Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analyzing The Readability Level of Texts in High School English Textbooks

Yıl 2024, Sayı: 60, 1558 - 1576, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1472854

Öz

Readability level of a text written in English is important for the students to understand the content. Texts which have appropriate readability level increase students’ comprehension, retention, reading speed and reading performance. The aim of this study is to determine the readability levels of high school English textbooks. The research is a descriptive study based on document analysis. In the study, a total of 72 texts selected from 9th, 10th, 11th and 12th grade level English textbooks were analyzed with Flesch Reading Ease readability index. As a result of the study, it was determined that average readability level scores of texts in 9th, 10th and 11th grades textbooks were suitable for students’ level, but average readability level score of texts in 12th grade textbook was fairly-difficult for students’ level. The results were discussed, and some suggestions were made.

Kaynakça

  • Abusaaleek, R., & Khataybeh, A. (2020). Analyzing the readability level of English textbooks used in Jordan. Research in English Language Pedagogy, Vol 8(2), 334-348.
  • Acar, S., & Karakuş, N. (2022). Türkçe ve Türk Kültürü 5-8. seviye ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 189-203. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1112789
  • Ağyürek, M., & Özay Köse, E. (2022). 11. sınıf Biyoloji ders kitaplarındaki sinir sistemi konusunun okunabilirlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Beşerî Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 8(18), 354-370.
  • Altuntaş Gürsoy, İ., & Çevik, M. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi için hazırlanmış yardımcı okuma kitaplarının okunabilirliklerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1227-1245. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1391687
  • Arslan, K., & Bay, Y. (2022). İlkokul 1-4. sınıflar Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 488-504. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1176597
  • Bağcı, H., & Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 12-28.
  • Bailin, A., & Grafstein, A. (2016). Readability: text and context. Palgrave MacMillan.
  • Barrot, J.S. (2013). Revisiting the role of linguistic complexity in ESL reading comprehension. The Southest Asian Journal of English Language Studies, 19(1), 5-18.
  • Baş, B., & İnan Yıldız, F. (2015). 2. Sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), https://doi.org/10.17860/efd.28285
  • Bayır, E., & Livdumlu Kahveci, S. (2021). Ortaokul Fen bilimleri ders kitaplarının okunabilirlik açısından analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1561-1572.
  • Benbellal, A. (2020). The effects of brainstorming and predicting as schema activation strategies on the Algerian EFL students’ reading comprehension: A experimental study at the department of English blida 2 university, Algeria. International Journal Of Science & Education Studies, 7(2), 62-78.
  • Benzer, A., & Bozkurt, B. (2021). Okuma stratejileri öğretiminin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 1-29.
  • Bora, A., & Arslan, M. A. (2021). Türkçe ders (5, 6, 7, 8) kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 222-236.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Carrell, P. L. (1989). SLA and classroom instruction: Reading. Annual Review of Applied Linguistics, 9, 223-242. https://doi.org/10.1017/S026719050000091X
  • Clatworthy, M., & Jones, M. (2001). The effect of thematic structure on the variability of annual report readability. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol 14, 311-326.
  • Clemens, N. H., Hsiao, Y.Y., Lee, K., Martinez-Lincoln, A., Moore, C., Toste, J., & Simmons, L. (2021). The differential importance of component skills on reading comprehension test performance among struggling adolescent readers. Journal of Learning Disabilities, 54(3), 155-169.
  • Cline, T. A. (1972). Readability of community college textbooks and the reading ability of the students who use them. Journal of Reading Behavior, 5(2), 110–118. https://doi.org/10.1080/10862967209547033
  • Crossley, S. A., Greenfield, J., & McNamara, D. S. (2008). Assessing text readability using cognitive based indices. TESOL Quarterly, 42(3), 475-493.
  • Crossley, S. A., Allen, D. B., & McNamara, D. S. (2011). Text readability and intuitive simplification: A comparison of readability formulas. Reading In A Foreign Language. Vol 23(1), 84-101.
  • Crossley, S. A., Skalicky, S., Dascalu, M., McNamara, D. S., & Kyle, K. (2017). Predicting text comprehension processing and familiarity in adult readers: New approaches to readability formulas. Discourse Processes, Vol 54:5-6, 340-359.
  • Çakmak, G., & Çil, E. (2014). 4. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitabının okunabilirlik formülleriyle değerlendirilmesi: Canlılar dünyasını gezelim, tanıyalım ünite örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 1(3), 1-26.
