Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Hybrid-Based Learning Perception Scale

Yıl 2024, Sayı: 62, 3669 - 3685, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1528721

Öz

The possibilities of technology in the education system are finding more and more space and meaning every day. Teachers also apply different models and methods in their classrooms with this developing technology. One of these models, which has recently become widespread, is hybrid-based learning. "Hybrid-Based Learning Perception Scale (HLO)" was developed to determine how teachers perceive the hybrid-based learning model. The pilot application of the developed scale was applied to teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education in the central districts of Kahramanmaraş province. In the scale development process, firstly, an in-depth literature review was conducted on the subject and a 24-item scale was created by making the necessary eliminations in the item pool. Then, 9 cognitive interview teachers were interviewed and the scale was finalized before the application. The implementation of the scale was carried out with the participation of 597 teachers. Exploratory factor analysis, FIT fit statistics and confirmatory factor analysis were applied to the data obtained as a result of the application, and the validity and reliability levels of the scale were determined. As a result of this statistical analysis, 11 items were removed from the scale and a 13-item and 3 sub-dimensional HLO form was developed. As a result of this statistical analysis application data, 11 items were removed from the scale and a 13-item and 3-sub-dimensional HLO form was developed. "Hybrid-Based Learning Perception Scale" was developed by naming the sub-dimensions of the HLO scale as positive perceptions in the classroom, negative perceptions in the classroom and positive perceptions outside the classroom.

Kaynakça

  • Akbaş, U., Karabay, E., Yıldırım-Seheryeli, M., Ayaz, A., ve Demir, Ö. O. (2019). Türkiye Ölçme Araçları Dizininde yer alan açımlayıcı faktör analizi çalışmalarının paralel analiz sonuçları ile karşılaştırılması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(3), 1095-1123.
  • Akyüz, H. E. (2018). Yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi: Uygulamalı bir çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 186-198.
  • Arslan, S., Karahalilöz, O., Karagözoğlu, B., Yıldırım, E., Yaldız, T., Kuş, H., Acar, S. (2019). Geleceğin okulları: Değişim kaçınılmaz mı?. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 2(2), 201-216.
  • Chen, B. H., ve Chiou, H. H. (2014). Learning style, sense of community and learning effectiveness in hybrid learning environment. Interactive Learning Environments, 22(4), 485-496. https://doi.org/10.1080/10494820.2012.680971
  • Cigdemoglu, C. (2020). Flipping the use of science-technology and society issues as triggering students' motivation and chemical literacy. Science Education International, 31(1), 74-83.
  • Çetin, A. ve Özdemir, Ö. F. (2018). Harmanlanmış ve yüz-yüze öğrenme ortamlarında kullanılan öğretim yöntemlerinin internete yönelik tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1378-1403.
  • Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (karma) öğrenme ortamları ve tasarımına ilişkin öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
  • Erdoğan, M. ve Atik A. D. (2023). Hibrit öğrenme uygulamalarının bazı değişkenler üzerindeki etkisinin incelenmesi: Fen Bilimleri dersi Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları konusu. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 342-378. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1317221
  • Göksel, Ş., ve Adıgüzel, A. (2024). Hibrit öğrenme modeli üzerine bir meta sentez çalışması: Uluslararası örnekler. Millî Eğitim, 53(243), 1655-1698. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1252931
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-destekli öğretim ortamında bireysel tercihler. The Turkish Online Journal of Educational Technology – Tojet, 4(2), 76-82.
  • Kıral, B., ve Kıral, E. (2009). Japonya ilköğretim sistemi ve Türkiye ilköğretim sisteminin karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 53-65.
  • Koç Akran, S. (2021). Öğretmen adaylarının “Hibrit Eğitim” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. International Journal of Humanities and Education, 7(16), 432-463.
  • Korucu, A.T. ve Kabak, K. (2020). Türkiye'de hibrit öğrenme uygulamaları ve etkileri: Bir meta analiz çalışması. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-112.
  • Kumaş, A. (2023). Fen Bilimleri derslerinde hibrit eğitim kapsamında aktif öğrenme aracı olarak teknolojinin kullanımı. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 943-961. https://doi.org/10.24315/tred.1100907
  • Lin, O. (2008). Student views of hybrid learning: A one-year exploratory study. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2), 57-66.
  • Pesen, A. ve Oral, B. (2016). Harmanlanmış öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının akademik başarısına ve güdülenme düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 799-821. https://doi.org/10.17755/esosder.85356
  • Ramazanoğlu, M., Çetin, A., ve Uluyol, Ç. (2024). Anxiety scale for distance education: development and validation. Behaviour & Information Technology, 43(10), 2057-2070.
  • Sungur Alhan, S. (2020). Harmanlanmış öğrenme ortamına yönelik fen bilimleri öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 397-414. https://doi.org/10.17556/erziefd.633189
  • Toytok, E.H. ve Doğan, E. (2019). Okullarda informel iletişimi kullanma ölçeği'nin geliştirilmesi çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 852-865. https://doi.org/10.17755/esosder.469650
  • Toytok, E.H. ve Öztaş, F. (2022). Resmi ve özel eğitim kurumlarında hibrit eğitim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi- JRET. 11(4), 101-114.
  • Toytok, E.H. ve Yavuz, M. (2020). Okullardaki örgütsel belirsizlik düzeyini belirleme ölçeği'nin geliştirilme çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 799-823. https://doi.org/10.33437/ksusbd.742253
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2024, 1 Ağustos). Hibrit. https://sozluk.gov.tr/
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı Ve Doyuma Etkisi. [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi
  • Uyumaz, G. ve Sırgancı, G. (2020). doğrulayıcı faktör analizi için gerekli örneklem büyüklüğü kaç kişidir? : Bayes yaklaşımı ve maksimum olabilirlik kestirimi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(32), 5302-5340. https://doi.org/10.26466/opus.826895
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde türkiye ve çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarinin incelenmesi [Pandemi Özel Sayısı]. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17, 3296- 3308. https://doi.org/10.26466/opus.857131
  • Yapıcı, I. U. ve Akbayın, H. (2012). High school students’ views on blended learning. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 13(4), 125-139.
  • Yates, A., Strakey, L., Egerton, B., & Flueggen, F. (2020). High school student experience of online learning during Covid-19: The influence of technology and pedagogy. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 59-73. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1854337.
  • Yurdakal İ. H., & Susar Kırmızı F., (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.449

