual, structural and ideological perspectives. Children's Literature in Education, 41, 85–104.
  • Serafini, F. (2012). Expanding the four resources model: Reading visual and multi-modal texts. Pedagogies: An İnternational Journal, 7(2), 150-164.10.1080/1554480X.2012.656347
  • Serafini,F.(2014). Reading the visual:An intro-duction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). Tudem Yayınevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınevi.
  • Sivri, M. (2014). Çocuk edebiyatında görsel metin eleştirisi. Türk Dili, 579-584.
  • Smith, G.G. (2003). Stimulating critical thinking with wordless books. The Ohio Reading Teacher, 36(1-2), 75-80.
  • Şimşek, T. (2014). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı. Grafiker Yayınları.
  • Şirin, R. M. (2000). 99 Soruda çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Terrusi, M. (2017). Silent books. Wonder, silence and other metamorphosis in wordless picture books. Proceedings,1(9), 879-891. https://doi.org/10.3390/proceedings1090879
  • Uzuner, S., Aktaş, E., & Albayrak, L. (2010). Türkçe 6,7 ve 8. sınıf ders kitaplarının görseller (illüstrasyonlar) açısından değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 721-733.
  • Yang, C. H., Cheng, J. C., & Chou, M. J. (2016). Empowering children's creativity with the instruction of wordless picture books. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 4(7). 1-16.
  • Yuan, H., Segers, E., & Verhoeven, L. (2022). The role of phonological awareness, pinyin letter knowledge, and visual perception skills in kindergarteners’ Chinese character reading. Behavioral Sciences, 12(8), 254-268. . https://doi.org/10.3390/bs12080254
  • YükselGemalmayan, R. (2011). Çocuğun imgelemi ve görsel dilin önemi. Sever, S. (Ed.) 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, (s: 537-545). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Zhu, J. (2022). Using picture books to support cultural transitions among college international students: Pedagogical designs for ESL classrooms. TESOL Journal, 13(2), e638. https://doi.org/10.1002/tesj.638

Erken Çocukluk Döneminde Görsel Okuma Bağlamında Sessiz Kitaplar

Yıl 2024, Sayı: 60, 1332 - 1342, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1425765

Öz

Çocukların çok yönlü gelişimlerine oldukça önemli katkılarda bulunan çocuk edebiyatının birçok alt dalı bulunmaktadır. Çocuk edebiyatı eserleri yazılı ve sözlü olarak gruplandırılmaktadır ve sessiz kitaplar yazılı edebiyat ürünleri arasında yer almaktadır. Genel olarak çocuk edebiyatı ürünleri, çocukların başta dil ve bilişsel gelişimi olmak üzere tüm gelişim alanlarını desteklemekte aynı zamanda onların yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini geliştirmektedir. Bunun yanı sıra sessiz kitaplar edebiyatın en güzel sanatsal biçimlerinden biri olarak kabul edilirler ve çocuklara çok çeşitli konu, tema ve zorluk seviyesinde ürünler sunarlar. Çocuklar tarafından görsel okuma aracılığı ile incelenen resimler, onların yeni hikâyeler üretmesini de sağlamaktadır. Bu derleme çalışmasının amacı erken çocukluk döneminde önemli bir yere sahip olan sessiz kitapların tanımını, türlerini ve çocukların gelişimindeki önemini ve katkısını ortaya koymaktır. Çocukların görsel hafızasını güçlendiren, kelime dağarcığını geliştiren ve çocukların kendi hikâyelerini özgürce oluşturmalarına katkı sağlayan sessiz kitapların yaygınlığının ve bilinirliğinin artması, eğitimciler ve ebeveynler arasında tercih edilirliğini de gün geçtikçe artırmaktadır.

