This study aims to analyze postgraduate theses related to virtual laboratories in the field of education in Turkey between the years 2003-2023. The descriptive content analysis method was used in this study. 52 postgraduate theses in the Higher Education Board National Thesis Center were analyzed considering the publication year, types of theses, courses and topics, purpose, method, sample, data collection tool, data analysis, results, and recommendations. The analysis of the data was carried out by two domain experts and a Cohen’s kappa coefficient of 0.81 was found. As a result, it was observed that the majority of the studies were from the year 2022, indicating the increasing importance of virtual laboratory usage, common purposes were to determine the impact of virtual laboratory usage on various variables. They were frequently used in natural science courses, especially in electrical subjects. They often involved experimental and mixed-method research; university students were used as samples. Interviews were commonly used as a data collection tool, and the obtained data were analyzed through content analysis. It was determined that teachers recommend in-service training for preparing materials related to virtual laboratories and conducting studies not only in natural science courses but also in other branches
Bu çalışma Türkiye’de sanal laboratuvar ile ilgili eğitim alanında 2003-2023 yılları arasında yapılan lisansüstü tezleri analiz etmeyi amaçlamaktadır. Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan 52 lisansüstü tez çalışması; yayın yılı ve tezlerin türleri, sanal laboratuvarın kullanıldığı ders ve konu, amaç, yöntem, örneklem, veri toplama aracı, veri analizi, sonuç ve öneriler başlıkları dikkate alınarak incelenmiştir. Verilerin analizi iki alan uzmanı tarafından gerçekleştirilmiş ve Cohen’s kappa katsayısı 0.81 olarak hesaplanmıştır. İncelenen çalışmaların en fazla; sanal laboratuvar kullanımının çeşitli değişkenlere etkisini belirlemek amacıyla yürütüldüğü, fen bilimleri dersinde ve elektrik konusunda sanal laboratuvarların sıklıkla kullanıldığı, çoğunlukla deneysel çalışmaların ve karma çalışmaların yapıldığı, üniversite öğrencilerine örneklem olarak yer verildiği, veri toplama aracı olarak görüşme kullanıldığı, elde edilen verilerin içerik analizi ile analiz edildiği görülmüştür. Sanal laboratuvar ile ilgili öğretmenlerin materyal hazırlamalarına yönelik hizmet içi eğitim verilmesini, sanal laboratuvar çalışmalarının fen bilimleri dersi yanı sıra diğer branş derslerinde de yapılması çalışmalarda en çok rastlanan öneriler olarak belirtildiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri, Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 61 |