  • Çelik, T., Çetinkaya, G., & Aydoğan Yenmez, A. (2020). Teachers’ and students’ views on the readability and comprehensibility of texts in secondary school mathematics textbooks. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(1), 1-28. https://doi.org/10.30964/auebfd.544757
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Çıplak, G., & Balcı, A. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik özelliğinin incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 30, 170-187. DOI: https://doi.org/10.29000/rumelide.1193033
  • Danielson K. E. (1987). Readability formulas: a necessary evil? Reading Horizons, 27(3), 178–188.
  • De Carvalho, L.R. (1984). Reading strategies in English as a foreign language. [Unpublished Masters Thesis]. Universidade Federal De Santa Catarina.
  • Doğan, M., & Ertugay, E. (2019). Genel muhasebe ders kitaplarının okunabilirlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(4), 863-878. https://doi.org/10.31460/mbdd.516832
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma. Milli Eğitim Basımevi.
  • Dubay, W. H. (2004). The principles of readability. Impact Information.
  • Dubay, W. H. (2006). The classic readability studies. Impact Information.
  • Eker, C., İnce, M., & Sağlam, D. (2018). İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi ders kitabının okunabilirlik ve yaş düzeyine uygunluk açılarından değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 14(4), 404-416. https://doi.org/10.17244/eku.414512
  • Enright, M. K., Grabe, W., Koda, K., Mosenthal, P., Mulcahy-Ernt, P., & Schedle, M. (2000). TOEFL 2000 reading framework: A working paper. TOEFL Monograph, No 17. Educational Testing Service.
  • Farr, R., Pritchard, R., & Smitten, B. (1990). A description of what happens when an examinee takes a multiple-choice reading comprehension test. Journal of Educational Measurement, (27)3, 209-226. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1990.tb00744.x
  • Fata, I. A., Komariah, E., & Alya, A. R. (2022). Assessment of readibility level of reading materials in Indonesia EFL texbooks. Lingua Cultura, 16(1), 97-104.
  • Gilliland, J. (1972). Readability. University of London Press.
  • Gomez, P. C., & Sanchez-Lafuente, A. A. (2019). Readability indices for the assessment of textbooks: A feasibility study in the context of EFL. Vigo International Journal of Applied Linguistics, 16, 31-52. https://doi.org/10.35869/vial.v0i16.92
  • Goodman, K. (1988). Interactive approaches to second language reading. P. L. Carrell & D. E. Eskey (Eds). The Reading Process içinde (11-21). Cambridge University Press.
  • Graesser, A. C., Karnavat, A.B., Daniel, F. K., Cooper, E., Whitten, S.N., & Louwerse, M. (2001). A computer tool to improve questionnaire design. Press of Federal Committee on Statistical Methodology.
  • Graesser, A. C., McNamara, D. S., Louwerse, M. M., & Cai, Z. (2004). Coh-metrix: Analysis of text cohesion and language behavior research methods. Instruments and Computers, 36, 193-202.
  • Graesser, A. C. (2007). An introduction to strategic reading comprehension. D. S. McNamara (Ed). Reading comprehension strategies. Theories, interventions and technologies içinde. (3-26). Lawrence Erlbaum Associates
  • Grellet, F. (1981). Developing reading skills. A practical guide to reading comprehension exercises. Cambridge University Press.
  • Gül, Ş. (2019). Ortaöğretim 10. sınıf Biyoloji ders kitabındaki metinlerin okunabilirliğinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 7(2), 22-37.
  • Gül, S., Özay Köse, E., & Diken, E. H. (2020). The examination of the readability levels of texts in 9th grade Biology textbook. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(1), 1-27. https://doi.org/10.14812/cuefd.466481
  • Handayani, R., Furaidah, F., & Ivone, F. M. (2020). The readability level of reading texts in Erlanga straight point series English for eleventh grade students. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol 5(11), 1579-1587.
  • He, T. (2008). Reading for different goals: The interplay of EFL college students’ multiple goals, reading strategy use and reading comprehension. Journal of Research in Reading. Vol 31(2), 224-242.
  • Hulme, C., & Snowling, M. J. (2012). Learning to read: What we know and what we need to understand better. Child Development Perspectives. Vol 7(1), 1-5.
  • Islam, S., & Santoso, E. (2018). The effectiveness of using authentic texts in the teaching reading comprehension. English Teaching Learning and Research Journal (ETERNAL), Vol 4(2), 166-180. https://doi.org/10.24252/Eternal.V42.2018.A3
  • Jain, N. (2020). A comparative study of annual reports on the basis of radability formulas and size. South Asian Journal of Management. Vol 27(3), 176-200.
