Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Unwanted Parent Intervention in Classroom Management

Yıl 2024, Sayı: 62, 3686 - 3710, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1530852

Öz

The aim of the study is to examine unwanted parental interventions in classroom management. This study was designed in the phenomenological type of qualitative research methods. Interviews were conducted with 20 primary school teachers. A semi-structured interview form was used as a data collection tool. In order to collect the data, 20 primary school teachers working in Yozgat were interviewed with a semi-structured interview form. Content analysis was used to analyze the data obtained. As a result of the research, it was determined that all of the classroom teachers encountered unwanted parental interventions. Unwanted parental interventions in classroom management are as follows: emotional parental intervention in classroom management, parental intervention in classroom seating arrangements, parental intervention in teacher assignments, parental intervention in activities, parental intervention in lessons, parental intervention in students' friendships, parental intervention in teacher rewards and punishments. The reasons for unwanted parental interventions in classroom management are as follows: reasons based on parents' personal attitudes and behaviors, reasons based on the parent-teacher relationship. The effects of unwanted parental interventions in classroom management on the teacher are the negative emotions and behaviors of the teacher. The effects of unwanted parental interventions in classroom management on students are: negative emotions in students, negative behaviors in students. The effects of unwanted parental interventions in classroom management on the learning environment are: unwillingness to learn, learning losses. Methods of coping with unwanted parental interventions in classroom management: managing parental emotions, explaining rules to parents. Classroom teachers' suggestions for preventing unwanted parental interventions in classroom management include: increasing communication with parents and explaining school rules to parents.

Etik Beyan

In this study, all rules specified in the Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive were followed. Ethics committee permission was obtained for this study.

Destekleyen Kurum

None.

Proje Numarası

Yoktur.

Teşekkür

None.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Altunay, E., Oral, G., & Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80. https://doi.org/10.19126/suje.37750
  • Appelbaum, M. (2009). How to handle hard-to-handle parents. Corwin Press.
  • Atmaca, T., & Öntaş, T. (2014). Velilerin öğretmenlere uyguladığı şiddete yönelik nitel bir araştırma. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1), 47-62.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, A. (2023). Sınıf yönetimi (22. baskı). Pegem Akademi.
  • Babaoğlan, E., Çelik, E., & Nalbant, A. (2018). İdeal öğrenci velisi üzerine nitel bir çalışma. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 51-65. https://doi.org/10.19160/ijer.370497
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul. Yavuz Dağıtım.
  • Baloğlu, N. (2001). Etkili sınıf yönetimi. Baran Ofset.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı). Pegem Akademi.
  • Čech, T. (2010). Mobbing in primary schools: effects on interpersonal relationships and school climate, options for protection and prevention. School and Health 21 Papers on Health Education, 347 -356.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. A. Aypay (Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. S. B. Demir (Çev. Ed.). Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları, tasarımı ve yürütülmesi (2. baskıdan çeviri). Y. Dede & S. B. Demir (Çev. Edl.). Anı Yayıncılık.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. [Basılmamış doktora tezi]. Wilmington University.
  • Çalışkan, N., & Ayık, A. (2015). Okul aile birliği ve velilerle iletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Çayak, S., & Ergi, D. Y. (2015). Öğretmen veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen öğretmen davranışları arasındaki ilişki. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6(11), 59-77.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Demirtaş, H. (2012). İlköğretim okullarının değişime açıklığı. İlköğretim Online, 11(1), 18-34.
  • Epstein, J. L. (1995). School/family/community partnerships: caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 132-154.
  • Erdoğan, Ç., & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Ergen, H., & İnce, Ş. (2017). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri: Mersin örneği. The Journal of Educational Research, 3(1), 37-57.
  • Farooqi, M., Arshad, F., Khan, H., & Ghaffar, A. (2016). Interplay of conflict management styles with teachers’ performance. International Journal of AYER, 1(2), 305-320.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım. S. Turan (Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Graham-Clay, S. (2005). Communicating with parents: strategies for teachers. School Community Journal, 16(1), 117-129.
  • Güvenç, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim biçemleri ve denetim odakları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 64-80.
  • Hatipoğlu, A., & Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1012-1034. https://doi.org/10.15869/itobiad.90789
  • Jeynes, W. H. (2005). A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement. Urban Education, 40(3), 237-269.
  • Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitimde temel sorunlar ve çözüm önerileri. [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Kırklareli Üniversitesi.
  • Küçükdurmaz, A. (2023). Eğitim eğitimcinin işi. https://www.egitimdendeneyimler.com/blog/e%C4%9Fitim-e%C4%9Fitimcinin-i%C5%9Fi
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. S. Turan (Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, B., & Huberman, M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (Çev. Ed: S. Akbaba Altun & A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Özdoğru, M. (2021). İlkokullarda öğretmen-veli ilişkisinde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 68-76.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskıdan çeviri). M. Bütün & S. B. Demir (Çev. Edl.). Pegem Akademi.
  • Sadık, F. (2017). Lise öğretmenlerinin sınıf yönetimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(2), 1441-1468. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4412
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 67-80.
  • Şenaras, B. & Çetin, Ş. (2018). Okul müdürleri ile öğretmenlerin algılarına göre ilk ve ortaokullarda veli baskısı: nitel bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 157-176.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi uygulama ve örnekleri. Epsilon Yayın Evi.
  • Türk, H., & Kıroğlu, K. (2018). Ailelerin sınıf öğretmenlerine uyguladığı mobbing davranışları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2357-2389. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-429343
  • Unger, M. C. (2014). Principal perceptions of parental aggression. [Basılmamış doktora Tezi]. Ohio University.
  • Wilson, C. M., Douglas, K. S., & Lyon, D. R. (2011). Violence against teachers: prevalence and consequences. Journal of Interpersonal Violence, 26(12), 2353-2371. https://doi.org/10.1177/0886260510383027
  • Yaman, E., Vidinlioğlu, Ö., & Çitemel, N. (2010). İşyerinde psikoşiddet, motivasyon ve huzur: Öğretmenler çok şey mi bekliyor? Psikoşiddet mağduru öğretmenler üzerine. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1136-1151.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdunkulu, A., & Oktay, A. (2020). İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma durumları ve çatışma yönetimi stratejilerinin incelenmesi (Düzce-merkez örneği). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 285-302.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-215.

Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Veli Müdahalelerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 62, 3686 - 3710, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1530852

Öz

Araştırmanın amacı sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahalelerinin incelenmesidir. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik türde desenlenmiştir. 20 ilkokul öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla, Yozgat’ta görev yapan 20 ilkokul öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin tamamının istenmeyen veli müdahaleleri ile karşılaştığı tespit edilmiştir. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahaleleri şunlardır: velinin sınıf yönetiminde duygusal müdahalesi, velinin sınıf içi oturma düzenine müdahalesi, velinin öğretmenin ödevlendirmesine müdahalesi, velinin etkinliklere müdahalesi, velinin derse müdahalesi, velinin öğrencilerin arkadaşlık ilişkilerine müdahalesi, velinin öğretmenin ödül ve cezalarına müdahalesi. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahalelerinin nedenleri şunlardır: velinin kişisel tutum ve davranışları kaynaklı nedenler, veli-öğretmen ilişkisine dayalı nedenler. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahalelerinin öğretmene etkileri, öğretmende oluşan olumsuz duygu ve davranışlardır. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahalelerinin öğrenciye etkileri şunlardır: öğrencide oluşan olumsuz duygular, öğrencide oluşan olumsuz davranışlar. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahalelerinin öğrenme ortamına etkileri şunlardır: derse karşı isteksizlik, öğrenme kayıpları. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahaleleriyle başa çıkma yöntemleri şunlardır: veli duygularını yönetme, veliye kuralları açıklama. Sınıf yönetiminde istenmeyen veli müdahalelerinin önüne geçmek konusunda sınıf öğretmenlerinin önerileri şunlardır: veliyle iletişimi artırma, veliye okul kurallarını açıklama.

Etik Beyan

Yapılan bu çalışmada Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Bu çalışma için etik kurul izni alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Proje Numarası

Yoktur.