Öğretmenlerin Hibrit Tabanlı Öğrenme Algısı Ölçeği

Yıl 2024, Sayı: 62, 3669 - 3685, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1528721

Öz

Eğitim sisteminde teknolojinin imkanları her geçen gün daha fazla yer ve anlam bulmaktadır. Öğretmenler de gelişen bu teknoloji ile birlikte farklı modeller ve yöntemler sınıflarında uygulamaktadırlar. Kullanımı son zamanlarda hızla yaygınlaşan bu modellerden birisi hibrit tabanlı öğrenmedir. Öğretmenlerin yaygınlaşan hibrit tabanlı öğrenme modeline ilişkin algılarının nasıl olduğunu belirlemek amacıyla “Hibrit Tabanlı Öğrenme Algısı Ölçeği (HTÖ)” geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğe ait pilot uygulama Kahramanmaraş ilinin merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’a bağlı okullarda görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde ise ilk olarak konuya dair derinlemesine literatür taraması yapılarak oluşturulan madde havuzunda gerekli elemeler yapılarak 24 maddelik bir ölçek oluşturulmuştur. Ardından bilişsel 9 öğretmen ile bilişsel röportaj yapılarak ölçeğin uygulama öncesi son şekli verilmiştir. Ölçeğin uygulaması 597 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonucunda elde edilen verilere sırasıyla açımlayıcı faktör analizi, FIT uyum istatistikleri ve doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmış olup ölçeğe yönelik geçerlilik ve güvenirlik seviyeleri belirlenmiştir. Bu istatistiki analiz uygulama verileri sonucunda ölçekten 11 madde çıkartılılarak 13 maddelik ve 3 alt boyutlu HTÖ formu geliştirilmiştir. HTÖ ölçeğinin alt boyutları sınıf içi olumlu algılar, Sınıf içi olumsuz algılar ve sınıf dışı olumlu algılar boyutu olarak isimlendirilerek “Hibrit Tabanlı Öğrenme Algısı Ölçeği” geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, U., Karabay, E., Yıldırım-Seheryeli, M., Ayaz, A., ve Demir, Ö. O. (2019). Türkiye Ölçme Araçları Dizininde yer alan açımlayıcı faktör analizi çalışmalarının paralel analiz sonuçları ile karşılaştırılması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(3), 1095-1123.
  • Akyüz, H. E. (2018). Yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi: Uygulamalı bir çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 186-198.
  • Arslan, S., Karahalilöz, O., Karagözoğlu, B., Yıldırım, E., Yaldız, T., Kuş, H., Acar, S. (2019). Geleceğin okulları: Değişim kaçınılmaz mı?. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 2(2), 201-216.
  • Chen, B. H., ve Chiou, H. H. (2014). Learning style, sense of community and learning effectiveness in hybrid learning environment. Interactive Learning Environments, 22(4), 485-496. https://doi.org/10.1080/10494820.2012.680971
  • Cigdemoglu, C. (2020). Flipping the use of science-technology and society issues as triggering students' motivation and chemical literacy. Science Education International, 31(1), 74-83.
  • Çetin, A. ve Özdemir, Ö. F. (2018). Harmanlanmış ve yüz-yüze öğrenme ortamlarında kullanılan öğretim yöntemlerinin internete yönelik tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1378-1403.
  • Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (karma) öğrenme ortamları ve tasarımına ilişkin öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
  • Erdoğan, M. ve Atik A. D. (2023). Hibrit öğrenme uygulamalarının bazı değişkenler üzerindeki etkisinin incelenmesi: Fen Bilimleri dersi Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları konusu. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 342-378. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1317221
  • Göksel, Ş., ve Adıgüzel, A. (2024). Hibrit öğrenme modeli üzerine bir meta sentez çalışması: Uluslararası örnekler. Millî Eğitim, 53(243), 1655-1698. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1252931
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-destekli öğretim ortamında bireysel tercihler. The Turkish Online Journal of Educational Technology – Tojet, 4(2), 76-82.