  • Johns, A. M. (1997). Text, role and context: Developing academic literacies. Cambridge University Press.
  • Just, M. A., & Carpenter, P. A. (1980). A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological Review, 87(4), 329–354. https://doi.org/10.1037/0033-295X.87.4.329
  • Karaca, M. F. (2023). İlkokul ve ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliklerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(3), 3203-3236. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1249925
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keskin, H., & Akıllı, M. (2013). Fen ve Teknoloji ders kitaplarının okunabilirliğinin farklılaştırılmış boşluk doldurma testleri ile ölçülmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 47-66.
  • Khalifa, H., & Weir, C. J. (2009). Examining reading: Research and practice in assessing second language reading. Cambridge University Press
  • Kim, D., & Hall, J. (2002). The role of an interactive book reading program in the development of second language pragmatic competence. Modern Language Journal, Vol 86, 332–348. https://doi.org/10.1111/1540-4781.00153.
  • Klare, G. R. (1963) The measurement of readability. Iowa State University Press.
  • Köse, E. Ö. (2009). Biyoloji 9 ders kitabında hücre ile ilgili metinlerin okunabilirlik düzeleri. Cankaya University Journal of Law, 12(2), 141-150.
  • Krokou, Z. (2022). Exploring the relationship between reading comprehension and text genres in fifth and sixth grade. Psychology, Vol 13, 979-993. https://doi.org/10.4236/psych.2022.137067
  • Kuterovac, H. (2016). The relationship between readability, reading comprehension and reading strategies in EFL. [Unpublished masters thesis]. Osjiek J.J. Strosmayer University.
  • Larson, L. C. (2009). Reader response meets new literacies: Empowering readers in online learning communities. The Reading Teacher, 62(8), 638-648. https://doi.org/10.1598/RT.62.8.2
  • Lewis, S. D., & Adams. C. N. (2001). Readability of business columns versus other columns in major U.S. newspapers. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 6(1), 29-36.
  • Marzban, A., & Davaji, S. (2015). The effect of authentic texts on motivation and reading comprehension of EFL students at intermediate level of proficiency. Theory and Practice in Language Studies. Vol 5(1), 85-91. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0501.11
  • McNamara, D. S., Graesser, A. C., McCarthy, P. M., & Cai, Z. (2014). Automated evaluation of text and discourse with coh-metrix. Cambridge University Press.
  • MEB (2023). Devlet kitapları döner sermaye müdürlüğü faaliyetleri. https://dkm.meb.gov.tr/www/tarihcemiz/icerik/1
  • Meyer, B. J., & Rice, G. (1984). The structure of text. P. Pearson, R. Barr, M. Kamil & P. Mosenthal (Eds). Handbook of Reading Research içinde (319-351). Longman.
  • Miller, B., McCardle, P., & Long, R. (2014). Teaching reading and writing improving instruction and student achievement. Paul H. Brooks Publishing Co.
  • Morales, B. C. (2019). Readability and types of questions in Chilean EFL high school textbooks. TESOL Journal. Vol 11:e498, 1-15. https://doi.org/10.1002/tesj.498
  • Moreillon, J. (2007). Collaborative strategies for teaching reading comprehension. American Library Association.
  • Nosrati, V. (2015). Reading test-taking strategies in general training IELTS. Advances in Language and Literary Studies. Vol 6(5), 230-245.
  • NRP (2000). National reading panel: Teaching children to read. https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf
  • Odo, D. M. (2018). A comparison of readability and understandability in second language acquisition textbooks for pre-service EFL teachers. The Journal of Asia Tefl, 15(3), 750-765. http://dx.doi.org/10.18823/asiatefl.2018.15.3.12.750
  • Ogur, E. (2022). 2021-2022 Öğretim yılında okutulan 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1647-1664.
  • Okur, A., & Arı, G. (2013). 6, 7, 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliği. İlköğretim Online, 12(1), 202-226.
  • Özdemir, S. (2016). Beşinci sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici ve bilgilendirici metinlerin okunabilirlik durumu. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi. Cilt 1(1), 33-46.
  • Ranjbaran, F., & Alavi, S. M. (2017). Developing a reading comprehension test for cognitive diagnostic assessment: A RUM analysis. Studies in Educational Evaluation, Vol 55, 167–179. http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.10.007
  • Richards, J. C. (2001). The Role of Textbooks in a Language Program. Cambridge University Press.
