The purpose of this research is to determine the relationship between middle school principals' sustainable leadership and learning organizations. The population of the study consists of 14.767 teachers working in 492 public middle schools located in Izmir province during the 2022-2023 academic year. Quantitative research method was used in the study, and it was conducted in a relational survey model. Stratified sampling method was used for the research. The sample of the study consists of 528 teachers from 38 middle schools in 12 districts within Izmir province. Çayak and Çetin's (2018) "Sustainable Leadership Scale", Çetin and Baydar's (2021) "Learning Organization Scale" were used for research data. The data obtained were analyzed using parametric and non-parametric tests to determine whether there is a normal distribution in the study groups. The study provides scale degree, level, arithmetic mean, and standard deviation values for sustainable leadership scale of school principals, learning organization scale, and its sub-dimensions. According to the results, teachers expressed their views that the arithmetic mean of their principals' sustainable leadership (x̄=3.94) is at a high level, with a scale degree of strongly agree. Teachers expressed their views that the arithmetic mean of the learning organization (x̄=2.81) is at a moderate level, with a scale degree of somewhat agree. As a result of the findings of the study, a high level of positive relationship was found between school principals' sustainable leadership and learning organizations. Simple regression analysis revealed that the independent variable "Sustainable Leadership" significantly predicted the dependent variable "Learning Organization".
Leadership sustainability sustainable leadership learning organization learning organization (school).
Bu araştırmanın amacı, ortaokul müdürlerinin sürdürülebilir liderlikleri ile öğrenen örgüt arasındaki ilişkilerin tespit edilmesidir. Araştırmanın evreni 2022-2023 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde yer alan 492 resmi ortaokulda görevli olan 14.767 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup, ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırma için tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, İzmir ili sınırlarında yer alan 12 ilçeden, 38 ortaokul ve bu okullarda görevli olan 528 öğretmenin katılımından oluşmaktadır. Araştırma verileri için Çayak ve Çetin’nin (2018) “Sürdürülebilir Liderlik Ölçeği”, Çetin ve Baydar’ın (2021) “Öğrenen Örgüt Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonucu çalışma gruplarında normal dağılımın olup olmadığına ilişkin olarak parametrik ve non-parametrik testlerle analiz yapılmıştır. Araştırmada okul müdürlerine ilişkin sürdürülebilir liderlik ölçeği, öğrenen örgüt ölçeği ve alt boyutlarına yönelik ölçek derecesi, düzey, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri verilmiştir. Buna göre öğretmenler, müdürlerinin sürdürülebilir liderliklerinin aritmetik ortalaması (x̄=3.94), ölçek derecesi katılıyorum, düzeyi yüksek düzeyde şeklinde görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin, öğrenen örgütün aritmetik ortalaması (x̄=2,81), ölçek derecesi orta düzeyde katılıyorum, düzeyi orta düzey olarak görüş belirtmişlerdir. Araştırmanın bulguları sonucu okul müdürlerinin sürdürülebilir liderlikleri ile öğrenen örgüt arasında yüksek düzeyde ve pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Basit regresyon analizi sonucu bağımsız değişken “Sürdürülebilir Liderlik”, bağımlı değişken “Öğrenen Örgüt”ü anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur.
Liderlik sürdürülebilirlik sürdürülebilir liderlik öğrenme örgüt öğrenen örgüt (okul).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 60 |