Kaynakça

  • Alver, K. (2004). Edebiyat sosyolojisi incelemeleri. Hece Yayınları.
  • Arizpe, E. (2013) Meaning-making from wordless (or nearly wordless) picturebooks: what educational research expects and what readers have to say. Cambridge Journal of Education 43(2), 163-176. https://doi. org/10.1080/0305764X.2013.767879
  • Arizpe, E. (2014). Wordless picturebooks: critical and educational perspectives on meaning-making. In B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), Picturebooks:Representation and narration (pp: 91–106). Routledge.
  • Atasagun, A. (2022). Görsel okuryazarlık bağlamında sessiz kitaplar ve dil edinimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Bayraktar, T. (2022). Okul öncesi dönemi öğrencileri ile öğretmen ve velilerin sessiz kitaplara yönelik görsel okuma becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Bosch, E. (2018). Wordless picturebooks In B. Kummerling-Meibauer (Ed.). The Routledge Companıon to Pıcturebooks. (pp: 191-201). Routledge.
  • Büyükköse, E.C. (2020). Okul öncesi 3-6 yaş çocuklara yönelik özgün bir sessiz pop-up kitap uygulaması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Chauvin, B. A. (2003). Visual or media literacy? Journal of Visual Literacy.23(2), 119-128. https://doi.org/10.1080/23796529.2003.11674596
  • Ciecierski, L., Nageldinger, J., Bintz, W. P., & Moore, S. D. (2017). New perspectives on picture books. Athens Journal of Education. 4(2),123-136. https://doi.org/10.30958/aje.4-2-2
  • Coskie, T. L., & Davis, K. J. (2008). Encouraging visual literacy. Science and Children.57-58.
  • Crawford, P. A., & Hade, D. D. (2000). Inside the picture, outside the frame: semiotics and the reading of wordless picture books. Journal of Research in Childhood Education. 15(1), 66-80. https://doi.org/10.1080/02568540009594776
  • Doğan, B. (2015). Okuma ve görsel okumanın bir metnin ana düşüncesini bulma ile metni analiz etme üzerine etkilerinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 67-84.
  • Elbir, İ. (2020). Grafik tasarımda illüstrasyon ve resim sanatı ilişkisi açısından sessiz resimli kitapların incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Erdal, G. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı yayınları çocuk kitaplarının resimlemelerine genel bakış, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Fang, Z. (1996). Illustrations, text, and the child reader: What are pictures in children's storybooks for? Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 37(2), 3.
  • Fleckenstein, K. S. (2002). Inviting imagery into our classrooms. In K. S. Fleckenstein, L. T. Calendrillo, D. A. Worley (Eds.).Language and image in the reading-writing classroom (pp. 21-44). Routledge.
  • Gorman, B. K., Fiestas, C. E., Pena, E. D., & Clark, M. R. (2011). Creative and stylistic devices employed by children during a storybook narrative task: a cross-cultural study. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 42(2), p167-18. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2010/10-0052)
  • Gönen, M. (2014). Alanın bileşenleri bağlamında çocuk edebiyatı öğretiminin amacı ve işlevi. Türk Dili DergisiÇocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (Ed. Mustafa Ruhi Şirin). 277-278.
  • Guichot-Muñoz, E., De Sarlo, G., & Ledesma-Gobea, E. (2020). Let me tell you: Experiences with silent books in a framework of early literacy. Pedagogika, 137(1), 176-192.https://doi.org/10.15823/p.2020.137.10
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hower, M., & Griffey H. (2003). Çocuğunuza iyi bir başlangıç kazandırın (Çev. A. Çimen, G. Utku). Timaş Yayınları.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • International Board on Books for Young People (IBBY)(2023). Silent books.https://www.ibby.org/awards-activities/activities/silent-books
  • Kerry-Moran, K. J., & Aerila, J. A. (2019). Story in children's lives: Contributions of the narrative mode to early childhood development, literacy, and learning. Springer.
  • Koç, K., Yıldız, S., & Coşkun, R. (2015). Çocuklar resimli çocuk kitaplarındaki resimleri nasıl yorumluyor? Behiç Ak’ın “Uyurgezer Fil” kitabı ile yapılan görsel okuma üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 10(4). 687-706. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7747
  • Koyuncuoğlu, A. (2021). Çocuk edebiyatının Dünya’daki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. Spor, Eğitim ve Çocuk. 1(1), 1-16. https://doi.org/10.5505/sec.2021.25743
