Educational Challenges Faced by Children of Seasonal Agricultural Workers and Solution Suggestions: Insights from Parents
Yıl 2024,
Sayı: 62, 3072 - 3086, 30.12.2024
İlkay Gökçe
,
Necla Şahin Fırat
Öz
This study aims to explore the perspectives of seasonal agricultural workers regarding their children's education and propose solutions to address the challenges they face. The research was conducted as a phenomenological study in accordance with the qualitative research method. Through semi-structured interviews and participant observations conducted between October 2022 and January 2023 in three different schools in Menemen District, Izmir province, data were collected to gain insights into the experiences of these workers. Results indicate that attendance problems in schools are primarily attributed to economic constraints, transportation barriers, and instances of discrimination faced by their children. Proposed solutions include the establishment of boarding schools to ensure educational continuity despite frequent relocations, providing economic support to alleviate financial burdens, and promoting stable employment opportunities for parents. By addressing these issues, stakeholders can work towards creating a more inclusive and supportive educational environment for the children of seasonal agricultural workers, ultimately fostering their academic success and socio-economic well-being
Etik Beyan
Ethics committee approval and consent form were obtained from the participants.
Kaynakça
- KAYNAKÇA
Akalın, M. (2018). Mevsimlik tarım işçilerinin barınma koşullarının değerlendirilmesi: Yenice, Tarsus, Silifke örnekleri. Sosyal Güvence(13), 1-30. https://doi.org/10.21441/sguz.2018.65
- Arceo, R., Kusserow, J. & Wright, A. (2002). Understanding the challenges and potential of migrant students. C. D. Thompson & M. F. Wiggins (Ed.), The Human Cost of Food (s. 222-247). University of Texas Press.
- Avcı, F., & Ekici, T. . (2023). Mevsimlik tarım işçisi çocuklar: okul devamsızlıkları ve öğrenme kayıpları üzerine bir durum çalışması. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(5), 757–773. https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/259
- Baş, B. (2019). Türkiye’de tarımsal dönüşüm ve mevsimlik tarım işçiliği : Adana örneği (Order No. 28242684). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2473390324). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/türkiye-de-tarımsal-dönüşüm-ve-mevsimlik-tarım/docview/2473390324/se-2
- Beleli, Ö. (2013). Mevsimlik tarım işçiliği ve çocuklar, sorun analizi ve politika önerileri. (Kalkınma Atölyesi Raporu, 2. Basım). Ankara.
- Benek, S. & Baydemir, R. (2021). Mevsimlik tarımda çocuk işçiliğini azaltmak için bir model önermesi: “Eğitime erişim ve iletişim birimi”nin kurulması. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2(10), 45-57.
- Creswell, J. W. Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi.
- Demir, M. (2015). Mevsimlik tarım işçilerinin sosyal güvenlik haklarına ilişkin değerlendirmeler ve öneriler. Çalışma ve Toplum,1(44), 177-194. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2576333
- Erdem, B. & Ceylan, M. (2023). Study of problems faced by the children of seasonal workers int he educational process. International Journal of Eurosian Education and Culture. 8(22), 1589-1611. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.745
- Guest, G., Namey, E. E. & Mitchell, M. L. (2013). Collecting Qualitative Data, A Field Manual for Applied Research. SAGE.
- Görücü, İ. & Akbıyık, N. (2010). Türkiye’de mevsimlik tarım işçiliği: Sorunları ve çözüm önerileri, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 3(5), 189-219.
- Harris, D. R. & Fuller, D. Q. (2014). Agriculture: definition and overview. C. Smith (Ed.), Encyclopedia of Global Archaeology içinde (s. 104-113). Springer.
- Henderson, R. (2007). Educational issues for children of itinerant seasonal farm workers: a case study in an Australian context. International Journal of Inclusive Education. 8(3), 293-310. https://doi.org/10.1080/1360311042000257708
- Holden, C. (2002). Bitter harvest: housing conditions of migrant and seasonal farmworkers. C. D. Thompson & M. F. Wiggins (Ed.), The Human Cost of Food (s. 169-195). University of Texas Press.