Teşekkür

Yoktur

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Altunay, E., Oral, G., & Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80. https://doi.org/10.19126/suje.37750
  • Appelbaum, M. (2009). How to handle hard-to-handle parents. Corwin Press.
  • Atmaca, T., & Öntaş, T. (2014). Velilerin öğretmenlere uyguladığı şiddete yönelik nitel bir araştırma. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1), 47-62.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, A. (2023). Sınıf yönetimi (22. baskı). Pegem Akademi.
  • Babaoğlan, E., Çelik, E., & Nalbant, A. (2018). İdeal öğrenci velisi üzerine nitel bir çalışma. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 51-65. https://doi.org/10.19160/ijer.370497
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul. Yavuz Dağıtım.
  • Baloğlu, N. (2001). Etkili sınıf yönetimi. Baran Ofset.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı). Pegem Akademi.
  • Čech, T. (2010). Mobbing in primary schools: effects on interpersonal relationships and school climate, options for protection and prevention. School and Health 21 Papers on Health Education, 347 -356.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. A. Aypay (Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. S. B. Demir (Çev. Ed.). Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları, tasarımı ve yürütülmesi (2. baskıdan çeviri). Y. Dede & S. B. Demir (Çev. Edl.). Anı Yayıncılık.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. [Basılmamış doktora tezi]. Wilmington University.
  • Çalışkan, N., & Ayık, A. (2015). Okul aile birliği ve velilerle iletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Çayak, S., & Ergi, D. Y. (2015). Öğretmen veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen öğretmen davranışları arasındaki ilişki. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6(11), 59-77.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Demirtaş, H. (2012). İlköğretim okullarının değişime açıklığı. İlköğretim Online, 11(1), 18-34.
  • Epstein, J. L. (1995). School/family/community partnerships: caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 132-154.
  • Erdoğan, Ç., & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Ergen, H., & İnce, Ş. (2017). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri: Mersin örneği. The Journal of Educational Research, 3(1), 37-57.
  • Farooqi, M., Arshad, F., Khan, H., & Ghaffar, A. (2016). Interplay of conflict management styles with teachers’ performance. International Journal of AYER, 1(2), 305-320.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım. S. Turan (Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Graham-Clay, S. (2005). Communicating with parents: strategies for teachers. School Community Journal, 16(1), 117-129.
  • Güvenç, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim biçemleri ve denetim odakları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 64-80.
  • Hatipoğlu, A., & Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1012-1034. https://doi.org/10.15869/itobiad.90789
  • Jeynes, W. H. (2005). A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement. Urban Education, 40(3), 237-269.
  • Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitimde temel sorunlar ve çözüm önerileri. [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Kırklareli Üniversitesi.
  • Küçükdurmaz, A. (2023). Eğitim eğitimcinin işi. https://www.egitimdendeneyimler.com/blog/e%C4%9Fitim-e%C4%9Fitimcinin-i%C5%9Fi
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. S. Turan (Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, B., & Huberman, M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (Çev. Ed: S. Akbaba Altun & A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Özdoğru, M. (2021). İlkokullarda öğretmen-veli ilişkisinde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 68-76.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskıdan çeviri). M. Bütün & S. B. Demir (Çev. Edl.). Pegem Akademi.
  • Sadık, F. (2017). Lise öğretmenlerinin sınıf yönetimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(2), 1441-1468. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4412
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 67-80.
  • Şenaras, B. & Çetin, Ş. (2018). Okul müdürleri ile öğretmenlerin algılarına göre ilk ve ortaokullarda veli baskısı: nitel bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 157-176.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi uygulama ve örnekleri. Epsilon Yayın Evi.
  • Türk, H., & Kıroğlu, K. (2018). Ailelerin sınıf öğretmenlerine uyguladığı mobbing davranışları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2357-2389. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-429343
  • Unger, M. C. (2014). Principal perceptions of parental aggression. [Basılmamış doktora Tezi]. Ohio University.
  • Wilson, C. M., Douglas, K. S., & Lyon, D. R. (2011). Violence against teachers: prevalence and consequences. Journal of Interpersonal Violence, 26(12), 2353-2371. https://doi.org/10.1177/0886260510383027
  • Yaman, E., Vidinlioğlu, Ö., & Çitemel, N. (2010). İşyerinde psikoşiddet, motivasyon ve huzur: Öğretmenler çok şey mi bekliyor? Psikoşiddet mağduru öğretmenler üzerine. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1136-1151.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdunkulu, A., & Oktay, A. (2020). İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma durumları ve çatışma yönetimi stratejilerinin incelenmesi (Düzce-merkez örneği). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 285-302.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-215.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eren Şen Babayiğit 0009-0006-0695-9097

Emine Babaoğlan 0000-0002-1151-191X

Proje Numarası Yoktur.
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 19 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Şen Babayiğit, E., & Babaoğlan, E. (2024). Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Veli Müdahalelerinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 3686-3710. https://doi.org/10.53444/deubefd.1530852