  • Richardson, J. S., & Morgan, R. F. (1990). Reading to learn in the content areas. Wadsworth Publishing Company.
  • Sağlam, A. (2023). Hayat bilgisi üçüncü sınıf ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1607-1621. https://doi.org/10.53444/deubefd.1277304
  • Sangia, R. A. (2015). Assessing reading text in English textbook for eleventh grader published by ministry of education and culture. [Unpublished Masters Thesis]. Universitas Negeri Surabaya.
  • Shahian, L., & Pishghadam, R. (2017). Flow and reading comprehension: Testing the mediating role of emotioncy. Issues in Educational Research, 27(3), 527-549.
  • Shanahan, T., Callison, K., Carriere, C., Duke, N. K., David Pearson, P., Schatschneider, C., & Torgesen, J. (2010). Improving reading comprehension in kindergarten through 3rd grade: A practice guide (NCEE 2010 – 4038). National Center for Education Sciences.
  • Si, L., & Callan, J. (2001). A statistical model for scientific readability. Proceedings of the tenth international conference on Information and knowledge management. 574-576. https://doi.org/10.1145/502585.502695
  • Singer, L. M., & Alexander, P. A. (2017). Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration. The Journal of Experimental Education, 85(1),155-172. https://doi.org/10.1080/00220973.2016.1143794
  • Solnyshkina, M. I., Harkova, E. V., & Kiselnikov, A. S. (2014). Comparative coh-metrix analysis of reading comprehension texts: Unified (Russian) state exam in English vs Cambridge first certificate in English. English Language Teaching, 7(12), 65-76. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v7n12p65
  • Srisunakrua, T., & Chumworatayee, T. (2019). Readability of reading passages in English textooks an the Thai National Education English test: A comparative study. AWEJ, 10(2), 257-269. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol10no2.20
  • Şimşek, Y., & Çinpolat, E. (2021). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 233-250.
  • Tekbıyık, A. (2006). Lise Fizik 1 ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 441-446.
  • Topkaya, Y., Yılar, M., & Ulu Kalın, Ö. (2015). Readability of the primary education 8th grade citizenship and democracy education textbook and its suitability for target age level. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(1), 480-491.
  • Turan, İ., & Geçit, Y. (2010). Lise Coğrafya 10. sınıf ders kitabının farklı okullara göre okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 613-622.
  • Ulu Kalın, Ö., & Aydemir, A. (2017). 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının farklı okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi. Studies in Educational Research and Development, 1(1), 83-108.
  • Ulu Kalın, Ö., & Koçoğlu, E. (2017). 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının farklı okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2202-2220. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-364008
  • Vrastilova, O. (2018). Supporting elementary students’ reading through authentic literature for children. A. Burns & J. Siegel (Eds). International Perspectives On Teaching The Four Skills In ELT içinde (141-152). Palgrave Macmillan
  • Watson, S. M. R., Gable, R. A., Gear, S. B., & Hughes, K. C. (2012). Evidence-based strategies for improving the reading comprehension of secondary students: Implications for students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 27(2), 79–89. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2012.00353.x
  • West, G. B. (2017). Reading communities: Developing autonomy in ESL academic reading course. A. Burns & J. Siegel (Eds). International Perspectives on Teaching the Four Skills in ELT içinde (167-178). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63444-9_12
  • Wright, B. D., & Stenner, A. J. (2023). Readability and reading ability. W. P. Fisher Jr & P. J. Massengil. (Eds). Explanatory Models, Unit Standards, and Personalized Learning in Eduational Measurement içinde (89-107). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3747-7_7
  • Yılar, M. B. (2020). 9. sınıf Coğrafya ders kitabında yer alan metinlerin okunabilirlik düzeyinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 1126-1146. https://doi.org/10.37217/tebd.812110
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yokuş, Y., & Örge Yaşar, F. (2023). 3 ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin Ateşman ve Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 153-171. https://doi.org/10.29000/rumelide.1372336
  • Zamanian, M., & Heydari, P. (2012). Readability of texts: State of the art. Theory and Practice in Language Studies, Vol 2(1), 43-53.