- Holmes, S. M. (2020). Fresh Fruit, Broken Bodies. University of California Press.
- Jootun, D., McGhee, G. & Marland, G. R. (2009). Reflexivity: promoting rigour in qualitative research. Nursing standard: official newspaper of the Royal College of Nursing, 23(23), 42-6. http://dx.doi.org/10.7748/ns2009.02.23.23.42.c6800
- Karaman, S., & Taşçıoğlu, Y. (2020). Mevsimlik Tarım İşçiliğinde Türkiye İş Kurumu Odaklı Yönetim Modeli. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34(1), 225-236.
- Koruk, İ. (2010). İhmal edilen bir grup: Göçebe mevsimlik tarım işçileri. Türk Tabipler Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 1-22. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/821863)
- McLaughlin, J., Wells, D., Mendiburo, A. D., Lyn, A & Vasilevska, B. (2018). Tmeporary workers, temporary fathers: transnational family impacts of Canada’s seasonal agricultural worker program. Industrial Relations, 72(4), 682-709, https://doi.org/10.7202/1043172ar
- Mertol, H., Akgeyik, M., Pirdoğan, A., Karaman, N. (2021). Mevsimlik Tarım İşçiliği Sorunları ve Çözüm Önerileri (Hilvan Örneği). Eğitim Bilim Ve Araştırma Dergisi, 2(1), 63-74.
- Perloff, J. M., Lynch, L. & Gabbard, S. M. (1998). Mgiration of agricultural workers. American Journal of Agricultural Economics. 80(1), 154-164. https://doi.org/10.2307/3180277
- Şen, B. & Altın, C. (2018). Mevsimlik göç ve yoksulluk ilişkisi: Mevsimlik tarım işçileri örneği. Motif Akademi Halkbilim Dergisi, 11(23), 174-192. http://dx.doi.org/10.12981/motif.470
- Tabcu, G. (2015). Mevsimlik tarım işçilerinin ortaokul çağındaki çocuklarının eğitim sorunlarının sosyolojik olarak incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi.
- Uysal, M., Sayılan, F., Yıldız, A., Türk, E., Türkmen, N. & Korkmaz, N. (2016). Mevsimlik tarım işçilerinin çocuklarının temel eğitim sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(1), 183-201. https://www.academia.edu/30256604/Mevsimlik_Tar%C4%B1m_%C4%B0%C5%9F%C3%A7ilerinin_%C3%87ocuklar%C4%B1n%C4%B1n_Temel_E%C4%9Fitim_Sorunlar%C4%B1?email_work_card=view-paper
- Uzun, A. & Şahan, G. (2021). Mevsimlik tarım işçisi annelerin ve çocuklarının eğitimlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 14(84), 1-18. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.45390
- Uzundere, A. (2015). Türkiyede mevsimlik tarım işçileri: Temel eğitim sorunları ve çözüm önerileri; fındık tarımı örneği. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi
- Uzundere, A. & Gülcan, M. G. (2014). Seasonal agriculture in Turkey: basic education issues and recommended solutions. International Journal of Academiz Research. 6(6), 183-191. https://doi.org/10.7813/20754124.2014/6-6/B.28
- Van Der Linden, M. (2008). Workers of the World, Essays Toward a Global Labor History. Volume 1. Brill.