  • Kıral, B., ve Kıral, E. (2009). Japonya ilköğretim sistemi ve Türkiye ilköğretim sisteminin karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 53-65.
  • Koç Akran, S. (2021). Öğretmen adaylarının “Hibrit Eğitim” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. International Journal of Humanities and Education, 7(16), 432-463.
  • Korucu, A.T. ve Kabak, K. (2020). Türkiye'de hibrit öğrenme uygulamaları ve etkileri: Bir meta analiz çalışması. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-112.
  • Kumaş, A. (2023). Fen Bilimleri derslerinde hibrit eğitim kapsamında aktif öğrenme aracı olarak teknolojinin kullanımı. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 943-961. https://doi.org/10.24315/tred.1100907
  • Lin, O. (2008). Student views of hybrid learning: A one-year exploratory study. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2), 57-66.
  • Pesen, A. ve Oral, B. (2016). Harmanlanmış öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının akademik başarısına ve güdülenme düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 799-821. https://doi.org/10.17755/esosder.85356
  • Ramazanoğlu, M., Çetin, A., ve Uluyol, Ç. (2024). Anxiety scale for distance education: development and validation. Behaviour & Information Technology, 43(10), 2057-2070.
  • Sungur Alhan, S. (2020). Harmanlanmış öğrenme ortamına yönelik fen bilimleri öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 397-414. https://doi.org/10.17556/erziefd.633189
  • Toytok, E.H. ve Doğan, E. (2019). Okullarda informel iletişimi kullanma ölçeği'nin geliştirilmesi çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 852-865. https://doi.org/10.17755/esosder.469650
  • Toytok, E.H. ve Öztaş, F. (2022). Resmi ve özel eğitim kurumlarında hibrit eğitim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi- JRET. 11(4), 101-114.
  • Toytok, E.H. ve Yavuz, M. (2020). Okullardaki örgütsel belirsizlik düzeyini belirleme ölçeği'nin geliştirilme çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 799-823. https://doi.org/10.33437/ksusbd.742253
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2024, 1 Ağustos). Hibrit. https://sozluk.gov.tr/
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı Ve Doyuma Etkisi. [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi
  • Uyumaz, G. ve Sırgancı, G. (2020). doğrulayıcı faktör analizi için gerekli örneklem büyüklüğü kaç kişidir? : Bayes yaklaşımı ve maksimum olabilirlik kestirimi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(32), 5302-5340. https://doi.org/10.26466/opus.826895
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde türkiye ve çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarinin incelenmesi [Pandemi Özel Sayısı]. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17, 3296- 3308. https://doi.org/10.26466/opus.857131
  • Yapıcı, I. U. ve Akbayın, H. (2012). High school students’ views on blended learning. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 13(4), 125-139.
  • Yates, A., Strakey, L., Egerton, B., & Flueggen, F. (2020). High school student experience of online learning during Covid-19: The influence of technology and pedagogy. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 59-73. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1854337.
  • Yurdakal İ. H., & Susar Kırmızı F., (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.449
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esef Hakan Toytok 0000-0003-3638-1901

Zeynep Tugba Paksoy 0000-0002-0271-6083

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Toytok, E. H., & Paksoy, Z. T. (2024). Öğretmenlerin Hibrit Tabanlı Öğrenme Algısı Ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 3669-3685. https://doi.org/10.53444/deubefd.1528721