  • Zarrati, Z., Nambiar, R. M. K., Rizan, T. N., & Maasum, M. (2014) The importance of text structure awareness in promoting strategic reading among EFL readers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol 118, 537 – 544. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.073

Ortaöğretim İngilizce Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 60, 1558 - 1576, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1472854

Öz

İngilizce yazılmış bir metnin okunabilirlik düzeyi öğrencinin metin içeriğini anlaması açısından önemlidir. Öğrenci seviyesine uygun okunabilirliğe sahip metinler anlamayı, akılda tutmayı, okuma hızını ve okuma kalıcılığını artırmaktadır. Bu çalışmada Ortaöğretim İngilizce ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesine dayalı betimsel bir çalışmadır. Çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan ve 2023-2024 eğitim öğretim yılında devlet okullarında kullanılan 9, 10, 11 ve 12. Sınıflara ait dört ders kitabından seçilen toplam 72 metin Flesch Okuma Kolaylığı okunabilirlik formülüne göre incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında 9, 10 ve 11. Sınıf ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzey puan ortalamasının sınıf düzeyine uygun olduğu ancak 12. Sınıf ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik düzey puan ortalamasının sınıf düzeyinin biraz üzerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar tartışılarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Abusaaleek, R., & Khataybeh, A. (2020). Analyzing the readability level of English textbooks used in Jordan. Research in English Language Pedagogy, Vol 8(2), 334-348.
  • Acar, S., & Karakuş, N. (2022). Türkçe ve Türk Kültürü 5-8. seviye ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 189-203. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1112789
  • Ağyürek, M., & Özay Köse, E. (2022). 11. sınıf Biyoloji ders kitaplarındaki sinir sistemi konusunun okunabilirlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Beşerî Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 8(18), 354-370.
  • Altuntaş Gürsoy, İ., & Çevik, M. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi için hazırlanmış yardımcı okuma kitaplarının okunabilirliklerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1227-1245. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1391687
  • Arslan, K., & Bay, Y. (2022). İlkokul 1-4. sınıflar Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 488-504. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1176597
  • Bağcı, H., & Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 12-28.
  • Bailin, A., & Grafstein, A. (2016). Readability: text and context. Palgrave MacMillan.
  • Barrot, J.S. (2013). Revisiting the role of linguistic complexity in ESL reading comprehension. The Southest Asian Journal of English Language Studies, 19(1), 5-18.
  • Baş, B., & İnan Yıldız, F. (2015). 2. Sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), https://doi.org/10.17860/efd.28285
  • Bayır, E., & Livdumlu Kahveci, S. (2021). Ortaokul Fen bilimleri ders kitaplarının okunabilirlik açısından analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1561-1572.
  • Benbellal, A. (2020). The effects of brainstorming and predicting as schema activation strategies on the Algerian EFL students’ reading comprehension: A experimental study at the department of English blida 2 university, Algeria. International Journal Of Science & Education Studies, 7(2), 62-78.
  • Benzer, A., & Bozkurt, B. (2021). Okuma stratejileri öğretiminin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 1-29.
  • Bora, A., & Arslan, M. A. (2021). Türkçe ders (5, 6, 7, 8) kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 222-236.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Carrell, P. L. (1989). SLA and classroom instruction: Reading. Annual Review of Applied Linguistics, 9, 223-242. https://doi.org/10.1017/S026719050000091X
  • Clatworthy, M., & Jones, M. (2001). The effect of thematic structure on the variability of annual report readability. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol 14, 311-326.
  • Clemens, N. H., Hsiao, Y.Y., Lee, K., Martinez-Lincoln, A., Moore, C., Toste, J., & Simmons, L. (2021). The differential importance of component skills on reading comprehension test performance among struggling adolescent readers. Journal of Learning Disabilities, 54(3), 155-169.
  • Cline, T. A. (1972). Readability of community college textbooks and the reading ability of the students who use them. Journal of Reading Behavior, 5(2), 110–118. https://doi.org/10.1080/10862967209547033
  • Crossley, S. A., Greenfield, J., & McNamara, D. S. (2008). Assessing text readability using cognitive based indices. TESOL Quarterly, 42(3), 475-493.
  • Crossley, S. A., Allen, D. B., & McNamara, D. S. (2011). Text readability and intuitive simplification: A comparison of readability formulas. Reading In A Foreign Language. Vol 23(1), 84-101.
  • Crossley, S. A., Skalicky, S., Dascalu, M., McNamara, D. S., & Kyle, K. (2017). Predicting text comprehension processing and familiarity in adult readers: New approaches to readability formulas. Discourse Processes, Vol 54:5-6, 340-359.
  • Çakmak, G., & Çil, E. (2014). 4. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitabının okunabilirlik formülleriyle değerlendirilmesi: Canlılar dünyasını gezelim, tanıyalım ünite örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 1(3), 1-26.