- Yiğit, B., Çiçek, Ö. & Öztürk, M. (2017), Gezici mevsimlik tarım işçileri ile yerel mevsimlik tarım işçilerinin karşılaştırmalı analizi: Isparta ili örneği. Ünye İİBF Dergisi, 1(2), 1-25, https://dergipark.org.tr/en/pub/uiibfd/issue/35259/318210
Mevsimlik Tarım İşçilerinin Çocuklarının Karşılaştığı Eğitim Zorlukları ve Çözüm Önerileri: Ebeveyn Görüşleri
Yıl 2024,
Sayı: 62, 3072 - 3086, 30.12.2024
İlkay Gökçe
,
Necla Şahin Fırat
Öz
Bu çalışma, mevsimlik tarım işçilerinin, çocuklarının eğitimine ilişkin bakış açılarını keşfetmeyi ve karşılaştıkları zorlukları ele almak için çözümler önermeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun olarak fenomenolojik bir çalışma olarak yürütülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme ve katılımcı gözlem yoluyla veri toplanmıştır. İzmir ili, Menemen İlçesi’nde yer alan üç farklı okulda Ekim 2022 - Ocak 2023 tarihleri arasında gerçekleştirilen görüşmeler ve gözlemler yoluyla, bu işçilerin deneyimlerine dair içgörü kazanmak için veri toplanmıştır. Sonuçlar, okullara devam sorunlarının temel olarak ekonomik kısıtlamalara, ulaşım engellerine ve çocukların karşılaştığı ayrımcılık örneklerine atfedildiğini göstermektedir. Önerilen çözümler arasında, sık sık yer değiştirmelerine rağmen eğitim sürekliliğini sağlamak için yatılı okulların kurulması, mali yükleri hafifletmek için ekonomik destek sağlanması ve ebeveynler için istikrarlı istihdam fırsatlarının teşvik edilmesi yer almaktadır. Paydaşlar bu sorunları ele alarak mevsimlik tarım işçilerinin çocukları için daha kapsayıcı ve destekleyici bir eğitim ortamı yaratmaya çalışabilir ve nihayetinde akademik başarılarını ve sosyo-ekonomik refahlarını artırabilirler.
Etik Beyan
Etik kurul onayı ve katılımcılardan onama formu alınmıştır.
Kaynakça
- KAYNAKÇA
Akalın, M. (2018). Mevsimlik tarım işçilerinin barınma koşullarının değerlendirilmesi: Yenice, Tarsus, Silifke örnekleri. Sosyal Güvence(13), 1-30. https://doi.org/10.21441/sguz.2018.65
- Arceo, R., Kusserow, J. & Wright, A. (2002). Understanding the challenges and potential of migrant students. C. D. Thompson & M. F. Wiggins (Ed.), The Human Cost of Food (s. 222-247). University of Texas Press.
- Avcı, F., & Ekici, T. . (2023). Mevsimlik tarım işçisi çocuklar: okul devamsızlıkları ve öğrenme kayıpları üzerine bir durum çalışması. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(5), 757–773. https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/259
- Baş, B. (2019). Türkiye’de tarımsal dönüşüm ve mevsimlik tarım işçiliği : Adana örneği (Order No. 28242684). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2473390324). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/türkiye-de-tarımsal-dönüşüm-ve-mevsimlik-tarım/docview/2473390324/se-2
- Beleli, Ö. (2013). Mevsimlik tarım işçiliği ve çocuklar, sorun analizi ve politika önerileri. (Kalkınma Atölyesi Raporu, 2. Basım). Ankara.
- Benek, S. & Baydemir, R. (2021). Mevsimlik tarımda çocuk işçiliğini azaltmak için bir model önermesi: “Eğitime erişim ve iletişim birimi”nin kurulması. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2(10), 45-57.
- Creswell, J. W. Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi.
- Demir, M. (2015). Mevsimlik tarım işçilerinin sosyal güvenlik haklarına ilişkin değerlendirmeler ve öneriler. Çalışma ve Toplum,1(44), 177-194. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2576333
- Erdem, B. & Ceylan, M. (2023). Study of problems faced by the children of seasonal workers int he educational process. International Journal of Eurosian Education and Culture. 8(22), 1589-1611. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.745
- Guest, G., Namey, E. E. & Mitchell, M. L. (2013). Collecting Qualitative Data, A Field Manual for Applied Research. SAGE.
- Görücü, İ. & Akbıyık, N. (2010). Türkiye’de mevsimlik tarım işçiliği: Sorunları ve çözüm önerileri, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 3(5), 189-219.
- Harris, D. R. & Fuller, D. Q. (2014). Agriculture: definition and overview. C. Smith (Ed.), Encyclopedia of Global Archaeology içinde (s. 104-113). Springer.