  • Lubis, R. (2018). The progress of students reading comprehension through wordless picture books. Advances in Language and Literary Studies, 9(1). 48-52. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.9n.1p.48
  • Mirandola, G. (2022). Sılent books a space of ımagınatıon where the language of ıllustratıon and photo-lıterature meet. Img Journal, 4(7), 188–205. https://doi.org/10.6092/issn.2724-
  • Marble, S. (2012). How do wordless picture books help develop writing for all students? [Unpublished Master’s Thesis], St. John Fisher University.
  • Nodelman, P. (1988). Words about pictures: The narrative art of the children’s picturebooks. University of Georgia Press.
  • Níkleva, D. G., & Rodríguez-Muñoz, F. J.(2022). Effects of a visual literacy programme for the improvement of reading comprehension in primary and secondary school students. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-9. https://doi.org/10.21248/l1esll.2022.22.1.394
  • Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How picturebooks work. Routledge.
  • O'Neil, K. E. (2011).Reading pictures: developing visual literacy for greater comprehension. The Reading Teacher. 65(3). 214-223. https://doi.org/10.1002/TRTR.01026
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri: 1 okuma eğitimi. Öncü Kitabevi.
  • Öztürk, İ. Y., & Kavas, M. (2019). Görsel okuma ve görsel sunu becerileri bağlamında 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 23-39.
  • Pantaleo, S. (2007). "How could that be?": Reading banyai’s zoom and re-zoom. Language Arts, 84(3), 222-233.
  • Reynolds, K., & Evans, M. (2009). Narrative performance and parental scaffolding of shy and nonshy children. Applied Psycholinguistics, 30(2), 363–384.https://doi.org/10.1017/S0142716409090158
  • Serafini, F. (2010). Reading multimodal texts: Perceptual, structural and ideological perspectives. Children's Literature in Education, 41, 85–104.
  • Serafini, F. (2012). Expanding the four resources model: Reading visual and multi-modal texts. Pedagogies: An İnternational Journal, 7(2), 150-164.10.1080/1554480X.2012.656347
  • Serafini,F.(2014). Reading the visual:An intro-duction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). Tudem Yayınevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınevi.
  • Sivri, M. (2014). Çocuk edebiyatında görsel metin eleştirisi. Türk Dili, 579-584.
  • Smith, G.G. (2003). Stimulating critical thinking with wordless books. The Ohio Reading Teacher, 36(1-2), 75-80.
  • Şimşek, T. (2014). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı. Grafiker Yayınları.
  • Şirin, R. M. (2000). 99 Soruda çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Terrusi, M. (2017). Silent books. Wonder, silence and other metamorphosis in wordless picture books. Proceedings,1(9), 879-891. https://doi.org/10.3390/proceedings1090879
  • Uzuner, S., Aktaş, E., & Albayrak, L. (2010). Türkçe 6,7 ve 8. sınıf ders kitaplarının görseller (illüstrasyonlar) açısından değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 721-733.
  • Yang, C. H., Cheng, J. C., & Chou, M. J. (2016). Empowering children's creativity with the instruction of wordless picture books. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 4(7). 1-16.
  • Yuan, H., Segers, E., & Verhoeven, L. (2022). The role of phonological awareness, pinyin letter knowledge, and visual perception skills in kindergarteners’ Chinese character reading. Behavioral Sciences, 12(8), 254-268. . https://doi.org/10.3390/bs12080254
  • YükselGemalmayan, R. (2011). Çocuğun imgelemi ve görsel dilin önemi. Sever, S. (Ed.) 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, (s: 537-545). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Zhu, J. (2022). Using picture books to support cultural transitions among college international students: Pedagogical designs for ESL classrooms. TESOL Journal, 13(2), e638. https://doi.org/10.1002/tesj.638
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslıhan Gülbil 0009-0001-8515-3078

Asuman Bilbay 0000-0002-3301-9846

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2024
Kabul Tarihi 27 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Gülbil, A., & Bilbay, A. (2024). Erken Çocukluk Döneminde Görsel Okuma Bağlamında Sessiz Kitaplar. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 1332-1342. https://doi.org/10.53444/deubefd.1425765