  • Çelik, T., Çetinkaya, G., & Aydoğan Yenmez, A. (2020). Teachers’ and students’ views on the readability and comprehensibility of texts in secondary school mathematics textbooks. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(1), 1-28. https://doi.org/10.30964/auebfd.544757
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Çıplak, G., & Balcı, A. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik özelliğinin incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 30, 170-187. DOI: https://doi.org/10.29000/rumelide.1193033
  • Danielson K. E. (1987). Readability formulas: a necessary evil? Reading Horizons, 27(3), 178–188.
  • De Carvalho, L.R. (1984). Reading strategies in English as a foreign language. [Unpublished Masters Thesis]. Universidade Federal De Santa Catarina.
  • Doğan, M., & Ertugay, E. (2019). Genel muhasebe ders kitaplarının okunabilirlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(4), 863-878. https://doi.org/10.31460/mbdd.516832
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma. Milli Eğitim Basımevi.
  • Dubay, W. H. (2004). The principles of readability. Impact Information.
  • Dubay, W. H. (2006). The classic readability studies. Impact Information.
  • Eker, C., İnce, M., & Sağlam, D. (2018). İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi ders kitabının okunabilirlik ve yaş düzeyine uygunluk açılarından değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 14(4), 404-416. https://doi.org/10.17244/eku.414512
  • Enright, M. K., Grabe, W., Koda, K., Mosenthal, P., Mulcahy-Ernt, P., & Schedle, M. (2000). TOEFL 2000 reading framework: A working paper. TOEFL Monograph, No 17. Educational Testing Service.
  • Farr, R., Pritchard, R., & Smitten, B. (1990). A description of what happens when an examinee takes a multiple-choice reading comprehension test. Journal of Educational Measurement, (27)3, 209-226. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1990.tb00744.x
  • Fata, I. A., Komariah, E., & Alya, A. R. (2022). Assessment of readibility level of reading materials in Indonesia EFL texbooks. Lingua Cultura, 16(1), 97-104.
  • Gilliland, J. (1972). Readability. University of London Press.
  • Gomez, P. C., & Sanchez-Lafuente, A. A. (2019). Readability indices for the assessment of textbooks: A feasibility study in the context of EFL. Vigo International Journal of Applied Linguistics, 16, 31-52. https://doi.org/10.35869/vial.v0i16.92
  • Goodman, K. (1988). Interactive approaches to second language reading. P. L. Carrell & D. E. Eskey (Eds). The Reading Process içinde (11-21). Cambridge University Press.
  • Graesser, A. C., Karnavat, A.B., Daniel, F. K., Cooper, E., Whitten, S.N., & Louwerse, M. (2001). A computer tool to improve questionnaire design. Press of Federal Committee on Statistical Methodology.
  • Graesser, A. C., McNamara, D. S., Louwerse, M. M., & Cai, Z. (2004). Coh-metrix: Analysis of text cohesion and language behavior research methods. Instruments and Computers, 36, 193-202.
  • Graesser, A. C. (2007). An introduction to strategic reading comprehension. D. S. McNamara (Ed). Reading comprehension strategies. Theories, interventions and technologies içinde. (3-26). Lawrence Erlbaum Associates
  • Grellet, F. (1981). Developing reading skills. A practical guide to reading comprehension exercises. Cambridge University Press.
  • Gül, Ş. (2019). Ortaöğretim 10. sınıf Biyoloji ders kitabındaki metinlerin okunabilirliğinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 7(2), 22-37.
  • Gül, S., Özay Köse, E., & Diken, E. H. (2020). The examination of the readability levels of texts in 9th grade Biology textbook. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(1), 1-27. https://doi.org/10.14812/cuefd.466481
  • Handayani, R., Furaidah, F., & Ivone, F. M. (2020). The readability level of reading texts in Erlanga straight point series English for eleventh grade students. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol 5(11), 1579-1587.
  • He, T. (2008). Reading for different goals: The interplay of EFL college students’ multiple goals, reading strategy use and reading comprehension. Journal of Research in Reading. Vol 31(2), 224-242.
  • Hulme, C., & Snowling, M. J. (2012). Learning to read: What we know and what we need to understand better. Child Development Perspectives. Vol 7(1), 1-5.
  • Islam, S., & Santoso, E. (2018). The effectiveness of using authentic texts in the teaching reading comprehension. English Teaching Learning and Research Journal (ETERNAL), Vol 4(2), 166-180. https://doi.org/10.24252/Eternal.V42.2018.A3
  • Jain, N. (2020). A comparative study of annual reports on the basis of radability formulas and size. South Asian Journal of Management. Vol 27(3), 176-200.
