The possibilities of technology in the education system are finding more and more space and meaning every day. Teachers also apply different models and methods in their classrooms with this developing technology. One of these models, which has recently become widespread, is hybrid-based learning. "Hybrid-Based Learning Perception Scale (HLO)" was developed to determine how teachers perceive the hybrid-based learning model. The pilot application of the developed scale was applied to teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education in the central districts of Kahramanmaraş province. In the scale development process, firstly, an in-depth literature review was conducted on the subject and a 24-item scale was created by making the necessary eliminations in the item pool. Then, 9 cognitive interview teachers were interviewed and the scale was finalized before the application. The implementation of the scale was carried out with the participation of 597 teachers. Exploratory factor analysis, FIT fit statistics and confirmatory factor analysis were applied to the data obtained as a result of the application, and the validity and reliability levels of the scale were determined. As a result of this statistical analysis, 11 items were removed from the scale and a 13-item and 3 sub-dimensional HLO form was developed. As a result of this statistical analysis application data, 11 items were removed from the scale and a 13-item and 3-sub-dimensional HLO form was developed. "Hybrid-Based Learning Perception Scale" was developed by naming the sub-dimensions of the HLO scale as positive perceptions in the classroom, negative perceptions in the classroom and positive perceptions outside the classroom.
Eğitim sisteminde teknolojinin imkanları her geçen gün daha fazla yer ve anlam bulmaktadır. Öğretmenler de gelişen bu teknoloji ile birlikte farklı modeller ve yöntemler sınıflarında uygulamaktadırlar. Kullanımı son zamanlarda hızla yaygınlaşan bu modellerden birisi hibrit tabanlı öğrenmedir. Öğretmenlerin yaygınlaşan hibrit tabanlı öğrenme modeline ilişkin algılarının nasıl olduğunu belirlemek amacıyla “Hibrit Tabanlı Öğrenme Algısı Ölçeği (HTÖ)” geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğe ait pilot uygulama Kahramanmaraş ilinin merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’a bağlı okullarda görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde ise ilk olarak konuya dair derinlemesine literatür taraması yapılarak oluşturulan madde havuzunda gerekli elemeler yapılarak 24 maddelik bir ölçek oluşturulmuştur. Ardından bilişsel 9 öğretmen ile bilişsel röportaj yapılarak ölçeğin uygulama öncesi son şekli verilmiştir. Ölçeğin uygulaması 597 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonucunda elde edilen verilere sırasıyla açımlayıcı faktör analizi, FIT uyum istatistikleri ve doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmış olup ölçeğe yönelik geçerlilik ve güvenirlik seviyeleri belirlenmiştir. Bu istatistiki analiz uygulama verileri sonucunda ölçekten 11 madde çıkartılılarak 13 maddelik ve 3 alt boyutlu HTÖ formu geliştirilmiştir. HTÖ ölçeğinin alt boyutları sınıf içi olumlu algılar, Sınıf içi olumsuz algılar ve sınıf dışı olumlu algılar boyutu olarak isimlendirilerek “Hibrit Tabanlı Öğrenme Algısı Ölçeği” geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 62 |