- Henderson, R. (2007). Educational issues for children of itinerant seasonal farm workers: a case study in an Australian context. International Journal of Inclusive Education. 8(3), 293-310. https://doi.org/10.1080/1360311042000257708
- Holden, C. (2002). Bitter harvest: housing conditions of migrant and seasonal farmworkers. C. D. Thompson & M. F. Wiggins (Ed.), The Human Cost of Food (s. 169-195). University of Texas Press.
- Holmes, S. M. (2020). Fresh Fruit, Broken Bodies. University of California Press.
- Jootun, D., McGhee, G. & Marland, G. R. (2009). Reflexivity: promoting rigour in qualitative research. Nursing standard: official newspaper of the Royal College of Nursing, 23(23), 42-6. http://dx.doi.org/10.7748/ns2009.02.23.23.42.c6800
- Karaman, S., & Taşçıoğlu, Y. (2020). Mevsimlik Tarım İşçiliğinde Türkiye İş Kurumu Odaklı Yönetim Modeli. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34(1), 225-236.
- Koruk, İ. (2010). İhmal edilen bir grup: Göçebe mevsimlik tarım işçileri. Türk Tabipler Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 1-22. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/821863)
- McLaughlin, J., Wells, D., Mendiburo, A. D., Lyn, A & Vasilevska, B. (2018). Tmeporary workers, temporary fathers: transnational family impacts of Canada’s seasonal agricultural worker program. Industrial Relations, 72(4), 682-709, https://doi.org/10.7202/1043172ar
- Mertol, H., Akgeyik, M., Pirdoğan, A., Karaman, N. (2021). Mevsimlik Tarım İşçiliği Sorunları ve Çözüm Önerileri (Hilvan Örneği). Eğitim Bilim Ve Araştırma Dergisi, 2(1), 63-74.
- Perloff, J. M., Lynch, L. & Gabbard, S. M. (1998). Mgiration of agricultural workers. American Journal of Agricultural Economics. 80(1), 154-164. https://doi.org/10.2307/3180277
- Şen, B. & Altın, C. (2018). Mevsimlik göç ve yoksulluk ilişkisi: Mevsimlik tarım işçileri örneği. Motif Akademi Halkbilim Dergisi, 11(23), 174-192. http://dx.doi.org/10.12981/motif.470
- Tabcu, G. (2015). Mevsimlik tarım işçilerinin ortaokul çağındaki çocuklarının eğitim sorunlarının sosyolojik olarak incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi.
- Uysal, M., Sayılan, F., Yıldız, A., Türk, E., Türkmen, N. & Korkmaz, N. (2016). Mevsimlik tarım işçilerinin çocuklarının temel eğitim sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(1), 183-201. https://www.academia.edu/30256604/Mevsimlik_Tar%C4%B1m_%C4%B0%C5%9F%C3%A7ilerinin_%C3%87ocuklar%C4%B1n%C4%B1n_Temel_E%C4%9Fitim_Sorunlar%C4%B1?email_work_card=view-paper
- Uzun, A. & Şahan, G. (2021). Mevsimlik tarım işçisi annelerin ve çocuklarının eğitimlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 14(84), 1-18. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.45390
- Uzundere, A. (2015). Türkiyede mevsimlik tarım işçileri: Temel eğitim sorunları ve çözüm önerileri; fındık tarımı örneği. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi
- Uzundere, A. & Gülcan, M. G. (2014). Seasonal agriculture in Turkey: basic education issues and recommended solutions. International Journal of Academiz Research. 6(6), 183-191. https://doi.org/10.7813/20754124.2014/6-6/B.28
- Van Der Linden, M. (2008). Workers of the World, Essays Toward a Global Labor History. Volume 1. Brill.
- Yiğit, B., Çiçek, Ö. & Öztürk, M. (2017), Gezici mevsimlik tarım işçileri ile yerel mevsimlik tarım işçilerinin karşılaştırmalı analizi: Isparta ili örneği. Ünye İİBF Dergisi, 1(2), 1-25, https://dergipark.org.tr/en/pub/uiibfd/issue/35259/318210