  • Johns, A. M. (1997). Text, role and context: Developing academic literacies. Cambridge University Press.
  • Just, M. A., & Carpenter, P. A. (1980). A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological Review, 87(4), 329–354. https://doi.org/10.1037/0033-295X.87.4.329
  • Karaca, M. F. (2023). İlkokul ve ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliklerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(3), 3203-3236. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1249925
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keskin, H., & Akıllı, M. (2013). Fen ve Teknoloji ders kitaplarının okunabilirliğinin farklılaştırılmış boşluk doldurma testleri ile ölçülmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 47-66.
  • Khalifa, H., & Weir, C. J. (2009). Examining reading: Research and practice in assessing second language reading. Cambridge University Press
  • Kim, D., & Hall, J. (2002). The role of an interactive book reading program in the development of second language pragmatic competence. Modern Language Journal, Vol 86, 332–348. https://doi.org/10.1111/1540-4781.00153.
  • Klare, G. R. (1963) The measurement of readability. Iowa State University Press.
  • Köse, E. Ö. (2009). Biyoloji 9 ders kitabında hücre ile ilgili metinlerin okunabilirlik düzeleri. Cankaya University Journal of Law, 12(2), 141-150.
  • Krokou, Z. (2022). Exploring the relationship between reading comprehension and text genres in fifth and sixth grade. Psychology, Vol 13, 979-993. https://doi.org/10.4236/psych.2022.137067
  • Kuterovac, H. (2016). The relationship between readability, reading comprehension and reading strategies in EFL. [Unpublished masters thesis]. Osjiek J.J. Strosmayer University.
  • Larson, L. C. (2009). Reader response meets new literacies: Empowering readers in online learning communities. The Reading Teacher, 62(8), 638-648. https://doi.org/10.1598/RT.62.8.2
  • Lewis, S. D., & Adams. C. N. (2001). Readability of business columns versus other columns in major U.S. newspapers. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 6(1), 29-36.
  • Marzban, A., & Davaji, S. (2015). The effect of authentic texts on motivation and reading comprehension of EFL students at intermediate level of proficiency. Theory and Practice in Language Studies. Vol 5(1), 85-91. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0501.11
  • McNamara, D. S., Graesser, A. C., McCarthy, P. M., & Cai, Z. (2014). Automated evaluation of text and discourse with coh-metrix. Cambridge University Press.
  • MEB (2023). Devlet kitapları döner sermaye müdürlüğü faaliyetleri. https://dkm.meb.gov.tr/www/tarihcemiz/icerik/1
  • Meyer, B. J., & Rice, G. (1984). The structure of text. P. Pearson, R. Barr, M. Kamil & P. Mosenthal (Eds). Handbook of Reading Research içinde (319-351). Longman.
  • Miller, B., McCardle, P., & Long, R. (2014). Teaching reading and writing improving instruction and student achievement. Paul H. Brooks Publishing Co.
  • Morales, B. C. (2019). Readability and types of questions in Chilean EFL high school textbooks. TESOL Journal. Vol 11:e498, 1-15. https://doi.org/10.1002/tesj.498
  • Moreillon, J. (2007). Collaborative strategies for teaching reading comprehension. American Library Association.
  • Nosrati, V. (2015). Reading test-taking strategies in general training IELTS. Advances in Language and Literary Studies. Vol 6(5), 230-245.
  • NRP (2000). National reading panel: Teaching children to read. https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf
  • Odo, D. M. (2018). A comparison of readability and understandability in second language acquisition textbooks for pre-service EFL teachers. The Journal of Asia Tefl, 15(3), 750-765. http://dx.doi.org/10.18823/asiatefl.2018.15.3.12.750
  • Ogur, E. (2022). 2021-2022 Öğretim yılında okutulan 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1647-1664.
  • Okur, A., & Arı, G. (2013). 6, 7, 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliği. İlköğretim Online, 12(1), 202-226.
  • Özdemir, S. (2016). Beşinci sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici ve bilgilendirici metinlerin okunabilirlik durumu. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi. Cilt 1(1), 33-46.
  • Ranjbaran, F., & Alavi, S. M. (2017). Developing a reading comprehension test for cognitive diagnostic assessment: A RUM analysis. Studies in Educational Evaluation, Vol 55, 167–179. http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.10.007
  • Richards, J. C. (2001). The Role of Textbooks in a Language Program. Cambridge University Press.
  • Richardson, J. S., & Morgan, R. F. (1990). Reading to learn in the content areas. Wadsworth Publishing Company.
  • Sağlam, A. (2023). Hayat bilgisi üçüncü sınıf ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1607-1621. https://doi.org/10.53444/deubefd.1277304
  • Sangia, R. A. (2015). Assessing reading text in English textbook for eleventh grader published by ministry of education and culture. [Unpublished Masters Thesis]. Universitas Negeri Surabaya.
  • Shahian, L., & Pishghadam, R. (2017). Flow and reading comprehension: Testing the mediating role of emotioncy. Issues in Educational Research, 27(3), 527-549.
  • Shanahan, T., Callison, K., Carriere, C., Duke, N. K., David Pearson, P., Schatschneider, C., & Torgesen, J. (2010). Improving reading comprehension in kindergarten through 3rd grade: A practice guide (NCEE 2010 – 4038). National Center for Education Sciences.
  • Si, L., & Callan, J. (2001). A statistical model for scientific readability. Proceedings of the tenth international conference on Information and knowledge management. 574-576. https://doi.org/10.1145/502585.502695
  • Singer, L. M., & Alexander, P. A. (2017). Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration. The Journal of Experimental Education, 85(1),155-172. https://doi.org/10.1080/00220973.2016.1143794
  • Solnyshkina, M. I., Harkova, E. V., & Kiselnikov, A. S. (2014). Comparative coh-metrix analysis of reading comprehension texts: Unified (Russian) state exam in English vs Cambridge first certificate in English. English Language Teaching, 7(12), 65-76. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v7n12p65
  • Srisunakrua, T., & Chumworatayee, T. (2019). Readability of reading passages in English textooks an the Thai National Education English test: A comparative study. AWEJ, 10(2), 257-269. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol10no2.20
  • Şimşek, Y., & Çinpolat, E. (2021). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 233-250.
  • Tekbıyık, A. (2006). Lise Fizik 1 ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 441-446.
  • Topkaya, Y., Yılar, M., & Ulu Kalın, Ö. (2015). Readability of the primary education 8th grade citizenship and democracy education textbook and its suitability for target age level. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(1), 480-491.
  • Turan, İ., & Geçit, Y. (2010). Lise Coğrafya 10. sınıf ders kitabının farklı okullara göre okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 613-622.
  • Ulu Kalın, Ö., & Aydemir, A. (2017). 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının farklı okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi. Studies in Educational Research and Development, 1(1), 83-108.
  • Ulu Kalın, Ö., & Koçoğlu, E. (2017). 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının farklı okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2202-2220. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-364008
  • Vrastilova, O. (2018). Supporting elementary students’ reading through authentic literature for children. A. Burns & J. Siegel (Eds). International Perspectives On Teaching The Four Skills In ELT içinde (141-152). Palgrave Macmillan
  • Watson, S. M. R., Gable, R. A., Gear, S. B., & Hughes, K. C. (2012). Evidence-based strategies for improving the reading comprehension of secondary students: Implications for students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 27(2), 79–89. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2012.00353.x
  • West, G. B. (2017). Reading communities: Developing autonomy in ESL academic reading course. A. Burns & J. Siegel (Eds). International Perspectives on Teaching the Four Skills in ELT içinde (167-178). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63444-9_12
  • Wright, B. D., & Stenner, A. J. (2023). Readability and reading ability. W. P. Fisher Jr & P. J. Massengil. (Eds). Explanatory Models, Unit Standards, and Personalized Learning in Eduational Measurement içinde (89-107). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3747-7_7
  • Yılar, M. B. (2020). 9. sınıf Coğrafya ders kitabında yer alan metinlerin okunabilirlik düzeyinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 1126-1146. https://doi.org/10.37217/tebd.812110
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yokuş, Y., & Örge Yaşar, F. (2023). 3 ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin Ateşman ve Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 153-171. https://doi.org/10.29000/rumelide.1372336
  • Zamanian, M., & Heydari, P. (2012). Readability of texts: State of the art. Theory and Practice in Language Studies, Vol 2(1), 43-53.
  • Zarrati, Z., Nambiar, R. M. K., Rizan, T. N., & Maasum, M. (2014) The importance of text structure awareness in promoting strategic reading among EFL readers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol 118, 537 – 544. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.073
Toplam 101 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Gökhan 0000-0002-9258-0975

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2024
Kabul Tarihi 1 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Gökhan, O. (2024). Ortaöğretim İngilizce Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 1558-1576. https://doi.org/10.53444/deubefd.1472854